Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Krullebol
#2351505
Werd net wakker van gekots [alsof er een emmer water werd uitgeschud].
Zie Harley zwalkend met een scheef kopje rond lopen.
Pak hem op en zijn ogen gaan snel heen en weer [tegelijkertijd]

:-\

Kan om 10 voor 12 terecht.. PFf
Gebruikersavatar
Door koekje
#2351519
Da's eng!

Ik vind hem nog veel te jong voor een TIA, volgens mij zie je dat alleen bij bejaarden.
Ik hoop op een oorontsteking of slappe gevoelens door kotsen of de warmte.

Vertel even als je bent geweest.
Door Krullebol
#2351521
Ja, schrok me het apenzuur, lag namelijk te slapen.
Net even opgezocht en ook de assistente aan de telefoon gaf aan dat het wel waarschijnlijk zo was.

Ik vind het ook veel te jong. Als hij dat gekke met zijn ogen niet had, zou ik het idd op oren gooien.
Ik laat weten zodra ik terug ben.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2351549
Als ik stevige villa volta heb, gaan mn ogen ook wiebelen. Bij mij is dat door een los evenwichtsorgaan, maar ik dacht dat een evenwichtsorgaan ook raar kan doen bij oorontststeking.
Laat de dokter er maar goed naar kijken  :-*
Door Krullebol
#2351675
Oh dat heb jij dus ook. Gelukkig [hoe vreemd dat ook klinkt].

De arts zei dat het idd van een oorontsteking kon komen en een wiebelig evenwichtsorgaan. Hopelijk is dat het.
Harley reageerde niet meer op geluid en kon ook geen diepte zien [logisch als je niet kan focussen].
Hij was wel braaf in de auto [heb iedereen hier uit bed gebeld haha].
De arts kon weinig zien door zijn prutoren [had ze maar een beetje uitgebaggerd, omdat ik geen oorreiniger durfde te gebruiken].
Ze concludeerde dat hij een buitenste oorontsteking had omdat de oortjes rood waren. Jammer genoeg zegt het bij kruloren helemaal niks of de oren rood of warm zijn. Dat hebben ze ook zonder problemen. Als ik al een vermoeden heb van een oorontsteking omdat de oren warm zijn, voel ik dat bij iedereen. Rood is meestal van stress. Dymphia heeft een tijdje terug oorontsteking gehad en als hun oren schoon moeten, dan staat hun oor een beetje plat naar voren en is het gevoelig. Dat was nu niet zo. [daarbij op vers is de productie oorsmeer minder en alle brokkenCurls met 3e graads oren hebben er ook geen last van].

Hij heeft nu 3 injecties gehad. Een vitaminespuit, een cortisonenspuit en nog wat.
Moet morgen om 12 uur terug voor nog een spuit.
Mocht hij een ontsteking hebben in zijn oren, dan moet ik morgen met antibiotica beginnen.

Inmiddels is hij wat rustiger en beweegt zijn kop minder heen en weer. Ik klamp me maar vast aan het idee dat het aan de oren ligt. Maar vind het raar dat zoiets van het 1 op het andere moment zou gebeuren en dat hij verder geen signalen heeft gegeven.
Kan nu toch niks doen, dus wacht het maar af..
Gebruikersavatar
Door koekje
#2351682
Mijn villa volta komt ook ineens opzetten van de ene op de andere dag. Dus de trigger van een afwijkend evenwichtsorgaan kan ineens komen.
Als Harley het ergens toch gewend is meer oorsmeer te hebben (die kruloren hebben toch andere oren immers), zal dat voor hem ook niet afwijkend zijn en zich dus ook niet afwijkend gedragen. En het blijven katten, die laten op zich echt niet snel merken dat er iets mis is.

Geen diepte zien zal door het wiebelen van de ogen komen en niet (goed) op geluid reageren door de oren en zich niet lekker voelen.
Het kotsen kan ook door zn oren en evenwichtsorgaan komen. Als ik villa volta heb, sta ik niet acuut in kotsmodus, maar ben dan wel heel weeiig. Ik hou me dan ook rustig en beweeg het liefst niet. Vooral niet met mn hoofd.

Waar kreeg hij de cortisonenspuit voor? AB is logisch voor zn oren, vitaminen mogelijk vanwege het kotsen (zou bij versvgevoerde beetje overdreven kunnen zijn, maar dat weet de dokter niet). Het klinkt zo als een paardenmiddel.

Dikke kus voor Harley op zn oren. En als je dan toch bezig bent, ook 1 voor tante tena. Neem er zelf ook maar 1.
Door Krullebol
#2351728
Harley is een beetje een 'mietje'. Dus ik merk doorgaans wel snel dat er wat is. Athena merk ik het niet zo bij. Die is overigens weer aan het mini plassen geslagen. Die mag dus komende week ook weer een retourtje DA.

Ik ben niet snel een paniek mens of maak me erg zorgen over de katten. Maar hier schrok ik wel heel erg van [hielp ook niet dat ik zo wakker werd].

Die cortisonenspuit geven ze altijd als er een [vermoeden van] TIA is. Vitamine b15 hoort daar ook bij. Geen idee hoe of wat, maar zie het als 'normale' behandeling staan op verschillende fora. Hij heeft nu niks gehad als antibraakmiddel. Het was ook maar 1 keertje kotsen. En besloeg meteen 50x30 cm vloeroppervlak.

Hij is nu wat rustiger. Zijn hoofd beweegt niet meer de hele tijd heen en weer. Zijn ogen wel nog. Lopen ging ook al wat beter.

:-* voor Ot en Sien [als we dan toch bezig zijn..  :biggrin2:]
Door *Flip*
#2351875
Dat is schrikken geweest! :duimen: dat het villa volta is geweest.

Vitamine B15 verhoogd zuurstof toe voer aan organen en dus ook de hersenen, in geval van een tia kan dat wel goed doen.

Voor de cortisol kan ik alleen maar bedenken dat dat is om de effecten van de adrenaline, die in massa's vrij komt bij een tia, te compenseren, mbt suiker/glycogeenmetabolisme.

Het gaat vaak bij de DA zo snel dat je amper tijd hebt om te vragen waarom ze je dier ergens mee vol spuiten: "dat hoort bij dit of dat". Pas als je thuis bent komen de vragen.

Sterke met de oor en plas beestjes!
Door Krullebol
#2352209
Het was geen cortisol maar cortison. Cortisol komt voor zover ik weet vrij bij stress [te meten in het bloed].
Dexamethason is een soort injectie die schijnbaar vaak gegeven wordt bij TIA's.
Ik had dit van te voren snel opgezocht, dus keek niet raar op van de injecties en heb er ook niet naar gevraagd.

Harley zwalkt al minder. Hij ging keurig naar de kattenbak. Hij kwam ook even kijken naar het eten maar at niet. Wil ook niet bij mij zijn.
Hopelijk morgen wat meer duidelijkheid!
Door *Flip*
#2352270
Hoe gaat het vandaag met de patient?

Cortison is de inactieve vorm, deze wordt idd gegeven, de lever zet dat om in cortisol, de actieve vorm. Dextamethason is ook een cortison, alleen veel actiever dan de natuurlijke variant.
Coritsol heeft vele functies, en is idd na langdurige stress in het bloed te meten. Bij acute stress komt adrenaline & noradrenaline vrij.
Door Krullebol
#2352859
Gisterenavond ging het wat beter met Harley. Hij heeft carnibest met flink wat water tot een papje geroerd nauwelijks aangeraakt maar wilde het wel/half. 3 muizenhapjes gehad.
Bleek dat hij op zichzelf had gepoept/geplast en het was gaan klitten. Moest hem dus na nog wat oren gepoer, verder 'mishandelen' in de douche. Arm ding, paniekerig weg willen en dan omkukelen..
MAar daarna wilde hij dus wel pietsie eten en ik mocht hem kammen en aaien [snorren].

Vanochtend naar de dierenarts geweest. Onder luid protest. Hij was bloedheet dus wilde even temperaturen. Maar was toch keurig 38,0 dus geen koorts [wat een oorontsteking dus niet echt aannemelijker maakt imo..].
Wederom dextamethason gehad [wist overigens niet dat het omgezet wordt in cortisol, weet alleen dat hij langdurige stress je dat kan meten aan het cortisol gehalte]. Dat was om de druk van de bloedvaten af te halen.

Getracht de oren uit te baggeren, maar dat ging niet goed. Ze kon met het lampje echt niks zien.
Aan de oren zitten/duwen/knijpen en ook meer naar binnen toe, leverde geen reactie op.

Hij loopt redelijk recht, zij het wat zwalkend [maar wel in een rechte lijn] en zijn koppie is minder scheef. Hij heeft niet continue die heen en weer gaande oogjes maar bij stress wel erger. Hij gaat uit zichzelf keurig naar de bak en komt ook kijken naar het eten [maar doet dus niks].
Aaien wil hij wel.

Verbetering dus ten opzichte van voor de dierenarts bezoeken. Maar niet ten opzichte van gisterenavond. Hij zal wel 'stinken' want er wordt naar hem geblazen en gegromd [door dochter en beste vriendinnetje].

Ik had wel de dozen van de vleeslevering op de grond gezet en uit zichzelf is hij daar een keer of 2-3 in gaan liggen. Voor de rest ligt hij in de ton.

Vermoeden is toch sterk een TIA. Al dan niet gecombineerd met oren [trigger?].
Ze begon ook nog over FIP [kan en wilde ze niet over beginnen maar noemde het toch ff], maar dat heb ik afgewimpeld. Als dat vermoeden er echt zou zijn, rijd ik naar Gent. Nu dus -voor mij- zwaar onzin.
Aan iets erfelijks dacht ze niet. Epilepsie evenmin. Heatstroke kon niet uitgesloten worden. Afwachten dus.

Moet dinsdag weer terug voor controle. Wellicht dat we dan door moeten gaan met de dextamethason. Dan beslissen we ook of we gaan zalven of niet. Vooralsnog even aan de antibiotica.
Door Krullebol
#2356292
Met Harley gaat het langzaam een beetje beter.
Hij laat zich meer zien, miauwt weer meer en loopt al beter. Zijn koppie is nog wel steeds scheef. Oogjes zijn gestopt met heen en weer gaan. Valt ook niet meer om [tenzij hij een kopje tegen de tafel probeert te geven, dat is nog lastig].
Asha en Dymphia grommen/blazen wel nog. Maar al minder.
Ook komt hij kijken naar het eten. Maar na 3 happen CB haakt hij toch af. Dus ik lepel weer zo'n 100 gram naar binnen tegen zijn zin in. Ik heb het vermoeden dat de buis van eustachius dicht zit en hij druk voelt met eten oid??

De dokter had gezegd niet te zalven vanwege een mogelijke scheur in het trommelvlies, maar water zou geen kwaad kunnen. Ik dus omdat hij goor was, zijn oren uitgespoeld. Kwam ik terug, mocht dat niet want dan zou het naar zijn hersens zakken als er een scheur in zat. Dikke OEPS.... Gek genoeg, voelt hij zich wel beter daarna. Ook zijn z'n oren minder goor. Hopelijk heeft het geen gevolgen [gehad]..  :-X
De dierenarts heeft diverse keren HARD in zijn oren geknepen [ook in het midden van zijn koppie] om een reactie uit te lokken, maar hij ondergaat het keurig.. Ook kijken met het lampje mag zonder problemen. Al was de laatste keer na 3x frotten, blijkbaar minder prettig. Hopelijk dus tóch zijn oren..

Hij wil ook weer komen tuttelen en onder de dekens. Hij was ook weer lekker aan het tegenstribbelen bij de dierenarts, dus dat is allemaal positief.
De antibiotica moet nu zijn werk gaan doen en dan moet ik maandag weer terug om te kijken of we dan wél in zijn oren kunnen kijken. Hopelijk krijg ik dan wat duidelijkheid over wat het geweest is en of het waarschijnlijk is dat hij weer volledig hersteld...
Door lightning
#2356475
Ohhh wat lijkt jou verhaal op mijn overleden kat. hij had wel TIA meerdere gehad met zelfde klachten maar was ook veel ouder. Hij viel ook om schudden kon hij ook niet viel hij ook om. zo sneu om te zien. Sterkte met je kat :(
Door Krullebol
#2360586
AB is op. Moest vandaag terug voor controle.
Had omdat ik mn pols totaal niet kan gebruiken [terug van ziekenhuis], nog 2 vrienden gevraagd om te rijden/tillen.
Flikkert Harley met reismand en al op de grond [handvat schoot los..]
Hartkleppen weer getest..

De AB zou vandaag  voor het laatst zijn [ware het niet dat iemand van de katten gisteren een halfje op at  ::)]
Maar zag er goed uit.
Ze vond dat hij sneller was hersteld dan gedacht.
Oor was beter te zien.
Als het nu weer terug komt, moet ik weer op de AB. Maar verwacht het niet.

Harley is weer zn zeurderige zelf. Klimt ook weer op de krabton en 2m hoge vensterbank, piept naar Casimir, kleft gezellig onder de dekens, speelt met Eireann en probeert te spelen met de lasermuis [snel hoofd heen en weer gaat, maar vangen wil nog welles eindigen in een  halve koprol haha].

Hopelijk koppie straks weer helemaal recht [nu nog pietsie scheef] en volledig stabiel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door