Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dymph
#2355907
Mijn berner van nog geen 3.5 heeft altijd last van diarree gehad, vanaf pup al. Een tijdlang heeft ze het goed gedaan op kvv, maar helaas werkt dat nu ook niet meer. Sinds 2 maanden heeft ze vreselijke spuitpoep, het knalt er als bruin, erg stinkend water uit. Tuurlijk naar de da en van alles geprobeerd, werkelijk van alles. Niks helpt echter. Ab niet, enzymen niet, hypoallergeen voer van de da niet, etc.
Ze schijnt protein losing enteropathy te hebben, wat niet de oorzaak is maar het gevolg van een soort ziekte van Crohn (inflammatory bowel disease) of van lekkende lymfen. Ze zit nu op de prednison. Het enige wat zou moeten werken, is een heel vetarm en eiwitrijk dieet. Ja, nu snap ik waarom ze van de Royal Canin van de da aan de run ging: 19% vet maar liefst.
Ik zoek me helemaal lens naar vetarme brokken en evt vetarm vers. De Carnibest bv, de Lotgering, dat gaat allemaal verkeerd. Ze is heel erg vermagerd. Elke week naar de da om haar buik te controleren en kijken of ze geen vocht vasthoudt door eiwittekort. Ik ben ten einde raad en weet het niet meer. Als het zo doorgaat, dan zal ik haar in moeten laten slapen.
Inmiddels is de spuitpoep wel overgegaan op vieze diarree, maar daar blijft het dan ook bij. Kent iemand dit en vooral weet iemand raad? Devies is echt: heel vetarm en heel eiwitrijk. Dat is het enige wat ik nog voor mijn lieve schat kan doen.
Door Irish
#2355913
Waarom ga je niet zelf samenstellen in de vorm van een eliminatiedieet?
En dan pak je een mager diersoort :)
Door Suzanne
#2355915
Hoi,
Ik ga niet zeggen dat dit het allerbeste is, maar ik weet van een oudere sheltie die ook problemen heeft die op het eerste gezicht (!!!!) vergelijkbaar zijn... die krijgt nu Sulfasalazine.
Voor de eigenaar een laatste noodgreep en er is van alles tegenin te brengen dat dit niet geschikt zou zijn.

De hond is nu echter wel diarhee vrij en pijnvrij.

De hond is echter ouder en zodanig oud dat het niet waarschijnlijk is dat hij nog heel lang aan deze kant van de regenboogbrug zal lopen.

Suzanne
Door nienk
#2355928
persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een pro-vers DA die echt goed verstand van voeding heeft en  je hier bij kan begeleiden. dit lijkt me verder gaan dan alleen maar zelf samenstellen van zo mager mogelijk diersoorten. wat eet ze op dit moment?

succes en sterkte!
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2355940
Ik zou als de wiedeweerga kontakt opnemen met Tannetje Koning,holistisch DA.

Hoop dat er snel een goede oplossing komt voor je Berner!

Ik ben toentertijd( ruim 8 jaar geleden) met mijn Berner heel snel overgestapt op zelf samenstellen ,
maar dat kostte wel even tijd om me in te lezen hier .
Door dymph
#2355965
Tuurlijk wil ik wel zelf samenstellen, maar dat heb ik nog nooit gedaan, dus weet ik er ook niks van. Ik weet ook niet of ze alle eiwitten verdraagt en/of koohydraten.
Door nienk
#2355968
dymph schreef: Tuurlijk wil ik wel zelf samenstellen, maar dat heb ik nog nooit gedaan, dus weet ik er ook niks van. Ik weet ook niet of ze alle eiwitten verdraagt en/of koohydraten.
normaal gesproken geldt dan al doende leert men, lees je in en begin  gewoon. maar met een dergelijk ziekte beeld zou ik het afraden om het zonder begeleiding te doen. een pro-vers DA en inderdaad bij voorkeur ook holistisch kan je heel precies vertellen wat nu wel en niet verstandig is. het kan bijvoorbeeld ook zijn dat het verstandig is om eerst met wat middelen de weerstand en darm flora op te bouwen, en dan pas aan het voer dingen veranderen, omdat een voersverandering misschien nu ook wel te heftig is voor de buik van de hond.

waar woon je ongeveer? dan weet  iemand vast wel een goede DA die enigszins in de buurt is.
Door Cupcake
#2356040
Onze uk heeft ook PLE. Lang getobd en ik ben er nog steeds niet uit hoe ik haar volledig op vers krijg. Het lijkt langzaamaan te lukken, maar wel in eerste instantie met een berg medicijnen en brokken.
Ze is nu medicijnvrij en we zijn nu gestart met heel magere diersoorten die we heel langzaam opbouwen en uiteindelijk zal het vast lukken, maar tis passen,puzzelen en meten.
Door dymph
#2356071
Dank je wel Lizzy voor de goede link. vlg mij had ik deze nog niet gezien  ::), terwijl ik me suf lees en zoek.
En Cupcake, mag ik vragen welke medicijnen jouw hond heeft gekregen en welke brokken je hebt geprobeerd? En welke waarop ze het wel of niet goed deed.
Hoe staat het nu met haar dan (of hem)? Kun je me wat meer vertellen wat je nu voert en hoe en wat. Ik moet het toch vooral van de ervaringsdeskundigen hebben.
Ik heb twee goede da's, dus dat is niet het probleem. Probleem is wel dat er geen medicijnen voor zijn en dat het enige wat helpt een aaangepast dieet is. Tsja, en dan kom je aan het zoeken. Wat verdraagt ze wel, wat niet, etc. Brok of vers? En ga zo maar door. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu de biofood brok geperst besteld. Nu krijgt ze gekookte aardappels met blikvoer. Ik weet het, ik weet het, maar ze wilde op laatst niets meer en ja, liever slecht dan niks. Regelmatig het eiwit van een aantal gekookte eieren erbij, niet het geel, das weer te vet.
PLE is vastgesteld gezien de symptomen. Spuitpoep, vermagering, spiermassa-verlies. Maar, het is een symptoom van een onderliggende kwaal. Wat het ook moge zijn, alleen dieet kan baat hebben, verder helaas geen opties.
En ja, ontlastingonderzoek etc gedaan, geen giardia .
Door inni
#2356409
Met onze maltezer ook dergelijke problemen, vorig jaar ben ik naar een hol. DA gegaan,  op 't ogenblik eet hij wel nog maar alleen eend (ewtra fijn gemalen en zo goed als zonder vet , nekken en eendenborst) en 't gaat al 14 weken goed. hij krijgt wel nog suplementen omdat hij tekorten heeft opgelopen in al die jaren. We zijn er nog lang niet maar vonden toch al een betere weg.

Ik zou naar een hol.da gaan, een soort vlees geven en afwachten hoe 't gaat, geen tussendoortjes of snoepjes. Schrijf elke dag op wat hij eet en hoet 't gaat, misschien ga je na een tijd een lijn zien in de problemen. Een probiotica kan ook nooit kwaad (zolang de holda je niet aanraad om ermee te stoppen of iets anders geeft.

Veel succes met je dier, en veel sterkte, 't vreet enorm aan je  ;)
Door Fido
#2356412
dymph schreef: Dank je wel Lizzy voor de goede link. vlg mij had ik deze nog niet gezien  ::), terwijl ik me suf lees en zoek.
En Cupcake, mag ik vragen welke medicijnen jouw hond heeft gekregen en welke brokken je hebt geprobeerd? En welke waarop ze het wel of niet goed deed.
Hoe staat het nu met haar dan (of hem)? Kun je me wat meer vertellen wat je nu voert en hoe en wat. Ik moet het toch vooral van de ervaringsdeskundigen hebben.
Ik heb twee goede da's, dus dat is niet het probleem. Probleem is wel dat er geen medicijnen voor zijn en dat het enige wat helpt een aaangepast dieet is. Tsja, en dan kom je aan het zoeken. Wat verdraagt ze wel, wat niet, etc. Brok of vers? En ga zo maar door. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu de biofood brok geperst besteld. Nu krijgt ze gekookte aardappels met blikvoer. Ik weet het, ik weet het, maar ze wilde op laatst niets meer en ja, liever slecht dan niks. Regelmatig het eiwit van een aantal gekookte eieren erbij, niet het geel, das weer te vet.
PLE is vastgesteld gezien de symptomen. Spuitpoep, vermagering, spiermassa-verlies. Maar, het is een symptoom van een onderliggende kwaal. Wat het ook moge zijn, alleen dieet kan baat hebben, verder helaas geen opties.
En ja, ontlastingonderzoek etc gedaan, geen giardia .
Echt heeeeeeel naar en vervelend wat je hond heeft maar ik ben het niet eens met het laatste stuk van de dikgedrukte zin. Dit is typisch een reguliere uitspraak  ;)
Er is namelijk wel een manier om deze hond een stuk op te laten knappen! Op zoek en behandeling van de onderliggende kwaal. Andere insteek van geneeskunde uitoefenen. Helemaal 100% beter maken is, denk ik, geen reëele gedachten maar een grote verbetering zeker haalbaar.

Sterkte want dit is niet niks en goed dat je aan het verder zoeken bent!
Door itslein
#2356434
Ik zou in dit geval niet zelf gaan samenstellen, maar het doen met inderdaad een holistische dierenarts.  Mijn 1e berner had een soortgelijk verhaal. Hij reageerde heel goed op groene leem kuren maar dat is voor elke hond anders. Ik zou zelf Daantje's raad opvolgen.
Door Cupcake
#2356656
Wellicht kan een consult aan Tannetje Koning je een heleboel wijzer maken en samen met haar een goed plan te maken. Ik heb er destijds voor gekozen het anders aan te pakken, met snel en goed resultaat, maar het is maar net waar jij het beste gevoel bij hebt. Hoop in ieder geval dat het snel een stuk beter met je berner gaat.
Ik zal je vanavond een priveberichtje sturen met ons verhaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door