Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2355187
Ik zou graag weer even jullie hulp, kennis, advies willen vragen, alle tips zijn welkom.

Juma (pup van 12 weken) heeft gisteren een gigantische dreun op haar achterpoot opgelopen, door het omvallen van mijn nieuwe slagers-hakblok (stond schuin tegen de muur op de grond).
Haar pootje hield zij omhoog en bij het optillen had zij erge pijn. Ik ben subiet naar de DA gesjeest en na haar overal bevoeld en goed bewogen te hebben, is de conclusie gelukkig niet zo ernstig.
Er is niets gebroken, alles is op zijn plaats, alleen een behoorlijke trauma aan de spier, met bloeduitstorting.
Juma heeft bedrust voorgeschreven gekregen en gister en vandaag een anti-ontstekingsprik.
Gisteravond liep ze al weer een stuk beter op alle 4 pootjes, en vandaag is er ook steeds meer vooruitgang zichtbaar, maar ze ontziet haar linkerachterpoot wel, waardoor ze haar rug nogal scheef houdt en nogal wiebelt met haar kontje.

Dit was wel een behoorlijke domper op de vreugde, want Juma deed het hardstikke goed. Groeit als kool, en ziet er prachtig uit, en vreselijk lief.

Denken jullie dat het zin heeft haar ter ondersteuning (en vervolgens ook ter preventie van HD) een preparaat te geven van Chondroitine en/of glucosamine?
Baat het niet, dan schaadt het niet?

Ik heb ook al een hoop gesurfed, en de wetenschappers zijn er kennelijk nog niet zo over uit: onderzoeken die jubelen over de werking, andere onderzoeken die het weer tegenspreken. Mja.

Wat kunnen jullie mij adviseren (DA vindt het in ieder geval als preventiemiddel de moeite waard, maar niet zozeer als medicijn bij spiertrauma, hier vond zij Arnica beter op zijn plaats).

Alvast mijn dank voor jullie reacties.
#2355294
Je zou haar de komende dagen traumeel kunnen geven, is speciaal voor kneuzingen e.d., hier zit ook arnica in volgens mij. Verder misschien groenlipmossel er bij.
Glucosamine ter preventie van HD? Als ze HD heeft, dan helpt volgens mij glucosamine daar ook niet tegen.
#2355306
@tt-tjes
Bedankt alvast voor je antwoord.
Het arnica spul krijgt ze nu al, ik ben inmiddels ook bezig die mosselspulletjes te vinden. Heb nu gevonden hoe dat in IT heet, dus ga ik morgen ff bij de kruidendokter langs.
Glucosamine ter preventie van HD? Als ze HD heeft, dan helpt volgens mij glucosamine daar ook niet tegen.

Nee zeg, gelukkig heeft Juma geen HD (4 x afkloppen), maar men zegt (ook DA) dat Chondroitine kan helpen omdat het een gunstige invloed zou uitoefenen op het kraakbeen. Het voorkomt het niet, maar het ondersteunt in gunstige zin de ontwikkeling van het kraakbeen, zogezeid.

Hierover lees ik weliswaar zeer contrasterende wetenschappelijke artikelen (Internet). Dus ik weet niet precies wat ik nou zal doen.
#2358345
Ik vind preventief glucosamine en chondroitine aan een hond geven, ter preventie van HD, persoonlijk onzin. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het helpt. En bovendien bevat verse rauwe voeding voldoende voedingsstoffen (ook chondroitine!) en is het beste "preventieve medicijn" dat er bestaat. We weten ook op lange termijn helemaal nog niet alles van het toedienen van glucosamine. Vandaar dat je het niet aan kinderen mag geven. En wat mij betreft geldt: als je het niet aan kinderen mag geven, moet je het ook niet aan een pup geven. Je weet nooit wat je er mee aanricht, op lange termijn.

Zie:
Gebruik op jonge leeftijd
Het gebruik van glucosamine sulfaat door kinderen en jongvolwassenen wordt afgeraden. Als uitgangspunt wordt genomen dat het lichaam 'volgroeid' moet zijn op het moment dat met het gebruik wordt begonnen. Onder 'volgroeid' wordt zowel de botontwikkeling als de hormonale ontwikkeling verstaan. De reden dat Glucosamine.com dit aanbeveelt is dat er geen onderzoek is gedaan naar de veiligheid van dit supplement bij kinderen en jongvolwassenen.
Bron : http://www.glucosamine.com/nl/glucosamine-7
#2358372
Jullie allemaal bedankt voor de reacties.
@Lizzy,
Ik vind preventief glucosamine en chondroitine aan een hond geven, ter preventie van HD, persoonlijk onzin. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het helpt. En bovendien bevat verse rauwe voeding voldoende voedingsstoffen (ook chondroitine!) en is het beste "preventieve medicijn" dat er bestaat. We weten ook op lange termijn helemaal nog niet alles van het toedienen van glucosamine. Vandaar dat je het niet aan kinderen mag geven. En wat mij betreft geldt: als je het niet aan kinderen mag geven, moet je het ook niet aan een pup geven. Je weet nooit wat je er mee aanricht, op lange termijn.
Hetgeen jij schrijft is ook min of meer wat ik heb gevonden via gegoegel op Internet. Er zijn onderzoeken die positief hierover zijn, en andere meer recente onderzoeken, die de werkzaamheid van glucosamine en/of chondroitine totaal ontkracht hebben.
Nu is dat misschien geen criterium om dan maar conclusies te trekken (voor een leek), maar ik blijf liever aan de veilige kant. En idd zit er voldoende in de rauwe voeding, dus ik volg ook jouw advies. :)

En ik ga lekker door met de Arnica.
#2358491
@Lizzy
Het is overigens nog altijd zo dat HD (naar alle waarschijnlijkheid) vooral erfelijk is....
Ja voor een deel erfelijk, voor een deel externe factoren (ik geloof als ik het mij goed herinner respectievelijk 35/65%)
Voor de erfelijke kant hebben we goed gekeken naar de ouders en grootouders voor zo ver mogelijk en de betrouwbaarheid van de fokker en zijn honden, en voor de rest doen wij er alles aan om trauma's te voorkomen, goede voeding, hondje niet teveel belasten met wandelen, spelen en wat dies meer zij.
En verder ''fingers crossed''.
#2358603
Ik kreeg in een topic war ik schrijf over Buddy's klachten ( achterpoot ontlasten en inmiddels bijna niet meer kunnen lopen) dit middel voorgeschreven. Zij gebruikt het voor haar jonge hond die slecht liep en slecht bespierd is in de achterhand. En was er erg tevreden over.
Ik heb het besteld en hoop het maandag binnen te hebben. Ik gebruik nu Arnica én ook rimaldyn voor Buddy.

http://www.medpets.nl/groene+os+spier+s ... +kat/1624/
#2358616
@Bertine:
Ik kreeg in een topic war ik schrijf over Buddy's klachten ( achterpoot ontlasten en inmiddels bijna niet meer kunnen lopen) dit middel voorgeschreven. Zij gebruikt het voor haar jonge hond die slecht liep en slecht bespierd is in de achterhand. En was er erg tevreden over.
Ik heb het besteld en hoop het maandag binnen te hebben. Ik gebruik nu Arnica én ook rimaldyn voor Buddy.

http://www.medpets.nl/groene+os+spier+s ... +kat/1624/
Ja, dat is dan glucosamine en chondroitine. Plus andere dingetjes erin. Toch?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door