Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door faya
#2350944
Ik snap het dit hangt natuurlijk af van het ras en van het gewicht van de ouderdieren. Faya is dus een golden uit werklijnen gefokt, dwz dat ze veel ranker, slanker is dan de showgoldens, ze weegt normaal 22-23 kilo. De reu is iets groter, maar zeker ook geen zware reu, iets meer bone wel dan Faya. Ik neem aan dat er ook mensen op forum zijn die andere rassen hebben die een gewicht hebben van 22-23 kilo als ze volwassen zijn en die ook pups hebben gehad, hoeveel kwamen de pups bij jullie aan? Geboortegewicht van de 8 pups van Faya: 286 en 440 en de andere 6 tussen de 345 en390. Na 1 week 490 en 723 en de 6 andere tussen 585-661, na 2 weken:862 en1073 en de andere 6 tussen 932 en 1041.....
#2350963
Lastig te becijferen. Zolang er een stijgende lijn is, is er geen reden tot zorgen. Hier is het vaak de 1ste week een verdubbeling en daarna verhoudingsgewijs wat minder, maar daar houdt ook weer niet iedere pup zich aan. Zolang alles rolt, glimt en goed groeit werk ik het niet in procenten uit.
#2351013
Als standaard richting wordt vaak gebruikt dat ze na 10-14 dagen hun geboortegewicht verdubbeld moeten hebben.
Verder moeten ze gewoon gestaag groeien, en als dat bij de 1 30 gram per dag is en bij de ander 50 gram per, het zij zo.
Door tessa
#2351141
Ik had bij mijn nest boxers ook best grote verschillen in groei.
De ene kwam soms wel 90 gram aan per dag en de ander 25.
De volgende weging was dat weer anders, had de kleine weer een inhaaldag en was de grote weer minder aangekomen.
uiteidelijk gingen ze met weinig verschil in gewicht de deur uit.
#2351336
Ik vind het bekijken van de percentages groei wel prettig. Het zegt i.i.g. veel meer dan de grammen. Een kleiner puppy dat minder grammen aan komt dan nestgenoten lijkt 'ook nog' minder hard te groeien. Maar als je berekent wat het percentage groei is kan het zijn dat die harder blijkt te groeien dan de dikke deuren uit het nest. Dat is een geruststellende wetenschap, die zeker als je nog onervaren bent denkt ik heel fijn en ook zinvol is.
Door faya
#2351646
ik heb ook aantal keren % berekend en ja, dan zie je dat ook de kleintjes in verhouding gewoon goed aankomen. Echter nu na ca. 2,5 week gisteren heel weinig aangekomen en dan allemaal....
#2351657
Dat kan eens, dat de groei even minder. Dat is niet gelijk reden tot zorgen, als ze verder niet suf zijn of zo ;) Het plotselinge warme weer kan daarbij ook een rol spelen, maar soms loopt ook gewoon de hoeveelheid melk even terug, moet het aanbod weer even afgestemd worden op de vraag.. Juist door de pups niet meteen bij te voeden, maar ze de melkgift te laten stimuleren (wat pups doen die honger hebben: extra hard zuigen, flink pompen met de pootjes) geven ze het signaal dat de productie omhoog moet.
Moeder lekker verwennen met voedzaam eten en royaal drinken (je kunt bijv. bouillon trekken van kip, gewoon zonder toevoegingen natuurlijk en/of die puppymelk van Farmfood aan de moederhond geven om haar extra te laten drinken: lekker vet en overheerlijk) zodat ze aan die vraag tegemoet kan komen.
En tijdens al dat werk en je goede zorgen niet vergeten te genieten hoor!! :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door