Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ledy11
#2361296
Vanaf volgende week moet Diesel er aan geloven. Geen brok meer maar alleen vlees.
Omdat dit de eerste keer is dat ik een menu moet maken voor Diesel zou ik graag jullie meningen willen.

Diesel is een (bijna) 1 jarige gecastreerde kater van 5,5 kg.

Als ik Diesel 3% van zijn gewicht voer is dat 165gr per dag, 1155gr per week.

Diesel krijgt nu elke dag een kuikentje en dat wil ik ook blijven doen. Maar moet ik het gewicht van het kuikentje mee rekenen of moet ik het gewoon zien als een extraatje. Verder krijgt hij eigenlijk nooit iets extra.

Menu:
ma: 100gr spiervlees + 65gr vleesbot + kuikentje
di: 100gr orgaan + 65gr vleesbot + kuikentje
wo: 100gr spiervlees 65gr vleesbot + kuikentje
do: 100gr spiervlees/vis + 65gr vleesbot + kuikentje
vr: 100gr spiervlees + 65gr vleesbot + kuikentje
za: 100gr orgaan + 65gr vleesbot + kuikentje
zo: 100gr spiervlees + 65gr vleesbot + kuikentje

Totaal:
455gr vleesbot = 40%
500gr spiervlees = 43%
200gr orgaan = 17%

Vleesbot: kippennek, eendennek, fazantennek, kwartelkarkas
Spiervlees: kalkoen, rund, paard, kip, (visfilet)
Orgaan: konijn (mix van 25% hart, 25% lever, 25% nier, 25% long)

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Door Limpy
#2361323
Qua variatie zit je wel okay.
Eend en fazant zijn alleen geen beginnersbotten want wat harder dan kip en kwartel, en fazant heeft ook een behoorlijke wildsmaak waar niet elke kat van gecharmeerd is.
Dus eerst een poosje kippennek en dan kwartelkarkas voeren om te zien of hij het goed verteerd en dan ander harder botwerk toevoegen.
Ik reken de kuikens hier wel mee in t menu, valt voor mij in 5% overigen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2361367
7 kuikens per week vind zelfs ik nogal veel. Ik zou het bij een stuk of 3 per week houden.
200 gram per dag (incl kuiken) zou hij in het begin nog wel opkunnen, maar daarna al je mogelijk de stamper erbij moeten nemen.

1 kuikentje weegt 30-40 gram gemiddeld. Ik vind dat voor een kat geen extraatje meer te noemen, maar bijna een hele maaltijd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2361703
Ik zou ze ook in je menu tellen.
En dan is 200gr misschien wel wat veel.  Het zou dan kunnen dat je je hoeveelheden moet gaan aanpassen als je merkt dat hij te dik wordt.
En aangezien long niet erg veel toevoegt, zou ik als je dit in deze verhoudingen blijft geven, ietsje meer orgaan voeren.  Dat zijn details, maar nu voer je dan maar een kleine 13% hart-lever-nier en dat vind ik wat aan de lage kant.  Hart en lever mag je toch echt wel elk 5% van voeren bij een kat.
Door ledy11
#2362258
Bedankt voor alle tips!

Na wat puzzelen en rekenen kom ik nu uit op dit menu:

Ma: 50gr vleesbot + 75gr spiervlees + kuikentje
Di: 50gr vleesbot + 75gr orgaan + kuikentje
Wo: 50gr vleesbot + 75gr spiervlees + kuikentje
Do: 50gr vleesbot + 75gr orgaan + kuikentje
Vr: 50gr vleesbot + 75gr spiervlees + kuikentje
Za: 50gr vleesbot + 75gr orgaan + kuikentje
Zo 50gr vleesbot + 75gr spiervlees + kuikentje

Totaal:125gr perdag, 875gr per week.
Vleesbot: 350gr = 40%
Spiervlees: 300gr= 35 %
Orgaan:225gr = 25% (6% hart, 6% lever, 6% nier, 6% long)
Door Limpy
#2362262
@ledy: als hij al eendennekken wegkaant heb ik nix gezegt, dan kan die konijnenKK ook wel aan (voor het geval hij fazant niet lust of had je dat al geprobeert?)

@P.O.P: waar haal jij die 13% orgaan vandaan? Ik zie echt 17% staan.... (maar das dan idd incl de long)
Door Mary
#2362734
over wegkanen van nekjes enzo, mijn kittens van bijna 9 weken hebebn tot nu toe alleen kvv gehad, en nu kwam ik aanzetten met wat kippennekjes en hartjes om te kijken of ze dat interessant vinden, maar dat gaat gelijk de hele kamer door! en grommen erbij, erg grappig hoor, uithalen met die kleine pootjes naar de anderen die nieuwsgierig kwamen snuffelen, kleine monstertjes worden het, maar hoe voorkom je dat ze ermee vandoor gaan en het liefst op je kleed op willen eten?? Buiten geven? Steeds terughalen? Of gaat dat over?
Door Parelridder
#2363448
Een eendagskuikentje heeft de voedingswaarde van een ei. Je moet het dus niet zien als een 'prooidier' en dus 'compleet', maar als een ei. Daarom zou ik zelf nooit dagelijks een kuikentje geven. Je haalt daarmee in mijn ogen het menu uit balans.
Mijn kat krijgt een ons voeding per dag, dat is een kleine 3% van haar (ideale) lichaamsgewicht. Op de 2 dagen per week dat zij een kuiken (haar favoriete maaltijd) krijgt is dat haar halve dagportie. Middels deze 2 kuikens per week is kuiken al zo'n 10% van haar weekmenu, dat vind ik al best veel... In jouw menu is kuiken ongeveer 25% van het weekmenu.
Misschien is dit interessant om te lezen: http://www.voerwijzer.com/barf-ingredienten/eieren Toegespitst op honden, maar de geadviseerde verhoudingen voor honden- en kattenmenu's zijn gelijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2363533
Limpy schreef: @ledy: als hij al eendennekken wegkaant heb ik nix gezegt, dan kan die konijnenKK ook wel aan (voor het geval hij fazant niet lust of had je dat al geprobeert?)

@P.O.P: waar haal jij die 13% orgaan vandaan? Ik zie echt 17% staan.... (maar das dan idd incl de long)
Ja, ik had het over puur het hart-lever-nier percentage. Als ik het goed begrepen heb is het toch belangrijk daar genoeg van te voeren want dat zijn de noodzakelijke en belangrijkste organen in het menu. 13% is nog geen ramp, maar wel aan de lage kant vind ik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2363536
Mary schreef: over wegkanen van nekjes enzo, mijn kittens van bijna 9 weken hebebn tot nu toe alleen kvv gehad, en nu kwam ik aanzetten met wat kippennekjes en hartjes om te kijken of ze dat interessant vinden, maar dat gaat gelijk de hele kamer door! en grommen erbij, erg grappig hoor, uithalen met die kleine pootjes naar de anderen die nieuwsgierig kwamen snuffelen, kleine monstertjes worden het, maar hoe voorkom je dat ze ermee vandoor gaan en het liefst op je kleed op willen eten?? Buiten geven? Steeds terughalen? Of gaat dat over?
Ik zou ze eerste even laten wennen en ze een paar weken gewoon laten doen. Zodat dat beschermende er een beetje vanaf gaat en ze leren dat jij hun eten al niet wil afnemen. En dan hun vaste eetplekje geven en steeds daar naartoe brengen. Maar als ze competitief zijn naar elkaar toe wordt het erg moeilijk als je hen allemaal op dezelfde plek wil laten eten. Dus dan is het ofwel hen ermee laten rondslepen, ofwel verschillende plekjes goed uit elkaar voorzien. En dan nog liefst elk kitten steeds op dezelfde plek laten eten, zodat het snel duidelijk wordt wat er verwacht wordt. Steeds andere plekjes is verwarrend.
Voorzie ook een vaste ondergrond waarop je het eten aanbied (handdoek of zo) zodat ze dat herkennen.
Door Mary
#2363547
ik kan placemats knippen van iets...misschien helpt dat. Mijn vorige kat gaf ik altijd zijn vleugel op een schaaltje maar dat moest er toch weer vanaf, maar we hebben zo'n epoxyvloer dus dat gaf niet. Alleen nu (nog) met 7 poezels is het onoverzichelijker. Maar ik ga wel matjes knippen ergens van...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door