Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2358492
Hallo allemaal,

Ik heb mijn verhaal ook al gedaan op een kattenforum, maar ik probeer het hier ook maar eens.
Ik heb 2 herplaatskaters(vader en zoon). Toen ik de vader (Luna) in huis kreeg had deze al een half jaar een kap om zijn nek, omdat hij een slechtgenezende wond naast zijn bek had als gevolg van een gevecht, volgens de vorige eigenaar. Toen ik de kat kreeg had hij een enorme korst die ontzettend stonk, dus ik ben meteen naar de dierenarts gegaan. Deze heeft de korst eraf getrokken en de wond ontsmet en anti-jeuk middelen gegeven (prik + lotion). Na een week of 3 was de wond geheeld en zei de dierenarts dat ik wel af en toe de kap eraf mocht halen. Maar je raadt het al: binnen 1 minuut had de kat de wond weer open gekrabt. Dus weer terug naar de dierenarts en dit proces blijft zich herhalen. Onderzoek laten doen, maar niks helpt. Het komt erop neer dat Luna nu al bijna 2 (!!!) jaar eigenlijk continu een kap/kraag om heeft die ik er maar heel af en toe af kan halen om hem zich te laten wassen.

De wond is nu geheel dicht en inplaats van een lengte van 4 cm is het nu nog maar een klein plekje van 0.5 cm2. Alleen komen hier dus (nog) geen haartjes op en dit duurt nu al heel erg lang. Ik heb geen idee of de haartjes uberhaupt nog terugkomen eigenlijk.
Maar ik vind het zo super zielig dat de kat nu al bijna 2 jaar  die kap om heeft en er zeer waarschijnlijk zelfs wel nooit meer vanaf komt!!! Ik merk echt gedragsveranderingen hierdoor! Is er iemand die misschien een idee heeft om de kat zonder kap door het leven te laten gaan, zonder dat hij aan die plek kan krabben?
De kale plek zit dus echt meteen naast zijn bekje.
We hebben alles gedaan wat in onze mogelijkheden lag, zijn ook naar een dermatoloog geweest. Dit was zijn antwoord:

Nu 3 jaar oude kater met jeukklachten vanaf 1 jaar
leeftijd, moet kraag om anders krabt Luna zich kapot.
Nader onderzoek: huidafkrabsels waren negatief, eerder
bloedonderzoek gedaan en eosinofilie aangetroffen. Dat
kan wel passen bij een allergie maar is zeker niet
bewijzend.
Bij eerste bezoek convenia gehad 2 x, daarop wel goede
reactie, plekken gaan dicht. Daarna meteen op moderin gegaan maar
dat helpt niet.
Staat op een glutenvrij dieet en waarschijnlijk allergisch voor kip.
Blijkbaar niet goed daarna veel moderin zonder
resultaat, kap kan niet af...
Ddx blijft toch voedselallergie en of atopie.
Biopten geven uiteindelijk ook geen uitsluitsel...
Beeld van een allergisch dermatitis maakt geen
onderscheid tussen voedselallergie en of atopie.
De jeuk bij een atopie is in het begin vaak fluctuerend
en bij een voedselallergie constant.
Het is goed mogelijk dat Luna inmiddels niet meer
reageert op de mdoerin De receptoren worden niet meer
getriggerd.
Mijn advies zou zijn: 1 controle op infectie en als
nodig weer aan de moderin. Dieet veranderen, overgaan
op een ander eiwit en dat mag ook een zelfkookdieet
zijn van een eiwit wat ze de laatste tijd niet gegeten
heeft. Bv paardenvlees, koolvis of tilapia, kortom iets
wat niet in het huidige brokje zit. Ik doe dat dieeet
minimaal 4 tot 6 weken met daarbij de infectie ten
gevolge van het krabben te bestrijden.
Helpt dat niet dan lijkt atopie waarschijnlijk.
Mogelijk toch allergietesten doen, met eventuele
immuunotherapie,alhoewel dat nog in de kinderschoenen
staat en er absoluut geen garantie is dat het gaat
lukken. ook de testen vallen tegen tenminste bij mij
wel.
Anders proberen met ciclosporine, dat is geen cortico
en beter op lange termijn maar wel duurder dan een
cortico. Anders geen modering meer maar dexoral 0.5 mg
maar dan moeten er beslist minimaal 2 pauzedagen
ingesteld worden na bv drie dagen een pil op lange
termijn om de bijwerkingen van ditmiddel te voorkomen.
Soms probeer ik een antihistaminicum en bij de kat is
dat polaramine 2 mg 2 dd 1 tabl.


Wij hebben nu alles geprobeerd wat hier vernoemd is (behalve immunotherapie), maar dit helpt dus niet. Wij hebben zelf het idee dat er niet eens echt sprake is van jeuk, want met of zonder medicijnen krabt Luna even vaak. En het is ook niet zo dat hij voortdurend krabt, hooguit 1 of 2 keer per dag, maar ja omdat de huid zo teer is en kaal ligt het meteen weer open.

Heeft iemand hier misschien nog een gouden tip? Wij zijn onderhand wanhopig! :'(
#2358540
Na verschillende eliminatiedieten hebben we het idee dat het aan granen en kip ligt. Maar echt duidelijk is het nooit geworden. Ik vind het ook raar dat het alleen dat ene plekje is.Zijn vacht ging er op vers vlees wel steeds doffer uitzien, met schilfers, en hij begon steeds slechter te eten, dus we zijn nu noodgedwongen overgestapt op brok (taste of the wild). Hij doet het hier redelijk goed op, maar liefst zou ik weer vers gaan geven natuurlijk (de andere kat eet wel vers).

De medicijnen zijn we een maand of 4 geleden mee gestopt. Hij kreeg toen Moderin (onderhoudsdosis). Ee zien eigenlijk geen verschil in krabgedrag met of zonder Moderin of andere medicijnen. Als hij het weer kapot krabt behandelen we de wond met honingzalf. En zo modderen we maar wat aan...

Ik heb eventueel wel foto's van de plek, maar moet nog even uitzoeken hoe ik die moet plaatsen.
#2358542
Ik zou katsel op vers zetten en een eliminatiedieet starten.
Blijkbaar grote kans dat het voedselallergie is en een rauw eliminatiedieet is beter dan zelf gaan koken of zo. Met koken verniel je zoveel en dat is nooit compleet, dus beter rauw houden.

Je start dan met een diersoort die hij nog nooit gehad heeft en waarvan je zowat alles kan voeren.  Konijn en eend worden veelvuldig gebruikt daarvoor. Als je het niet ziet zitten om meteen zelf te gaan samenstellen, zijn er kvvmerken die zuivere samenstellingen hebben. 
#2358548
[quote="pearlsofpassion"]
Ik zou katsel op vers zetten en een eliminatiedieet starten.
Blijkbaar grote kans dat het voedselallergie is en een rauw eliminatiedieet is beter dan zelf gaan koken of zo. Met koken verniel je zoveel en dat is nooit compleet, dus beter rauw houden.

Je start dan met een diersoort die hij nog nooit gehad heeft en waarvan je zowat alles kan voeren.  Konijn en eend worden veelvuldig gebruikt daarvoor. Als je het niet ziet zitten om meteen zelf te gaan samenstellen, zijn er kvvmerken die zuivere samenstellingen hebben.
[/quote]

Dat hebben we al geprobeerd (meerdere keren zelfs, tenminste 6 tot 8 weken) en dit had nauwelijks effect en het is dus ook niet goed duidelijk geworden waar het nu aan ligt en of het daadwerkelijk aan bepaalde granen of eiwitten ligt. Het is ook zo raar dat hij verder geen jeuk heeft maar dat er alleen dat ene plekje bestaat wat hij kapot krabt. Daarbij twijfelen we ook of het daadwerekelijk zo gigantisch jeukt, want zo vaak krabt hij niet en medicijnen hebben er blijkbaar geen invloed op.
#2358549
Arm beest, lijkt me niks altijd maar zo'n kap om :(

Wat ik nog zou proberen is de huid op de bewuste plek te ondersteunen met een hydrolaat (de aromatherapie variant die wel bij katten kan;), bijvoorbeeld duizendblad, hamamelis of roos, TTouch op het plekje maar ook in het algemeen om het bewustzijn van Luna wat natuurlijker te verdelen en niet alle frustratie op het wondje te richten (en op de plek zelf om daar de genezing te ondersteunen) en Bach om de gemoedstoestand verder nog in balans te brengen zodat je het eigenlijk op zoveel mogelijk fronten aanpakt. Nog een front extra is nog extra ondersteunen met een energetische behandeling, bijv. reiki... 
#2358551
[quote="Ikke1980"]
Na verschillende eliminatiedieten hebben we het idee dat het aan granen en kip ligt. Maar echt duidelijk is het nooit geworden. Ik vind het ook raar dat het alleen dat ene plekje is.Zijn vacht ging er op vers vlees wel steeds doffer uitzien, met schilfers, en hij begon steeds slechter te eten, dus we zijn nu noodgedwongen overgestapt op brok (taste of the wild). Hij doet het hier redelijk goed op, maar liefst zou ik weer vers gaan geven natuurlijk (de andere kat eet wel vers).
[/quote]

met hoe en wat heb je een eliminatiedieet geprobeerd?
zoals je t nu omschrijft ist voor mij onduidelijk...

wat voer je als je 'vers' voert?
#2358560
[quote="Ikke1980"]
Dat hebben we al geprobeerd (meerdere keren zelfs, tenminste 6 tot 8 weken) en dit had nauwelijks effect en het is dus ook niet goed duidelijk geworden waar het nu aan ligt en of het daadwerkelijk aan bepaalde granen of eiwitten ligt. Het is ook zo raar dat hij verder geen jeuk heeft maar dat er alleen dat ene plekje bestaat wat hij kapot krabt. Daarbij twijfelen we ook of het daadwerekelijk zo gigantisch jeukt, want zo vaak krabt hij niet en medicijnen hebben er blijkbaar geen invloed op.
[/quote]

nauwelijk effect of geen effect? En het lijkt mij ook vreemd hoor, één plek met een allergische reactie, dan zou je het aan meer dingen moeten merken. Heeft hij nu nog steeds eosinofilie in het bloed? Het klinkt mij verder meer als combi van gevoeligere huid want steeds kapot gekrabt met de gewoonte daar te krabben als het kan :-\
#2358562
[quote="flin"]
met hoe en wat heb je een eliminatiedieet geprobeerd?
zoals je t nu omschrijft ist voor mij onduidelijk...

wat voer je als je 'vers' voert?
[/quote]

Poeh, daar vraag je me wat....ik weet het niet meer precies hoor. Zijn begonnen met Tinlo, toen  Carnibest en toen Carnivoer dacht ik. Daarna hebben we een 'officieel' eliminatiedieet gedaan, dus met een eiwitbron zonder toevoegingen. Dat was eerst op basis van Eend zonder echt duidelijk effect, daarna obv Konijn en daarna een dieet obv paard
(ik dacht Haaksbarf).
#2358570
[quote="Saille"]
nauwelijk effect of geen effect? En het lijkt mij ook vreemd hoor, één plek met een allergische reactie, dan zou je het aan meer dingen moeten merken. Heeft hij nu nog steeds eosinofilie in het bloed? Het klinkt mij verder meer als combi van gevoeligere huid want steeds kapot gekrabt met de gewoonte daar te krabben als het kan :-\
[/quote]

Dit denken wij dus zelf ook, maar ja hoe dat te doorbreken? Op een gegeven moment ga je zelfs extreme dingen denken als een achterpoot maar laten ontklauwen (al geloof ik niet dat dat in nederland mogelijk is) :-[
Verdrr allerlei andere dingen bedacht als de mooncollar (kan hij er nog steeds bij), nagels knippen (huid is zo gevoelig dat hij het nog steeds kapot krabt) en nagelkapjes (die bijt hij eraf en kan hij het nog steeds mee kapot krabben)
#2358572
[quote="Ikke1980"]
Poeh, daar vraag je me wat....ik weet het niet meer precies hoor. Zijn begonnen met Tinlo, toen  Carnibest en toen Carnivoer dacht ik. Daarna hebben we een 'officieel' eliminatiedieet gedaan, dus met een eiwitbron zonder toevoegingen. Dat was eerst op basis van Eend zonder echt duidelijk effect, daarna obv Konijn en daarna een dieet obv paard
(ik dacht Haaksbarf).
[/quote]

ok, en die eend en haaksbarf heb je ook zo'n 7 weken volgehouden?
zat hij toen ook nog op medicijnen?
#2358573
[quote="Ikke1980"]
Dit denken wij dus zelf ook, maar ja hoe dat te doorbreken? Op een gegeven moment ga je zelfs extreme dingen denken als een achterpoot maar laten ontklauwen (al geloof ik niet dat dat in nederland mogelijk is) :-[
Verdrr allerlei andere dingen bedacht als de mooncollar (kan hij er nog steeds bij), nagels knippen (huid is zo gevoelig dat hij het nog steeds kapot krabt) en nagelkapjes (die bijt hij eraf en kan hij het nog steeds mee kapot krabben)
[/quote]

Hoe te doorbreken: zie mijn eerste reactie ;)
#2358578
[quote="flin"]
ok, en die eend en haaksbarf heb je ook zo'n 7 weken volgehouden?
zat hij toen ook nog op medicijnen?
[/quote]

Zonder medicijnen (deels, want soms had hij een infectie door het krabben), om het effect te kunnen zien en alles minstens 6 weken volgehouden, meestal langer.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door