Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2272435
Een van mijn honden heeft Leishmania en moet injecties met Glucantime en Apurinol hebben , maar zijn nieren zijn niet heel sterk dus vraag ik me af of ik hem een dieet kan geven dat de nieren versterkt ? Ik geef hem nu al een drie-tal maanden alleen verse voeding en hij is er dol op !
Ik heb wel een paar beperkingen voor zijn voeding ,hij is nl allergisch aan gevogelte én we wonen in Spanje ( andalusie) en hier is het niet zo simpel om aan bv. orgaanvlees te geraken ( hier wordt echt alles van een dier verwerkt en door de mensen opgegeten ) en lam en schapenvlees zijn enorm duur . Ik geef nu vooral konijn , sardienes en zalm en af en toe wat rundsvlees , de groenten die ik geef zijn vooral wortelen, komkommer , paprika ,brocoli en sla ,daar doe ik olijfolie bij en om de andere dag een teentje look, hij krijgt ook iedere dag een potje yoghurt en fruit ( appel, banaan ,sinaasappel) .
Ik vraag me af of ik hem ook geitenkaas mag geven? En zou ik hem ook nog voedselsuplementen kunnen geven om zijn weerstand te versterken? Ik hem hem nu net een kuurtje met echinacea gegeven .

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven !

Rita
#2272448
Hoi Rita,
Wat bedoel je precies met "zijn nieren zijn niet heel sterk" ? Heeft je hond verhoogde nierwaardes? Creatinine en Ureum verhoogd ofzo? Sofi van Borke heeft ook Leishmania en zij doet (of deed) het erg goed op het BARF nierdiet dat in de barfplaats bibliotheek staat.
#2272463
Dag Lizzy,

Voor het ogenblik zijn z'n nierwaarden goed ,maar hij heeft een hele tijd cortisone moeten nemen voor z'n allergieën ( o.a aan gevogelte) en daar zijn we uiteindelijk moeten mee stoppen omdat z'n nierwaarden slecht werden ,  dus maakt die Glucantime we wel wat bezorgt .
Sendo is echt ons zorgenkind(je) :( Hij is een mix Galgo/ Mastin  ,wel geen klein hondje dus  ;D
#2272470
Ik weet eerlijk gezegd niet of het zinvol is om het dieet aan te passen terwijl de nieren nog goed zijn..... Ik weet te weinig van de ziekte om daar een goed oordeel over te vellen. Misschien dat Borke dat weet (zij is lid onder de naam Borke). Of een van de dierenartsen die hier zit. Ik kan je vraag eventueel naar medisch verplaatsen, daar kijken de dierenartsen vaker....

Ik denk wel dat je heel goed Solidago kunt geven ter ondersteuning van de nieren. En wat mij ook aan te bevelen lijkt is visolie. Om de nieren te beschermen is het goed om extra omega 3 vetzuren (visolie of algenolie) toe te dienen.
#2272485
misschien kan je wel aan boekmaag komen?
Dat schijnt ook erg goed te zijn.
Hier een spanjaard met Leish in de opvang, die krijgt 2x per week boekmaag die alleen maar leeggeschud is en andere dagen een beetje van de boekmaaginhoud.
Daarnaast multivitaminen en mineralencomplex van groene os,
standaard Glocobest en bij stijfheid ook nog eens magnesan forte van Bonusan.
Heb nog een tube spiergel van www.spiergel.nl tegen verkrampingen,
maar die heb ik nog nooit hoeven te gebruiken
Yoghurt met wat honing van een plaatselijke imker is ook zalig volgens haar.
Daarnaast staat ze alleen op Alopurinol en doet het supergoed!
Vorig jaar Mei was ze nog meer dood dan levend, nu glimt ze als een worm en trekt zo een sprintje.  :)
#2272495
ja, ik ben ook niet zeker of het zinvol is , ik wil eigenlijk proberen om z'n nieren niet nog meer te belasten ...
Als dat zou kunnen om dit onderwerp naar medisch te verplaatsen ,graag , wie weet kunnen de dierenartsen me raad geven ?
Ik geef hem de sardienen en de zalm omdat die rijk zijn aan vetzuren , de salidago , dat kan ik hier in de pharmacia eens vragen of ze dat kunnen bestellen ,ik weet dat het bestaat van dr Vogel ,maar dat kunt ge hier ook niet krijgen , bedankt al voor je raad ,alle beetjes helpen !!  :)
#2272503
Hoi Job ,

Nee boekmaag kun je hier ook al niet krijgen , die wordt leeggemaakt en weer gevuld met ( vraag me niet welk) vlees en die kun je als een soort charcuterie kopen..
De rest van hetgeen je geeft zal ik eens googelen en kijken of ik dat on-line kan bestellen .
Je hebt opvangertjes lees ik , leuk! Wij waren toen we nog in Belgie woonden ook opvanggezin ,ik mis het wel ,maar we hebben ondertussen al 9 honden ( alleen geadopteerd) en er kan nu zelfs geen opvangertje meer bij :-))
#2272538
9 honden is ook al een huis vol lijkt me!
Die multivitainen van groene os wordt afgewisseld met Missing Link van WellBlend,
meer iinfo zou te vinden moeten zijn op www.witsenburg.net
Die vrouw van de stichting woont half in Nederland en half in Spanje, haalt overal wat,
dus ik weet niet waar je alles kan bestellen.
Tot slot gaf ik Nena ook nog co-enzymen van ... toen ze hier net was,
maar omdat het zo goed met haar gaat geven we nu minder voedingssupplementen.
#2354748
Hier in Portugal kan ik wel spullen van dokter Vogel bestellen.
Ik doe het bij de farmácia en vaak is het de volgende dag al binnen.
Het is heel lastig om vlees voor de honden te krijgen hier. Maar ik koop nu alles bij grote supermarkten en dat gaat goed. En ik dacht daar duurder mee te zijn, maar als ik dan de prijzen zie van de hondenvoer leveranciers op dit forum valt dat 100% mee.
Jammer dat hij alergisch is voor vogelvlees, want dat eten mijn honden geregeld.
Verder heb ik hier wat geiten rond lopen om te slachten, maar nu durf ik dat niet meer.
Een kip en een eend maken mij niet uit, maar een geit is toch anders.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door