Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2329376
Hoi,

Zoals sommigen al weten zit mijn duitse herder dus met EEN allergie en ga ik deze week starten met een eliminatiedieet op basis van konijn, konijn en oh jawel konijn. Nu vroeg ik me af of het door haar allergie en dus haar gekrab en gebijt aan haar poten en buik komt, of het normaal is, dat ze heel het huis onder het haar gooit. Dus ik stofzuig en de volgende dag ligt het huis weer onder de zwarte haren (Zara is een volledig zwarte duitse herder). Ok het is rui periode nu maar ze wordt elke dag geborsteld en heeft niet eens dikke plukken op haar vacht zitten of zo vergeleken met andere periodes in het jaar. en het is niet dat de haren verspreid liggen of zo maar echt alsof ze op bepaalde plaatsen in het huis is geborsteld en dat alles daar blijven liggen is.
is dit normaal of gaat dit nog beteren?
Door Lil
#2329394
ik vrees dat het door het bijten en krabben van de allergie komt.

Heb ik ook gehad (hond had de poten en de beke helemaal kaal) en nu ze niet meer krabt en bijt vind ik ook die plukken haar niet meer in huis.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2329544
Hou er rekening mee dat door elke dag borstelen, je de haaruitval blijft stimuleren.
En het kan zeker door de allergie komen en dan in combinatie met de ruiperiode maakt het dan alleen maar erger.
Door Ramses1
#2349720
Duitse Herders verliezen hun haren eigenlijk altijd wel behoorlijk en in de rui periode helemaal.
Dan ligt echt het hele huis onder en lijkt het wel of er 10 honden rondlopen. Gek wordt je ervan.

Mijn hond was ook zo erg toen ze overging van brok naar vers en dat heeft best een aantal weken geduurd.
Mijn advies is niet te gaan borstelen maar hooguit even de al losse haren met een vlakke hand wegvegen en verder de tijd uitzitten en erg veel stofzuigen...
Hoe meer je borstelt hoe erger het zal worden.
Ik ben Noorse zeewier gaan geven en dat leek wel te helpen, maar eigenlijk moet de hond het kwijt en lijkt het mij beter gewoon niks te doen.
Geloof me, zodra je hond weer beter in zijn vel zit stopt ook die extreme haaruitval.
Door fydgi
#2349852
Is het dan eigenlijk ook niet goed om haar elke dag te borstelen om haar zo die plukken rui haar te helpen verliezen? Anders lijkt het precies een geplukte kip met al die plukjes die eruit steken ...
Door Ramses1
#2349856
Ik weet het... het ziet er echt niet uit, maar het is toch beter om niet te kammen.
Door veelvuldig kammen hou je het haarverlies juist in stand.
Zwemmen is wel heel goed om de losse haren kwijt te raken, en daar is het geweldig weer voor nu ;)
Even doorbijten en het gaat vanzelf over.
Door Lil
#2349857
Ramses1 schreef: Ik weet het... het ziet er echt niet uit, maar het is toch beter om niet te kammen.
Door veelvuldig kammen hou je het haarverlies juist in stand.
Zwemmen is wel heel goed om de losse haren kwijt te raken, en daar is het geweldig weer voor nu ;)
Even doorbijten en het gaat vanzelf over.
goed gezien  :D

als zwemmen niet kan dan gooi ik ze altijd onder een lauwe douche. Losse haren komen er dan idd veel gemakkelijker uit. (wel even een zeefje in het putje van de douche doen, anders kun je meteen ontstoppen).
Door fydgi
#2349862
oej dan zal ik stoppen met kammen ...
Het spijtige is wel dat Zara niet echt gek is van zwemmen ... en hier is daar ook niet veel mogelijkheid toe, er zijn wel wat beekjes en daar springen de 2 andere dan wel in maar Zara is geen waterrat. En als ik ze in de douche steek hangt heel mijn badkamer vol met zwart haar :s ... maar misschien moet ik dat er maar eens bijnemen :D
ik vraag me dan wel af of ze niet meer jeuk gaat krijgen, aangezien ze zowiezo al snel krabt, en als een hond nat is en opdroogt dan jeukt dat toch nog meer?
Door Ramses1
#2349884
Nou, ik denk dat ze meer jeuk zal hebben van die losse haren in haar vacht dan van een natte vacht.

Maar kun je haar niet toch het water in krijgen door iets in het water te gooien en dan steeds een stukje verder?
Of schoenen uit en samen het water in? Er een leuk spel van maken?
Of buiten onder een tuinslang met niet te koud water afspoelen, alleen afspoelen maar niet wassen.
Daarna lekker droogwrijven en je hebt al heel veel losse haren eruit.

Ik denk dat haar jeuk mogelijk ook wel minder zou kunnen worden als ze eens lekker goed nat geweest is en zo een groot deel van de losse haren kwijtraakt?

Toen mijn 2e Duitse Herder hier 6 weken geleden kwam had ze ook veel jeuk en enorme haaruitval.
Dat verergerde doordat ze ander voer kreeg (van brok maar vers) en niet veel later ook nog loops werd. Bossen haar verloor ze en er leek wel niets van haar over te blijven.

Ik heb haar heel veel laten zwemmen ook toen het nog veel kouder was, ben zelfs een paar keer naar de zee gereden omdat zout zeewater vaak wil helpen tegen jeuk, en dan gewoon thuis lekker goed afdrogen en op een kleed verder opdrogen.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet waar je woont maar ik begrijp dat je geen kans hebt om bij zee te komen.
Door fydgi
#2349896
met de tuinslang zou ik nog kunnen proberen ... dan zou ik die wel op mijn warmwater kraan moeten krijgen aangezien het anders ijskoud is ...
neen nergens een mogelijkheid om te zwemmen :s vorig weekend waren we in udenhout, waar zo'n meertje was in een duinengebied maar dan had ik mijn andere hond bij aangezien dat een wandeling was met vele honden samen en mijn herder niet zo leuk is met andere honden... anders had ik wel eens kunnen proberen want het was hartstikke warm. hier alleen maar diepe beken te vinden. zee is een uur rijden en ik zou zelfs niet direct een plaats vinden waar een hond in het water mag aan onze zee :( en als het al warm is dan komt er nog eens 2uur file bij...
mss dan toch maar die douche :p
Door Lil
#2349904
Een van mijn honden heeft atopie en zij heeft bij het opdrogen niet meer jeuk ;) niet bij warm weer natuurlijk drogen en niet bij kouder weer met een badjas aan. Ze is langharig
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door