Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door itslein
#2357983
Ik wil het beste voor ze, maar ze werken dus gewoon niet mee. Ik heb een pup van nu 4 maanden en een oude berner sennenhond. Ze aten altijd kvv maar ik wil ze dus aan het barfen hebben. Alleen zijn de dames het er niet mee eens en ik word er zo langzamerhand wanhopig van.

Ze eten kipkarkas, kippennekken, eendennekken, eend, konijn (alleen het vlees, het karkas dus ook niet), lamshart, lamsvlees, rundvlees, kippenmaagjes. Dan lust de pup nog wel haas, maar de oude hond niet en daar houdt het mee op. De pup heeft wel even met de zalmkop rondgesleept er wat afgebeten en heeft daarna meteen alles uitgespuugd.

Ze weigeren zalmkoppen (allebei), groentenmix, haas (de oude hond) en alle soorten lever en botten. Kan ik er misschien beter mee stoppen en gewoon weer teruggaan naar de kvv, want nu koop ik telkens spullen waar ze hun kop voor wegdraaien.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2357993
nou dan heb je de dames hier in het begin barf mee gemaakt  :biggrin2:
hier eten ze nog steeds geen vis en haas  ;)
er zijn verschillende mogelijkheden .
vaak moeten ze leren te kauwen of zijn ze gewoon lui , natuurlijk kunnen ze het gewoon niet lekker vinden ....hier hebben ze ook hert en lama moeten leren eten ....
hier knip ik nog steeds karkas en vlees in stukken , maar ze eten nu wel goed (overigens nog steeds geen haas of ander wild waar een raar weeig geurtje aan zit )
ze leren hier nu om geit te eten waar ze in het begin nog niet eens naar keken  :biggrin2:
als je 4 verschillende diersoorten hebt kun je dat toch ook geven en daarnaast zalmolie?
het is natuurlijk geweldig als ze alles eten ........ maar verder heb ik geleerd om niet naar het negative te kijken maar naar het positive , wat ze nu dus wel eten en dat uit te bereiden
houdt nog ff moed  :)

heb je het menu nog eens door gelopen of ze niet  teveel krijgen ?
Door Lizzy
#2357999
Maar wat is je probleem precies? Ze eten kip, eend, konijn (ook het bot, toch?), lam, rund. Da's toch genoeg? Zalm kun je prima vervangen door visolie. Groenten, ja, beter als ze het eten, doen ze dat niet, vervang je dat door bijv. chlorella/spirulina en lever is voor de vitamine A/D eventueel te vervangen voor andere dingen, eventueel heel af en toe een capsule levertraanolie (in de winter).
#2358033
Probeer eens aan biologische lever te geraken.
Welke lever geef je nu?  Hier wordt gevogeltelever beter aanvaard dan vb lamslever.  Runderlever zou ik niet geven, tenzij biologisch. Ik kan me voorstellen dat ze dat ook niet zo lekker vinden.

En eten ze nier? Dat is ook wel belangrijk.
Eten ze pens?

Naar het schijnt kan je veel laten eten door het in pens te laten marineren.
Verder kan je hen laten wennen aan de smaak door het te mengen met iets dat ze wel erg graag eten.  1 kwart van wat ze niet eten om te beginnen en dan opbouwen.  Ze aten het in de kvv toch ook, dus volgens mij moet dat lukken.
Karkasjes kan je ook even platmeppen of doormidden knippen als je denkt dat ze het niet willen omwille van de vorm. Anders kan het helpen om samen met iets dat ze wel lusten te geven. Vb een stukje lever in een kipkarkas steken.  Werkt hier toch als een trein, ze blijven dan gewoon dooreten eens ze bezig zijn. Maar ik heb wel katten natuurlijk, kan zijn dat honden net iets anders zijn.

Wat doe je trouwens als ze het niet eten? De volgende keer iets anders aanbieden? Of een paar keer terug hetzelfde voor hun neus zetten?  Meestal doet men dat bij honden en gaan ze vaak toch nog eten.  Als ze konijn zo wel lusten, maar het karkas laten liggen, zou ik dat eens proberen.  Want dan weet je dat ze het eigenlijk wel moeten lusten.
Door smulpaap
#2358040
Hoe oud is je Berner ? Haas kan best pittig hard zijn en daar hebben sommige oudere honden geen zin meer in . Maar er zijn nu ook eenmaal honden die geen haas konijn en ander wild willen eten vanwege de lucht of de smaak
Door itslein
#2358155
Bedankt voor jullie reakties. Ik biedt ze iets aan en als ze het niet eten laat ik het 10 minuten staan, loop zelf weg bij de bak en haal het weg zonder wat te zeggen en zet het terug in de koelkast. Dan bied ik het ze 4, 5 uur later weer aan, op dezelfde manier. Ik bied ze dus de hele dag niks anders aan.

Pens eten ze goed ja, maar wel gemalen, niet als het grotere stukken zijn. Ze eten zowel lamspens als van het rund. Ik heb al lever door de pens gedaan maar dan eten ze gewoon om de lever heen.

De berner is 8 en heeft geen best gebit meer. De pup is 4 maanden en gaat volgens mij wisselen want er zitten nogal wat tandjes los. Misschien dat hij daarom nergens zin in heeft?

Ze eten geen lamslever, geen kippenlever en van het rund al helemaal niet. Biologische kip zou ik kunnen proberen, maar ik wil juist een beetje van de kip af omdat veel van de botjes die ze eten nu al van de kip zijn. De ingewanden van het konijn werden trouwens zo opgepeuzeld.

Niertjes hebben ze nog niet gehad. Dat zal ik inderdaad eens proberen. Misschien kan ik bij een islamitische slager een kleine hoeveelheid kopen om te proberen want met grote hoeveelheden heb ik het wel gehad nu. Daar ligt m'n vriezer al mee vol  :-\

Hoe knippen jullie in hemelsnaam een haaskarkas in stukken? Ik had al de grootste moeite met m'n snoeischaar de zalmkop door te krijgen?
#2358165
Geef je normaal om de 4,5 uur eten?
Ik zou gewoon de normale voertijden aanhouden. Niet eten, is weg en weer de volgende keer, op het normale uur. Anders leren ze het natuurlijk nooit en spelen ze met je voeten.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2358169
Ik heb ooit eens de tip gehad om lever licht aan te bakken om aan de smaak te wennen en dit steeds minderdoen totdat ze deze rauw eten. Ik weet het niet hoor, je zou het kunnen proberen. Bandit lust nu al het orgaan gelukkig. Maa rin het begin ook niet hoorl.
Door itslein
#2358210
pearlsofpassion schreef: Geef je normaal om de 4,5 uur eten?
Ik zou gewoon de normale voertijden aanhouden. Niet eten, is weg en weer de volgende keer, op het normale uur. Anders leren ze het natuurlijk nooit en spelen ze met je voeten.
Ja de pup krijgt nu nog 4x per dag. De oudere hond 2x.
#2358216
itslein schreef: Ja de pup krijgt nu nog 4x per dag. De oudere hond 2x.
Oh ja, sorry, hield even geen rekening met het feit dat de pup nog zo jong is. sorry, dan zeg ik niets meer.  Ik weet ook niet in hoeverre je een pup kan laten hongeren.
Door smulpaap
#2358231
Ik knip zn de haaskarkas in stukken met de snoeischaar . Maar dat moet wel redelijk gemakkelijk gaan . Zoniet dan voer ik het ze niet .
En wat bedoel je met geen best gebit meer ? is dat plaque , of is er meer aan de hand ? Om optimaal te (blijven ) barfen moet een hond natuurlijk wel een gezond gebit hebben
Gebruikersavatar
Door pike
#2358273
Haaskarkas kan je makkelijk met de hand breken, gewoon even beide uiteinden naar elkaar toe buigen en hup en de wervels kraken vaneen. De twee helften zitten dan nog vast met het vlees ed. maar dat kan je dan gewoon doorsnijden met een mes.
Door Lizzy
#2358334
pearlsofpassion schreef: Oh ja, sorry, hield even geen rekening met het feit dat de pup nog zo jong is. sorry, dan zeg ik niets meer.  Ik weet ook niet in hoeverre je een pup kan laten hongeren.
Volgens mij gaat het om 1 volwassen hond en 1 pup. En ik wilde hetzelfde advies gaan geven. Niet eten is niet 4 uur later aanbieden maar gewoon de volgende dag. Ik zou zelf de volwassen hond ook op 1 keer per dag voeren gaan zetten. En de pup van 4 maanden op 3 keer per dag voeren. En ook daarvoor geldt dat pup gewoon een maaltijd over mag slaan als ze niet wenst te eten.
Door sella
#2358346
Ik ga met Lizzy mee, mijn draak van een hond heeft met 4 maanden geweigerd te eten voor 72 uur, meneer bliefte het niet. Na 72 uur draaide hij zijn neus ook weg voor iets wat hij wél luste. Ik heb met de moed der wanhoop het s'avonds nog voorgezet, ook niet, de volgende ochtend heeft hij gebunkerd of zijn leven er vanaf hing.
En sindsdien is hij naar 1 maaltijd en soms maar 2 maaltijden in 3 dagen. Hij is nu bijna 2 en eet nu eigenlijk alles wat ik hem voorzet, hij eet nu even een poos gemalen voor zijn buik, maar hij vindt het niets 2 keer per dag eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door