Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2353720
Ik hoop dat jullie me willen helpen. Ben een newbie die kvv voerde en over aan het gaan is naar Barf. Als ik kijk bij de spulletjes die via de leden van Barfplaats besteld kunnen worden zie ik dat veel verpakt is per 10 kg. Als jullie nu 3 of 4 soorten bestellen en ineens dus 40 kilo of meer aangeleverd krijgen, hoe portioneren jullie dat? Je kunt niet alles in de koelkast kwijt om het half te laten ontdooien en in de vriezer vreten die pakketten ook heel veel ruimte omdat het rare vormen zijn, bij ribben/karkassen bijvoorbeeld.

Ik heb 2 vrieskasten en die zitten nu bomvol met 30 kilo kvv en dan nog eendennekken, kipkarkassen, kippennekken, hart, lever, knars en sinds vanavond hazenribben. 7.5 kilo bevroren hazenribben nemen een hele lade in. Dat moet handiger kunnen, maar ik kan geen 10 kg in de koelkast kwijt in 1x om het beter te portioneren, laat staan 30, 40 kilo.

Graag advies dus over hoe jullie het doen als jullie grote hoeveelheden in 1x binnen krijgen.Bedankt  :)
#2353727
Ik had gisteren 25 kilo vlees in pakketten van 5 kg om te portioneren. Ik heb een grote plastic kist, met een deksel.
Het vlees is gistermorgen uit de vriezer gegaan, in warme auto's mee geweest, gisterenavond in die kist gegaan, en net was het onderste in het midden nog hartstikke bevroren! Ook de lucht in de kist is net zo koud als de koelkast denk ik, hij staat binnen uit de zon
#2353748
meestal is het vlees al aan het ontdooien als ik er thuis mee aankom. Vooral de karkassen kan ik dan vrij makkelijk van elkaar aftrekken. De klompen orgaan gaan in grote tonnen (die ik voorheen voor de brokken gebruikte) daarin lat ik het een beetje ontdooien. Ik heb er altijd een bijl bij en dan ga ik buiten op een paar pallets aan de slag. Daar heb ik een werkbank van gevormd en daar weer een grote plaat opgelegd. Ik zet dan al mijn spulletjes buiten en had het letterlijk aan de stukken die ik nodig heb. De zakjes gaan in een ton en die ga ik dan op mijn gemak sealen en labelen en dan zo snel mogelijk in de vriezer laten belanden

snappie?Je kunt trouwens ook best vaak dingen voor een paar kilo bestellen of delen hoor
#2354441
Ik portioneer  grote blokken pas als ik ze nodig heb. De rest  gaat regelrecht en in groot formaat in de vriezer.

Als ik  dagporties ga maken, dan  laat ik zo een blok dooien in  een wasmand of zo, dan  afwegen  , pakketjes maken en terug in de vriezer.

Ik denk er geen moment over om bijv 40 of  70 kilo vlees in 1 x te gaan verwerken.

alles op zn tijd  :biggrin2:
#2354770
nova schreef: Ik denk er geen moment over om bijv 40 of  70 kilo vlees in 1 x te gaan verwerken.
We hebben hier gisteren met z'n 2-en pakweg 80 kg verwerkt... Ik was KAPOT!  :o Maar het voordeel... Ik hoef er nu zo'n anderhalve maand niet naar om te kijken...  ;D

Tot op heden heb ik grote blokken altijd nog onverwerkt in de vriezer gegooid. Maar dat doe ik dus nooit meer (lees: dutsen in vloer van vriezer en blok van 10 kg vastgevroren en nu een scheur in de wand van de vriezer  :-\). Dus dan maar een dagje ertegenaan, maar wel nette kleine pakketjes erin...
#2354885
ja, hier ook alles als het binnenkomt gelijk verpakken, dan hoef ik er daarna niet meer naar om te kijken.
En ken mezelf, als ik de hele blokken zo in de vriezer zou gooien, dan denk ik elke keer weer, O ja moet ik ook nog even doen.  ::)
Dus de ene keer is het maar 20 kg en de andere keer 80 kg, maar het wordt gelijk gedaan.
Daarna wel kapot en kan ik de eerst komende weken geen vlees meer zien  :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door