Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yundor
#2348890
Hallo iedereen,

Vriendlief kwam net thuis van het boodschappen doen; hij is even langs de keurslager geweest en heeft daar twee runderhoeven meegenomen voor de honden. Ze zien er prachtig uit, moet ik zeggen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Kan ik deze gewoon geven als kauwsnack? Of moet ik voor bepaalde dingen oppassen?
Alle ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!
#2348970
De slager had zelf aangegeven dat hij vaker overtollig vlees verkocht aan hondeneigenaren, waaronder ook de hoeven. Vandaar dat mijn vriend dacht dat het wel goed zat; ik heb er zelf alleen geen ervaring mee, vandaar dat ik hier eens wilde navragen of iemand er ervaring mee heeft.
#2349047
Da's waar, maar deze slager wist precies op te noemen wat wel en niet kon. Heb nog even geïnformeerd bij iemand die ik ken, die haar eigen bedrijf in versvlees heeft en ook zij was er bekend mee. Het is als het ware een soort 'dinosaurusbot', waar een hond laagje voor laagje af kan bijten. Ik heb net eerst onze, enorm kieskeurige, teef een runderhoef voorgezet. En ze vindt het geweldig! Ze is er heel voorzichtig mee en het lijkt op een mergbot; ik ben er een stuk geruster onder. :)
#2349061
Manon schreef: ik zou een mergbot ook nooit geven ;)
Waarom niet? Ik heb Buddy, de Labrador van mijn ouders, wel vaker een gevuld bot gegeven, zonder problemen. En hij is niet eens barf gewend. Als ik zie hoe hier hele kalkoennekken binnen een mum van tijd naar binnen gewerkt worden en ik zie hoe voorzichtig er wordt omgegaan met die runderhoef, weet ik wel zeker dat dat geen kwaad kan en gelukkig is dat door meerdere andere partijen nu ook bevestigd. :)
#2349069
ja, ik weet wie buddy is hoor ;)

Met mergpijp bedoel je toch dit he?
Afbeelding

Ik zal dit nooit voeren, omdat het nou eenmaal te hard is. Dan kan Pim nog zo voorzichtig en goed kauwen, ik ga geen risico's nemen met zijn tanden...
(als pup zijnde (nou ja, 6 maanden) heeft hij ook zijn hoektand doormidden gebroken op een runderknie, gelukkig was dit toen nog een melktand).

Daarnaast zijn er bij mergpijpen ook al veel verhalen te lezen dat een hond met zijn onderkaak vast komt te zitten in het gat.
En zo zijn er nog wel meer dingen ;)
#2349076
Ik had veel dunnere, die op het plaatje zou ik ook niet snel voeren.

Maar op de runderhoeven heb ik gezien dat ze er maar heel moeilijk schade aan hun tanden door kunnen oplopen, gezien het vlees eraf 'geschraapt wordt'; op deze manier kwam er naar mijn gevoel nog minder druk op de tanden te staan dan bij bijvoorbeeld het kauwen van een eendennek. Ik ben er dus wel positief over. :)
#2349086
Ik weet van een vriendin van mij die deze runderhoeven dus gebruikt als 'kong'. ZIj vult ze telkens weer met een deel van de barfmaaltijd. En dan is de hond ook lekker weer zoet ermee. Klaar met de vulling eruit peuteren, dan pakt ze het weer af en bewaard het voor de volgende keer.

Nu met het warme weer kan je ze ook vullen met wat lekkers, orgaan of spiervlees ofzo. Invriezen, en je hebt morgen lekker een ijsje voor ze  ;)

Weet neit waar je vandaan komt, maar bij welke keurslager was je? in welke plek?
#2349593
Vreselijke ondingen die mergpijpen!!!! een vriendin is ze stom geweest dit te geven met als gevolg dat zijn onderkaak er vast in kwam. De dierenarts is er ongeveer drie uur mee bezig geweest het los te zagen. Wat een rot ervaring voor een hond,    >:( het merg vinden ze wel heel erg lekker dat haal ik eruit en geef het ze.
Door Alba
#2349756
Ik denk dat het er ook vanaf hangt wat de hond denkt ermee te gaan doen. Mijn zus geeft wel mergpijpen, haar honden zouden nooit proberen dat bot te kraken. Die krijgen nooit vleesbot, dus zij lebberen de binnenkant eruit. Ze kiest ze qua maat zo dat ze niet met hun kaak in het gat passen.
Maar ik zou dat Alba niet durven geven, ben veel te bang dat ze het bot gaat proberen te kraken. Ik heb geen idee hoe de runderhoeven eruit zien maar zou het denk ik niet durven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door