Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2359419
Sinds een paar weken doet Axl vreemd naar Izzy. Ze zijn beide geholpen op een leeftijd van een half jaar.
Nou moet ik erbij zetten dat de hele rangorde momenteel in de war ligt.
Liam , nu een jaar oud is op allerlei manieren aan het kijken of hij de boel naar zijn hand kan zetten.
Izzy moet dus ook niks van hem hebben omdat hij haar telkens achterna loopt en niet met rust laat.
Ook bij Axl probeert hij op hele subtiele manier hoe ver hij kan gaan.
Maar nu het probleem. Axl ruikt onder Izzys staart en flehmt dan en wordt dan wild.
Gaat haar achterna en drukt zich op haar en bijt in haar nek.
Lijkt wel paringsgedrag maar bede zijn dus geholpen.. iemand een idee ?
Door Limbabnees
#2359447
Pubertijd en proberen leiderschap te nemen.
Wat is er nog meer zichtbaar?

Wat gebeurd er als je hun roept, probeer ze hun dan ook te blokken(tegen te houden?
Door Limpy
#2359449
Neus in andermans hol steken is hier ook een favoriete bezigheid bij de flapdrollen, vooral bij blixa (enige dame i/h gezelschap) ik dacht dat dit normale katse inspectie was.
Flemen doen ze daarna ook maar bestijgen is hier een big no-no (van blixa zelf, en aangezien zij héél boos kan gillen laten de jongens het ook wel uit hun hoofd)
Bestijgen doen ze wel soms onderling maar heeft iig bij mijn oosterlingen geen dominante betekenis maar is fout aangeleerd gedrag (obi-wan was een overbezorgde vaderkloek toen pekke klein was: liep hem overal achterna, sleepte desnoods met hem en toen pekke begon te puberen begon het bestijgen als controlerend gedrag en pekke heeft dit helaas overgenomen)
Als ik het zie verbied ik het ook ma ja weet niet wat ze doen als ik niet thuis ben...
Door Limpy
#2359451
Limbabnees schreef: Pubertijd en proberen leiderschap te nemen.
Wat is er nog meer zichtbaar?
Pubertijd kan ik me nog in vinden maar katten hebben geen absolute rangorde zoals honden dat hebben dus ook geen absoluut alphadier...
Door *Yvje*
#2359453
Als je ze roept gaat Axl door omdat hij helemaal wild is. Liam stopt even maar gaat dan verder.
Axl heeft wel vaker toen hij een puber was zo tegen haar gedaan maar niet na het flehmen. Dit is dus anders. Liam blijft haar gewoon opzoeken. Ook als ze gaat meppen.
Lijkt wel of ze krolsachtig is aan Axls reactie te zien. Ik weet dat geholpen katers nog wel steeds kunnen
dekken. Zou het kunnen dat Izzy nog teveel hormonen heeft, ze is gesteriluseerd en niet alles
is er uit dus. Ik las ergens dat poezen dan zich nog krols kunnen gedragen.
Het was bij haar alleen moeilijk te zien ondat ze altijd erg aanhalig is en kan claimen en veel mauwt.
Ik denk dat ik deze maand met haar naar de Da ga...
Door Limpy
#2359457
Sterilisatie is eigenlijk een foute term, de meeste poezendames zijn tegenwoordig gewoon gecastreerd hoor.
Blixa is ook een castraat maar dr baarmoeder zit er ook nog voor 3/4 in, eileiders zijn eruit en dan is het technisch gezien een castratie....

Als je axl zn gedrag onwenselijk vind zou ik het toch gaan verbieden (hier moet ik ook echt naar de flapdrollen toelopen om te zorgen dat ze mekaar loslaten)
Door Limbabnees
#2359659
Katten hebben ook rangorde, dat zie ik aan mijn katten.
Ook het voordringen, weg duwen en meppen zie ik hier wel eens.
De mijne zijn beide gesteriliseerd en toch wil er ééntje wel eens sproeien of heeft een iets sterkere geur bij afscheiding.
Paringsdrang zou kunnen...maar dat heb ik zelf nog nooit ergens gezien na een sterilisatie.
misschien dat er toch nog hormonen actief zijn.
Toch even overleggen bij de DA.

Het kan ook (katten)terreur zijn.
Soms komt het wel eens voor dat het niet goed gaat tussen katten na een bepaalde leeftijd.
Ik heb lang geleden een poes gehad die het leven ook zuur gemaakt werd door een van mijn andere poezen.
Ze kroop ook angstig onder van alles als ze in de buurt was.

Het was ook nog mijn witte lieveling.
Laatst gewijzigd door Limbabnees op zo 03 jun 2012, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2359689
Hier wordt ook wel aan de kont gesnuffeld en geflehmt, maar daar blijft het dan wel, meer als beleefd sociaal gedrag dus.
Maar blijkbaar vind Axl Izzy onweerstaanbaar ruiken  :D Ik kan me voorstellen dat je daar niet blij van wordt... Ik zou het inderdaad corrigeren en tussenbeide komen. Misschien iets van feliway of bach er tegenaan gooien...

Rangorde bij katten is meer als bij mensen vind ik, we denken allemaal dat we de baas in huis zijn  :D en soms laten we de ander in de waan dat zij de baas zijn en soms ook echt even niet, maar als het gaat om gedrag en het ombuigen er van vind ik rangorde meestal toch niet echt heel boeiend of belangrijk ::)
Door *Yvje*
#2359706
Ik zal morgenochtend meteen even bellen.
Axl zal ik idd proberen te straffen. Toen.ie puber was deed ik dit met de plantenspuit.
Heeft toen goed geholpen. Liam vibd ik lastiger.omdat het niet altijd vanuit hem komt.
Izzy kan ook achter hem aan zitten terwijl hij niks doet.
Dat wordt dan iig even een bloedtest lijkt me. Wat kunnen ze daaruit halen ?
Door Limpy
#2359731
Corrigeren/afleren/uit het ongewenste gedrag halen vind ik persoonlijk beter dan straffen (dit is dus mijn gevoel, katten snappen straffen niet denk ik) maar ws komt dat omdat mijn katten net als ik een lichtelijke anarchistische inslag hebben  ;D

Bij mijn oosterlingen helpt het als ik naar ze toe loop als ze bestijgen en de bestijger eraf haal (kan met geluidje als tss of een aanraking ter afleiding) ze kijken me dan heel wauzig aan maar houden wel op.

Waarom wil je een bloedtest doen? Ivm de hormoonhuishouding?
Is dit de DA die Izzy "geholpen" heeft? Vraag hem dan wat hij precies gedaan heeft, als de eileiders eruit zijn is ze idd gecastreerd en zou ze niet meer krols moeten worden.

Tja, poezedames zijn soms zeikwijven die overal een drama van maken als ze daarmee aandacht v/d mensenmoeder kunnen krijgen (blixa is net zo´n draakje hoor)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2359734
Limpy schreef: Corrigeren/afleren/uit het ongewenste gedrag halen vind ik persoonlijk beter dan straffen (dit is dus mijn gevoel, katten snappen straffen niet denk ik) maar ws komt dat omdat mijn katten net als ik een lichtelijke anarchistische inslag hebben  ;D
Kan ik me bij aansluiten :) Straffen levert alleen maar meer stress op en in ons hoofd is het misschien logisch, maar of het ook in een kattenhoofd zo werkt vraag ik me af...
Door Parelridder
#2359877
koekje schreef: Een plantenspuit is voor planten hè. Anders heette het wel een kattenspuit.
Heb je bezwaar tegen het corrrigeren middels een straaltje water?
Wordt bij honden ook gedaan, met een waterpistooltje. De verrassing er door leidt af van waar ze mee bezig zijn zonder dat het gekoppeld is aan aktie vanuit de eigenaar. Ik vind het een zeer vriendelijke methode om ongewenst gedrag te doorbreken/stoppen en waardevol dat het (als je wilt) niet ervaren wordt als "mag niet" (dus kan naar harte lust gedaan worden als het mens uit zicht is) maar als "minder leuk dan ik dacht" (dus doe ik niet meer). En zeker als je nieuw gedrag daarmee 'in de kiem smoort' voorkom je zo dat iets wat je echt niet wilt een gewoonte worden kan, met alle gemopper, spanning en gedoe van dien.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2359902
Nee nee, niet straffen!!  :o
Nergens voor nodig!
Dit is gewoon normaal gedrag en gebeurt vaak tussen katten onderling. Mijn katers doen het ook. Ik ken iemand die 8 (geholpen) katers heeft en die doen het ook onderling.  Sommigen gaan er zelf om vragen om bestegen te worden. Ze kunnen er hele geluiden bij maken en die kunnen zelfs krols aandoen.
Het is gewoon een deel van het sociaal gedrag en intimiteit, hoeft zelfs geen dominantie in het spel te zijn. 

Als 1 van beide partijen er een probleem mee heeft, zal die dat zelf  wel laten merken.
Verbieden heeft trouwens toch geen zin, je moet het hen (zoals met alle 'conflicten' tussen katten) zelf laten oplossen. Hoe meer je je ermee mengt, hoe moeilijker het voor hen is en hoe langer het duurt eer het opgelost is. Dat is met alles zo. Je doorbreekt hun communicatie en dus moeten ze de volgende keer weer opnieuw beginnen. 
Het idee dat je katten zouden stoppen omdat jij dat zegt, is echt niet correct. Zo werkt dat niet bij katten. En middelen als plantenspuiten werken daar ook niet bij. Het enige wat je kan bereiken is dat ze het niet meer voor je neus doen, maar dat is het dan ook. Draai je rug en het is weer van dat.

Ik heb ook een poes die niets van de andere katten wil weten en hen op afstand wenst, maar als ik haar probeer te 'beschermen' wordt het alleen maar erger.  Hoe erg dat ook is, pas als ze ZELF duidelijk maakt het niet te wensen, zullen de jongens ook echt afstand houden.  Als ik het zeg doen ze het achter mijn rug opnieuw en dan is het nog erger want dan is Kleintje gewend dat ik voor haar opkom en gaat ze nog meer in paniek.  Als ze het alleen oplost wordt ze zelfzeker en laat dan die kater maar komen, ookal is hij dubbel zo zwaar als zij, hij zal het geweten hebben.
Iedereen die ook maar iets van kattengedrag afweet kan je vertellen dat je katten het zelf moet laten oplossen als ze een probleem hebben, dat je dat niet in hun plaats kan doen. Je kan hen alleen ondersteunen door aandacht te geven en een belager af te leiden. Maar straffen of corrigeren leidt enkel tot frustratie bij de belager en dat maakt het nog erger.

En als geen van beide een probleem maakt, dan zie ik helemaal niet in waarom je het zou moeten verbieden of verhinderen.  Ze doen er toch niemand kwaad mee? Sommige katers genieten er gewoon van.

Dat onder de staart ruiken en flemen is trouwens een manier om elkaar te herkennen.  Kattencommunicatie. Ook volkomen doodnormaal gedrag.
Dus laat je katten gewoon gerust. Ze zijn doodnormale katten met heel normaal gedrag.

Poezen en katers kunnen trouwens, ook als ze gecastreerd zijn, wel lichte invloed van de tijd van het jaar hebben. Maar ook dan is dat geen reden om je zorgen te maken.  Ik zie het probleem echt niet.

En straffen met de plantenspuit ben ik ook niet voor. Simpelweg omdat je er toch niet mee bereikt wat je wil en het dus niet werkt.  Het enige wat het teweeg kan brengen is dat de kat schrikt, onzeker wordt of zelfs bang van je  wordt.  Op het kattenforum komen er elk jaar weer zoveel mensen langs die komen vragen wat ze moeten doen, want hun kitten is bang van alles.  Ze hebben echt enkel maar de plantenspuit ingezet.  En krijg het dan maar weer goed...  ::) En ondertussen doet kittenlief gewoon 's nachts nog steeds wat niet mocht.
Dat is niet bij elke kat of kitten zo en sommigen vinden water zelf leuk, maar ik ben ervan overtuigd dat katten die je met de plantenspuit iets afgeleerd krijgt, je het ook zonder kan afleren. 
Consequent wegzetten kan wel werken om iets af te leren, en het enige dat werkt bij de echt moeilijke gevallen, maar niet bij zaken die instinctief zijn, zoals dit gedrag.  Je kan niet van een kat verwachten dat hij tegen zijn innerlijke impulsen werkt omdat jij dat vraagt.  Hij kan dat wel leren als de tegenpartij hem duidelijk maakt daar niet van gedient te zijn.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 04 jun 2012, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Yvje*
#2360044
Ja das allemaal wel mooi neergezet, ik zal toch iets moeten ondernemen.
Ze het zelf op laten losen werkt ook niet. Ze houden er niet mee op dan.
En Izzy laat echt op zeer duidelijke manier weten dat ze dit niet wil.
Ze krijst en mept maar daar trekken de katers zich niks van aan.
Ze valt nu zelf eerder aan omdat de aanval de beste verdediging is.
Hiierdoor bouwt de spanning alleen maar meer op.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door