Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Extreme
#2352480
Ik lees hier dat er in de groentenmixen die jullie maken vaak ook noten aan toe worden gevoegd.
Mijn teef tobt al lang met haar gezondheid, allergie enz. Heb het laten testen bij da, maar bij haar training gaf ik ter beloning bep. soort brokjes, de trainster die had een bep. test waarmee ze je kon helpen of jouw dier, tegen een bep. brok, kluif, fruit enz kon( beetje zweverig, maar wel leuk om te zien). Ik moest daar komen met haar brok, die ze gewoon at, de beloningsbrokjes, kluiven. Zij zelf pakte brok van haar eigen honden, fruit, en een paar verschillende soorten noten. Bij sommige produkten bleek daar kon mijn hond niet tegen, toen pakte zij een walnoot, ze zei toen tegen mij ik ga kijken of ze hier tegen kan, heel veel honden reageren hier slecht op, en kunnen hier dus niet tegen.

Mijn vraag, merken jullie verschil aan je hond(en) of er wel of niet walnoot aan toegevoegd is?
Of zou het zo kunnen zijn dat als er bv maar 1 allergene stof in de voeding zit, dat je dat niet zal merken? Dus een brokken hond zal er sneller op reageren omdat die al volgepropt zit tot het max met allergene voedingsstoffen, dan een barf hond, die een gezonde basis aan voer heeft, die dan veel gemakkelijker de walnoot zal verdragen. De walnoot zit er natuurlijk niet in KG in, maar vroeg het me toch af. Zelf zou ik door haar waarschuwing niet zo snel walnoot aan mijn honden geven(ookal bleek uit die test dat zij er wel tegen zou kunnen).

En is het belangrijk dat er noten in zitten? Wat voor toegevoegde waarde heeft het?
Door Marije Lei
#2352564
Noten bevatten gezonde voedingsstoffen en ik doe walnoot door mijn groentenmix. Hier hebben ze er niet op gereageerd dus ik neem aan dat ze er tegen kunnen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2352600
Ik geloof dat allergie al eens cummulatief kan werken. En dat er dus, bij een kleine hoeveelheid, geen reactie waargenomen wordt in het begin, maar na een tijdje toch. Zelfs al blijf het die kleine hoeveelheid.  Ik geloof dat als je hond ergens niet tegen kan, en hij krijgt het een hele tijd, je na een tijd toch wel wat gaat waarnemen. Maar de tijdspanne en ernst van wat je waarneemt is natuurlijk afhankelijk van de mate van allergie.
Door Mevroi Kruim
#2352648
Ik kan zelf niet zo goed tegen noten, ik krijg er darmproblemen van. In noten zit heel veel fytaat en dat kan de ingewanden irriteren. Het zit ook in granen trouwens en ook daar reageer ik op.
Fytaat verdwijnt door weken. Je kunt dus bv de noten een nacht in de week zetten en het weekwater weggooien. Dan profiteert je hond van de gezonde voedingsstoffen en je kunt testen of de fytaten het probleem geven.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2352756
Ik weet dat een allergie opgebouwd kan worden, en dat naarmate je overgevoelig er voor bent weer aanleiding is voor de ernst ervan. Dat ookal geef je nu walnoot aan je hond dat dat nu nog geen problemen hoeft te geven, maar misschien in de toekomst wel, dat kan natuurlijk met iedere voedingsstof.
Dat die vrouw specifiek walnoot aangaf als hoge mate van allergeen, dat andere noten meestal wel goed verdragen word, weet ik niet waarom dat is, uit de test  bleek in ieder geval dat zij er niet allergisch voor is(mijn teef hoor niet die vrouw  :D).
Ik ben dus nog alles aan het leren hier  :read:, snap nog niet alles  :confused1:, en noten geef is er dus 1 van, ja er zitten voedingsstoffen in die goed zijn, maar voor een hond?? Een wolf zal denk ik best wel eens een nootje meesnaaien, of dat het zit  in een maaginhoud  van een prooi, maar ik snap dus de toegevoegde waarde er niet van voor een hond , ok hij/zij word er niet ziek van(mits niet allergisch), maar nut???
Een prooidier kan ook granen gegeten hebben, zou ik dan toch die granen erdoor heen doen om maar zo natuurlijk te willen blijven voeren? Ben niet van plan om granen/mais te gaan geven.
Hoop dat 1 van jullie me kan uitleggen het waarom van noten geven aan je hond.(ok groenteprak zal er misschien niet onder lijden als het er niet in zit, maar waarom zou ik het er wel door heen doen?)
Ik wil graag begrijpen waarom ik iets wel of niet geef, heb te lang onnadenkend brokken gegeven, dus  :please: help...
Door Lizzy
#2352991
Noten bevatten voedingsstoffen zoals selenium en vitamine E bijv. Maar die kun je ook ergens anders uit halen. Selenium zit in groenten maar ook in orgaanvlees. Vitamine E is rijk aanwezig in groenten als broccoli en in eieren. Ik geef mijn honden ook wel af en toe een schep biologische rode palm olie, barst van de vitamine E. Dus noten zijn niet noodzakelijk. Als je risico loopt op allergieen, zou ik er niet aan beginnen.

Ik kijk overigens niet naar 'wat eet een wolf, dat krijgt mijn hond wel/niet'. Ja, voor de basis, zoals vleesbot, orgaanvlees, vlees, vis, etc. Maar niet voor de extra's. Want een wolf eet geen plofkip en bio-industriekoeien. Mijn honden wel. Een wolf ligt niet 23 uur met de baas mee te roken en met dat uurtje dat ie buiten komt, uitlaatgassen van auto's in de ademen. Nou roken mijn honden toevallig niet mee, maar het gaat om het idee. Dat een leven van een wolf in mijn ogen niet te vergelijken is met dat van een hond. Niet qua voeding, niet qua stress niveau en niet qua het inademen van schadelijke stoffen. Heb ik het nog niet eens over de schadelijke stoffen die wij op en in onze hond smijten, met ontwormen, vaccineren, vlooien en tekengif. We vinden het allemaal maar heel normaal dat we de halve Botlek over ze uitsmijten. En dan moeten ze ook nog eens fluitend 12 jaar worden :-X
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2353140
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, ja langzamerhand zullen de muntjes gaan vallen hier, en al doende leert men toch  :D
Heb zoals ik al geschreven heb te lang brokken gegeven, en wil niet omdat het zo hoort iets geven aan mijn honden maar het begrijpen waarom.
Lizzy schreef: Ik geef mijn honden ook wel af en toe een schep biologische rode palm olie, barst van de vitamine E. 

Ik kijk overigens niet naar 'wat eet een wolf, dat krijgt mijn hond wel/niet'. Ja, voor de basis, zoals vleesbot, orgaanvlees, vlees, vis, etc. Maar niet voor de extra's. Want een wolf eet geen plofkip en bio-industriekoeien. Mijn honden wel. Een wolf ligt niet 23 uur met de baas mee te roken en met dat uurtje dat ie buiten komt, uitlaatgassen van auto's in de ademen. Nou roken mijn honden toevallig niet mee, maar het gaat om het idee. Dat een leven van een wolf in mijn ogen niet te vergelijken is met dat van een hond. Niet qua voeding, niet qua stress niveau en niet qua het inademen van schadelijke stoffen. Heb ik het nog niet eens over de schadelijke stoffen die wij op en in onze hond smijten, met ontwormen, vaccineren, vlooien en tekengif. We vinden het allemaal maar heel normaal dat we de halve Botlek over ze uitsmijten. En dan moeten ze ook nog eens fluitend 12 jaar worden :-X

Lizzy vraagje aan jou, wat is rode palm olie??
En ik begrijp dat je niet totaal kan kijken naar wat de wolf eet en wat je je hond geeft,  maar zoals je schrijft, in de basis wel, en daar zal je denk ik rekening mee houden zoals niet of in ieder geval beperken van granen. We zullen er mee moeten doen met de dingen die de hond te eten kan krijgen, dat dit niet het oervoer is van de wolf is niets (meer) aan te doen, er over na denken hoe je het doet, waarom je het doet en wat de waarde er van is, daar kunnen we wel wat aan doen.
Niet meer onnadenkend de kudde volgen omdat de DA, winkelier, reclame of je buurvrouw zegt dat het zo goed is, vind ik een onderdeel ervan.

Moest wel grijnzen  :biggrin2: om je vergelijking over de botlek over ze heen storten en dan nog verwachten dat ze oud worden, ja je hebt er helemaal gelijk in, knap he van al die beessies, ze ondergaan het toch maar allemaal. Eén van onze vorige honden is 14 1/2 geworden, ondanks de brokken, vaccinatie's, vlooienmiddelen oftwel de botlek die maar dagelijks bleef stromen over haar, en ja helaas wonen we ook nog in een stad met alle vervuilingen van dien, postuum petje voor haar af  ;)

Wens jullie een fijne dag, ik ga  voor nu me weer verder inlezen in de magie van barf
Door Mevroi Kruim
#2353219
Een prooidier kan ook granen gegeten hebben, zou ik dan toch die granen erdoor heen doen om maar zo natuurlijk te willen blijven voeren? Ben niet van plan om granen/mais te gaan geven.
Nee, dat kan in de natuur niet. Granen zijn cultuurgewassen, 'gemaakt' door de mens, in de natuur komen ze niet zo voor en een prooi kan ze dan ook niet opeten. Daarnaast eten wolven lang niet altijd de maag- en darminhoud van de prooi op, en onverteerde graszaden kan een wolf ook niet verteren.

Vergeet ook niet dat wilde dieren een hele andere samenstelling hebben dan gedomesticeerde. Het spiervlees bevat veel meer omega-vetzuren en is veel beter doorbloed en gebruikt. Het vetgehalte van prooidieren varieert enorm en een groot deel van het jaar is het laag vergeleken bij bio-industrie-dieren. Die laatste eten heel ander voer dan wilde dieren, veel eenzijdiger gericht op vlees- dan wel melkproductie. Koeien bv hebben vrijwel continu diarree omdat ze veel te weinig vezels krijgen en veel te veel suikers, andere koolhydraten en eiwitten.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2353476
Mevroi Kruim schreef:
Vergeet ook niet dat wilde dieren een hele andere samenstelling hebben dan gedomesticeerde. Het spiervlees bevat veel meer omega-vetzuren en is veel beter doorbloed en gebruikt.
Is dat de reden dat er noten worden toegevoegd voor  de hond?
Mevroi Kruim schreef:
Koeien bv hebben vrijwel continu diarree omdat ze veel te weinig vezels krijgen en veel te veel suikers, andere koolhydraten en eiwitten.
En ik maar altijd denken dat die dunne poep bij koeien hoort  :doh: Tja stadsmens he  ;) ( en nee weet wel dat  de melk van een koe komt ;D )

Het leuke van deze site is dat je overal je vraag over kan stellen, het niet raar word gevonden( of misschien wel maar word niet gemerkt aan deze kant van  het scherm  ;)), en dat er altijd wel mensen zijn die je antwoorden, en ookal gaat het niet over de noten op zich, ik leer er ook andere dingen van.
Dus thanks allemaal  :flowers:
Door Lizzy
#2353782
Extreme schreef: Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, ja langzamerhand zullen de muntjes gaan vallen hier, en al doende leert men toch  :D
Heb zoals ik al geschreven heb te lang brokken gegeven, en wil niet omdat het zo hoort iets geven aan mijn honden maar het begrijpen waarom.

Lizzy vraagje aan jou, wat is rode palm olie??
En ik begrijp dat je niet totaal kan kijken naar wat de wolf eet en wat je je hond geeft,  maar zoals je schrijft, in de basis wel, en daar zal je denk ik rekening mee houden zoals niet of in ieder geval beperken van granen. We zullen er mee moeten doen met de dingen die de hond te eten kan krijgen, dat dit niet het oervoer is van de wolf is niets (meer) aan te doen, er over na denken hoe je het doet, waarom je het doet en wat de waarde er van is, daar kunnen we wel wat aan doen.
Niet meer onnadenkend de kudde volgen omdat de DA, winkelier, reclame of je buurvrouw zegt dat het zo goed is, vind ik een onderdeel ervan.

Moest wel grijnzen  :biggrin2: om je vergelijking over de botlek over ze heen storten en dan nog verwachten dat ze oud worden, ja je hebt er helemaal gelijk in, knap he van al die beessies, ze ondergaan het toch maar allemaal. Eén van onze vorige honden is 14 1/2 geworden, ondanks de brokken, vaccinatie's, vlooienmiddelen oftwel de botlek die maar dagelijks bleef stromen over haar, en ja helaas wonen we ook nog in een stad met alle vervuilingen van dien, postuum petje voor haar af  ;)

Wens jullie een fijne dag, ik ga  voor nu me weer verder inlezen in de magie van barf
Wat meer info over rode palmolie: http://www.bartmaes.tk/nl/waarom-kokoso ... molie.html
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2354730
Ik denk niet dat iedereen noten geeft hoor.
Sommigen wel, omdat ze er het nut van inzien, anderen niet. En als ze het voeren is nog maar een heel klein beetje, denk ik.  Zelfs niet iedereen voert groenten aan zijn hond.
Je moet zelf voeren waar je je het beste bij voelt.

De meeste katten krijgen ook geen groenten, maar ik geef de mijne ook een beetje.  Ten eerste omdat ik daar zelf het nut van inzie en ten tweede omdat ze anders de kamerplanten opeten.  ;D
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2366218
Antheman schreef: Ik geef de noten niet, ze jatten ze toch wel van de fruitschaal :biggrin2:
Uhhh wat is dat toch met de barfhonden, hoe meer/langer ze barfen hoe meer ze "jatters" worden, lees al over groentenjatters,  nu een notenjatter  :roflmao:
Door svdveen
#2366232
Ik, en ik beschouw mezelf nog steeds als beginnende kvv'er, verbaas me over het grote aantal mensen dat groente, fruit en noten bijvoert.
Het is toch zo dat met een compleet uitgebalanceerd vleesmenu (met heel soms vis) je hond alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft. Zie de lectuur of de verslagen van mensen die dit al heel lang doen.
Waarom dan al die andere voeding?
Door Staftime
#2367568
Zelf voeg ik wel noten toe aan de groentemix, uiteraard wel rauwe noten.
Het is maar een handje, en dat gaat dan in de blender waaruit ik vervolgens een stuk of acht bakjes mix haal, voor elke week 1 bakje verdeeld over drie honden.
Dus dat handje noten is een heel klein percentage van wat ze binnen krijgen.

Ik geloof dat het een gezonde aanvulling is, niet dat het noodzakelijk is.
Ze krijgen er ook nog omega-3 vetzuren mee binnen, en voor zover ik weet bevatten noten ook bepaalde vezels.
Ze bevatten eiwitten, B-vitamines, ijzer, calcium, magnesium, vitamine E, selenium, koper, zink, foliumzuur, vitamine A.

Ik gebruik altijd een mix van rauwe noten (zonder macadamia's uiteraard).
Naar mijn idee geef ik ze gewoon een beetje extra, en ik hoop dat het goed is voor hun gezondheid, ik geloof nml van wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door