Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marije Lei
#2324385
Het was even spitten maar ik denk dat ik een redelijk menu heb opgesteld. Ik zou graag horen of jullie op en aanmerkingen hebben!
Ik ben uitgegaan van 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groenten. Het spiervlees en het orgaan wisselt een beetje over de dagen omdat ze niet iedere dag orgaan krijgen. Dibbes weegt 4,5 kilo en schommelt tussen de 3 en 3,5%. Gemiddeld krijgt hij 150gr per dag. Leia, 5 maanden, weegt 8 kilo en krijgt 440gr ongeveer 5,5%. Billy weegt 15 kilo en krijgt 375 gr 3,5%.

Ik heb twee groentenmixen:
Alfalfa                                          Tauge
Witlof                                            Rode kool
Wortel                                          Andijvie
Knoflook                                        Courgette
Chinese kool                                  Knolselderij   
Komkommer                                  Waterkers
Appel                                            Gemengd met ei en walnoten
Gemengd met yoghurt

Maandag:                                  Vrijdag:
Kippennek                                Kippennek
Hertenvlees                              Hert orgaan, lever en hart
Groentenmix 1                          Hertenvlees
Extra; visje                                Groentenmix 1

Dinsdag:                                    Zaterdag:
Kwartelkarkas                            Kwartelkarkas
Lamspens                                  Lamsvlees
Lamsvlees                                Groentenmix 2
Groentenmix 2                          Extra; visje

Woensdag:                                Zondag:
Kipkarkas                                  Kipkarkas
Hertenvlees                              Hertenvlees
Groentenmix 1                          Lamspens en nier
Extra; eitje                                Groentenmix 1

Donderdag:
Makreel
Lamsvlees
Groentenmix 2

Kan ik extra een visje geven als er al 1x in de week vis op het menu staat? Het zelfde geldt voor het eitje, dit zit al in groentenmix 2.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Het hertenvlees is even in afwachting van volgende week, dan heb ik duidelijkheid of ik dat hier in de buurt goed kan afhalen. Anders zal dit veranderen naar een ander spiervlees en orgaan.

En..... lijkt het ergens op? :confused1:
Door Lizzy
#2324462
Marije Doedens schreef: Het was even spitten maar ik denk dat ik een redelijk menu heb opgesteld. Ik zou graag horen of jullie op en aanmerkingen hebben!
Ik ben uitgegaan van 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groenten. Het spiervlees en het orgaan wisselt een beetje over de dagen omdat ze niet iedere dag orgaan krijgen. Dibbes weegt 4,5 kilo en schommelt tussen de 3 en 3,5%. Gemiddeld krijgt hij 150gr per dag. Leia, 5 maanden, weegt 8 kilo en krijgt 440gr ongeveer 5,5%. Billy weegt 15 kilo en krijgt 375 gr 3,5%.

Ik heb twee groentenmixen:
Alfalfa                                          Tauge
Witlof                                            Rode kool
Wortel                                          Andijvie
Knoflook                                        Courgette
Chinese kool                                  Knolselderij   
Komkommer                                  Waterkers
Appel                                            Gemengd met ei en walnoten
Gemengd met yoghurt
Lekkere mixen hoor!
Maandag:                                  Vrijdag:
Kippennek                                Kippennek
Hertenvlees                              Hert orgaan, lever en hart
Groentenmix 1                          Hertenvlees
Extra; visje                                Groentenmix 1

Dinsdag:                                    Zaterdag:
Kwartelkarkas                            Kwartelkarkas
Lamspens                                  Lamsvlees
Lamsvlees                                Groentenmix 2
Groentenmix 2                          Extra; visje

Woensdag:                                Zondag:
Kipkarkas                                  Kipkarkas
Hertenvlees                              Hertenvlees
Groentenmix 1                          Lamspens en nier
Extra; eitje                                Groentenmix 1

Donderdag:
Makreel
Lamsvlees
Groentenmix 2
Kan ik extra een visje geven als er al 1x in de week vis op het menu staat? Het zelfde geldt voor het eitje, dit zit al in groentenmix 2.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Het hertenvlees is even in afwachting van volgende week, dan heb ik duidelijkheid of ik dat hier in de buurt goed kan afhalen. Anders zal dit veranderen naar een ander spiervlees en orgaan.

En..... lijkt het ergens op? :confused1:
In het begin zou ik niet teveel vette vis geven. Een keer per week is eigenlijk prima. Twee keer in de week vind ik zelf maximaal. En stuk of 2 a 3 eitjes per week per hond is ook genoeg. Dus ik weet niet hoeveel eieren je in de groentenmix doet, maar dan moet je even kijken of er dus nog ruimte overblijft voor meer ei.

Maar, je bent lekker bezig hoor! Op zich is je afwisseling diersoorten goed hoor, maar, ik tel nu 4 keer kip en 4 keer hert. In alle eerlijkheid zou ik proberen daar in ieder geval 1 keer in de week iets anders van te maken. Bijvoorbeeld in plaats van hert rund (runderkopvlees + runderhart + runderlever) of geit ofzo. En dan in plaats van kip iets van eendennek of parelhoenkarkas.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 27 apr 2012, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marije Lei
#2325041
Dank je voor de reactie! Ik ben nu aan het kijken wat ik allemaal kan krijgen en dan voeg ik nog een diersoort toe! (even wachten op de vriezer voor we van start kunnen!)
Door BAC
#2329845
Hoi Marije.
Om groentemix dunner te maken kan je ook gewoon een beetje water gebruiken, of vries je de groentemix niet in? Ik zou zelf niet voor ei kiezen, door het invriezen gaat er toch wat aan kwaliteit van verloren, dan kan je ze beter zo rauw geven.
Verder zou ik persoonlijk voor het gemak een groentemix maken, maar dat is persoonlijk.

Je menuutje ziet er keurig uit, het is altijd even aankijken hoe ze het er op doen, hoe de ontlasting is. Is het te hard mag dr wat minder vleesbot in, is het te zacht wat meer, en uitkijken met orgaan en vis tezamen.

Ben benieuwd, is dit de eerste keer dat je gaat barfen?
Door Marije Lei
#2329909
[quote="Senta"]
Hoi Marije.
Om groentemix dunner te maken kan je ook gewoon een beetje water gebruiken, of vries je de groentemix niet in? Ik zou zelf niet voor ei kiezen, door het invriezen gaat er toch wat aan kwaliteit van verloren, dan kan je ze beter zo rauw geven.
Verder zou ik persoonlijk voor het gemak een groentemix maken, maar dat is persoonlijk.

Je menuutje ziet er keurig uit, het is altijd even aankijken hoe ze het er op doen, hoe de ontlasting is. Is het te hard mag dr wat minder vleesbot in, is het te zacht wat meer, en uitkijken met orgaan en vis tezamen.

Ben benieuwd, is dit de eerste keer dat je gaat barfen?
[/quote]

Ja het is de eerste keer. Ze krijgen nu nog CB afgewisseld met kippennek, kipfilet en rund/lams hart. Dat gaat prima. Ze kauwen netjes. Leia, pup, slikt af en toe de kipfilet nog heel naar binnen maar dan komt het er ook meteen weer uit en kauwt ze het netjes weg.
Ik vind klooien in de keuken leuk dus vandaar twee groentenmixen. Ik ga het inderdaad invriezen en ik doe 1 eitje in de groentenmix, dan krijgen ze ook nog iedere week een rauw ei. (ik las dat ze er max. 2 per week mogen dus dan krijgen ze er nu 1 en een kwart in de week)

Ik heb nu ook konijn, haas en rund bestelt dus dat ga ik ook in het menu opnemen. Ze krijgen een keer per week vis, zag inderdaad dat dit niet handig is om met orgaan te combineren. Bedankt voor je adviezen! Het is nog een hele uitzoekerij om een goed menutje te maken!
Volgende week kan het echte werk beginnen, leuk!
Door Marije Lei
#2332740
Nu ik weet wat er allemaal binnen komt volgende week heb ik een nieuwe poging gedaan. Als voorbeeld het menu van Dibbes.
Barfmenu:
50% vleesbot
25% spiervlees
15% orgaan
10% groenten

Dibbes:
3,5 % van 4,5 kg is 150 gram per dag = 1055 gram per weeg waarvan 525 gr. Vleesbot, 265 gr. Spiervlees, 160 gr. Orgaan en 105 gr. Groenten.


Maandag:
Kippenrug                                             75 gram
Kipfilet 38 gram                    
Lamsorgaan, hart, lever, pens 54 gram
Groentenmix 1 15 gram

Dinsdag:
Kwartel 75 gram
Kalkoenfilet 38 gram
Groentenmix 2 15 gram

Woensdag:
Konijnkarkas 75 gram
Konijnvlees 38 gram
Konijnorgaan, nier, hart, lever, long 54 gram
Groentenmix 1 15 gram

Donderdag:
Zalmlijf 75 gram
Zalmfilet 38 gram
Groentenmix 2 15 gram

Vrijdag:
Eendennekken 75 gram
Runderkopvlees 38 gram
Runderorgaan, pens en nier 54 gram
Groentenmix 1 15 gram

Zaterdag:
Kipvleugels 75 gram
Kipfilet 38 gram
Groentenmix 2 15 gram

Zondag:
Parelhoen                                              75 gram
Kalkoenfilet                                            38 gram
Groentenmix 1                                        15 gram
De groentenmix heb ik ook wat aan gepast. De mix met komkommer en appel werd erg nat. Ik heb de komkommer gewisseld met de courgette uit de andere mix:
Groentenmix 1 met ei: Groentenmix 2 met yoghurt en walnoot:

Alfalfa Tauge
Witlof Rode kool
Wortel   Andijvie
Knoflook     Komkommer
Witte kool   Pastinaak
Gourgette   Tuinkers
Appel


Lijkt het ergens op? Ik heb drie dagen orgaan in het menu, de week behoefte gedeeld door drie. Is dit te veel voor een dag of kan dit zo?

(sorry, ik heb het geknipt en geplakt uit word en ik krijg het niet netjes onder elkaar, hoe meer ik probeer hoe groter de chaos wordt :-[)
Laatst gewijzigd door Marije Lei op za 05 mei 2012, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BAC
#2333040
Persoonlijk zou ik kopvlees als extra geven, dat kan je niet als spiervlees rekenen, het is namelijk afval vlees.
Ik zou zelf geen mixen maken van het orgaan, maar per dag of hart, of pens of lever of nier geven. Maar dat is iets persoonlijks.
Hoe heb je de orgaan percentages berekend?
Door Lizzy
#2333085
[quote="Senta"]
Persoonlijk zou ik kopvlees als extra geven, dat kan je niet als spiervlees rekenen, het is namelijk afval vlees.
Ik zou zelf geen mixen maken van het orgaan, maar per dag of hart, of pens of lever of nier geven. Maar dat is iets persoonlijks.
Hoe heb je de orgaan percentages berekend?
[/quote]

Ik weet niet wat voor kopvlees jij hebt? Maar dit hangt echt af van de kwaliteit kopvlees, dat wat ik voer is vaker biefstuk dan kimmels.
Door Marije Lei
#2333529
Ze krijgen 50% pens per week, lams en runderpens. De andere helft hart, nier, lever en long. Ik heb begrepen dat het puur vlees is, zonder veel vet en andere ellende. Ik krijg het vrijdag binnen dus dan kan ik het beoordelen.
Door Marije Lei
#2352568
[quote="Senta"]
Hoi Marije hoe is je levering met Richard bevallen?
[/quote]

Prima, alleen de kwartel is heel , geen karkas. Per stuk zijn ze 1,50 en voor je is aan 2 kilo zit wat zij nodig hebben wordt het een redelijk duur grapje! Maar verder goed vlees, netjes verpakt en goede service.
Door BAC
#2352932
En hoe wa de kwaliteit van het spiervlees?
Ik heb namelijk 2 jaar geleden 1x bij hem besteld, toen kwam hij in hoge uitzondering naar HHW, maar vond het spiervlees echt heel erg vet en slecht.
Is dat verbeterd?
Door Marije Lei
#2353656
[quote="Senta"]
En hoe wa de kwaliteit van het spiervlees?
Ik heb namelijk 2 jaar geleden 1x bij hem besteld, toen kwam hij in hoge uitzondering naar HHW, maar vond het spiervlees echt heel erg vet en slecht.
Is dat verbeterd?
[/quote]

Kip, kalkoen, rund en konijn zagen er prima uit. De haassnijdsels bestel ik niet nog een keer, heel veel vel. Maar verder prima!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door