Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Bertine
#2353393
Volgens mij niet helemaal in de juiste rubriek, maar zie ff niet hoe ik dat kan wijzigen..........sorry :-[

Omdat ik nog maar net in Barfland ben vroeg ik me af hoe jullie je voorraad en overzicht van wat je nog hebt en wanneer je weer moet bestellen bijhoudt.

Ik doe het zelf in Excel. Per maand
tabblad 1 wat ik die maand binnenkrijg, van wie, hoeveel en of het betaald is.
tabblad 2 hoeveel ik in voorraad heb van wat, hoe het in porties in de vriezer zit en een menu voor die maand.
Onderaan tabblad 2 weer een overzicht van wat er vor de volgende maand nog over is.

Ik knutsel graag in Excel, maar denk dat er meer mogelijkheden zijn om mijn voorraadje bij te houden.

Hoe doen jullie dat?
Laatst gewijzigd door Bertine op zo 27 mei 2012, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2353399
Ik doe mijn vriezer open en kijk wat er nog in ligt!

Ik heb 3 lades waar ik vleesbot, orgaan en spier in geportioneerd heb, met groente ed. Raakt zo'n lade leeg, dan vul ik hem aan uit mijn vriesvakje. Heb ik daar geen voorraad meer in, is het tijd om te bestellen.
Daarnaast houd ik de gezamelijke besteltopics in de gaten en bestel ook wel eerder dan strikt gezien weer nodig is. Dan is het even graven, maar meestal weet ik wel waar ik genoeg van heb en wat ik nodig heb. Ik ben niet handig met exel en merk dat het toch in de praktijk iets anders gaat dan wat je op papier noteerd. Maar ik ben dan ook een beetje een chaot.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2353401
Ik ben ook niet heel erg gestructureerd hoor. Maar merk ook dat ik het niet fijn vind als ik geen houvast heb. En dus niet weet wat er zoal nog ligt. Ik doe het nu heel precies om mijn variatie en verhoudingen goed te houden. Als ik er straks meer in thuis ben, wordt ik misschien wel makkelijker.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2353408
Ik gooi alles in porties door elkaar in 3 vriezers
waardoor ik elke dag moet grabbelen  :-\

Niet handig ,maar ik weet precies wat ik heb en wanneer ik weer iets moet bestellen.
Ik vermoed dat ik meer tijd kwijt ben met Excel dan met grabbelen . :biggrin2:
Door Anthraciet
#2353432
Ik hou het helemaal niet bij :biggrin2:

Als mijn vriezers gevuld zijn (of uitpuilen zoals op dit moment :-X :biggrin2:) trek ik gewoon een deur open en gris er 4x wat uit. De dag erna trek ik er 4x wat anders uit.
En in een apart vakje in mijn hersens registreert het ergens dat ik iets al een tijdje niet gegeven heb en weet ik in ieder geval wel óf ik het nog heb of niet... indien niet, ga ik ernaar op zoek en heb ik het daarna voorlopig weer genoeg :biggrin2:

Voila, mijn systeem :biggrin2:
Door smulpaap
#2353437
Ik prop gewoon eens in de zoveel tijd de vriezer helemaal vol , dan zit er alles in wat ze nodig hebben . En eens in de zoveel tijd als ik er toch weer uit moet halen dan werp ik gelijk een oog op wat er nog is . Vriezer in hier nog nooit leeg geweest  :biggrin2: Ik heb wel aparte afdelingen dus dat kijkt gemakkelijk
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2353449
Toch makkelijk als je hersenrekenkamer zo werkt. Helaas doet die van mij dat niet. Misschien komt dat nog in de loop van de tijd.

gelukkig heb ik geen hekel aan excel, scheelt ook waarschijnlijk.
#2353452
Ik houd het ook allemaal precies bij: tot op de gram wat er in en er uit gaat, alles gespecificeerd.
Dit doe ik ook op één of ander programma op de computer, mogelijk is het 't excelsheet, dat weet ik niet.

Mijn enige probleem is de onoverzichtelijke keet in de vriezer, allemaal tassen met daarin weer allerlei plastic zakken, 4 tassen zijn voor respectievelijk bot, spier, orgaan en heel prooidier en de plastic zakken voor soort beest.
In iedere plastic zak een papiertje met naam beest en hoeveelheid + gewicht produkt.

Ik moet dus best wel lang zoeken in die tassen, waardoor de vriezer te lang openblijft, naar mijn idee.
#2353457
Oja, ik heb ook een maandmenu, maar die staat niet op de computer. Dat is nog ouwerwets in een map en handgeschreven en ligt in de keuken. Ook hier weer tot op de gram beschreven.
Ben nog een onzekere Barfer en voor getallen heb ik geen goed geheugen.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2353466
Annemarie Rijnveld schreef: Ik houd het ook allemaal precies bij: tot op de gram wat er in en er uit gaat, alles gespecificeerd.
Dit doe ik ook op één of ander programma op de computer, mogelijk is het 't excelsheet, dat weet ik niet.

Mijn enige probleem is de onoverzichtelijke keet in de vriezer, allemaal tassen met daarin weer allerlei plastic zakken, 4 tassen zijn voor respectievelijk bot, spier, orgaan en heel prooidier en de plastic zakken voor soort beest.
In iedere plastic zak een papiertje met naam beest en hoeveelheid + gewicht produkt.

Ik moet dus best wel lang zoeken in die tassen, waardoor de vriezer te lang openblijft, naar mijn idee.
In de vriezer werk ik met gekleurde gelamineerde labels. Op dit moment heb ik nog labels van de kvv die ik aan het opmaken ben, daar had elke diersoort zijn eigen kleur. dus per diersoort heb ik al labels. Nu is Spiervlees = groen, bot = blauw en orgaan is rood. Op de labels zet ik het gewicht dat er in het zakje zit en het label gaat mee het zakje in. Voordeel is dat het in de vriezer goed leesbaar blijft ( stift, pen etc gaat allemaal vlekken of poets je eraf)en goed zichtbaar is. Als het zakje leeg is was ik het label af, met afwasmiddel stift verdwijnt en klaar voor hergebruik.
Ik heb 2 vriezers 1 met laden waar ik straks orgaan en spiervlees in wil sorteren per la de andere kist gebruik ik dan voor vleesbot.
ik moet nog zien hoe het in praktijk werkt want op dit moment maak ik nog KVV op.
Door wijkje
#2353478
Ik doe het ook uit mijn hoofd. Ook al moet ik toegeven dat mijn systeem wat in de war is nu de katten mee-eten. Daar moet ik nog wat op gaan bedenken.
Maar ik kan uit hoofd aardig inschatten wat ik er nu nog heb liggen.

Ik heb geen vast weekmenu. Ik heb 3 dagen orgaan (nier/hart/lever) wat ik meestal wel afweeg voordat het in de vriezer gaat. 2 keer week pens en 1 dag vis. Soms verspreid ik de vis over 2 dagen. De rest is vleesbot/spiervlees. Omdat het soms erg verschilt hoeveel ik aan spiervlees erbij moet voeren, doe ik het meestal op gevoel wat ik eruit moet halen.

Ik voer altijd met mijn achterhoofd dat ze minstens 4 diersoorten per week krijgen. In het voorjaar hebben ze verhoudingsgewijs wat meer wild gehad (reeennek/hertenribben/haas/wild konijn) Nu bijvoorbeeld heb ik best veel kip/eend. Dus dan krijgen ze dat dagje meer kip of eend. Qua soorten heb ik eigenlijk altijd voldoende variatie. Dus per week kan ik altijd afwisselend voeren. Bijvoorbeeld weet ik nu dat ik geen vleesbot van wild konijn/parelhoen/hert/geit meer in de vriezer heb. Ook mijn konijnenorgaan voorraad is op. Dus dat ga ik tzt weer keertje aanvullen.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2353484
Mooi systeem Nadia!! Ik heb niet alle foto's kunnen zien maar het systeemis me duidelijk.
Mijn vriezer kist is maar 100 liter, dus als ik die in vakken verdeel blijft er niets over.

Ik heb nu lamsstaartjes en eendkarkas gekregen, die zijn niet altijd allemaal hetzelfde van gewicht. dus darom zet ik dar erop. en in mijn excel bestand. Ik portioneer het orgaan zo goed mogelijk op het goede gewicht en het spiervlees ook. Maar houdt een +/- van ong 10 gram aan. Ik zoek dan vlles spierspeel bij weinig karkas of veel karkas met weinig spiervlees bij elkaar.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2353485
Ik heb een hond met een allergie, en dus moet ik wel wat strakker bijhouden wanneer zijn vlees op begint te raken. Ik moet dus al veel eerder bestellen dan dat het op is, want anders heb ik niks meer voor hem. Hij eet momenteel konijn, geit en eend en ik begin nu met lama. Paard en zalm leken eerst goed te gaan, maar hij moet nu elke keer spugen als hij dat op heeft, dus die krijgt hij voorlopig niet meer. Erg beperkte mogelijkheden dus voor hem.

De andere 2 zijn gelukkig wat flexibeler, als het echt op is dan kan ik voor hun nog wel wat in de supermarkt kopen.

Ik hou Excel lijsten bij: per vleessoort het aantal kilo's wat ik in de vriezer heb, het aantal kilo per week wat ervan gegeten wordt, voor hoeveel weken ik dus heb, en wanneer ik weer nieuw vlees binnen moet hebben. En daarnaast wat ik moet bestellen, wat er besteld is, wat de kosten zijn, wanneer het betaald moet zijn, en of het al betaald is of niet.
(jeetje wat een organisatie  :D)

Dan kan ik aan de hand van mijn lijstje in de verzamelplaats kijken of er al bestellingen lopen rond die data, en dan kan ik daarbij meedoen. Als er nog geen bestellingen lopen dan probeer ik die te organiseren of te vragen of er nog meer mensen zijn die tegen die tijd wat nodig hebben.
Zo zorg ik dat ik altijd genoeg van alles op voorraad heb. En natuurlijk heb ik wel eens 1 of 2 weken die ik moet overbruggen, maar dat is meestal niet zo'n probleem, dan eten ze eventjes wat eenzijdiger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door