Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#2357404
Sjucht... K'eyush heeft weer 'n hotspot.  :( En de vorige werd 'n abces, die was met geen mogelijk te genezen en duurde heel erg lang. De plek zit onder zijn keel (net onder halsband hoogte zeg maar). Ik gebruik om het gebied nu rust te geven geen halsband, maar 'n tuig. Een kap om voor het voorkomen van krabben heeft geen zin, want met de poten kan hij dan alsnog het plekje openkrabben. Maar wat dan? T-shirt aan? Is het niet beter om die plek aan de lucht te laten genezen? En krabt hij niet gewoon dwars door dat shirt heen? Iemand een (beter) idee?
Door Hanny
#2357436
Ik zou ook proberen, of het zo wil genezen.
Je zult al wel van alles hebben geprobeerd.
Ik zou gaan voor groene leem van binnen en van buiten. Als het maar niet zo zou jeuken, dan zou hij er wel vanaf blijven.
Misschien zuivere teatree olie, of lavendel olie.
Wat ik goed vind helpen bij jeuk is calandulan emulsie, daar heb ik bij mezelf goede ervaring mee.
Al die dingen zul je al weg gebruikt hebben,.
Als mijn huid tussen mijn tenen rommelig is, dan is nog steeds berkenteer olie het snelst werkend, beter dan propolis tinctuur..
Ik zou het dus open laten en van binnen groene leem en waarschijnlijk van buiten berkenteer olie.
Ik kan me voorstellen, dat je niet weer zit te wachten op een ellendige ontsteking.

Hanny
Door Malamoods
#2357568
nicolette schreef: Gebruik je gif tegen vlooien/teken. Zo'n tekenband kan bij honden een  hotspot geven.

Gr. Nicolette
Nee, die wilde ik gaan aanschaffen (scalibor), maar daar wacht ik dus maar even mee. Door 't gif kan 't niet komen, heb niet gedruppeld o.i.d.  Waarschijnlijk komt 't van een tekenbeet.
Door nicolette
#2357667
Wij hebben ook altijd zilverwater in huis. Dit doodt ook bacteriën. Soms is dit beter te gebruiken dan allerlei oliën, want daar kan de huid ook op reageren. Zilverwater is uitwendig en inwendig te gebruiken. Soms zo moeilijk wat je er precies op kunt smeren. Je hebt ook homeopathische middelen tegen hotspot, misschien ook een optie. Vachtkruiden van groene os. Je hebt zoveel dat het moeilijk wordt om te kiezen.

Gr. Nicolette
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2357766
Kaio had nu juist een zwaar onstoken hotspot gehad , wrslijk door de scalibor band (had hem net een paar dagen om)
In zijn nek/schouder.
Deze was heel smerig onstoken en hij heeft er AB voor gehad.
In het verleden wel eens groene leem op een hotspot gebruikt, maar ik vind dat echt totaal niet werken. Een hotspot moet droogte hebben. En vooral niet te veel aan smeren. Werd een grote teringzooi met die lange vacht.
We mochten het wel met h202 ontsmetten en droogmaken. Lijkt me ook dat zilverwater er prima voor te gebruiken is.

En ja voor Kaio hebben we t-shirts gekocht bij de zeeman, een beetje de mouwen ingeknipt en hij heeft er 2 weken mee gelopen. Iedere dag een schone en wassen op 90 graden tussendoor.
Dit doe ik om te voorkomen dat de wond weer helemaal vuil wordt door krabben en verder onsteekt, katoenen t-shirt ademt ook nog wel redelijk.
Als het erg jeukt kon ie nog wel eens willen krabben maar dan kwam er geen vuil in en bovendien door zo'n t-shirt heen is het moeilijker open te krabben.
Ten tweede dat geen andere hond de plek gaat verzorgen, dat doen ze hier nl ook, dat helpt ook niet echt.
Ik zou dus voor een t-shirt kiezen
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2357772
Bij Dommelsch werkt consequent droogblazen met de waterblazer van een hotspot goed. Paar keer per dag goed droogmaken (blazen) en zo mogelijk droog houden. (Voor haar betekent dat niet zwemmen, helaas)

Verder is het wellicht een teken dat de halsband die je gerbruikt geen optie is voor hem? Als een tuig nu ook prettiger is, zou ik dat voortaan gebruiken. Beter dan iedere keer de ellende van een hotspot. Mijn ervaring is dat honden zich daar echt enorm ellendig van kunnen voelen.

Ik hoop dat K'eyush zich snel letterlijk beter in z'n vel voelt.  ;)
Door Malamoods
#2357777
-Saskia- schreef: Bij Dommelsch werkt consequent droogblazen met de waterblazer van een hotspot goed. Paar keer per dag goed droogmaken (blazen) en zo mogelijk droog houden. (Voor haar betekent dat niet zwemmen, helaas)

Verder is het wellicht een teken dat de halsband die je gerbruikt geen optie is voor hem? Als een tuig nu ook prettiger is, zou ik dat voortaan gebruiken. Beter dan iedere keer de ellende van een hotspot. Mijn ervaring is dat honden zich daar echt enorm ellendig van kunnen voelen.

Ik hoop dat K'eyush zich snel letterlijk beter in z'n vel voelt.  ;)
Normaal zitten de plekken op zijn kop, nu de eerste keer op zijn hals. Halsband (in welke vorm dan ook  ;)) lijkt me nu geen goed plan, ondanks dat de plek niet op de plaats van de halsband zit. Ik heb nu de u-lead uit de "mottenballen" getrokken (trok meneer vroeger nog dwars doorheen), maar nu loopt ie als 'n zonnetje! Zijn huidige halsband ben ik toch aan 't afbouwen, omdat hij daar aan toe is en omdat ik die 't liefste in de wilgen wil gaan hangen (vanwege het corrigerende karakter). Dus ik gebruik voorlopig de u-lead voor hem en dan maar eens kijken of een "normale" halsband/tuig uiteindelijk ook een optie gaat worden.

Verder heb ik de ervaring dat bij K'eyush weinig helpt. Op alternatief gebied al van alles geprobeerd. Op de scalibor reageert hij niet (heb die al eerder geprobeerd), maar nogmaals: die ga ik niet om doen zolang hij met die hotspot loopt. Eerst maar even genezen en K'eyush laten bijtrekken... 

Zilverwater is nog wel 'n idee (waar te koop?). Ik had ergens een briefje met verkooppunt, maar kan 't niet meer vinden. Voordeel is dat dit ook inwendig bruikbaar is. Als 't om wondverzorging aankomt, is 't nogal een miepert.  ::)
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2357784
Malamoods schreef: Normaal zitten de plekken op zijn kop, nu de eerste keer op zijn hals. Halsband (in welke vorm dan ook  ;)) lijkt me nu geen goed plan, ondanks dat de plek niet op de plaats van de halsband zit. Ik heb nu de u-lead uit de "mottenballen" getrokken (trok meneer vroeger nog dwars doorheen), maar nu loopt ie als 'n zonnetje! Zijn huidige halsband ben ik toch aan 't afbouwen, omdat hij daar aan toe is en omdat ik die 't liefste in de wilgen wil gaan hangen (vanwege het corrigerende karakter). Dus ik gebruik voorlopig de u-lead voor hem en dan maar eens kijken of een "normale" halsband/tuig uiteindelijk ook een optie gaat worden.

Verder heb ik de ervaring dat bij K'eyush weinig helpt. Op alternatief gebied al van alles geprobeerd. Op de scalibor reageert hij niet (heb die al eerder geprobeerd), maar nogmaals: die ga ik niet om doen zolang hij met die hotspot loopt. Eerst maar even genezen en K'eyush laten bijtrekken... 

Zilverwater is nog wel 'n idee (waar te koop?). Ik had ergens een briefje met verkooppunt, maar kan 't niet meer vinden. Voordeel is dat dit ook inwendig bruikbaar is. Als 't om wondverzorging aankomt, is 't nogal een miepert.  ::)
;) Like.

Euhm, zilverwater... ik heb het bij Angelique gekocht ooit, geloof ik? Maar ik kan me niet heugen dat het hét middel was. (Ik geloof ook niet dat ik het voor een hotspot wilde gebruiken hoor, daar gebruik ik inderdaad vooral droogte (en dus blazen hier) voor.)
Door Malamoods
#2357816
-Saskia- schreef: ;) Like.

Euhm, zilverwater... ik heb het bij Angelique gekocht ooit, geloof ik? Maar ik kan me niet heugen dat het hét middel was. (Ik geloof ook niet dat ik het voor een hotspot wilde gebruiken hoor, daar gebruik ik inderdaad vooral droogte (en dus blazen hier) voor.)
Ik wil 't voor inwendig gebruik/ondersteuning gaan proberen.  ;)
Door tt-tjes
#2357845
Ik gebruik bij dat soort plekken altijd summerwinds stop'n'itch. Helpt hier altijd. Riek gebruikt het ook bij Boris voor hotspots.
Door Ramses1
#2357871
Ik heb afgelopen weekend bij een kraam van dierenwinkel de Toekan in Berkhout, Vetramil wondzalf met honing en cardiospermum.

Degene waar ik mee was (niet de verkoopster ;)) vertelde dat het heel erg goede zalf is voor allerlei wondjes en ook super werkzaam is tegen hotspots.

Je kunt het ook zelf gebruiken op b.v een koortslip.
Door sella
#2357960
Ik heb het homeopathische middel cardiospermum gekocht. Omdat dit over het hele lijf tegen jeuk werkt. Dat vindt ik heel prettig, de vetramil vindt ik heerlijk spul, maar voor jeuk gebruik ik het graag ook inwendig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door