Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2359298
Hallo Allen,

Hieronder geef ik Juma's menu van deze week, het zou fijn zijn van jullie te horen of het nog goed in elkaar zit of dat ik ergens veranderingen zou moeten aanbrengen.

Menu voor een teef, 12 kilo.
Hoeveelheid: 6% van 12 kilo = 720 gram per dag / 5040 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 2268 gr.
Groentes 10% : 504 gr.
Orgaanvlees 20% : 1008 gr.
Spiervlees 25% : 1260 gr.


vleesbot: eend (grof gemalen), lamsrib (gemalen), kipnek (heel), kalkoennek (gemalen), eend (gemalen), parelhoen (gemalen?), konijn (gemalen)

spiervlees: rund, ezel, kalf, kalkoen

orgaan: 50% lamspens (gemalen), 50 % organen hart, lever, nier (hart 68 gr., lever 60 gr. nier 40 gr.) van verschillende diersoorten als nijn, rund en kalf, kip, lam en geit.

groentes: mix van verschillende groentes

extra: 2x heel ei, 1x visje

Toevoegingen: 3x per week 1/4 teentje knoflook, 7x visoliecapsule, 7x gember vers, 7x probioticum

Misschien ga ik de parelhoen ongemalen geven, alleen zijn het stukken van 5 x 6 cm ongeveer, zijn die te klein om te geven? Beter is een karkas? Of vleugels?

Ook de kipnek verander ik misschien in een stuk rug met vleugels. Hierover zit ik een beetje in twijfel. Hoewel Juma een hele kipnek en een hele kwartel al met gemak heeft gegeten.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.
Door Lizzy
#2359405
Annemarie Rijnveld schreef: Hallo Allen,

Hieronder geef ik Juma's menu van deze week, het zou fijn zijn van jullie te horen of het nog goed in elkaar zit of dat ik ergens veranderingen zou moeten aanbrengen.

Menu voor een teef, 12 kilo.
Hoeveelheid: 6% van 12 kilo = 720 gram per dag / 5040 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 2268 gr.
Groentes 10% : 504 gr.
Orgaanvlees 20% : 1008 gr.
Spiervlees 25% : 1260 gr.


vleesbot: eend (grof gemalen), lamsrib (gemalen), kipnek (heel), kalkoennek (gemalen), eend (gemalen), parelhoen (gemalen?), konijn (gemalen)
Tot zo ver : CHECK :biggrin2:!

Je mag de parelhoen echt ongemalen geven hoor. Konijn denk ik persoonlijk ook.
spiervlees: rund, ezel, kalf, kalkoen

orgaan: 50% lamspens (gemalen), 50 % organen hart, lever, nier (hart 68 gr., lever 60 gr. nier 40 gr.) van verschillende diersoorten als nijn, rund en kalf, kip, lam en geit.
CHECK! Je afwisseling in diersoorten is echt subliem! Ik tel wel 8 of 9 diersoorten!
extra: 2x heel ei, 1x visje
Prima. Wat voor vis geef je? Als dat een kleintje is, ala sardien, makreeltje, haring, mag je er best 2 per week geven.
Toevoegingen: 3x per week 1/4 teentje knoflook, 7x visoliecapsule, 7x gember vers, 7x probioticum
Prima. Als je 2 keer per week een visje geef, zou ik 5 keer per week visolie geven.
Misschien ga ik de parelhoen ongemalen geven, alleen zijn het stukken van 5 x 6 cm ongeveer, zijn die te klein om te geven? Beter is een karkas? Of vleugels?
:biggrin2:, zie boven. Ik zou ze juist niet in kleine stukken geven. Karkas en vleugels zijn beide goed. De vleugel kun je even een paar keer inslaan, de botjes dan he, de twee 'lange pennen'.
#2359436
@Ha fijn, Lizzy, dank je wel.  :biggrin2:
Ik ga dan beginnen met de parelhoen ongemalen, nijn stel ik even een weekje uit.
Ja, de visjes zijn meestal wel klein, hangt er een beetje vanaf wat ze hebben liggen. Ok dus eventueel 2x per week 1 kleintje.

Even een vraagje, die toch wel inherent is aan dit topic:
Ik zal het bericht hieronder copieren, want ik vind het prettig dat je weet dat ik jouw woorden heb aangehaald.
Ik heb naar aan ''zekerheid grenzende waarschijnlijkheid'' jouw uitleg over ideaal gewicht en de hele huppelupup over de berekening van percentages voer kennelijk helemaal niet goed begrepen. En bedoelde jij idd. zoals onderstaand aangegeven door P.ofpassion?

Ik had begrepen dat ik altijd moest uitgaan van Juma's ideale gewicht op een ''x leeftijd'' (ik dacht dat dat bedoeld werd voor Labrador) en van 6% omdat ze een middelgrote tot grote hond is.
Daarop baseerde ik de hoeveelheid voer en naar gelang het toenemen of afnemen van het gewicht, het voer op/afschroeven, maar steeds uitgaande van die 6%.

Nu heeft P.ofpassion mij uitgelegd dat ik dus verkeerd zat te berekenen en in die discussie haal ik jou aan. Ik hoop dat je het niet erg vind.

Oh nee, laat maar zitten, ik zie al dat er een reactie is van jou. Die ga ik direct even lezen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door