Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MirandaS
#2354236
Hallo allemaal,

Eyla is een zwitserse witte herder teef (30kg)van anderhalf jaar. Vanaf dat ze 4 maanden was staat ze op kvv en dat gaat prima. Tussendoor krijgt ze wel eens kippen- eendennek of een heel kwarteltje. Aangezien ze nogal wat jeuk heeft en ik denk dat dit komt door de groentes die in de kvv zitten wil ik over op Barf, maar...... . Puur om praktische redenen (slepen door het huis heen met het eten en kieren in laminaat) wil ik geen karkassen of grote stukken gaan voeren. Mijn menu heb ik aan de hand van een voorbeeld hier op de site gemaakt.
De verhoudingen zijn 
Vleesbot 50%
Groenten 10%
Orgaan 15%
Spiervlees25%

Maandag
          Gram
vleesbot   300 kippennekken
Spiervlees  262,5 runderkopvlees
groentes     60 divers
extra         sardientje

Dinsdag
vleesbot 300         fazantenmix
Orgaan 210         105 pens 105 divers
groentes   60         divers
extra         ei

Woensdag
vleesbot 300         eendennekken
Spiervlees 262,5 konijnenvlees
groentes   60
extra         nootjes divers

Donderdag
vleesbot 300         kwartelkarkas
Orgaan 210       105 pens 105 divers
groentes   60       divers
extra       sardien

Vrijdag
vleesbot 300       eendennekken
Spiervlees 262,5    hert/reevlees
groentes   60       divers
extra       ei

Zaterdag
vleesbot 300       kippennekken
Orgaan 210     105 pens 105 divers
groentes   60     divers
extra     sardien

Zondag
vleesbot 300     fazantenmix (bevleesd zonder orgaan)
Spiervlees 262,5  paardensnijsels
groentes   60     divers
extra     yoghurt

Totaal per week krijgt ze 4200 gram binnen. Is het vleesbot voldoende afwisseling zo of zijn er dingen die ik er nog bij kan geven? Ook wil ik haar hele kwarteltjes gaan geven. Stel dat zo'n kwartel met kop en veren 200 gram weegt, dan kan ik dat toch tellen als compleet?  Als het menu zo goed is en ik varieer met het spiervlees krijgt ze dan geen te kort in iets? Ja het is eng om zelf te gaan samenstellen, omdat je bang bent dat ze iets mist. Dus echt alle informatie is zeer welkom.

Groeten,
Miranda
Door Lizzy
#2354601
MirandaS schreef: Hallo allemaal,

Eyla is een zwitserse witte herder teef (30kg)van anderhalf jaar. Vanaf dat ze 4 maanden was staat ze op kvv en dat gaat prima. Tussendoor krijgt ze wel eens kippen- eendennek of een heel kwarteltje. Aangezien ze nogal wat jeuk heeft en ik denk dat dit komt door de groentes die in de kvv zitten wil ik over op Barf, maar...... . Puur om praktische redenen (slepen door het huis heen met het eten en kieren in laminaat) wil ik geen karkassen of grote stukken gaan voeren. Mijn menu heb ik aan de hand van een voorbeeld hier op de site gemaakt.
De verhoudingen zijn 
Vleesbot 50%
Groenten 10%
Orgaan 15%
Spiervlees25%
Mijn honden krijgen nooit kleine stukken. Maar die slepen echt niet met hun voer hoor. Ze kijken wel link uit. Ten eerste vinden ze dat zelf helemaal niet fijn en ten tweede vind ik dat ook niet fijn. Ze eten dus op een rubber kleedje, wat eens in de week in de was gaat. En dat rubberen matje is ondertafellaken (laatst zag ik dat ze het tafel molton noemde):

Afbeelding
Maandag
          Gram
vleesbot   300 kippennekken
Spiervlees  262,5 runderkopvlees
groentes     60 divers
extra         sardientje

Dinsdag
vleesbot 300         fazantenmix
Orgaan 210         105 pens 105 divers
groentes   60         divers
extra         ei

Woensdag
vleesbot 300         eendennekken
Spiervlees 262,5 konijnenvlees
groentes   60
extra         nootjes divers

Donderdag
vleesbot 300         kwartelkarkas
Orgaan 210       105 pens 105 divers
groentes   60       divers
extra       sardien

Vrijdag
vleesbot 300       eendennekken
Spiervlees 262,5    hert/reevlees
groentes   60       divers
extra       ei

Zaterdag
vleesbot 300       kippennekken
Orgaan 210     105 pens 105 divers
groentes   60     divers
extra     sardien

Zondag
vleesbot 300     fazantenmix (bevleesd zonder orgaan)
Spiervlees 262,5  paardensnijsels
groentes   60     divers
extra     yoghurt

Totaal per week krijgt ze 4200 gram binnen. Is het vleesbot voldoende afwisseling zo of zijn er dingen die ik er nog bij kan geven? Ook wil ik haar hele kwarteltjes gaan geven. Stel dat zo'n kwartel met kop en veren 200 gram weegt, dan kan ik dat toch tellen als compleet?  Als het menu zo goed is en ik varieer met het spiervlees krijgt ze dan geen te kort in iets? Ja het is eng om zelf te gaan samenstellen, omdat je bang bent dat ze iets mist. Dus echt alle informatie is zeer welkom.

Groeten,
Miranda
Wat is 105 divers op bijv. dinsdag en donderdag?

Zit er ook ander orgaanvlees in je menu zoals nier, lever en hart? Wat dat heeft je hond wel nodig.

Je menu ziet er prima afwisselend uit hoor, genoeg diersoorten enzo! Er is absoluut geen reden om je zorgen te maken. Denk je niet dat je hond zo veeeeeel meer goede en verse en gezonde voedingsstoffen binnen krijgt als met een brokje? Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien welke kwaliteit vlees je voert. Maar als je zorgt dat je spiervlees van goede kwaliteit is en niet alleen vet en zenen 'troep' bevat maar mooi mager vlees, dan gaat het echt helemaal goed komen! (je hoeft ook geen biefstuk te voeren hoor maar ik zie af en toe vlees voorbij komen dat de naam vlees niet zou mogen dragen). Een kwartel met veren en inhoud (dus ook organen) mag je compleet noemen ja. Die hoef je in principe niet eens mee te rekenen in je menu. Als de organen ontbreken, zou ik 'm voor de zekerheid meerekenen tot vleesbot.
Door MirandaS
#2354637
Hoi Lizzy,

Dank je wel voor je reactie. Dat is wel een goede tip om haar op een matje te laten eten. Nog niet eens aan gedacht haha. Wat een heerlijke foto overigens.
Zag gister ergens hier op BF dat je kopvlees niet tot spiervlees mag rekenen. Klopt dat? De 105 divers bestaat uit hart, lever, niertjes, runderboekmaag etc. en dan van verschillende diersoorten. Ben nog aan het rondkijken waar ik ga bestellen, moet dus nog uitvinden of die snijsels etc er goed uitzien. Als dat niet het geval is dan neem ik natuurlijk gewoon goed vlees. Stel dat ik voor altijd (groot begrip :biggrin2:) alleen het vleesbot geef dat in het menu genoemd staat is dat dan voldoende of moet ook daarin worden afgewisseld? Ben zo bang dat ze iets te kort gaat komen haha. Ben al heel erg lang aan het meelezen op BF, maar het is toch lastig om een menu te maken. Ze staat nu al meer dan een jaar op Darf Eco en dat is goed hoor, maar daarvan weet je ook niet wat erin zit en daar maak je je dan weer geen zorgen om :-\.
Als ik nog meer vragen heb dan meld ik mij weer hoor, want soms dan duizelt alles :D.

Groetjes,
Miranda
Door Lizzy
#2354685
MirandaS schreef: Hoi Lizzy,

Dank je wel voor je reactie. Dat is wel een goede tip om haar op een matje te laten eten. Nog niet eens aan gedacht haha. Wat een heerlijke foto overigens.
Zag gister ergens hier op BF dat je kopvlees niet tot spiervlees mag rekenen. Klopt dat?
Waar staat dat? Kopvlees zijn de spieren van de kop van een rund. Als het van een beetje fatsoenlijke kwaliteit is, is dat wel degelijk spiervlees.
De 105 divers bestaat uit hart, lever, niertjes, runderboekmaag etc. en dan van verschillende diersoorten. Ben nog aan het rondkijken waar ik ga bestellen, moet dus nog uitvinden of die snijsels etc er goed uitzien. Als dat niet het geval is dan neem ik natuurlijk gewoon goed vlees. Stel dat ik voor altijd (groot begrip :biggrin2:) alleen het vleesbot geef dat in het menu genoemd staat is dat dan voldoende of moet ook daarin worden afgewisseld?
OK, dat is prima, hart lever, niertjes en boekmaag. Qua vleesbot afwisseling is dit prima hoor!
Ben zo bang dat ze iets te kort gaat komen haha. Ben al heel erg lang aan het meelezen op BF, maar het is toch lastig om een menu te maken. Ze staat nu al meer dan een jaar op Darf Eco en dat is goed hoor, maar daarvan weet je ook niet wat erin zit en daar maak je je dan weer geen zorgen om :-\.
Als ik nog meer vragen heb dan meld ik mij weer hoor, want soms dan duizelt alles :D.

Groetjes,
Miranda
Ben je voor jezelf ook zo bang dat je wat tekort komt? Ik bedoel dat niet rot, het is echt een serieuze vraag!

Je hebt een hartstikke goed menu, gaat helemaal goed komen!
Door MirandaS
#2355615
He Lizzy,

Dank voor je antwoord en ja soms ben ik bang zelf ook wat te kort te komen haha. Met name als je een paar dagen niet zo lekker gezond eet :(. Waar ik dat over dat kopvlees heb gelezen weet ik niet meer, maar als ik het tegenkom dan laat ik het je weten. Ga verder op zoek naar goed vlees, haar oude kvv opmaken en dan beginnen. Schrijf dan nog wel een keer om te laten weten hoe ze het vindt.

Groetjes,

Miranda
Door MirandaS
#2355616
Hoi Lizzy,

Over dat kopvlees staat bij eerste menu voor doggies en je had daar zelf al op gereageerd. Iemand had geschreven dat ze het zelf niet mee zou rekenen, omdat het meer afval vlees was.

Groetjes,

Miranda
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door