Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Extreme
#2351218
Hallo allemaal,
Als 1e wat een informatieve, leerzame maar ook een gezellige site is dit.
Ik ben dus een beginner m.b.t. vers voeren, lees zoals iedere beginner al heel wat stukjes over jullie, en hee, jullie hebben je best gedaan  :thumbsupup:, en me besmet, voel het "heb" virus al flink borrelen. En dan start gelijk mijn "probleem".
Ik heb 2 labradors,(rond de 30 kg), reu en teef, en ben sinds een week of 3 bezig met KVV(het beginnersprakkie  :baby:), inmiddels heeft ze de kippenvleugels en kippenpoten al gehad en dat gaat goed. Ik schrijf ze omdat ik eigenlijk ben begonnen met eerst haar over te zetten, zij was nu het urgents, en we hadden net 2 zakken RC gekocht toen ik alla minuut besloot ik stop met brokken, maar ja de ene zak was al geopend, dus dan maar opmaken, de andere ga ik proberen te ruilen tegen KVV bij de dierenwinkel(of iemand moet hier het willen overnemen  :uglystupid2:).

Ik heb een vrieskist, maar die is met "mens"spul gevuld, ik doe mijn best die leger te krijgen, en er zit nu ook KVV en kip in, maar ja wil toch gaan kijken naar een vrieskast voor dieren vleesjes.
Mijn vraag, wat waar en hoe adviseren jullie??
Als ik mijn 2 labjes barf wil gaan geven, en niet iedere week een bestelling moet gaan doen, er oa botten in kwijt moet kunnen, hoe groot is dan normaal? Ok ik lees hier dat hoe groot het is je altijd te kort komt, maar ik ga er van uit dat jullie niet van je huis een vriescel hebben gemaakt  ;).
Dus hoe groot is redelijk om vlees voor 2 x 30 kg knagende lobbessen te bevatten?

Als ik zou gaan uitrekenen zou ik het misschien op papier kunnen neerzetten, maar ben niet zo'n wiskundeknobbel, maar als jullie vlees ed. kopen/bestellen hoeveel is dan normaal, ik lees dan hier mensen die van alles bestellen, zoveel kg dit en zoveel kg dat, en op een gegeven moment weet je wel wat er doorgaat hoeveel je nog hebt en kan bijbestellen, maar zoals ik al schrijf ben een beginner en alles duizelt lekker, als ik dus die vriezer heb, hoeveel vlees kan er in, en ...pfff weet je doordat het duizelt word dit bericht misschien ook warrig, maar bedoel dus, heb ik een vriezer, wat is dan om te beginnen de hoeveelheden het handigst om een basis te hebben?

Zie ik allerlei topics voorbij komen dat je kan bestellen bij deze of gene, of ik lees dat bv gans o.i.d. niet door die hond/kat gegeten word, ik begrijp dat er beginnersbotten zijn, maar zijn er ook beginners smaken, dus word kip bij bijna alle honden goed gegeten, word konijn ook altijd goed gegeten(op de uitzonderingen na dan), maar is bv haas sterker van smaak en lust niet iedere hond het? En is de kans dat je hond bv zwaan lust nihil.
Zeker mijn teef zal denk ik veel dingen lusten, heb nog niks gevonden wat ze niet lust, maar als ik bv een kilo of wat van haas hier heb liggen en jullie weten eigenlijk al dat dit een smaak is die niet goed verdragen word, lijkt het me beter om het ook voor hun leuk te houden en de smaken op te bouwen.

Ben dus een beginner die borrelt, van alle info, vragen, en zie overal barf in( heb overigens de aangereden dode eend die er nog niet lang lag wel laten liggen, veren plukken ieuw eng), word hebberig van allerlei besteltopics denk  dan ow dat wil ik en dat en doe daar ook maar een paar kilo van, maar ja geen vriezer en voordat ik verzuip in het geheel even stap op de plaats en info aan jullie ouwe rotten vragen.

Alvast bedankt
groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2351260
welkom  :)
om te beginnen zou het handig zijn om te weten wat je per hond aan vers nodig hebt , gebruik voor het gemak de barfrekenhulp uit de bibliotheek
nadat je weet hoeveel je nodig hebt ga je kijken wat voor barf beginnersbotten je nodig hebt , staat ook in de bieb ...
ga zelf een menuutje samen stellen en zet deze in het juiste topic zodat je het kan laten keuren  :biggrin2:
nu kun je uitrekenen hoeveel je bv per 3 maanden nodig hebt , zoek hierop een vriezer ..
wil je niet iedere 3 maanden vers kopen schaf er dan een grotere aan
o ja , barfen is een virus je hebt altijd een extra vriezer nodig voor goedkope aanbiedingen ... ;D :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2351284
lauraV schreef: welkom  :)
om te beginnen zou het handig zijn om te weten wat je per hond aan vers nodig hebt , gebruik voor het gemak de barfrekenhulp uit de bibliotheek
nadat je weet hoeveel je nodig hebt ga je kijken wat voor barf beginnersbotten je nodig hebt , staat ook in de bieb ...
ga zelf een menuutje samen stellen en zet deze in het juiste topic zodat je het kan laten keuren  :biggrin2:
nu kun je uitrekenen hoeveel je bv per 3 maanden nodig hebt , zoek hierop een vriezer ..
wil je niet iedere 3 maanden vers kopen schaf er dan een grotere aan
o ja , barfen is een virus je hebt altijd een extra vriezer nodig voor goedkope aanbiedingen ... ;D :biggrin2:
En als die vol zit moet je er nog 1 voor de koopjes die je echt niet voorbij kunt laten gaan.
(en als die vol zit moet je er nog 1 voor als er 1 kapot gaat)
:biggrin2:
Door syiryo
#2351320
Ha,, hier nog een beginnende barfer (en een sylvia), ik had een vriezertje gekocht, 100 liter, maar die is dus echt te klein. Dus op naar een 2e. (ik heb een golden pup van 16 weken)

Groetjes en heel veel plezier met barfen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2351422
Haas, Hert en Paard waren hier wel smaken waar mijn hond aan moest wennen. Dus in het begin gemengd door smaken die hij wel lust. En nu eet hij het allemaal. Behalve Fazant dat krijg ik er hier niet in.
Ik maak een menu en bestel dan ongeveer om de 2 maanden. Maar dat kun je inkopen naargelang je vriezer natuurlijk. Ik stel dan een weekmenu samen en verpak het dan per dag. Zo hoef ik nooit te zoeken. OP vrijdag pak ik het pakketje voor vrijdag uit de vriezer. Zo heb ik alleen maar werk als ik alles aan het ompakken ben. Een volgende keer kunnen er weer hele andere smaken en combinaties uitkomen hoor. Ik voer ongeveer 10-12 diersoorten per week. Succes.
Door Alba
#2351531
syiryo schreef: Ha,, hier nog een beginnende barfer (en een sylvia), ik had een vriezertje gekocht, 100 liter, maar die is dus echt te klein. Dus op naar een 2e. (ik heb een golden pup van 16 weken)

Groetjes en heel veel plezier met barfen :biggrin2:
;D Prachtig, puppekind is pas 16 weken maar vriezer nummer 2 al onderweg!
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2351547
De barf rekenhulp: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp

Als we nu aannemen dat je met jouw honden ergens rond de 1,5 kg per dag voert (kan iets minder zijn, of iets meer...) dan denk ik dat je met een 400L vriezer een heel eind kunt komen. 300L misschien ook nog wel, afhankelijk van hoe vaak je wilt inslaan. Ik denk dat je beter een iets te grote vriezer kunt hebben dan eentje waar die laatste 10 kg nét niet in past.

Ik voer momenteel 1,7 kg per dag en vind mijn 375L vriezer net iets te krap. Maar ik moet toegeven, als ik me een beetje inhoud qua bestellen, dat het dan prima zou gaan  ::)
Door Eira
#2351561
Ik heb een vrieskistje van 120 liter en twee lades in de vriezer voor mijn Hollandse Herder. Er zit nu 60kg in, dat is voor bijna 3 maanden genoeg (ze eet 650 gram per dag) maar wel telkens erg passen en meten. Binnenkort wil ik ook echt wel nog een vrieskistje van 120 liter er bij (je wordt namelijk erg hebberig van Barfplaats :D) en dan kan ik eventueel eentje uitzetten als die leeg blijft maar dat zal ongetwijfeld niet vaak voorkomen ;)
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2351626
Kim_S schreef: En als die vol zit moet je er nog 1 voor de koopjes die je echt niet voorbij kunt laten gaan.
(en als die vol zit moet je er nog 1 voor als er 1 kapot gaat)
:biggrin2:
;D  ;D  ;D

En om manlief over te halen tot een extra (grote) vriezer, nog eentje erbij voor zijn bami  ;)

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ja ik heb de rekenhulp al eerder bekeken, en ik kan zeker zo alles uitrekenen, doordat jullie alles zo heerlijk duidelijk hebben neergezet is daar goed mee te werken. Maar goed zeker onzeker(hmm klinkt ook logisch), dacht ik  als ik nu uit jullie ervaring kan putten van hoeveel jullie aan vriesruimte gebruiken, en dan niet de extra extra leuke aanbiedingen meegerekend, dan heb ik een beetje idee van welke maar vriezer er naar gekeken moet worden, het moet namelijk ook wel in die kamer passen en ook in de knip.
Dus Xerox ik heb nu zeker door jouw tip een idee waar ik naar kan gaan kijken, zat zelf zo rond de 250l te denken maar dat is dus zeker te klein, en om niet te verzanden in een inloopvrieskamer met 1001 vriezers wil ik het liefst beginnen met een maat waar ik wat aan heb ;)

Pleuntje je schrijft dat je ong 10 tot 12 diersoorten voert,  :D wist niet dat er zoveel te voeren was, welke staan er op jouw, althans die van je hond/en, menu? En bedankt voor de tip met dag/week zakken te maken, zit je  niet alles bij elkaar te zoeken en kan  gewoon een zak uit de vriezer trekken.

Hebben jullie allemaal een vrieskist? Wat is het handigst kist of kast? En als je een kast hebt, hoeveel gaat er dan ong in 1 lade? Je zit natuurlijk met je botten die denk ik verhoudingsgewijs meer ruimte innemen.

Hoe doen jullie het met ontdooien? In de koelkast kost het ook weer meer ruimte, of moet ik maar gelijk een extra koelkast aanschaffen  ;D

En ja Eira toen ik alleen nog aan het lezen was op BP, voelde ik al steeds meer de kriebel van hebben, hebben opkomen, bent denk ik van nature niet zo hebberig maar als ik hier lees en zie wat er allemaal besteld kan worden, dan zit ik ow hebbuhhh.  :2funny:

Off topic: jullie zullen het zeker herkennen, voor sommige van jullie misschien al heel lang geleden, maar ben dus kort met KVV en een beetje barf bezig, maar wat was ik blij met een bruine normale stevige drol( ipv vieze groene stinkende berg), de 1e keer dat ze met KVV diarree had, en dus s nachts in huis had gepoept rook je nauwelijks wat, ruimde het bijna met plezier op. Nooit geweten hoe blij je kan zijn met een bruine drol  ;)  ;D  ;D  ;D
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2351630
Hier staat een vrieskist, superhandig, wel een goede indeling maken (kan met hardboardplaten). Maar er zitten hier ook genoeg BP'ers met een kast (of een combi van beide  ;D).

Fijn he die goede drollen. Opruimen ervan wordt bíjna een plezier (ik heb trouwens intussen echt de tic ontwikkeld altijd even te checken hoe de drol eruitziet... Kan ik percentages beter afstemmen als dat nodig is  ::)).
Door Eira
#2351636
Ik ontdooi in de koelkast, er liggen standaard twee maaltijden in: ééntje wordt die dag gevoerd en de ander ligt voor de volgende dag te ontdooien. Per twee weken maak ik een menu en dan gooi ik alles in een lade in de vriezer (past met een beetje proppen precies ;)) Dan hoef ik telkens alleen maar in die ene lade te zijn.

Dit krijgt Eira aan diersoorten:

- Kip
- Parelhoen
- Konijn
- Haas
- Rund
- Paard
- Lam
- Wilde gans
- Tamme eend
- Wilde eend
- Fazant
- Zalm
- Tonijn
- Makreel
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2351661
O.k. Eira, ik zie idd dat er toch een heleboel is wat er op je menu staat, alleen zat ik zelf te denken aan vis, 1x pweek en dan bv haring, sprot makreel enz. vandaar dat ik niet op de hoeveelheden kon komen  ::)
Je schrijft wilde en tamme eend, zit daar qua smaak, voedingstoffen e.d. verschillen in? Kan ik ze dan al 2 verschillende soorten tellen?
Je verteld dat je het per 2 dagen in de koelkast ontdooit, moest er om lachen, nee niet om wat je schrijft, maar sinds ik me inlees op BP, dat er hier vers vlees voor de hond in de koelkast ligt, zegt mijn man elke keer ik barf wel mee, moest daarom lachen en zie het al helemaal voor me, 2 zakken voor de hond(en), man lief kookt als ik werk, wat zal er dan op mijn bord komen  :D (schat ik vond het vlees een beetje vreemd eruit zien vandaag wat ik moest klaar maken, sinds wanneer eten wij eend, en het zakje met kleine losse dingen heb ik ook maar meegebakken, rook wel wat apart  ;D)
Door Eira
#2351679
Wild smaakt anders dan tam vlees en er zijn veel honden die het niet willen eten. Qua voedingsstoffen is het beter en wilde dieren krijgen ook geen antibiotica, dit is wat ik op het forum gelezen heb, kan alleen het topic even niet vinden maar misschien dat iemand anders het nog wat meer kan toelichten. Ik geef Eira twee keer per week wat vis bij de maaltijd omdat ze niet zo heel erg gek is van vis en als ik haar een bak vol geef laat ze alles staan, af en toe een beetje eet ze wel. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de hond, zo zijn er zat die bijv. een hele zalmkop als maaltijd helemaal te gek vinden.

Er wordt aangeraden om minimaal 4 diersoorten te voeren (excl. vis) Ik durf eigenlijk niet zeker te zeggen of je bijv. wilde en tamme eend als aparte diersoort mag rekenen. Ik kom zonder het onderscheid ook aan genoeg diersoorten dus ik heb er eigenlijk niet echt over na gedacht. Alleen dat ik zoveel mogelijk verschillende dingen wil voeren :)

Mijn vriend heeft ook al eens het verkeerde bakje uit de koelkast gepakt, hij stond heel raar te kijken toen hij het openmaakte om in de pan te gooien... er zaten namelijk konijnenkoppen in :2funny:
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2351712
;D Heb dochterlief al het verhaal verteld over de runderpiemels.  Zij lachen, mam zie je het al voor je ga ik mijn fiets pakken uit de schuur word ik geswaffeld door een paar hangende piemels  :D .Nou doe dus maar lekker niet, huur maar ergens een schuur garage ofzo, maar niet hier.

Jammer dat barf niet in een koektrommel kan  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door