Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#2358160
eigenlijk wil ik al langer graag mijn honden laten pennhip-en.. maar vanwege de anaesthesie twijfel ik iedere keer weer en stel ik het uit..

ik ben fors aktief met mijn honden, weliswaar geen heftige behendigheid (heel af en toe) maar we zijn dus wel veel en vaak bezig..

de afweging is gewoon of ik de anaesthesie op vind wegen tegen het feit dat ik dan een uitgebreidere uitslag heb dan de gewone hd foto, is het het waard (niet qua kosten maar qua belasting voor de hond)???
Door sella
#2358260
Voor mij niet, ik vindt dat alleen zinvol als ze niet ouder zijn dan 18 maanden, daarna is er zoveel uitgehard dat er niet veel meer aan te doen is en het geen extra info geeft mijn inziens, ik heb me aardig ingelezen omdat het ooit ook verplicht was in de rasvereniging en ik in het bestuur zat.
Ik zou gewoon heupfoto's laten nemen, daar staat ook het laatste stukje rug op, daar zit toch vaak de meeste verborgen problemen, ik vermoed dat er weinig uitkomt bij je mannen, anders lopen ze niet zo graag en zo soepeltjes de afstanden die jij loopt in de weekeinden.
#2358493
@Sella
Voor mij niet, ik vindt dat alleen zinvol als ze niet ouder zijn dan 18 maanden, daarna is er zoveel uitgehard dat er niet veel meer aan te doen is en het geen extra info geeft mijn inziens, ik heb me aardig ingelezen omdat het ooit ook verplicht was in de rasvereniging en ik in het bestuur zat.
Ik zou gewoon heupfoto's laten nemen, daar staat ook het laatste stukje rug op, daar zit toch vaak de meeste verborgen problemen, ik vermoed dat er weinig uitkomt bij je mannen, anders lopen ze niet zo graag en zo soepeltjes de afstanden die jij loopt in de weekeinden.
Sella, vanaf welke leeftijd van pup is het volgens jou zinvol te laten pennhippen/rontgenen? En is het zinvol om het onderzoek dan ook te herhalen na een aantal maanden?
Door sella
#2358606
De rasvereniging wil rond 16 weken, dat is omdat er tot 20 weken een bepaalde afwijking aan het gewricht nog simpel te verhelpen zou zijn.
Ik zelf rontgen de pup zonder roes rond de 25 weken voor en penhip rond de 12 maanden, maar bij deze hond is dat niet gebeurt omdat er iets was met zijn rug waardoor hij sowieso niet zwaar belastbaar is en de heupen op alle controle foto's er perfect uitzien.
Vermoedt je slechte heupen dan zou ik voor de 6 maanden rontgenen omdat ze dan evt nog wat met een bekkenkanteling kunnen doen.
Vermoedt je niets, heeft de hond goed gangwerk dan zou ik wachten tot 12 maanden met de penhip, herhalen is voor de rasvereniging niet nodig, het verandert niet meer(uitgezondert hele maar dan ook hele zware overbelasting)voor pensylvania, waar alle penhips worden beoordeeld, is het qua database zinloos als ze ouder zijn dan 16 weken, maar dat boeit mij absoluut niet.
Officieel kan je penhippen tussen de 16 weken en 20 maanden voor mijn rasvereniging.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door