Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kira
#2354318
Op welke leeftijd moet een kitten geënt worden en hoe vaak moet dit herhaald worden?

Voor onze oudere katten ben ik met de info die ik toen kreeg tot de conclusie gekomen dat we niet meer lieten enten.
Ik ga ervan uit dat de kitten die we over korte tijd krijg(en?) geënt is (1x denk ik), is dat afdoende, of moet er dan rond 16 weken net als bij een hond nog een enting in? De da zal wel zeggen ieder jaar en 4x per jaar ontwormen, maar ik behoor tot de groep mensen die het liefst zo weinig mogelijk ent.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2354524
Ik vind dit minimaal voor een kitten:
1) 1x cocktail (leeftijd rond de 10 weken ofzo)
2) 1x dezelfde cocktail herhalen na een maand; dat is dus niesziekte en kattenziekyte (parvo)
3) na een jaar nog eens boosteren met cocktail.
Verder titeren naar wens.
Gebruikersavatar
Door kira
#2355216
Ik meende al ergens iets gezien hebben dat die boost met een jaar belangrijk was.

Bij de honden had ik rond 16 weken een prik gedaan en toen vanaf een jaar titers, die steeds goed zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2356904
Ik volg het schema van Koekje en na die op 1 jaar nog eens op 5 en op 9 jaar en daarna nooit meer. En enkel kattenziekte als dat kan.  De combinatie nies en kattenziekte zou erg slecht zijn voor de nieren, dus zou ik niet meer doen op een leeftijd meer dan een jaar.

Titreren zou geen zin hebben. Enkel tussen de eerste en tweede kittenenting zou die zin hebben. De tweede is namelijk om het risico op te vangen dat de eerste niet aangeslagen is omdat de kitten nog antistoffen van de moeder had die de enting hebben uitgeschakeld. Als je voor de tweede enting via titratie antistoffen vind, is de enting aangeslagen en is de tweede kittenenting overbodig.
Erna is titratie onnuttig omdat de hoeveelheid antistoffen in het bloed niets zou zeggen over de bescherming van de kat.  Ook als er niet voldoende antistoffen gevonden worden, kan de kat nog steeds immuun zijn.  Antistoffen komen er namelijk pas wanneer de kat in contact komt met het virus.  Als dat niet gebeurt zie je niets op titratie, maar dat zegt niets over de bescherming.
Er is echter waargenomen dat katten tot minstens 7 jaar na vaccinatie beschermd zijn. 
Men raadt algemeen aan om om de 3 jaar te laten enten (na de kittenentingen en opvolging na een jaar), maar ik vind zelf 4 jaar wel voldoende. Nadat de kat 4 keer ingeënt zou zijn, zou ze voor het leven beschermd zijn. En bovendien worden de inentingen na de leeftijd van 10 jaar te belastend voor de nieren om nog voordelig te zijn. Het is dan een groter risico om te enten, dan om het niet te doen. Zeker de combinatie van kattenziekte en niesziekte omdat dat zorgt dat de kat antistoffen tegen zijn eigen nieren aanmaakt.
Nies is enkel gevaarlijk voor kittens, en dus enkel de kittensentingen en opvolgen op een jaar, zou ik nies toevoegen. En als je het ook nog later wil, is het dus beter om beide vaccins op te splitsen.  Kattenziekte is dodelijk, dus wel belangrijk om je kat te beschermen. Niesziekte kan hoogstens chronisch worden, maar dat risico is ook groter bij kittens, dus ik zie het belang niet meer in bij volwassen katten.

Zo kom ik aan het schema dat ik hierboven beschreven heb.

Het staat allemaal hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 398.0.html

Het schema van 2 kittenentingen, opvolging na een jaar en dan om de 3 jaar, is het schema dat je het meest algemeen tegenkomt als aanbeveling.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 31 mei 2012, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kira
#2357060
Blijf dan vooralsnog bij 2x kittenenting en dan na een jaar weer. Titeren zou een heel lange autorit worden en of dat nou weer zo fijn is voor een kitten.
Door Krullebol
#2357304
1x enten op de leeftijd van 12 weken met de cocktail. Daarna met 1 jaar weer. Zelf ent ik daarna niet meer. Voorheen wel gedaan [liep kattenshows, gefokt, kittens opgevangen], maar nu niet meer.
Nooit enten met bordetella of chlamydia.
Door *Flip*
#2357888
Flip heeft alleen de kitten entingen gehad(9 & 12 weken). Ik twijfelde of ik ze op 1jr zou herhalen, heb toen Tannetje om advies gevraagd. Zij heeft vroeger wel met regelmaat katten getitreerd, maar toen bleek dat zelfs volwassen katten allemaal nog antistoffen tegen kattenziekte hadden, terwijl zij enkel kitten entingen hadden gehad en met alle andere entschema's ook is ze er eigenlijk mee gestopt.

Gezien Flip veel buiten komt en in contact met andere katten zal nies sowieso overbodig zijn, als het een binnenkat zou zijn heeft nies wel nut om te geven. Er zijn verschillende virussen die dit veroorzaken en een gezonde kat kan dit overleven, maar dat hoeft niet.

Het kattenziekte virus is ook een virus dat voornamelijk bij kittens en jonge katten voorkomt, zelde bij volwassen katten. Het nut van een volwassen kat dan nog laten enten zie ik niet.

Het is idd zo dat geen antistoffen in bloed niet wil zeggen dat een dier deze niet aan kan maken, maar wel antistoffen in bloed betekend ook geen zekerheid van bescherming. Je weet namelijk niets over de kwaliteit van de antistoffen.

Daarmee is het nut van titreren een beetje omstreden, maar naar mijn mening is het netzo met het herhalen van de vaccins.

Volgens mij is het nu officieel zo: 9 & 12 weken kittenentingen, op 1jr herhalen, daarna elk jaar nies en elk 3e jaar kattenziekte. Dan heb je 'garantie' van de fabrikant.
Kattenziekte kan volgens mij niet zonder nies.

Zo zie je, iedereen doet het op zijn manier, om zijn eigen redenen.


edit: bij de 12 weken had de DA er ook snel leucose ingespoten. Zij zei toen dat dat veel voorkwam, maar volgens mij valt dat wel mee en als je kat niet vecht is de kans op besmetting ook erg klein.
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 01 jun 2012, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kira
#2367689
@krullebol: is één keer die cocktail op 12 weken afdoende? Ze zijn rond 6/7 weken weggegaan bij mams en zijn nu nog volledig in huis. Als het met één kittenenting kan en dan met één jaar nog een keer geef ik daar de voorkeur aan.

heeft het bij kittens ook nut een wormonderzoek (ontlasting) te laten doen of kan ik beter gewoon nu een wormenmiddel geven? Ik gok erop dat ze nog niet ontwormd zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2367721
Als ze zo vroeg al van moeder gescheiden zijn, zou ik het risico niet nemen om te wachten tot 12 weken.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak je in contact komt met andere katten en het risico dat je iets overbrengt natuurlijk.
Maar als ze nies krijgen op die leeftijd, is dat heel erg ernstig.  Kittens kunnen eraan sterven, een oogje aan verliezen, chronisch worden enz...  Dus bij kittens zou ikzelf geen risico nemen. 

Wel tot 9 weken wachten, pas dan is hun immuunsysteem volledig ontwikkeld (ook reden waarom het eigenlijk beter is ze minstens tot 9 weken bij mams te laten).
Gebruikersavatar
Door kira
#2368681
Van het bij mams laten weet ik hoor, maar hier in de buurt heeft niemand daar iets mee, poezen gaan hier al 65 jaar met 6 weken weg van mams en daar is niets tegen in te brengen. Ik kom zelf niet in contact met andere poezen en we houden ze nu volledig binnen, maar dan ga ik met 9 weken wel een enting met ze halen. Bedankt voor je adviezen. Onze Sus en Wis waren toen wel ouder en al geënt en toen deed ik nog gewoon alles wat een da zij (dus die zijn ook de eerst paar jaar ieder jaar geent). Thijs onze kater kan ik mij gewoon niet meer herinneren, weet alleen nog dat we hem rond valentijnsdag lieten castreren. Ga dan voor over 2 weken een afspraak maken, dan zullen ze wel 9 weken zijn.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2368686
Ik zou ze ook minimaal een week voor de vaccinatie een pipetje kitten-stronghold geven. Dan zijn ze vrij van allerhande pietjes en beestjes.
Toen ik Sien als baby voor de eerste keer liet prikken, moest ze ook eerst een pipetje en een week later pas de vaccinatie waar ik voor kwam.
Gebruikersavatar
Door kira
#2368822
heb een antivlopipetje hier al liggen, die mogen ze volgens de verpakking nu al hebben. Ik heb ook een wormenkit besteld bij het Woud, als daar uit komt dat ze wormen hebben krijgen ze daar ook iets voor. En dan dus ook nog een prikje voor mijn kleine schatjes. Houden hier wel af en toe ons hard vast, de neuzen van de beren zijn groter als de hele poes. Maar goed, Minoes zat te spelen met de beer van Kleine Beer, Kleine beer ging blaffen en verzocht mij vriendelijk haar beer terug te halen, het is dus duidelijk wie er de baas in huis is.
Door Khari
#2369917
Als je stronghold hebt liggen, heb je gelijk ook tegen wormen, zou je niet perse nog apart hoeven ontwormen/
Hier ent ik kittens met 9 weken alleen niesziekte, 12 weken nies en katten ziekte en dan na een jaar weer nies en kattenziekte. Daarna laat ik alleen de showdieren enten, de anderen niet meer (tot ongenoegen van de dierenartsen).
Kittens hoeven op 9 weken in principe nog geen kattenziekte daar ze nog de antistoffen hebben van moeders (gaan hier ook pas na 14 weken bij mams vandaan). Vanaf 12 weken doet de kattenziekte enting pas wat. Maar volgens mij verschilt dit ook per entstof?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door