Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2360085
Vanmiddag ga ik met Pippo naar de da, ze eet niet meer sinds vrijdag. Ik heb haar gedwangvoederd, gister at ze ook een stukje gare kip uit zichzelf op maar het schiet niet op...ze kruipt weg achter het gordijn en wil niet eten.
Om 14.15 hebben we een afspraak.
Ze is 15 en krijgt een half nierpilletje per dag (Benakor 5mg). Ze had een tijd geleden last van haar achterkant (dat kwam uit haar rug), ze mocht niet meer de trap op anders zou ze een hernia krijgen, dus ik heb een halve deur laten maken (die altijd dicht blijft zodra de kamerdeur open staat) zodat ze nooit de gang in en de trap op kan (ze is te dik maar dat is ze sinds haar laatste nestje al (bij de eervorige baasjes, al heel lang geleden)
Ik ben benieuwd of de da kan vinden wat er aan de hand is en of er wat aan te doen is...
Laatst gewijzigd door - pien - op vr 15 jun 2012, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door - pien -
#2360261
Volgens de da zijn het (weer) haar nieren. Ze haalde de bloedonderzoekuitslagen van vorig jaar maart erbij, toen het ook slecht ging met Pippo. Ze wil dus dat Pippo op 'haar' nierdieet gaat met koolhydraten en zo  ::) maar ze weet dat ik dat niet ga doen...
Ze heeft ook last van haar rug, de voorkant 'loopt' goed maar de achterkant is erg zwabberig... Pippo is wel 6 ons afgevallen wat beter is voor haar rug (ze heeft een dikke buik).

Verder heeft ze een infuus gekregen met vocht, een soort dialyse. Pijnstillers wil ze niet geven omdat die weer slecht zijn voor haar nieren.
Ik moet haar kaliumtabletten gaan geven (voor spieren en bloeddruk) omdat ze erg onvast is met haar achterkant/-poten. 
En 4x per dag 1cm Nutri-plus (soort astronautenvoeding) tot ze weer gaat eten...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2360325
Is haar Kalium ook getest?
Schijnt dat je daar wel mee moet opletten en dat het vrij nauw luistert.

Ze eet een zelf samengesteld nierdieet? Of kvv-nierdieet? 

Dat infuus zal haar vast wel goed doen.
Ik hoop dat ze snel opknapt.  Er bestaan trouwens ook eetlustopwekkers die niet schadelijk zijn voor de nieren. Dat zou eventueel ook kunnen helpen als je niet wil blijven dwangvoeren. Het is bij een nierpatient erg belangrijk dat ze blijft eten.

Sterkte ermee.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 04 jun 2012, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door - pien -
#2360441
Pippo eet nog geen nierdieet.
Kalium is niet getest...

Vanavond zette ik haar buiten zodat ze een plas kon doen en ze liep even rond...nu ligt ze weer op haar kussen te slapen. Zometeen ga ik haar weer wat astronautenvoeding geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2361002
Tja, nieren genezen niet meer eens ze verzwakt zijn.
Dus het is wel aan te raden haar op nierdieet te zetten. Beetje vreemd dat dat de eerste keer dan niet gebeurd is...
Er staat een topic over in de bib. ;)

En met die kalium zou ik dus opletten.  Als het kan, laat het even in het bloed bepalen zodat je tenminste weet hoeveel tekort ze heeft.
Door - pien -
#2361093
@pearlsofpassion: Nierdieet voor katten: als ik zoek op het forum kom ik hier ergens uit http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,47295.msg1039685.html#msg1039685 (heb ik gister opgezocht). Dat topic gaat toch over honden?
Ik weet echt niet meer waarom ze vorige keer niet op nierdieet gegaan is. Rauw is al goed voor de nieren en ze kreeg een pilletje erbij (Benakor).
Dit http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,84598.msg1962833.html#msg1962833 was er vorige keer aan de hand.

Over die kalium, volgens mij, omdat ze nu een paar dagen minimaal eet, krijg je andere waarden als je bloedonderzoek laat doen omdat ze nu niet in haar gewone doen is...door de wss leververvetting die bezig is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2361596
pienkeespaco schreef: @pearlsofpassion: Nierdieet voor katten: als ik zoek op het forum kom ik hier ergens uit http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,47295.msg1039685.html#msg1039685 (heb ik gister opgezocht). Dat topic gaat toch over honden?
Ik weet echt niet meer waarom ze vorige keer niet op nierdieet gegaan is. Rauw is al goed voor de nieren en ze kreeg een pilletje erbij (Benakor).
Dit http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,84598.msg1962833.html#msg1962833 was er vorige keer aan de hand.

Over die kalium, volgens mij, omdat ze nu een paar dagen minimaal eet, krijg je andere waarden als je bloedonderzoek laat doen omdat ze nu niet in haar gewone doen is...door de wss leververvetting die bezig is.
Ja, das ook wel waar, dat ze dan andere waarden krijgt.
En het schijnt ook erg belastend te zijn voor de nieren om weinig te eten.  Hoe precies weet ik ook niet.

Er zijn vast wel mensen die je met de details kunnen helpen, maar de basisprincipes van het nierdieet van honden kan je ook op katten toepassen. Een overzichttopic over nierdieet bij honden kan je in de bib vinden.  Eentje dat Lizzy geschreven heeft, geloof ik. 
Als ik het goed heb (maar lees het even na), houdt het in: minder bot, minder orgaan, enkel wit vlees (gevogelte en kleine herbivoren) en de grote grazers, vooral die met erg rood vlees, vermijden.  Rood vlees (en het bot ervan) bevat meer fosfor en dat die grote belaster bij de nieren.
Ik weet niet of kattennierdieet ook groenten bevatten, maar ik zou zeggen, zeker niet teveel.  Das ook weer niet goed.  Het voordeel is echter dat groenten geen fosfor bevatten maar wel (zij het minder goede) eiwitten. 
En verder kan een beetje vet aan het vlees geen kwaad. Vet is namelijk energie zonder belasting voor de nieren.

Maar er zijn wel mensen hier met ervaring met nierdieet.  Misschien kan je je topictitel een beetje meer naar die vraag spitsen als je daar wat meer reactie op wil krijgen. ;)

Oh, en als je dat liever zou hebben: Bandit heeft ook een nierdieet.  Al denk ik wel dat zelf samenstellen beter is voor de kat, als je goed weet wat je moet doen.

Ik duim dat ze zich snel veel beter voelt!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 06 jun 2012, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#2362207
Het blijft goed gaan: daarnet heeft ze op haar knuffelzebra :crazy2: gejaagd én een ratje gegeten. Dan zit ze weer beter in haar vel.
En ze ligt weer bovenop de kussens ipv achter de bank verstopt te zitten.

Wieowie kan zijn licht laten schijnen over een nierdieet voor katten?
#2362228
Er zijn volgens mij hier mensen die een rauw nierdieet voor katten weleens hebben gemaakt. Ik heb alleen geen idee wie dat ook al weer was.
Misschien biedt de zoekfunctie uitkomst.

Je kan natuurlijk ook even zelf een niermenu uitvogelen en dat hier laten zien, eventueel met je gebruikte bronnen erbij. Dan kunnen we keuren.

Gelukkig heeft ze een ratje gegeten en gespeeld, dat zijn goede tekens.
#2362271
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,47295.msg1039685.html#msg1039685
In bovenstaand topic vond ik het volgende:

20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees  met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans

Kan ik dat gaan samenstellen?
Is dat verantwoord?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door