Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door svdveen
#2352537
Hallo allemaal.
We zijn begonnen om naast het kvv ook kippennekjes te geven. Onze Lin knaagt ze heerlijk weg. De eerste was even twijfelachtig, zonder etensbak leek ze niet helemaal te weten wat ze er mee moest, maar na de nek in haar etensbak te hebben gelegd begon ze er aan en was het smullen.

Nu is mijn vraag hoe vaak je zo iets mag/kunt geven? Is dit iets voor iedere dag?
En moet je het gewicht van het kippennekje van de dagelijkse hoeveelheid kvv afhalen? Lin eet 340 gram kvv per dag, dus zo'n kippennek extra is relatief best veel.

Alvast bedankt voor de info,
Sander.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2352584
Ik denk dat zo'n nekje 30 gram ongeveer weegt. Ik geef er nu elke dag 3 en trek het van het totaalgewicht wat mijn pup moet hebben af. Het is beginnersbarf. Dus als je hond hier nu goed aan gewend is, kan het wat anders krijgen. Tenminste, dat heb ik gelezen hier. Maar voor mij was het ook wennen hoor. Doodeng de eerste keer.
Door Ramses1
#2352591
Ik weet niet wat voor KVV jullie geven maar kijk eens op deze link :
http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken
Zoek dan de percentage's (%vlees- %bot- %orgaan) op van het KVV merk dat jullie voeren.

Ik zou wel een beetje oppassen met bot erbij voeren want vleesbot is goedkoop en er zit relatief al veel bot in KVV.
Ik zou zelf eerder kiezen voor een mooi stukje spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2352595
Kan je er ook wat spiervlees bij geven? Van een ander dier dan?
Als ze er goed op blijft poepen, is er geen echt probleem, maar bot werkt stoppend en dus haal je je percentage vleesbot omhoog door kippennekken toe te voegen.  Hou het dus goed in de gaten.  Persoonlijk zou ik liever zowel vleesbot als spiervlees toevoegen omdat dat de percentages beter benaderd.  Orgaan zit meestal al veel in kvv. 
Als je echt een wezenlijk onderdeel van haar menu gaat barfhappen zoals de kippennekken toevoegen, moet je gaan rekening houden met de percentages.  Ik weet niet precies wat er aangehouden wordt, maar ik zou zeggen, hoogstens een derde van het menu. Hoger moeten de percentages gaan kloppen.
Verder moet je in het oog houden wat er in de kvv zit en dat je niet teveel kip voert.  Hoogstens een kwart van haar menu mag uit dezelfde diersoort bestaan om goed te zijn. 
Alles wat je aan barf geeft, trek je dus inderdaad van de hoeveelheid kvv af, maar hoeveel je dan mag voeren, dat moet je even zelf uitrekenen.

Als je nu de juiste percentages uitrekent en ook andere diersoorten als barf gaat geven, kan je wel zo geleidelijkaan overgaan op barf.  Dan moet je uiteindelijk minstens 4 verschillende diersoorten plus vis hebben. ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2352607
Boy at Tammenga en kreeg standaard per dag 2a3 kippennekken erbij. Had keurige ontlasting.
De kippennekken die ik heb wegen meestal +/- 50 gram en hij kreeg er ongeveer 400 gram kvv bij.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2352610
Yep, Ik had helemaal uitgerekend wat er in de kvv zit. De kippennekken zijn nu nog maar een week gegeven om te wennen aan het knauwen. Van de week gaan we andere dingen uitproberen. Spannend!
Door svdveen
#2352709
Bedankt voor de reacties zover.
Lin eet Tammenga, percentages zijn 70 spier, 15 bot en 15 orgaan.
Ze krijgt eigenlijk nooit kvv van of met kip, soms is het wel onderdeel van de complete mix die ze krijgt, maar haar eten bestaat voor meer dan de helft uit eenzijdige vleesmixen, zoals giet, lam, paard of rund. Iedere anderhalve dag iets anders.

Als ik het zo lees kun je dus makkelijk een kippennekje geven iedere dag, het bot percentage van Tammenga is niet zo enorm hoog, en als we de ontlasting in de gaten houden kan er helemaal niets gebeuren.
Nog één ding, Ramses1 schreef over het geven van een mooi stukje spiervlees. Maar wat is dat dan? Heb je voorbeelden van die mooie stukken spiervlees? Ik heb kippenruggetjes gezien, maar ook die zien er behoorlijk 'bottig' uit.

Bedankt maar weer,
Sander.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2352938
Kipperuggetjes zijn karkas dus vleesbot.
Spiervlees is gewoon vlees wat dus aan de botten zit. Denk bv ook aan kipfilet, paardevlees,rundvlees.
En orgaan is dan weer hart,lever,long,tong, maag of pens, en nier.

Idd de ontlasting goed in de gaten houden.
Maar bij de Tammenga mixen kan je gerust een 1 of 2 kippenek geven en dat evt in mindering brengen bij da kvv.
Door svdveen
#2353311
Wellicht kan ik het vinden als ik ga zoeken, maar zou niet weten waar te beginnen.
Dus makkelijker om hier te vragen.... Gewoon vlees wat aan de botten zit, zoals kipfilet, waar koop je dat? En welk deel of wat van het paard of rund bedoel je precies?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2353570
kipfilet is natuurlijk overal makkelijk te verkrijgen. Alleen betaal je er iets meer voor dan als je het bv via lijntjes hier koopt.
Maar ook bij www.richardversvoeding.nl kan je veel soorten spiervlees kopen.
Caroba heeft ook wel wat en als je daar besteld boven 25 euro word het gratis thuisbezorgd. Bij Richard moet je voor 60 euro bestellen.
Maar die heeft wel veel meer soorten spiervlees. Je kan ook in het forum vragen of er mensen (uit de buurt) gelijk met je willen bestellen.
Door Lizzy
#2354590
svdveen schreef: Hallo allemaal.
We zijn begonnen om naast het kvv ook kippennekjes te geven. Onze Lin knaagt ze heerlijk weg. De eerste was even twijfelachtig, zonder etensbak leek ze niet helemaal te weten wat ze er mee moest, maar na de nek in haar etensbak te hebben gelegd begon ze er aan en was het smullen.

Nu is mijn vraag hoe vaak je zo iets mag/kunt geven? Is dit iets voor iedere dag?
En moet je het gewicht van het kippennekje van de dagelijkse hoeveelheid kvv afhalen? Lin eet 340 gram kvv per dag, dus zo'n kippennek extra is relatief best veel.

Alvast bedankt voor de info,
Sander.
Ik ben benieuwd wat je doel is. Want afhankelijk wat het is dat jij wil, kan ik beter antwoord geven. Wil je KVV blijven voeren met daar af en toe wat te knagen bij? Wil je overstappen op volledig zelf samengesteld en geef je nu nekken om je hond aan vleesbot te wennen? Wil je deels KVV en deels zelf samengesteld gaan voeren?

En die mixen die je geeft, bevatten die alles, dus vleesbot, orgaanvlees en spiervlees? Of zijn ze incompleet? Als ze incompleet zijn, dan hangt het er weer vanaf wat er wel en niet in zit om te kunnen bepalen of het bijvoeren van kippennekken voldoende is om het voer wel compleet te maken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2354712
svdveen schreef: Bedankt voor de reacties zover.
Lin eet Tammenga, percentages zijn 70 spier, 15 bot en 15 orgaan.
Ze krijgt eigenlijk nooit kvv van of met kip, soms is het wel onderdeel van de complete mix die ze krijgt, maar haar eten bestaat voor meer dan de helft uit eenzijdige vleesmixen, zoals giet, lam, paard of rund. Iedere anderhalve dag iets anders.

Als ik het zo lees kun je dus makkelijk een kippennekje geven iedere dag, het bot percentage van Tammenga is niet zo enorm hoog, en als we de ontlasting in de gaten houden kan er helemaal niets gebeuren.
Nog één ding, Ramses1 schreef over het geven van een mooi stukje spiervlees. Maar wat is dat dan? Heb je voorbeelden van die mooie stukken spiervlees? Ik heb kippenruggetjes gezien, maar ook die zien er behoorlijk 'bottig' uit.

Bedankt maar weer,
Sander.
30% vleesbot is inderdaad al niet erg hoog, dus dan kan daar vast wel wat vleesbot bij. Gewoon steeds de ontlasting in het oog houden.
Kippenbot is prima om mee te beginnen.  Konijn, parelhoen en eend zijn ook vrij zacht, iets harder dan kip.  Kwartel is zachter maar ook vrij duur.
Van spier moet je maar eens rondkijken in de lijntjes of bij barfleveranciers wat je voor een mooie prijs vind. Het is niet afhankelijk van het dier maar van de leverancier krijgt of je mooi vlees krijgt of dat het vol zit met vet en vliezen.
Door svdveen
#2354745
Lizzy schreef: Ik ben benieuwd wat je doel is. Want afhankelijk wat het is dat jij wil, kan ik beter antwoord geven. Wil je KVV blijven voeren met daar af en toe wat te knagen bij? Wil je overstappen op volledig zelf samengesteld en geef je nu nekken om je hond aan vleesbot te wennen? Wil je deels KVV en deels zelf samengesteld gaan voeren?

En die mixen die je geeft, bevatten die alles, dus vleesbot, orgaanvlees en spiervlees? Of zijn ze incompleet? Als ze incompleet zijn, dan hangt het er weer vanaf wat er wel en niet in zit om te kunnen bepalen of het bijvoeren van kippennekken voldoende is om het voer wel compleet te maken.
Het doel is voorlopig om kvv te blijven voeren met af en toe wat lekkers/knagen er bij. Misschien ooit eens later zelf samengesteld, maar dat is nu zeker nog niet.
In die mixen zit alles en zijn helemaal compleet (Tammenga).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2354767
Weet je dat zeker dat ze compleet zijn?
Weet je wel orgaan erin zit?
En weet je zeker dat er geen kippenbot in vb de rund zit? Of een ander dier. Niet van elk dier zijn de botten te malen, en dan is kip het goedkoopst.
Als er kippenbot in de Tammenga zit, zou ik op termijn uitkijken naar iets anders om te laten knagen.  Maar men begint wel met kip om te wennen.

Ik heb geen ervaring met Tammenga, maar ik vind het vreemd dat er steeds over mixen wordt gesproken, terwijl men dat bij een kvv meestal niet zegt.  Zijn dit nu mixen of is het kvv?  ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door