Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jota
#2351665
Misschien een beetje stomme vraag  :shy:, maar onze Guzzi is zo eigenwijs om nu toch naar buiten in de ren te sluipen en vol in de zon te gaan liggen.
Ze heeft een paar jaar terug een keer de randjes van haar oren verbrand, vervellen, rood en jeuk. Sindsdien mag ze eigenlijk zolang de zon op de ren staat, niet in de ren.
Kan ik haar oortjes insmeren en zo ja, met welke merk/soort zonnebrand? Ik kan haar niet helemaal in gaan smeren natuurlijk  ;D, maar ze is ook nog niet op andere plekken verbrand geweest. Dus zou de oortjes insmeren genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2351672
Ja, katten kunnen zeker verbranden!
Ik ben daar met Ot ook altijd erg benauwd voor geweest, maar tegenwoordig zijn het binnenkatten.

Bij vaak verbranden kan er zelfs huidkanker ontstaan en dan moeten de oorschelpen eraf. Bij een verbrand neusleertje is dat een ramp, want die kan er niet af.

Dus katten binnenhouden of anders heel goed insmeren met sunblock voor kinderen. Insmeren een half uur voor het naar buiten gaan en proberen voor te zorgen dat er niet teveel wordt afgewassen.
Merken en soorten ben ik niet helemaal over uit. Voordat ik een keus had gemaakt, mochten Ot en Sien niet meer naar buiten. Wel geldt dat hoe hoger de factor, hoe beter. Spul voor kinderen/baby's geeft meestal minder irritatie en zit ook hopelijk minder troep in.

De vatbaarste plekken voor zonnebrand zijn oortjes (vooral de randen van de schelpen) en neusleertje dus (het roze gedeelte waarmee je wordt gezoend). Neus insmeren is lastig en niet prettig voor de kat, want die ruikt dan alleen maar de hele tijd zonnebrandcrème. En ze wassen dat er toch snel af daar met hun tong. Met hun oren ruiken ze niet, dus dat zou theoretisch beter geaccepteerd kunnen worden.
Door Parelridder
#2351702
Van alle katten die we gehad hebben, is alleen het witte exemplaar ooit wat verbrand rond z'n wenkbrauwtjes. Onze katten komen dagelijks buiten en ik denk dat dit in de regel net als bij mensen wel enige bescherming geeft. Maar het zal vast ook zo zijn dat de ene huid kwetsbaarder is dan de ander. Opvallend in bovenstaande berichtjes dat het de witte en de rode kat zijn die verbrand zijn en ook bij mij de witte was.
Onze katten zijn graag in de zon, maar qua tijdsduur valt het mee. Na een poosje gaan ze toch wel even lekker de tuin in om op en koele schaduwplek te liggen. Eigenlijk zoeken ze vooral de zon op als die minder heftig wordt, zo na ons avondeten, lekker op een kussen op een terrasstoel :) Als je kat aanleg heeft te verbranden en hardnekkig vol in de zon gaat liggen zou ik iets zonwerends voor kinderen op de kwetsbaarste plekjes meren en dan maar afwachten of 'ie dat niet zo snel als maar kan er weer af poetsen gaat.. :biggrin2:
Door Limpy
#2351889
Ik heb hier zo´n zot die dus rustig op t heetst v/d dag lang in de zon blijft liggen, mooi dat ze hier dus tussen 11.30 en 16.30 uur huisarrest krijgen, daarna is de meeste zon weer weg v/h balkon.
(nu hebben oosterlingen het graag warm maar ik hoef geen kat met zonnesteek)

Dat katten met witte vacht gevoeliger zijn voor verbrande oren vind ik logisch want vacht te licht om te beschermen.
Limpy is gelukkig zo verstandig om maar kort in te zon te liggen, ook in zn jonge jaren. Anders had ik er ook iets opgesmeerd, dit heb ik vroeger ook wel eens bij frodo en luna gedaan (rood en lichtbruin) ws was dat idd kinderspul.
Door *Flip*
#2351900
bij witte katten in zonnige landen worden vaak de punten vd oren preventief af geknipt, omdat de kans op huidkanker op die plaats zo groot is.

Vooral dieren met weinig pigment, witte/roze huid, kunnen flink verbranden. Vroeger smeerden wij de paarden met roze neus ook altijd in met baby sun blok en binnen houden tussen 11 en 16u.

Flip heeft het gelukkig niet zo met de zon, die doet van 10 tot 18u siesta onder een struik  :)
Door rosmin
#2351956
Ik smeer iedere dag dat de zon schijnt (hele jaar) beide oren van Koetje in met Leovet,  safer in sun.

Haar beide oren zijn 4-5 jaar geleden helemaal ernstig verbrand nadat de beukenhaag van onze buren met een of ander ant-luizenmiddel was besproeid. Koetje liep en loopt daar iedere dag vaak onder door, dus die rotzooi bleef op haar oren zitten. Omdat ze het liefst de hele dag buiten is , heeft de zonneschijn toendertijd  veel extra kwaad aangericht. het brandde als het ware extra in.
De dierenarts adviseerde verschillende zalven, maar niets hielp, omdat ze het er steeds afwaste met haar poten. Ongeparfumeerde kinderzonnebrandcreme fct. 50 , zelfs die waterbestendig waren, kreeg ze eraf geboend. Ja, het is een poes he..;-)
Ik ben gaan zoeken op internet en kwam bij Leovet, safer in sun uit, extreme zonnebescherming voor bles van paarden en het was speekselbestendig. Dit smeer ik nu al jaren. En haar oren komen heel erg langzaam bij, er komt zowaar weer haar terug op wat de slechtste plekken waren. Ik ben blij dat we d'r oren hebben kunnen behouden, het alternatief was amputatie geweest. 
Helaas maakt Leovet safer in sun niet meer ( te weinig markt) , maar ik heb vorig jaar bij een ruitersportwinkel nog 5 potjes op de kop weten te tikken ,dus kan nog even vooruit.
Door Jota
#2352359
Dank allemaal. Toch maar sunblock voor babies/kids aanschaffen dus.
@Rosmin, ik werd al helemaal enthousiast toen ik las over de Leovet, tot ik daarna las dat het er niet meer is. Jammer, had het graag geprobeerd.
Vandaag wil ze niet naar buiten, ook al staat de deur open. Zou ze dan toch verstandig worden?  :P
Door fem fatale
#2352503
Jet heeft 1 wit oorpuntje en een roze neusje, en ik heb factor 50 voor kindjes in huis (voor mezelf).  Nu gaan wij alleen 's avonds naar buiten als de ergste zon weg is (want ze mogen niet alleen en ik verbrand echt megasnel), en Jet blijft in de schaduw en zit meestal onder mijn hortensia, zou ik haar dan toch maar insmeren?
Door rosmin
#2352769
Dit werd ons als alternatief aangeboden voor de Leovet; of het goed genoeg werkt weet ik niet; je kan het dan altijd zelf gebruiken.

Equi Sunblock
Bescherming tegen de zon voor paard en ruiter! Deze zonnebrandcrème bevat factor 30 en biedt langdurige bescherming. Water- en zweetbestendig!
Door Jota
#2352834
Vanmiddag na veel gegoogle eindelijk een zonnebrand gevonden speciaal voor katten en honden. Het blijkt dat veel zonnebrandmiddelen wel voor honden kunnen/mogen, maar dan toch niet voor katten (ivm bepaalde ingredienten). Er is nu een flesje Doggles Pet Sunscreen onderweg  :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door