Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2349244
Het ging zo goed !! En nu is ze al weer een ruime week of drie aant klieren, niet wilen zitten eten en wegrennen of weglopen. Alleen als ik weer een nieuw blikvoer erdoor openmaakt wil ze nog wel eensgaan eten. Maar wordt er zo moe van. Ze staat nu vanaf ca. Jan op vers wel met blik erdoor. Ik pribeer af te bouwen maar zonder resultaat dus. Moet ik haar nu gewoon een bepaalde hoeveelheid blik geven en het hierbij laten of zal ik meteen streng moeten zijn en blik verbannen ??Ik ben bang dat als ik blik blijf geven ze toch zal blijven zeuren om meer blik erdoor namelijk..
Door *Flip*
#2349440
het belangrijkste is dat ze wilt eten. Ik zou bang zijn dat als je nu compleet stopt met blik erdoor, dat ze sowieso geen vers gaat eten.
Als ik het zo lees is 'etenstijd' is nu geen moment van rust meer, dat is prioriteit 1.

Maakt ze en probleem van enkel blik? Zoniet, weet je hoeveel blik:vers ze wel eet? Voeg er dan iets extra blik toe, zodat ze weer met smaak gaat eten. Vooral geen gedoe van het eten maken. Gewoon op scheppen, neer zetten en weg lopen. Katten hebben dondersgoed in de gaten wanneer jij met een half oog kijkt of ze wel gaat eten.
Na een bep tijd niet eten, weg halen en uurtje later weer proberen(dieren hebben toch geen tijdsbesef, wel ritme). Dan evt met een extra schepje blik, maar dan wel voordat je het aanbied! Je kan best beginnen met te veel blik. Als ze normaal eet 1tl blik minder, eet ze dat weer enkele dagen mormaal + 1tl kvv, dan weer - 1tl blik etc etc. Duurt heel erg lang, maar als je te sneller wilt gaan dan Izzy kan/wil, dan kan je steeds weer opnieuw beginnen en zal het steeds moeilijker worden.

Het idee: "blijf moeilijk doen, personeel pakt dan mijn bakje en gaat het lekkerder maken" moet er wel uit. Je kan eten of niet eten. Als je begint met rel veel McBlik zal ze gemakkelijker kiezen voor wel eten, dat moet de gewoonte worden.

Hier heb ik bepaalde dingen dat niet gegeten wordt als er iemand thuis is. Geef ik het als we alle 2 een dag weg zijn, dan gaat het schoon op...
Je moet dan wel de kans hebben om de kat alleen met zijn eten te laten, zonder haar apart op te moeten sluiten. Het compleet negeren nadat je het bakje neergezet hebt zal ook werken.

succes!
Door *Yvje*
#2349709
Hoi Flip, thanx voor je uitgebeide reactie !

Ik loop haar ook steeds achterna waardoor ze misschien nog meer weg wil lopen en ik gefrustreerd word.. cirkeltje rond dan natuurlijk.
Ga vanaf nu èen keer aanbieden en loopt ze weg wacht ik een aantal uren en hetzelfde .. zolang ze maar binnen 24 uur eet toch ?
Ik weet ook eigenlijk dondersgoed waar ze mee bezig is, ze wil een ander blik erdoor, is ze daar ook ineens zat van maar ze lust ook
weer niks anders dus ik hou het op deze soort gourmet patè. Neemt ze dus nu ook niet eens alleen aan hè. Maak je een ander smaakje
open vaak wel weer.  Maar ze is een echte pro als het gaat om mij manipuleren. Ik zal toch sterk moeten zijn en niet me zorgen ga maken
als ze een paar weken minder eet lijkt me.
Ze lust ook alleen maar de Bibi mixen waardoor ze niet veel afwisseling heeft. Ik zal haar gewoon af en toe eens
een dagje met de katers mee laten eten. Ook al eet ze er weinig van miss dat ze de volgende dagen de Bibi dan extra waarderen kan !
Verder geef ik niet op vaste tijden eten, miss ook een beter idee, dan weet ze waar ze aan toe is wanneer ik naar de keuken loop.
Hopelijk krijgt ze wel weer wat meer rust als ik haar niet dwing te eten en haar achterna loop.
Het is zowieso momenteel onrustig in huis. Ze zijn de hele rangorde ( statussen ) aan het opnieuw uitzoeken omdat Liam
in de pubertijd en de boel loopt te veranderen. Helpt ook niet bij een stressige kat natuurlijk, en laten we het warme weer niet vergeten.
De andere katten eten ook minder namelijk..
Zou het trouwens ook een idee zijn om haar met de clicker te laten zitten voor de rust ? Probleem is dan miss weer dat ze een brokje in
de vorm van beloning verwacht of niet ? Was ze maar niet zo kieskeurig !


Nja .. ik zal niet falen, ik zal sterk zijn !!! LOL
Laatst gewijzigd door *Yvje* op wo 23 mei 2012, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2349752
Denk dat je haar de clicker moet geven voor het verdere trainen v/d baas: blikje open...click...koekje erin  ;D

Hier is het achterna lopen met voerbakje ook gegarandeerd succes voor stress bij obi-wan (oh jee ze wilt iets van me en das heul eng) dus bakje wordt neergezet en binnen notime zit meneer braaf te eten.

Heeft izzy vaste plek waar ze eet en waar de jongens haar niet zo snel storen?
Eten dan gewoon daar neer zettenen idd dat tijdsbestek aanhouden.
Door Too
#2349825
T blijft lastig zo te lezen.

Flip en Limpy schrijven t al : laat t een beetje los, geef poes een rustige plek zonder de mannen [voor mijn part op t toilet, in de douche oid] en [een beperkte] tijd om te eten.

Click zou ik [nog] niet inzetten bij t eten t kan wel helpen om poes wat 'leuks' te laten doen, mijn onzekere/angstige/schrikkerige Too vindt zichzelf reuze stoer als ze t 'goed heeft gedaan' of [in haar optiek] iets goed heeft onthouden van de vorige keer ;D
Overigens eten mijn meidjes altijd gescheiden [zelfs in de broktijd] Too raakt dan ook licht ontregeld als ik haar elders voer of als eerste.... :o
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2350031
Zeker nooit achternalopen!
Gelijk wat je van een kat gedaan wil krijgen, als je achterna gaat lopen krijg je het omgekeerd effect.  Dan willen ze het zeker niet meer.
Je moet het bij een kat altijd zo proberen draaien en wenden dat ze geloven dat ze het zelf willen. Subtiel aanpakken.
Ik weet het, eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar dat is wel wat je in je achterhoofd moet houden.

Ik heb echter ook al ervaren hoe moeilijk dat kan zijn...  ::)
Door *Flip*
#2350089
*Yvje* schreef:
en laten we het warme weer niet vergeten.
De andere katten eten ook minder namelijk..
had ikzelf nog niet bij nagedacht, maar Flip eet op koude winterdagen makkelijk 400gr per dag en op warme dagen, boven de 20graden met zon, misschien net 200gram.
Moet zeggen dat het 's zomers ook errug lange siesta's zijn, haha!

Een gezonde kat kan best een tijd met minder eten hoor, als er elke dag maar iets in gaat.

Ik zou zeggen:"zet m op met negeren ;) "
Door *Yvje*
#2350761
K'zal mijn best doen ! Het is nu niet makkelijk ook, met dit weer willen zelf Liam en Axl maar weinig eten of ze
ruiken en lopen ook weer weg. Helpt niet echt mee natuurlijk !!  ::)
Door *Yvje*
#2352965
Jeeeeeej ! Het gaat weer goed ! Sinds drie dagen kliert ze niet meer en eet weer beter !
Geen idee wat haar nou precies mankeerde, denk eigenwijsheid met haarballen want sinds ik nieuw gras heb staan vliegen de haarballen je om de oren ! Nja.. ik ben opgelucht !
Door *Flip*
#2353277
*Yvje* schreef: Jeeeeeej ! Het gaat weer goed ! Sinds drie dagen kliert ze niet meer en eet weer beter !
Geen idee wat haar nou precies mankeerde, denk eigenwijsheid met haarballen want sinds ik nieuw gras heb staan vliegen de haarballen je om de oren ! Nja.. ik ben opgelucht !
fijn om te horen! eet ze ook weer vers?
Door Evy_JD
#2360774
Wat betreft lastige katten kan ik je de hand schudden  :-\
Ik heb er 2 die ruiken aan vers (zonder blik) en draaien direct om terwijl ik al maanden bezig ben  ::)
Ze aten prima als ik het liet staan (met wat blik uiteraard) maar nu ze in porties moeten eten heb ik weer een uitdaging, wanhopig word ik af en toe van dat weinige eten  >:(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door