Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marije Lei
#2354224
Gisteravond per pb met Chantalkrijn al besproken en dus ook maar even een topic.
Hebben jullie in het begin ook die onzekerheid gehad ???? Ik vraag me af of ik het nu wel goed doe om met ze te barfen, of ze geen voedingsstoffen missen enzo. Ik heb m'n menu helemaal volgens het boekje, heb uitgezocht welke groentes ze nodig hebben voor de vitamines en toch vraag ik me af of ik het wel goed doe. Aan de hondjes merk ik niets, ze zijn net als altijd blij en ze zien er prima uit!
Het zal wel aan mij liggen maar toch ben ik onzeker. Ik let op de ontlasting, ziet er prima uit na het poepen maar als ik het niet meteen opruim slaat het toch wel wit uit. Krijgen ze dan teveel bot?

Verder vinden ze het heerlijk, vooral de zalmdag is feest, alleen Dib is niet zo visserrig maar hij eet zijn makreel ook goed op. Vandaar dit topic, hoort dit nu bij het beginnen met barf? Ik ben er op over gegaan, als vegetarier, omdat ik wil dat ze biologisch eten en omdat ik het beste voor ze wil. Bij m'n katten is er zelfs geen kvv in te krijgen dus die heb ik op Orijen brok, minder troep dacht ik?
Nou ja, gewoon door zetten maar! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#2354232
Nou en of!

Tjonge wat ben ik bang geweest! En hoeveel vragen dat ik hier op BP heb gesteld!
Wij zijn nu al een hele tijd aan het barfen, en het bevalt ons prima. Maar zo nu en dan heb ik echt nog gewoon even bevestiging nodig van iemand hier op het forum die het allemaal al langer doet.

Het is ook best ingewikkeld. En op de zak brokken die je waarschijnlijk jaren hebt gekocht heeft gestaan dat alleen dát goed voor hem was.
Dan ga je daar in geloven.
En dan ineens ga je aan het vers, en zie je dat je hond het daar eigenlijk toch wel veel beter op gaat doen. Hij krijgt meer energie, hij krijgt een mooiere vacht, hij heeft minder honger en je hoeft veel minder ontlasting op te ruimen.
En dan denk je ineens: wat had ik dit graag eerder willen weten.

Komt goed! Gewoon even doorzetten, en al je vragen hier stellen!
Door syiryo
#2354235
wij zijn ook bezig sinds kort met barf,,, iedere drol wordt hier bekeken (pff met brok was het meestal tjap). Nu sta ik nog te trillen op mn benen, puppemans heeft net een stuk zalm weggewerkt,, maar dat was de eerste keer, het het monster zat een beetje vast in zn bek, en doorslikken wou ie wel,, maar dat kon niet... :-[... gelukkig na een paar x extra knauwen ging het gevaarte naar binnen.. Hij vond het lekker,, ik tril nog.
Door Mevroi Kruim
#2354311
Neuh, niet echt. Nou ben ik ook opgegroeid met dieren die gewoon vers kregen, in mijn jeugd waren er nog nauwelijks brokken of blik, dat scheelt.
En ik kook ook al bijna 40 jaar zelf samengestelde maaltijden voor mezelf en m'n gezin, de drie koters zijn er prima op groot geworden en toen ze klein waren zat ik ook echt niet elke maaltijd exact uit te puzzelen qua voedingsstoffen. Laat staan dat ik alles uit potten en blikken trok.

Het is zo typisch: als je kijkt naar mensenvoeding dan roepen de 'deskundigen' om het hardst dat zelf samengestelde zelf uit verse ingredienten bereide maaltijden veruit het gezondste zijn; gaat het om huisdieren dan zijn we kennelijk ineens te stom om de maaltijden zelf te kunnen samenstellen en moeten we het aan de fabrikanten overlaten. Terwijl mensen verantwoord voeden veel moeilijker is dan katten of honden, of paarden of koeien trouwens.
Door franca
#2354334
Nooit, ik ben nooit onzeker geweest,
ik had toen ik leerde over vers gelijk het gevoel
hoe heb ik ooit zo dom kunnen zijn brokken te voeren?  :uglystupid2:

Mijn ouders zijn toen ik ze vertelde over vers, die zelfde dag nog met hun hondje van 14jaar overgestapt,
zij zijn daar ook nooit onzeker over geweest.

Brokken daar ben ik altijd onzeker over geweest, ik heb uren in de dierenwinkel doorgebracht
die brok heeft meer calcium, die brok heeft wel erg veel eiwitten, die brok heeft zo veel kleurstof kan haast niet goed zijn
puppy-, junior-, senior brokken pfff... altijd onzeker.

Ik eet zelf geen vlees maar geef mijn honden met volle overtuiging vers!!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2354356
Ik ook niet. Ik vond het erg logisch en kreeg ook een vliegende start omdat Oscar al vers at. Wij zijn met kvv doorgegaan en dat heb ik zelf uitgebouwd naar barf. En dat voelt goed. Ik vind het ook gewoon écht leuk. Snackjes bedenken, zoeken en maken.
Ik heb wel moeten wennen aan de reacties van de omgeving. Ik ben nogal van het overtuigen en dat doe ik niet met vers. Ik vertel en leg uit, maar mensen moeten zelf kiezen. Want vers is wel iets waar je achter moet staan. Niet zozeer qua voeding, maar wel qua extra werk, vriezerruimte, bestellen en portioneren ed.
Het mooiste vind ik de momenten dat ik te horen krijg hoe super mooi en goed Oscar er uit ziet. Dán laat ik altijd wel even vallen dat goede voeding resultaat heeft. En dat zijn ook de momenten dat ik zeker weet dat ik goed zit.
Door Marije Lei
#2354412
Op kvv had ik er ook geen last van. Ik ben er ook van overtuigd dat vers veel beter is als brok. Ik heb ruim een jaar kvv gevoerd en nu een maand op barf. Op de een of andere manier, hoewel ik weet dat het onzin is, denk je toch als het gemaakt ´word´door mensen die er verstand van hebben dat het goed moet zijn. Hoewel dat natuurlijk ook pure commercie is.
Door itslein
#2354551
Ik ben ook nog heel onzeker hoor. Zeker nu ik hier een röntgenfoto heb gezien van een hond met een buik vol botten, omdat de hond deze niet kon verteren. Dan ben ik meteen bang dat ik ipv iets goeds, juist iets heel verkeerds doe. Dat alle honden hier het er goed op doen, maar mijn honden net de uitzondering zijn die het niet aankunnen. Dat ik te weinig geef of niet de goede hoeveelheden. Dat er nog parasieten zitten in het wild. Pfffff...ik hoop dat die onzekerheid nog verdwijnt.
#2354553
Ik kan in grote lijnen het verhaal van Mevr. Kruim onderschrijven: bij ons thuis kregen de katten altijd vers voer, daarentegen de hond om overklaarbare redenen niet, zij kreeg blik of brokken.

Ondanks deze achtergrond heb ik ook altijd brokken gevoerd aan mijn beesten zowel de katten als de honden, want het was veuuuul beter, uitgebalanceerd, goed voor gebit enz enz.
Toch had ik ondergronds altijd wel mijn bedenkingen, vooral wanneer de beesten ontzaglijk begonnen te stinken uit hun lieve mondjes en die bruine tanden!!! Daarna de ettelijke ziektes, waar maar geen einde aan kwam.

Wat het Barfen op zich aangaat, van het begin af aan ben ik er absoluut van overtuigd geweest dat dit het allerbeste voermogelijkheid is voor onze viervoeters. Hier heb ik geen enkele twijfel over.
Wel heb ik twijfels over mijn eigen capaciteiten het barfen op de juiste manier te doen en ik stel dus veel (vaak onbenullige denk ik) vragen, en ik bekijk met argusogen iedere dag vacht, ogen, dikte of dunte, poep (van de katten meestal niet mogelijk) hoe ze lopen, hebben ze geen kromme poten, zijn de bakjes wel goed leeggegeten.

Maar waar ik zo vreselijk blij mee ben, is het feit dat je hier op BP met al je vragen terecht kan, je direct op allerlei manieren wordt geholpen en geadviseerd en meegedacht wordt. Dat geeft een ontzettende steun in de rug.
Door smulpaap
#2354736
Ja hoor in de beginperiode zeker . Ik was er zelfs in bed nog mee bezig  :biggrin2: En ik ben ook begonnen met kvv . Omdat ik me eerst goed in wilde lezen . Ik heb de gedachte ook wel gehad hoor over kvv . Want dat zijn immers de mensen die er verstand van hebben . Maar ook weer door veel te lezen kwam ik toch tot de conclusie dat ik gewoon zelf uit wilde gaan maken wat ik ze zou gaan voeren .

Ze vonden de kvv natuurlijk al veel lekkerder . Maar ik merkte wel dat ze nooit echt voldaan waren . Dus voor mij nog een reden om toch over te gaan op barf
En nu jaren later ..... als ik ze al eens kvv geef staan ze me aan te kijken van mens ... wat voer je me nou toch  >:( Is dat ""hondse olvarit ""  :biggrin2:
( Mijn Jackie heeft een tijdje kvv gegeten omdat ze haar bekkie niet goed meer kon openen )  Nou , ze at het , maar voldaan en tevreden ? Nee dus .

In de beginperiode was ik ook best nerveus als de honden gingen eten , zeker als er weer een topic liep over verstopping
Maar ook daar ben ik vanaf . De honden eten rustig en ze weten inmiddels hoe ze hun vleesbot moeten eten . En ik zit er lekker bij . Ik vind het echt een rustmoment op de dag en ik kan er ook erg van genieten als ze bezig zijn . Ze hebben nu na een maaltijd echt een voldaan gevoel en liggen heerlijk uit te buiken .

Tessa eet eindelijk niet meer met lange tanden , zij was voorheen een erg ""moeilijke eter "" in mijn ogen
Ik kan me echt geen andere voeding meer voorstellen . En de honden zelf , ze pakken geen brokje meer aan van bv een eigenaar die onderweg vraagt mag de hond een koekje
Ze kijken ernaar , ruiken eraan en lopen weg . Uitzondering is bij de Dierenarts , want die heeft wel normaal lekkers  :biggrin2: 

Ook mijn oudje van bijna 11 jaar geniet nog van haar barfhappen , en dat is ook zo,n voordeel van barf , je kan het geheel aanpassen naar jouw hond .
Dus in haar geval wat minder bewerkelijk vleesbot , maar toch nog steeds dat voldane gevoel als de maaltijd er weer inzit
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2354739
Ik ben niet onzeker over het vlees voeren.

Ik heb alles goed doorgelezen, menu gemaakt, hier laten controleren.
Ze eten alles en zien er goed uit, dus daar maak ik me geen zorgen over  :biggrin2:

MAAR waar ik me wel heel veel zorgen over maak is Sammy, zij is op dit moment ziek en dan begint de twijfel wel, moet ik haar niet meer van dit of dat geven, ondersteunen met bepaalde dingen, etc.
Maar ook dat gaat wel steeds beter  ::)
Door miruske
#2354927
Annemarie Rijnveld schreef: Ik kan in grote lijnen het verhaal van Mevr. Kruim onderschrijven: bij ons thuis kregen de katten altijd vers voer, daarentegen de hond om overklaarbare redenen niet, zij kreeg blik of brokken.

Ondanks deze achtergrond heb ik ook altijd brokken gevoerd aan mijn beesten zowel de katten als de honden, want het was veuuuul beter, uitgebalanceerd, goed voor gebit enz enz.
Toch had ik ondergronds altijd wel mijn bedenkingen, vooral wanneer de beesten ontzaglijk begonnen te stinken uit hun lieve mondjes en die bruine tanden!!! Daarna de ettelijke ziektes, waar maar geen einde aan kwam.

Wat het Barfen op zich aangaat, van het begin af aan ben ik er absoluut van overtuigd geweest dat dit het allerbeste voermogelijkheid is voor onze viervoeters. Hier heb ik geen enkele twijfel over.
Wel heb ik twijfels over mijn eigen capaciteiten het barfen op de juiste manier te doen en ik stel dus veel (vaak onbenullige denk ik) vragen, en ik bekijk met argusogen iedere dag vacht, ogen, dikte of dunte, poep (van de katten meestal niet mogelijk) hoe ze lopen, hebben ze geen kromme poten, zijn de bakjes wel goed leeggegeten.

Maar waar ik zo vreselijk blij mee ben, is het feit dat je hier op BP met al je vragen terecht kan, je direct op allerlei manieren wordt geholpen en geadviseerd en meegedacht wordt. Dat geeft een ontzettende steun in de rug.
zo is het bij mij ook precies!!! :P
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2355156
Tja, ik vind het hartstikke eng! :o Ik geef het gewoon toe. KVV gaat prima, maar ik kijk met argusogen of Duke z'n kippennekken niet naar binnen schrokt.  :-\ (Doettie wel). En van de week gaan we aan de eerste hele kwartel beginnen en ik vind het echt heel spannend.  :-[ Denk dat ik het maar ga filmen, dan kan ik daarna eens goed op mijn gemak (vooral dat) terugkijken. En als er iets niet goed gaat, kan ik het nog laten zien en vragen wat beter kan....

Zie je, hartstikke beginnend. En  zo'n pup..... Het is toch een kostbaar bezit.  :-*

Maar hij geniet erg van de kvv en de kleine barfhap die hij al krijgt en daar geniet ik ook van.  ;)
Gebruikersavatar
Door renate1982
#2355162
Onzeker ben ik er niet over, maar ik heb nog steeds schrik als ik Cay ergens op zie "kauwen" aangezien meneer te lui is om op dingen te kauwen.
Wat is nu makkelijker dan gewoon proberen door te slikken :-X
Ik hoop dat dat ooit eens minder word :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door