Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dtjesmama
#2355377
Hoi allemaal,

Even een vraagje over het vlees/bot/orgaan. Zoals jullie misschien wel weten is mijn grootste vriend echt heel klein  ;D
Hij eet dus ook  niet meer dan 150 gram per dag! Nu is mijn vraag hoe lang kan ik zijn eten in de diepvries bewaren?
Wil namelijk een en ander bestellen maar moet dan en bestelling van 60 euro worden, daar kan ik in combinatie met wat ik bij mijn slager krijg een jaar mee vooruit  :-\ is dit bezwaarlijk?
Door Nynke
#2355382
Bij mij zit er ook wel eens iets een jaar in de vriezer, maar ik probeer het wel te voorkomen. Kun je niet samen met iemand bestellen zodat je zelf maar voor een half jaar maximaal hebt liggen?
Door nienk
#2355411
ik heb een beetje hetzelfde probleem, voornamelijk met orgaan. omdat je dan van alles minstens een kilo moet hebben, maarja, een kilo lever, daar eet Reus bijna een jaar van. soms heb ik dan nog orgaan voor een maand, en komt er een bestelling hier in amsterdam binnen, en dat gebeurd niet zo vaak. dus dan bestel ik maar weer orgaan erbij. als ik dan nog wat kleine beetjes heb gooi ik daar soms wel wat van weg. of ik ontdooi het, en dan in de droger.

wat ik wel doe, is als ik orgaan binnen krijg, er een mix of kleine porties van maken. dus ik portioneer niet gelijk al het orgaan, maar maak kleine zakjes mix. die gaan dan allemaal weer in de vriezer. als ik dan de portie bakjes maak, kan ik zo'n zakje orgaanmix pakken. dan hoef ik dus niet meerdere keren zo'n hele kilo lever te ontdooien. (nu vind ik het onvoorstelbaar dat ik dat eerst wel deed omdat ik nog niet had bedacht hoe het ook anders kon.)
Door Xada
#2355590
Vlees voor mezelf ligt ook wel eens een jaar in de vriezer, dus ik zie niet in waarom dat voor een hond niet zou kunnen. Ook heb ik in een bedrijf gewerkt waar vlees verpakt etc. werd en soms kregen we dan een pallet uit de koeling terug en daar moesten dan nieuwe doosjes om. Het waren dezelfde doosjes, alleen was de datum een jaar verder. Dus neem ik het niet zo nauw meer. Ziet het er goed uit en ruikt het goed, dan gewoon voeren.
Door Ramses1
#2355594
Ziet het er goed uit en ruikt het goed, dan gewoon voeren.
Precies, mijn schoonvader was slager en die zei ook altijd dat vlees best langer dan een jaar in de vriezer kan blijven.
Hij zei ook altijd dat het "teruglopen" van het vlees komt omdat het niet goed wordt ingevroren en ontdooit, en  niet omdat het er te lang in heeft gelegen.
Door Xada
#2355597
Kun jij vertellen hoe je dan het beste vlees invriest en ontdooit? Want ik denk dat ik het ook niet goed doe. En hoe kun je vriesbrand voorkomeno en wat is dat precies?
Hopelijk heb je een antwoord want daar zullen veel mensen profijt van hebben.
Door Parelridder
#2355636
Op die hoeveelheden lijkt mij 'groot' inkopen onvoordelig. De vrieskist loeit het hele jaar een voorraad koud, dat doet 'ie ook niet voor niks... Als ik bijvoorbeeld met 1 kilo lever een jaar zou doen.. dan zou ik het in pakjes van 250 gram kopen. De ene keer bio rund, de andere keer bio kip, etc. Een DARF verkooppuntje zou je dat kunnen leveren in die verpakking, maar natuurlijk ook iedere biologische slager.
Karkasjes en spiervlees zou ik mee bestellen met iemand uit de buurt. Of andersom: zelf iedere 2-3 mnd. bestellen en meebestellers vragen om aan het minimum bedrag te komen. Dan heb je vers spul, geen grote vrieskist met voer voor een heel jaar en als een onderdeel ietsje tegen valt heb je het maar voor 2-3 mnd. gekocht ipv voor en heel jaar ;)
Diepvriesboekjes geven overigens aan dat de voedingswaarde van vlees en vis terug loopt na een bepaalde tijd. Hoe vetter hoe sneller. Ik kan me best voorstellen dat bij super verpakmateriaal zoals bijv. de professioneel verpakte vleesjes van Jolanda dat anders ligt, maar onze diepvrieszakjes... Ik zou me wat dat betreft houden aan de adviezen t.a.v. het thuis invriezen, je doet al die moeite voor mooie kwaliteit en gezonde voeding niet om het te laten verpieteren. Een verdwaalde portie zou ik overigens niet weg gooien, maar inslaan voor een jaar en dus een half jaar niet anders dan 'oud' geven, dat vind ik wat anders, zou ik zonde vinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2356175
Ik probeer ook zoveel mogelijk met porties voor een half jaar te werken, maar soms is dat gewoon niet haalbaar.
Voor orgaan zou ik wel zo kort mogelijk houden.  Ik weet dat ik er bij de islamiet altijd wel aan kan geraken als ik per ongeluk zonder zou komen te zitten. Daarom durf ik wat krapper te bestellen, als dat mogelijk is.
Dit in tegenstelling tot vele diersoorten in spiervlees.  Die vind ik hier gewoon niet, en bovendien worden ze (als je geluk hebt) via 5kg verkocht, niet via 1kg.  Vleesbot is vaak per 10kg, en als ik daar 3 soorten van heb, doe ik er langer mee dan een half jaar, maar daar struikel ik dan maar niet over. Meer dan een jaar zou ik wel nooit goed vinden.  De honden en katten overleven namelijk enkel op dit vlees, dat is toch anders dan vlees voor mezelf.

Als je echter de leveringen laat overlappen, geef je steeds iets ouder en nieuw vlees in dezelfde week.  Als ik vb in augustus kip binnenkrijg is dat vers en is mijn eend al wat ouder. Tegen dat de eend op is en ik nieuwe haal is die kip dan weer al wat ouder. En het konijn overlapt dan weer daarmee.  Maar zo lijkt me dat geen ramp, dat een deel al wat ouder is. 
Als je een vrieskist hebt waar hoogstens een half jaar vlees in past, kan je eigenlijk niets verkeerd doen als je volgens de juiste verhoudingen inkoopt. ;)
Door Ramses1
#2356382
Kun jij vertellen hoe je dan het beste vlees invriest en ontdooit? Want ik denk dat ik het ook niet goed doe. En hoe kun je vriesbrand voorkomeno en wat is dat precies?
Hopelijk heb je een antwoord want daar zullen veel mensen profijt van hebben.
Het zal ongetwijfeld wel ergens op BP staan maar hier even in het kort:
Het is eigenlijk het beste om vlees vacuüm te verpakken, of anders in stevige diepvries zakjes te doen, snel en in kleine porties en niet teveel tegelijk op de snelvries stand in te vriezen.
Vriezer op -18 houden en zorg dat er geen scheurtjes in de verpakking komen. Dan krijg je vriesbrand: uitgedroogde plekken in het vlees doordat er lucht bij heeft kunnen komen.
Goed ontdooien doe je door het ongeveer 24 uur langzaam te ontdooien in de koelkast.
De meeste voedingsstoffen gaan verloren bij te langzaam invriezen (in te grote porties) en te snel ontdooien.
Door Xada
#2356767
Bedankt, ik doe ´het dus helemaal verkeerd. Teveel invriezen in één keer (gister 18 kg vis, 15 kippen en ca 12 eenden) en bij ontdooien doe ik het ook te snel.
Ook fijn dat ik nu weet wat vriesbrand is en hoe het te voorkomen.
Door Too
#2356771
Met 2 katten die samen geen 200gr/dag eten zit ik zo'n beetje in de zelfde schuit, tel daar heel weinig vriesruimte bij op [1,5 lade] kortom ik herken je 'probleem'
Ik vind een heel jaar in een 'huishoudvries' te lang en probeer 3 a 4 maanden aan te houden, er glipt best wel s iets doorheen dat een maand of 6 logeert maar veel langer .. liever niet.
Orgaan koop ik dan ook niet meer bij de barf-leveranciers maar per 250/300gr bij de [biologische]slager, daardoor ben ik enigszins beperkt in de keuze maar ach : kippenhart,-lever,-maag, lamshart, -nier, runderlever[alleen bio], -hart, eendenmaag, -hart [en met geluk een geitenhartje] is toch ook al aardig.
Een andere optie is om een buurt-barfer[met heel grote honden] te vragen of je een keer een pondje van t een of ander kunt overnemen
Door Dtjesmama
#2357401
Dank je voor al jullie reacties! Kan het probleem niet zo snel oplossen met medebarfers, ben bang dat er in deze uithoek geen zitten waar ik bekend mee ben. Maar in de afgelopen twee dagen heeft de oplossing zich denk ik al aangediend dankzij Dtjespapa ( meneer Dtjesmama dus Hihi) wij gaan op t gemak op zoek naar een vriendinnetje voor onze vleesmuis ( niet om t vleesprobleem op te lossen hoor!! Wilde dit al heel graag, maar waren er samen nog niet helemaal uit) dus hopelijk kan ik aan t eind van t jaar een nieuw lid van onze roedel aan jullie presenteren
Door sella
#2358556
in welke regio woon je? Er wonen wel meer mensen in een uithoek :P En anders komt er vast wel eens iemand in de buurt van jullie specifieke uithoek.
Ik help iemand ook met een hond die 75 gram per dag eet, dat haal ik van mijn porties af, eens in de zoveel tijd krijg ik een bedrag van haar. Zo heeft ze variatie en geen voorraad voor jaren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door