Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door syiryo
#2351322
Hoi, ik heb bij een poelier gemalen kipgehakt gehaald (speciaal voor de hond), bij navraag zat er 50%vlees en 50%bot in. Ook heb ik daar pens/rundmix (50/50 zonder bot) gehaald. Nou zit ik dus een beetje in mn maag hoe ik dat bereken in een barf menu?  :-\ :-\ kan iemand me helpen?
Door Parelridder
#2351335
Bij 50-50 vlees-bot, heb je qua verhouding gemalen vleesbot.
De pens/rund mix valt niet te berekenen. De verhouding spiervlees (voor het gemak dit gemalen vlees als spiervlees beschouwdend) en pens is niet gelijk. Ik zou het geloof ik maar in plaats van pens geven... :-\  En ik zou het persoonlijk iig niet opnieuw halen ;)
Door syiryo
#2351337
tx, ik heb bij dat gehakt nog wat spiervlees gegeven (anders als kip) en die rund/pensmix heb ik gebruikt om een beetje puppemans te wennen toen ie van de brok kwam, omdat ie van brok aan de dunne bleef heb ik rund/pens genomen ipv pens.  :-\.
Het is de bedoeling dat ie compleet over gaat naar barf (heb t virus ook nu  ;)), nu heeft ie nog deels kvv
Gebruikersavatar
Door nova
#2351736
syiryo schreef: Hoi, ik heb bij een poelier gemalen kipgehakt gehaald (speciaal voor de hond), bij navraag zat er 50%vlees en 50%bot in. Ook heb ik daar pens/rundmix (50/50 zonder bot) gehaald. Nou zit ik dus een beetje in mn maag hoe ik dat bereken in een barf menu?  :-\ :-\ kan iemand me helpen?
Ik zou het als volgt doen:

van elke kilo wat je voert: de helft van jouw kipgehakt,  ong 350 gr van jouw rundmix , beetje groente en verder aanvullen tot een kilo met wat ander spiervlees . Volgens mij zit je dan behoorlijk  goed met je percentages :)
Door syiryo
#2351873
hmm oki... misschien een rare vraag, maar dat kiptgehakt was beregoedkoop... als ik dat nou als vleesbot geef,, en zn menu zelf verder aanvul met of die rund/pensmix, of spier van een ander beesie als kip of rund, en wat groente erbij , wordt dat dat te eenzijdig.. oftewel.. zitten er andere mineralen in andere botten? (tuurlijk moet er nog een ei en vis bij).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2351919
Je moet zoals in elk menu aan 4-5 diersoorten komen. Minimum.
En je moet dus (aangezien het vleesbot de helft van je menu beslaat) minimum twee verschillende diersoorten bot hebben.  Ten minste dus.
Zeker bij een pup is het van groot belang dat hij niets tekort komt tijdens het opgroeien.

Samenstellen met mixen is nog moeilijker dan gewoon uit losse onderdelen, dus als je niet zeker genoeg bent ivm menu samenstellen zou ik hem nog even op een goede kvv houden tot je dat wel bent. 

Je kan die kipmix dus inderdaad als vleesbot geven, maar er moet nog een vleesbot bij. Het mag hoogstens de helft van zijn vleesbot zijn.  Een diersoort mag hoogstens de helft van je menu beslaan. 
Dan moet je aanvullen met verschillende diersoorten spier, en dan dus diersoorten die niet in het vleesbot terugkomen.
Van de rund-pensmix kan je 20% geven. Dan kom je aan 10% pens (ervanuitgaand dat het half op half pens-rund is, misschien is dat niet zo). Dan mag je geen pens meer apart toevoegen, of je moet er minder van geven. Er moet dan nog 10% hart-lever-nier in je menu en de rest groenten en spier. En dan dus liefst ook geen rund, want dat zit al in de mix.

Vis staat er nog los van en is zeker goed om toe te voegen. Sommige vismixen zijn ook in de verhoudingen van vleesbot en moet je zo dus rekenen, maar het geldt dan niet als je tweede diersoort vleesbot.  Het is minimum 4 diersoorten plus vis, niet drie en vis. En 2 soorten vleesbot los van vis (want anders geef je teveel vis per week).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 25 mei 2012, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door syiryo
#2351929
tx voor de info.. yup ik liep idd tegen iets vreemds aan... van de brok naar kvv ging wel, maar als je dan met mixen zit... lijkt het makkelijk.. mix van dit en mix van dat.. maar dat moet je wel weer precies weten hoeveel van wat er in die mix zit... :-\ . Morgen ga ik naar de markt en wat andere soorten beest erbij halen (zowel vleesbot als spier) en er komt nog 2 soorten bij via barfplaats. Ik denk dat het voor mij makkelijker en duidelijker is zonder mixen. Gelukkig is er net een 2e vriezer..  :biggrin2: zodat ik n heleboel beesiesoorten erin kan doen.
Ik heb puppemans nu nog deels op kvv, maar denk dat de overstap op barf beter is omdat het voor mij duidelijker is wat erin gaat.
Door Martine-Tom
#2351932
nova schreef: Ik zou het als volgt doen:

van elke kilo wat je voert: de helft van jouw kipgehakt,  ong 350 gr van jouw rundmix , beetje groente en verder aanvullen tot een kilo met wat ander spiervlees . Volgens mij zit je dan behoorlijk  goed met je percentages :)
Orgaan mis ik dan toch nog?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2351964
Mixen zijn echt wel moeilijker dan gewoon zelf barfen.  Omdat je dan nog eens extra moet rekening houden met wat er precies in de mixen zit. En het komt gewoon nooit uit.
Met mixen die vleesbot zijn gaat het nog, maar als er nog orgaanmixen of mixen met orgaan en vleesbot bij komen, is het einde helemaal zoek. Dan komt er behoorlijk wat rekenwerk bij kijken.
Het is een stuk eenvoudiger gewoon zelf uit puur vleesbot, spier en orgaan samen te stellen.
Als je pup last krijgt van pens alleen, geef je er gewoon altijd wat bij. Als hij ervan aan de dunne gaat, geef je het samen met vleesbot.  En geef de pens niet gemalen maar in een grote lap of kleine stukken als hij het gewoon wil doorslikken.  Dat zal ook al helpen. ;)
Door syiryo
#2351966
pearlsofpassion schreef: Mixen zijn echt wel moeilijker dan gewoon zelf barfen.  Omdat je dan nog eens extra moet rekening houden met wat er precies in de mixen zit. En het komt gewoon nooit uit.
Met mixen die vleesbot zijn gaat het nog, maar als er nog orgaanmixen of mixen met orgaan en vleesbot bij komen, is het einde helemaal zoek. Dan komt er behoorlijk wat rekenwerk bij kijken.
Het is een stuk eenvoudiger gewoon zelf uit puur vleesbot, spier en orgaan samen te stellen.
Als je pup last krijgt van pens alleen, geef je er gewoon altijd wat bij. Als hij ervan aan de dunne gaat, geef je het samen met vleesbot.  En geef de pens niet gemalen maar in een grote lap of kleine stukken als hij het gewoon wil doorslikken.  Dat zal ook al helpen. ;)
puppemans vond die rund/pensmix heerlijk, en omdat ie een brokkenhond was  leek me dat beter, maar samen met die kipmix en een deel kvv (weer ander beest) ging het gewoon goed.
Het rekenwerk stuk is idd een ding op zich.. pff  :o dus op naar het barfen... lol.. puppemans 16 weken,, 2e vriezer in huis, en een enorme groep mensen waar je advies aan kunt vragen. Alles lijkt me dan beter als een beker brok in zn bak mikken  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door nova
#2352123
martine-tom schreef: Orgaan mis ik dan toch nog?
dat klopt  :) ik heb ook alleen gestoeid met de ingredienten die aanwezig zijn,  net zo goed las dat er maar 2 diersoorten worden aangegeven. Dat is ook te weinig om mee te barfen

Verder krijgt de hond nog KVV, en dat staat bol van orgaan  ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2352565
syiryo schreef: puppemans vond die rund/pensmix heerlijk, en omdat ie een brokkenhond was  leek me dat beter, maar samen met die kipmix en een deel kvv (weer ander beest) ging het gewoon goed.
Het rekenwerk stuk is idd een ding op zich.. pff  :o dus op naar het barfen... lol.. puppemans 16 weken,, 2e vriezer in huis, en een enorme groep mensen waar je advies aan kunt vragen. Alles lijkt me dan beter als een beker brok in zn bak mikken  :biggrin2:
Ik weet dat je het goed bedoelt, en ik wil je zeker niet bang maken hoor, maar dat is wel niet waar. Je moet wel weten waar je mee bezig bent als je zelf wil gaan samenstellen en zien dat hij alles binnen krijgt om goed op te groeien.  Hij mag niets tekort komen.  Je kan wel degelijk slechter doen dan brokken als je maar wat geeft, zonder te weten hoe of wat.
Maar goed, dat doe je niet, je geeft Kvv en leest je eerst in op Barf, dus zolang je je eerst maar weet waar je mee bezig bent voor je zelf samenstelt, is er geen probleem en is het zeker beter. ;)
Door syiryo
#2352731
Ik zie het ook niet als een aanval hoor,, maar mix daar zit je snel mee in de knoei qua rekenwerk. Omdat ik pas begin heb ik vooral kvv (diverse soorten beest), en ook barf. Gelukkig heb ik nu wat meer soorten beest in de vriezer (hoera.. 2e vriezer voor puppemans is ook koud), en hubby heeft heeeeel handig in excel een automatisch rekenwerkje gemaakt. Ik voer in hoe zwaar puppemans is en zn % voer (nu 6 %) en dan krijg ik mooi te zien hoeveel gram hij van alles moet hebben. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door