Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Maaikiehhh
#2347104
pffff zo ff mijn hart luchten.

Mijn kleine meid die altijd een vreetzak was begint beetje kieskeurig te worden.
Ben alleen niet van plan hieraan toe te geven, maar het is wel moeilijk.

Aangezien ze hier om de dag eten zou ze minimaal 1kg moeten eten en het liefst richting de 1,5kg.
alleen eet mevrouw alleen wat ze lekker vind.

en gaat ze moeilijk doen met vis, ribben etc.
helaas werkt het weer ook niet mee natuurlijk.

Gister had ze pens en dan eet ze zo die hele lap van ruim 1kg op.
Vandaag 500gr organen en 500gr geitenrib en de ribben liggen er nog.

maar om haar elke dag te geven wat ze lekker vind ben ik niet van plan.
en ik heb een menu en daar houd ik me aan.

ook geef ik haar vrijwel niks meer tussendoor, alleen soms om te belonen maar dat is echt heel weinig.
als je haar aait voel je echt alle ribben uitsteken, normaal voel je ze lichtjes en nu voel je echt hoe ze lopen en heeft ze niet veel reserves.
Vanwege me gezondheid deden we een tijd niet veel met ze en sinds 2 weken doen we elke dag een flink stukwandelen met rennen en zwemmen.
hopelijk krijgt ze daardoor ook meer trek.
probeer vaak ook eerst hetgeen wat ze niet lekker te geven en als ze het op heeft de rest.
alleen vandaag vergeten  :-[

als iemand nog iets weet ?
Door Maaikiehhh
#2347112
[quote="lauraV"]
hoelang barft ze nu?
[/quote]

14maanden, zolang als ik haar heb  ;)
Ze is nu 17maanden

Eigenlijk doe ik NRV, maar dat maakt niet zoveel uit ;)
Door Martine.
#2347458
Mijn oudste teef heeft ook een tijd slecht gegeten. Ik gaf toen altijd eerst datgene waarvan ik wist dat ze het niet zo lekker vond en daarna wat ze wel goed at. In jouw voorbeeld van orgaan en de ribben gaf ik dus eerst de ribben en als ze die op had gooide ik pas het orgaan in de bak.
Door Maaikiehhh
#2347474
[quote="Martine."]
Mijn oudste teef heeft ook een tijd slecht gegeten. Ik gaf toen altijd eerst datgene waarvan ik wist dat ze het niet zo lekker vond en daarna wat ze wel goed at. In jouw voorbeeld van orgaan en de ribben gaf ik dus eerst de ribben en als ze die op had gooide ik pas het orgaan in de bak.
[/quote]

Dat doe ik ook vaak, maar zoals die ribben dat zijn 2 stukken, maar dan eet ze er maar 1.
Dan gewoon maar 1 aanbieden en evt wat kipkarkas erbij geven (dat eet ze wel heel goed) als ze de rib op heeft?
Die ribben van gister pas de volgende keer weer geven zeg maar, en nu het menu blijven volgen.

morgen eet ze: 500gr paardenvlees/500gr schapenvlees+ 200gr kwartel
Dan geef ik eerst de kwartel, want daarmee gaat ze moeilijk doen en dan de rest geven.
Door Martine.
#2347517
Ik hield altijd de volgorde aan van niet lekker naar lekker. In geval van die ribben die hij zelfs niet lekker genoeg vind om een pond van te eten zou ik inderdaad dan de hoeveelheid gewoon in twee dagen aanbieden en dan nog wat extra kipkarkas in zijn geval wat hij wel lekker vind in plaats van 1 dag rib en 1 dag kipkarkas.

In het geval van de kwartel en het vlees inderdaad eerst de kwartel.

Bij mijn moeilijke eter werkte dit maar mijn ervaring met moeilijke eters is wel beperkt tot deze hoor. Ik durf er dan ook geen garantie op te geven dat het lukt natuurlijk. Ik ben toentertijd echter uitgegaan van het idee dat als je honger hebt je zelf ook sneller eet wat je niet echt lekker vind. Als je al een behoorlijke bodem in je maag hebt zitten verleg je sneller de grens waar je nog trek in hebt.

Heeft ze trouwens meer moeite met het vleesbot? Dan zou je ook aan een probleem met het gebit kunnen denken of iets in die richting. Kipkarkas is natuurlijk een stuk zachter als rib. Kwartel is natuurlijk ook zacht maar dat is volens mij bij meer honden geen favoriet.
Door Maaikiehhh
#2348141
[quote="Martine."]
Ik hield altijd de volgorde aan van niet lekker naar lekker. In geval van die ribben die hij zelfs niet lekker genoeg vind om een pond van te eten zou ik inderdaad dan de hoeveelheid gewoon in twee dagen aanbieden en dan nog wat extra kipkarkas in zijn geval wat hij wel lekker vind in plaats van 1 dag rib en 1 dag kipkarkas.

In het geval van de kwartel en het vlees inderdaad eerst de kwartel.

Bij mijn moeilijke eter werkte dit maar mijn ervaring met moeilijke eters is wel beperkt tot deze hoor. Ik durf er dan ook geen garantie op te geven dat het lukt natuurlijk. Ik ben toentertijd echter uitgegaan van het idee dat als je honger hebt je zelf ook sneller eet wat je niet echt lekker vind. Als je al een behoorlijke bodem in je maag hebt zitten verleg je sneller de grens waar je nog trek in hebt.

Heeft ze trouwens meer moeite met het vleesbot? Dan zou je ook aan een probleem met het gebit kunnen denken of iets in die richting. Kipkarkas is natuurlijk een stuk zachter als rib. Kwartel is natuurlijk ook zacht maar dat is volens mij bij meer honden geen favoriet.
[/quote]

Dat kan ik me niet voorstellen want eend eet ze goed en laatst een stuk kalkoen ook en ook de kwartel en konijn gaan er uiteindelijk gewoon in.
Lamsribben eet ze ook goed.
het zijn de dingen die ze gewoon wat minder lekker vind.
Gebruikersavatar
Door RvB
#2348852
meneer hier werd ook kieskeurig, toen heb ik gewoon de regel ingesteld binnen 5 minuten niet eten = eten weg !
nu geen problemen meer  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2348945
Waar ik spontaan aan denk is: zou het niet helpen om haar elke dag eten te geven?
Ik weet dat een hond goed tegen vasten kan, maar daar het om de dag eten is ze natuurlijk gewend aan een lege maag.  Ze vind het niet erg om weinig tot niets in haar maag te hebben, en zo neem je een motivatie om te eten weg.  Misschien dat als ze gewoon dagelijks eten krijgt, ze ook meer trek krijgt, en ze niet meer zo aan 'hongeren' gewend is. 
Misschien zit ze ook gewoon vol na een halve portie en is een portie van 2 dagen gewoon te veel voor haar.  Als er dan iets erg lekker is, zoals die pens, propt ze dat wel binnen, maar van de rest is de helft wel voldoende voor haar.  Zou toch kunnen?
Door Maaikiehhh
#2349341
ik kan het idd proberen, heb ook het idee dat het weer meespeelt.

Zoals vandaag is het echt extreem warm en had ze dus echt helemaal geen trek.
het idee van eerst de kwartel eten heb ik laten varen.
ik weet het het is slecht haar wat anders aan te bieden maar ik moet ook aan haar gezondheid denken ze word gewoon echt te mager.

ik ga morgen iets kleins aanbieden.
kipkarkas is ze gek op dus denk dat ik haar dat even ga aanbieden en niet zoals met een echte maaltijd, maar zoals een tussendoortje.
omdat ze dat beter eet en ik nu wil dat ze aankomt.
ze moet minimaal 5kg aankomen.

ik ga nu gewoon alle dagen geven en ik ga even een tijdje meer geven wat ze echt lekker vind zodat ze eerst weer aankomt.
konijn heb ik ook een paar maanden links laten liggen en toen ineens at ze het weer.

als iemand nog andere tips heeft?
Ze moet nu gewoon elke dag goed gaan eten.

Hoelang duurt het tot haar maag weer is veranderd?
Door Mevroi Kruim
#2349575
Met dit hele warme benauwde weer eten mijn beide kliko's ook duidelijk minder enthousiast. Ze doen ook minder natuurlijk, dat maakt wel uit.

Tja, en verder ben ik ook nogal duidelijk: niet eten = geen honger = geen eten nodig kennelijk. Dus weghalen. En mijn ervaring is ook dat hoe meer soesa je maakt rondom dat eten, hoe moeilijker honden erover gaan doen. Ze merken natuurlijk prima dat jij je er druk over maakt en daarmee raakt het hele etens-gebeuren steeds zwaarder belast. Die hond weet niet waarom je je er druk over maakt maar het levert jou stress op en dus je hond ook. En stress leidt an sich al tot minder eetlust, een stressvol gebeuren ontloop je maar liever als hond zijnde dus heb je steeds minder zin in eten. Heel vaak helpt het bv al als iemand anders die het allemaal geen bal interesseert de hond voert.
Het feit dat jij staat te stressen met het idee dat ze vast spontaan dood neervalt als ze niet NU ALLES opeet maakt al dat ze dat dus beslist niet gaat doen. Als je dat idee kunt loslaten en vertrouwen hebt dat een hond niet zomaar van de honger doodgaat zal dat al een stuk schelen.

Gewoon bak klaarmaken, neerzetten en weglopen en iets anders gaan doen. Na max. 10 minuten terugkomen en zonder commentaar bak weg. Volgende dag zelfde ritueel. Oh, en vooral weinig in de bak doen, maximaal de helft van een normale maaltijd. Als ze dat nog niet opeet de volgende keer nog minder. Als het wel op gaat kun je geleidelijk de hoeveelheid vergroten. Zo'n volle bak maakt vaak ook dat honden met tegenzin eten.
Door MJoze
#2349727
Een van mijn honden is ook een mieperd met eten. Als ik haar te veel eten aanbied wordt ze kieskeurig en eet nog erg weinig.
Ik bied nu wat minder aan, altijd het vleesbot (wat ze niet graag eet) eerst en ze krijgt de rest pas als het vleesbot op is. Dat werkt prima, nu ze minder aangeboden krijgt eet ze alles op en ze is zelf dikker geworden.

Sterkte, MJ
Door Maaikiehhh
#2349977
ik heb het advies gehad haar 2 dagen niks maar dan ook niks te geven.
en dan iets aan te bieden en dan is het na 5min niet eten weg halen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2349987
Dat kan natuurlijk ook werken. Hangt er vanaf of ze honger-gevoelig is.

Ik heb enkel ervaring met katten, en daar zou dat zeker niet werken. ;)
Door Mevroi Kruim
#2350417
Een hond is geen kat. Bij een hond kan het prima werken. Het komt zelden voor maar als er hier een keer met eten gemiept wordt is het gelijk een vastendag. En soms nog een er achteraan. Maar dan moet je dus niet als eigenaar gaan lopen stressen dat je hond niks eet, dan is het effect meestal nihil. Da tmoet je dus wel kunnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door