Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door itslein
#2348263
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, heet Marjolein en heb 2 honden. Een oudere Berner dame en een cane corso pup. We hebben ook nog 3 katten maar die weigeren vers vlees/kvv/barf.

Onze berner dame heeft geen goed gebit meer. Ze is al een senior. Ze is 8 jaar en staat al een paar jaar op kvv. De pup heeft bij de fokker al kvv gehad en eet sinds ze bij ons is niet anders meer dan kvv. Ik ben begonnen met het introduceren van botten. Kippennekken, eendennekken en ook kipkarkasjes gaan er prima in. Ze heeft zelfs al platgeslagen drumsticks gegeten. Lamsbotten (ribben) weigert ze. Ze plukt alleen een beetje aan het vlees, de rest laat ze liggen. Ik heb bij Lotgering ook runderknaag gekregen maar daar is ze ook niet gek op.

Onze oude dame eet prima kippennekken, eendennekken, pens en kipkarkasjes, brokjes rund/lamshart/kippenlever buiten haar kvv. Wat zou ik haar nog meer kunnen voeren dat geen te zware belasting is voor haar niet meer zo frisse gebit? En is goed te combineren met de voeding voor de pup?

ps. Ik ben er trouwens heel trots op hoe rustig allebei de honden hun botten eten, hoe goed ze erop kauwen en hoe ze ervan genieten :)
Door Lizzy
#2348498
itslein schreef: Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, heet Marjolein en heb 2 honden. Een oudere Berner dame en een cane corso pup. We hebben ook nog 3 katten maar die weigeren vers vlees/kvv/barf.

Onze berner dame heeft geen goed gebit meer. Ze is al een senior. Ze is 8 jaar en staat al een paar jaar op kvv. De pup heeft bij de fokker al kvv gehad en eet sinds ze bij ons is niet anders meer dan kvv. Ik ben begonnen met het introduceren van botten. Kippennekken, eendennekken en ook kipkarkasjes gaan er prima in. Ze heeft zelfs al platgeslagen drumsticks gegeten. Lamsbotten (ribben) weigert ze. Ze plukt alleen een beetje aan het vlees, de rest laat ze liggen. Ik heb bij Lotgering ook runderknaag gekregen maar daar is ze ook niet gek op.

Onze oude dame eet prima kippennekken, eendennekken, pens en kipkarkasjes, brokjes rund/lamshart/kippenlever buiten haar kvv. Wat zou ik haar nog meer kunnen voeren dat geen te zware belasting is voor haar niet meer zo frisse gebit? En is goed te combineren met de voeding voor de pup?

ps. Ik ben er trouwens heel trots op hoe rustig allebei de honden hun botten eten, hoe goed ze erop kauwen en hoe ze ervan genieten :)
Welkom op Barfplaats!

Ik val toch maar gelijk met de deur in huis. Ik zou het gebit eerst schoon laten maken. Je wilt niet weten hoe slecht/ongezond het is, een slecht gebit. Ze kunnen er de naarste dingen van krijgen. Ik weet niet hoe je Engels is, maar veel meer daarover (in detail) in Raw Meaty Bones van dierenarts Tom Lonsdale.

Na het schoonmaken zou ik het gebit regelmatig poetsen. En karkassen van kleine dieren + zalmkoppen gaan geven.
Door itslein
#2348695
Bedankt voor jullie reakties. Haar gebit is vorige week nog nagekeken door de dierenarts en die zei dat ze voor een hond van haar leeftijd een normaal gebit had. Wel veel slijtage en ook wat missende elementen. Er hoefde verder niks aan te gebeuren. Het tandvlees was rustig en er zat weinig tandplak.

Sardientje, kwartels zijn inderdaad goede opties. Kleine dieren, ik heb al gekeken maar marmotten en zo worden met vacht geleverd volgens mij? Daar ben ik zelf nog niet aan toe geloof ik :S.
Door ChantalKrijn
#2349095
Zelfs mijn meisje met zulke tanden:
Afbeelding

Kan heel goed kauwen. Ze eet alles, kip, konijn, eend, parelhoen, zalmkop en nog veel meer.
De rest van haar gebit is net zo erg als het gedeelte wat je kunt zien.
Door itslein
#2349810
Chantal, zo'n gebit heeft mijn oudste hond ook ongeveer. Is jouw hond ook al ouder?

Lizzy, kipkarkassen kan ze eten ja. Die kraakte ze zelfs 2 achter elkaar weg zo lekker vond ze ze. Zalmkoppen, eend, kwartels en konijn of zo dan maar proberen dus. Zou ik haar ook lamsribben kunnen geven denken jullie?

Bedankt weer! Marjolein
Door ChantalKrijn
#2350183
Quinta is 7,5 jaar, dus ongeveer dezelfde leeftijd ja  :)

Lamsribben zou ik nog niet durven zeggen, die staan bij mij besteld voor in juli dus dan pas kan ik je daar antwoord op geven. Maar ik zou zelf eerst even de zachtere botten proberen voordat je daaraan gaat denken. Quinta barft nu bijna een jaar en nu pas heb ik ze besteld, mede ook omdat Tyke nu een half jaar is en al zijn grote tanden heeft.
Door Lizzy
#2350185
itslein schreef: Chantal, zo'n gebit heeft mijn oudste hond ook ongeveer. Is jouw hond ook al ouder?

Lizzy, kipkarkassen kan ze eten ja. Die kraakte ze zelfs 2 achter elkaar weg zo lekker vond ze ze. Zalmkoppen, eend, kwartels en konijn of zo dan maar proberen dus. Zou ik haar ook lamsribben kunnen geven denken jullie?

Bedankt weer! Marjolein
Ik zou eerst met zalmkop, eend, konijn, etc. beginnen.
Door itslein
#2350449
Vandaag naar een islamitische slager gegaan en voor ruim 10 euro  :-\ een konijn gekocht. Een heel konijn, wel gevild. De darmen waren eruit, maar maag/longen/hart e.d. zaten er nog in.

Ze hebben het konijn in stukken gehakt voor me en ik ben heel hard met m'n prooi naar huis gereden. Alles verdeeld en in zakjes ingevroren en natuurlijk wat stukken achtergehouden om te proberen.

De oude dame deed het fenomenaal. Ze kraakte de poten als een prof en at heel rustig haar deel op. Onze pup maakte er een zootje van. Ze keek ernaar. likte er even aan, en rende daarna met haar halve rug de tuin in. Begroef het stuk vlees en rende weer naar haar bak toe in de hoop dat ze er wat lekkerders in zou vinden. Konijn weer opgegraven, afgespoeld en in haar bak gegeven in de bench. Meer dan wat knabbelen deed ze er niet aan. Heb haar deel dus maar weer aan onze seniorenster gegeven die het direkt wegkraakte.

Heb de pup toen 2 kippenvleugels gegeven die er wel zo ingingen. Blijkbaar moet ze dus wennen aan de smaak van konijn. Morgen krijgt ze weer een stukje.

Maar maf he, degene om wie je je de meeste zorgen maakt of ze het wel kan, doet het het allerbeste.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door