Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2353060
Hallo Allemaal,
Sinds enige tijd lees en bestel ik mee met de BARF producten.
Nu is het helaas zo dat een van mijn honden mank loopt sinds een aantal dagen. Bij de DA geweest en zij dacht aan ontstoken kruisbanden, of erger gescheurde. Sinds vorig jaar is er bij Buddy een lichte vorm van artrose geconstateerd.

Buddy is 11 jaar.
Heeft nu voor 10 dagen Rimadyl gekregen. We kijken hoe ze het daarop doet, als er geen verbetering is gaan we donderdag 7 juni foto's maken om te zien wat er aan de hand is.
Buddy krijgt sinds sept 2011 kvv en ik stap nu langzaam over op zelf samenstellen.
Ze is altijd erg actief geweest en nooit bij de DA geweest dan voor haar entingen.

Ik ben me nu aan het inlezen over artrose, ontstoken kruisbanden en gescheurde kruisbanden.
Alternatieve geneeswijze, toevoegingen aan de voeding, orthopeten, hydrotherapie, medicatie, beweging/rust etc etc. Ik wil graag veel lezen om straks een goede keus te maken als er vervolgstappen nodig zijn.
Ik hoor heel graag waar jullie goede ervaring mee hebben en waar ik vooral waakzaam op moet zijn.

ik woon in de achterhoek.

groet Bertine
#2353192
Honden met artrose kunnen heel veel baat hebben bij het voeren van alleen witvlees. Witvlees zet nl. niet aan op de botten, rood vlees wel. Je zou altijd supplementen naast kunnen geven zoals Glucosamine/Chondroitine en MSM.

Met artrose moet je altijd zorgen dat honden niet te ver lopen achter elkaar. Kleine stukjes en meerdere keren op een dag (6 of 8x) is veel beter als 1 grote wandeling of 2 grote wandelingen, . Ik ben naar Wageningen geweest, naar Mevr. Goovers voor een kruisband operatie met 1 van mijn shelties.
#2353232
Ik heb MSM al vaker voorbij zien komen. Wat is dat eigenlijk? heb er zelf nog niet naar gezocht hoor.

het wandelen houden we al heel beperkt. Zelf geeft Buddy al aan dat het allang weer genoeg is zo gauw ze haar behoefte heeft gedaan.
We lopen nu een klein maar vast rondje zodat ze zelf ook weet hoever het nog is. Ik loop ook alleen met haar en niet of nauwelijks samen met mijn andere hond die jonger, sterker energieker en veel groter is.

Bedankt voor de naam van Mevr. Goovers. Altijd fijn om een naam te weten als ik eens ga bellen.

Nog meer mensen met tips? Of ervaring?
#2354399
Ik ga het allemaal noteren en uitzoeken wat ik ermee kan.
Hertenvlees had ik nog niet gehoord, maar het misstaat naturlijk niet in een menu. :) :)

is bij rustig bewegen voor een hond juist de drafgang aangenamer of juist de stap. Ze rent al zeker niet meer, en belast haar pootje maar amper, maar omdat draf toch eigenlijk hun gangbare tempo is weet ik niet zo goed waar ik nu beter aan doe. Of geeft ze dat zelf wel aan?
#2354610
charmed schreef: Met artrose moet je altijd zorgen dat honden niet te ver lopen achter elkaar. Kleine stukjes en meerdere keren op een dag (6 of 8x) is veel beter als 1 grote wandeling of 2 grote wandelingen, . Ik ben naar Wageningen geweest, naar Mevr. Goovers voor een kruisband operatie met 1 van mijn shelties.
Daar zijn de meningen zeer over verdeeld.
Ik doe dat juist niet. Ik wandel twee maal daags 1 uur met mijn hond en als ik minder zou wandelen, dan maakt hij te weinig gewrichtssmeer aan en gaat de bespiering weg wat de artrose enorm veel slechter maakt. Op dat gebied luister ik liever naar de fysiotherapeut dan naar de dierenarts die de foto's heeft gemaakt (die was overigens kundig op het gebied van artrose. Ik ben bij Anubis in Antwerpen geweest). Nu 3.5 jaar nadat de artrose is geconstateerd vragen de artsen zich af hoe het komt dat er niets aan mijn hond te zien is...
de fysio en ik zeggen dat het verschil hem juist in de beweging zit.

Ik zorg dat er niet overbelast wordt (dus ik ga geen 1.5 uur meer), maar ik zorg wel dat hij iedere keer zo ver wandelt dat hij maar net net onder de maximale grenst blijft. Hij is voor een 11 jarige met zware artrose topfit en rent (als het geen 25 graden is) elke dag als een idioot nog 3 of 4 grote rondes over het grasveld tijdens de wandeling. Ook als Cay niet meerent, hij vind dat gewoon nog altijd leuk en kan het dus ook nog altijd. Hij loopt los op wandelingen. Als ik hem langer dan 10 minuten aan de lijn laat wandelen, is hij kreupel. Aan de lijn kan hij niet zijn eigen tempo lopen en ik kan helaas niet rennen. Zijn eigen tempo is van langzaam tot snelle draf met uitzondering dan van de kleine galopjes die hij tussendoor maakt. Maar goed dat kan voor een andere hond een andere gang zijn.

De vraag is alleen of de hond van ts artrose heeft of een andere aandoening.
#2358390
Ik ben gister bij een Holistisch DA geweest. Ze heeft Buddy grondig onderzocht en dacht dat haar blessure niet in de knie zit maar in de heup. Ik heb arnica meegekregen voor 5 dagen en voor daarna een middel ( naam kan ik niet ontcijferen op het etiket) om de spieren weer op te bouwen.

Buddy loopt heel slecht, eigenlijk bijna niet. Ze heeft veel pijn.

Ik weet niet goed wat te doen. Haar zo zien lijden vind ik vreselijk. Geen arts heeft gesproken over 'ongeneeslijk en niet meer te behandelen', zelf houd ik daar wel rekening mee eerlijk gezegd. Maar te vroeg wil ik ook niet.

Ik vind het zo lastig welk advies te volgen. Daarmee bedoel ik bij mijn eigen DA blijven of toch naar de holistisch arts. Lijkt e dat dit niet samen kan?

Donderdag heb ik nog een afspraak bij mij eigen DA waar we al tijd hebben gereserveerd om foto's te maken.

Wat is nu de beste beslissing?
#2358545
Ik zou even rustig blijven en foto's laten maken. Eerst moet je weten wat er aan de hand is en dan kun je kijken wat er aan te doen is. Toen bij Boris zware artrose in zijn heup werd geconstateerd was dat moeilijk. Hij liep beroerd en was depressief daardoor (hij was 9 jaar en sportte nog totdat hij zich versprong en op 3 poten liep en het balletje ging rollen). Een jaar later was hij ingesteld op supplementen en pijjnstillers, kon ik de pijnstillers weglaten, de wandelingen weer opbouwen en ben ik ook voorzichtig en met mate weer met hem gaan sporten. Dit jaar pas volledigg gestopt met behendigheid, hij is nu 11 en hoewel hij wil en het goed gaat, hij gaat over grenzen heen en dat wil ik niet. G&G 2 loop ik wel met hem en na examen ga ik ook 3 met hem doen.
Het is heeeeeel zwaar je lieverd zo te zien, maar wanhoop nog niet. Eerst uitzoeken wat er is en dan pas kun je beslissen welke behandeling je gaat inzetten.
#2358597
Misschien klinkt het gek, maar ik ben blij dat je dit zo zegt; rustig blijven. Je verhaal is niet leuk te lezen voor je hond en voor jou. Voor mij schept het een beeld wat er kán en dat dat zeker tijd neemt. Dus dat het ( grof gezegd) niet nu al een beslissing is van leven of dood. Sorry kan het ff niet anders verwoorden. Het stelt me voor nu wel gerust moet ik zeggen.

Dus dank je voor je heldere verhaal.

Bertine
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door