Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2358581
Ik heb graag weer jullie hulp nodig bij het berekenen van de hoeveelheid voer voor Juma.
Juma is goed gegroeid, zij weegt nu 8,8 Kg, binnen een week is zij met 1 Kg. aangekomen, dus ik denk dat wij niet mogen klagen.
Maandag wordt Juma 13 weken en zoals iedere week herbereken ik haar voerbehoefte. Deze week zat Juma op 660 voer per dag, gebaseerd op 6% van ideale gewicht.

Nu stuit ik op een probleem met de barfrekenhulp:
Ik tik het aantal maanden in (3 maanden), haar ideale gewicht (13 kilo), en 6% voor behoefte per dag + de rest zoals teef en Labrador.
Als uitkomst krijg ik dan 780 gram per dag, dat is dan ineens 120 gram meer per dag in vergelijking met deze week (660 gram per dag).

Is dit wel normaal? Moet ik eigenlijk niet met 60 gram het voer gaan verhogen? Als de verhoging met 120 gram idd. de juiste hoeveelheid is, dan is het zeker wel teveel om dat ineens zo erbij te doen, denk ik? Beter iedere dag een beetje meer zodat Juma langzaam aan zo'n enorme bakvol kan wennen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes, Annemarie
Door Annemarie Rijnveld
#2358671
Mmmmja, ik geloof toch dat ik een foutje heb gemaakt. Ik zie nu net dat ik een kilo teveel heb genomen als ideaal gewicht voor Juma. Dat was dus vorige week 11 kilo en moet nu dus 12 kilo zijn-ben er dus al uit inmiddels.

Sorry,  ::) en ik zal straks nog eens het menu op Barf zetten, met de gewichten erbij. Ik zou het fijn vinden om te horen of ik nog wel goed zit zo.
Door Annemarie Rijnveld
#2358889
Ja, was een foutje, het moest 12 kilo zijn, maar da's niet wat jij bedoelt.

Ik ben begonnen met Juma op 480 gram voer per dag, toen zij iets meer dan 5 kg woog en 8 weken was.
Iedere week 60 gram erbij en ik kom uit op nu voor deze week 720 gram.
Er is uitgegaan van een ideaal gewicht voor Labrador en niet van Juma's huidige gewicht.
Had ik dat gedaan, dan zou zij uiteraard veel minder voer gekregen hebben, en dat was gewoon niet genoeg.

Vandaar dus.
Door ChantalKrijn
#2358894
Wat ik heb gedaan: Toen Tyke hier kwam 7% uitgerekend. Daarna gewoon gekeken hoe slank hij was. Als ik zag dat hij te dun werd deed ik er in totaal bijvoorbeeld 30 gram bij (bij een lab zal dat meer zijn, Tyke was 3,7 kilo met 8 weken). En keek hoe dat ging, je ziet snel genoeg of dat te veel of te weinig is. Hij is nu 7 maanden en ik heb eigenlijk helemaal niet meer uitgerekend, alleen maar met mijn ogen gekeken  :)
Ik heb dus geen idee hoeveel procent hij heeft gehad in de puppentijd, maar gewoon het totaalgewicht elke keer als het nodig was opgeschroefd.
Door Annemarie Rijnveld
#2358977
Ja, Juma zit op 6%, dat is goed voor een Lab.
Ik houd haar gewicht wekelijks in de gaten en ik kijk ook hoe slank/dik zij eventueel is. Maar ik bereken het wel iedere keer weer opnieuw, zo op het oog gaan schatten, nee dat durf ik toch echt niet.
Ook zou ik dan totaal de juiste verhoudingen uit het oog verliezen tussen vleesbot, spier orgaan enz. Dus ik moet het echt uitrekenen. (Dit houdt mij wel zoet en van de straat)
Door Cathelijn
#2359063
Dat doe ik voor Ilan ook hoor. Hij is nu 11 weken oud en ik weeg hem 1x per week en maak dan een berekening. Hij krijgt elke dag alles, bot, spier, orgaan en groente in 3 maaltijden. Hij zit alleen wel op 10%  ::) Hij groeit een halve kilo per week tot nu toe. Wat een verschil zo tussen die pups he?
Door Annemarie Rijnveld
#2359224
@Cathelijn
Dat doe ik voor Ilan ook hoor. Hij is nu 11 weken oud en ik weeg hem 1x per week en maak dan een berekening. Hij krijgt elke dag alles, bot, spier, orgaan en groente in 3 maaltijden. Hij zit alleen wel op 10%  Hij groeit een halve kilo per week tot nu toe. Wat een verschil zo tussen die pups he?
Ja hè, iedere pup is weer anders. Ilan is een bassett? Zijn toch ook best wel zware honden, lijkt mij.
Ik heb Juma ook sinds kort op 3 maaltijden gezet, en dat gaat gelukkig goed.
Zij groeit nu toch wel ongeveer 1 kilo per week, dus dat zou goed moeten zijn voor een Lab.
Door Martine-Tom
#2359252
Ik zou me niet zo ophangen aan wat "een lab" moet doen, hoeveel die moet wegen, wat die moet eten, je hebt een pup in huis...geen rasstandaard  ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2359269
Ik zou me niet zo ophangen aan wat "een lab" moet doen, hoeveel die moet wegen, wat die moet eten, je hebt een pup in huis...geen rasstandaard 
Hoe bedoel je dat? Ik begrijp je niet? Tis toch een hond van een bepaalde grootte? Geen Tsjiwawa lijkt mij zo. :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2359277
Annemarie Rijnveld schreef: Hoe bedoel je dat? Ik begrijp je niet? Tis toch een hond van een bepaalde grootte? Geen Tsjiwawa lijkt mij zo. :biggrin2:
Nee maar je zegt nu al een paar keer dat je uitgaat van wat een labrador moet wegen, wat een labrador moet eten...
Je moet gewoon naar je eigen hond kijken, wat die weegt, of die te dik is of niet en daar je voer op aanpassen, niet op wat de rasstandaard zegt dat ze nu zou moeten wegen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2359312
Je moet toch ergens van uitgaan. En tot nog toe past het goed bij Juma, ze groeit goed, is niet te dik of te dun. Dus als dit je zekerheid geeft, lekker houden zo.
Als Juma groter gegroeid, je ziet dat alles goed gaat en je hebt meer ervaring, dan wordt je vanzelf losser. Ik rekende eerst ook alles heel nauwkeurig uit en nu gaat alles uit het blote hoofd en op ongeveer. Zo nauw komt het niet, maar nu is het nieuw en heb je een kleine pup en dan is het even wennen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2359322
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, Juma zit op 6%, dat is goed voor een Lab.
Ik houd haar gewicht wekelijks in de gaten en ik kijk ook hoe slank/dik zij eventueel is. Maar ik bereken het wel iedere keer weer opnieuw, zo op het oog gaan schatten, nee dat durf ik toch echt niet.
Ook zou ik dan totaal de juiste verhoudingen uit het oog verliezen tussen vleesbot, spier orgaan enz. Dus ik moet het echt uitrekenen. (Dit houdt mij wel zoet en van de straat)
Eigenlijk zit je niet op 6% he.  Want je gaat uit van 6% van een gewicht dat ze niet weegt. Eigenlijk krijgt ze dus meer dan 6% van haar echte gewicht.  Dat is natuurlijk prima, als zij dat nodig heeft.  Ik zou me toch ook niet blind staren op wat een lab moet wegen, want de ene is ook de andere niet.  Het lijkt me dat er ook wel veel verschil tussen teven en reuen zal zitten.  Dus kijk naar de hond die je hebt.
Het werkt misschien wel zoals je het nu doet, maar ik zou eerder haar huidige gewicht ingeven en dan haar percentage wat opschroeven. Reken eens uit hoeveel ze nu krijgt met haar huidige gewicht, niet haar ideale.  Als je het zo aanpakt, weet je tenminste hoeveel je voert en hoeveel ze nodig heeft. Dat kan van pas komen als je je niet zeker genoeg voelt om op het oog te voeren. 
Je past dan wekelijks haar voeding aan naar het gewicht dat ze werkelijk weegt, met hetzelfde percentage. Tot je ziet dat ze wat dikker wordt, dan haal je het percentage naar beneden, maar geeft nog steeds haar eigenlijke gewicht in.
Want nu voer je dus geen 6% van haar huidige gewicht, dus weet je eigelijk niet wat je wel werkelijk voert.  Haar gewicht aanpassen om toch maar op 6% te blijven omdat dat voor een lab zo zou horen, vind ik wel een beetje de omgekeerde wereld. Bij vers voeren doet men trouwens in den regel niet aan raseigen voedingswijzen. Men kijkt naar de hond.  En 6% is een vrij laag percentage als ik zo wat de pups op BP bekijk. Het kan geen kwaad wat meer te voeren als zij dat nodig heeft.

Edit: ik heb het even voor je uitgerekend.  720gr op 8,8kg is 8,2%.
Je voert nu dus dik 8%, geen 6.  Ik zou me dan daaraan houden en met haar huidige gewicht werken.  Als je 9kg en 8% ingeeft in de rekenhulp zal je normaal ongeveer hetzelfde uitkomen als wat je nu bekwam.  Zou toch moeten. Maar dan werk je wel in de realiteit en niet met een gewicht dat ze niet heeft.
Lijkt me trouwens nog steeds een prima percentage.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 03 jun 2012, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2359326
@Kaela
Je moet toch ergens van uitgaan. En tot nog toe past het goed bij Juma, ze groeit goed, is niet te dik of te dun. Dus als dit je zekerheid geeft, lekker houden zo.
Als Juma groter gegroeid, je ziet dat alles goed gaat en je hebt meer ervaring, dan wordt je vanzelf losser. Ik rekende eerst ook alles heel nauwkeurig uit en nu gaat alles uit het blote hoofd en op ongeveer. Zo nauw komt het niet, maar nu is het nieuw en heb je een kleine pup en dan is het even wennen.
Ja, zo voelt dat precies. Tis gewoon nog de onzekerheid. Kben ook nog maar pas beginnend. :-\
En wat betreft het iedere keer aanhalen van het woord ''Lab'', ja tuurlijk, ksnap ook wel dat dat er niet toe doet. Het zal er gewoon ingeslopen zijn met het gebruik van de rekenhulp waarbij iedere keer het ras ingevuld moet worden :D, sorry, ik bedoel er geen kwaad mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door