Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ronithvm
#2347690
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, ik lees al ongeveer een halfjaar mee en vond het wel eens tijd om mij gewoon netjes voor te stellen haha.
Ik ben Ronith, 21 jaar en zit momenteel voor 4 maanden in het buitenland. (nog 2 te gaan)
In Nederland wacht mijn lieve vriendje Jip op mij, die ik enorm mis!

Jip is een 2 jarige shih-tzu x maltezer en is een allers-eter.
Ik ben een jaar geleden denk ik ongeveer begonnen met het geven van vers vlees (kopvlees etc.) (paar keer per week in de avonden).. Ook gaf ik hem 2x per week een eitje en regelmatig een stukje haring van mij.
Maar ik wil nu eigenlijk volledig overstappen op KVV/BARF.. Ik weet nog niet wat ik handiger ga vinden, ik denk KVV in eerste instantie.

Nu kom ik over 2 maanden terug in Nederland en wil ik meteen beginnen met KVV, welk merk is het beste... Waar kan ik dat halen? Ik hoorde op het hondenforum dat Smuldier een prima merk is, maar ik zie niemand van jullie dat ooit zeggen? Daarom ben ik benieuwd wat jullie het beste KVV merk vinden...
Zou je KVV ook kunnen combineren met een paar dagen BARF in de week? Ik ga de weekenden vaak op stap met Jip en wil dan gewoon simpel KVV mee kunnen nemen ipv lappen pens, kippennekken etc.  ;D

Oh, en mijn moeder past nu momenteel op Jip en is (heel lief) al voor een gedeelte voor mij begonnen met het merk Renske oid, volgens mij hartstikke duur en niet eens heel goed.. Maar goed  ;D ze bedoelt het goed

Bedankt alvast!
Groetjes!
Laatst gewijzigd door ronithvm op ma 21 mei 2012, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2347797
Hoe goed bedoelt ook van je moeder, maar renske is geen kvv. KVV kenmerkt zich door vers bevroren rauw vlees (bot, spier en orgaan). Renske wordt verhit, gestoomd geloof ik, waardoor je het buiten de koelkast kunt bewaren. Alles wat je buiten de koelkast kunt bewaren dat is bewerkt om het goed te houden. kvv die buiten de koelkast wordt bewaard is heel snel bedorven (net als je eigen bieftstukje  ;) )

Smuldier owrdt hier ook weleens genoemd, maar inderdaad niet zo vaak. ik zal uitleggen waarom dat zo is
Kvv heb je in verschillende kwaliteiten
1. de zeer goede kvv, deze bevattenzowel de spier botten als de organen van 1 diersoort. Van deze kvv met jet minimaal 4 á 5 diersoorten afwisselen in 3 weken dan is het menu voor je hond compleet. Voorbeelden hiervan zijn: Haaksbarf, tinlo barfmenu, Alaska, All animal.
In een paar mekren zit wel 1 diersoort maar zij voegen alleen kippenbotten toe en niet de botten van het dier zelf Shaweca en Carnivoer doen dat.

Dan heb je ook de samengestelde kvv's. Daarin zitten 4 diersoorten verwerkt in 1 verpakking, van die diersoorten zit er of spiervlees organen en bot in, maar niet van alle dieren alle soorten vlees. Darf Eko is zo'n kvv daarin zit:
50 % biologische kipkarkassen( vlees bot verhouding 50-50)
10 % biologisch rund spiervlees
10 % biologisch lams en geitenvlees
10 % biologische lamslong en lamspens
10 % biologische groenten
  5 % biologisch runder hart
  5 % biologische rundlever en nieren
Andere voorbeelden van deze kvv's zijn huismerk versvoer van www.versvoer.nl en Tammenga

Dan heb je nog de kvv's die wel een natuurlijke calciumbron bevatten, maar slechts 1 of 2 diersoorten. Deze merken voegen een premix toe aan het vlees om het compleet te maken andrs krijgt je hond onvoldoende vitamine en mineralen binnen. Voorbeelden hiervan zijn Carnibest, energique, naturis compleet etc.etc.

De minst goede kvv hebben geen natuurlijke calciumbron en voegen een premix toe, daaronder valt smuldier bijv. maar ook Duck, farmfood fresh en Rodi. Vaak zijn deze ook een stuk goedkoper.
Maar...... als je hond nu grotendeels brok eet dan is welke kvv dan ook al stukken beter.

Zelf wissel ik verschillende merken kvv af en zorg ik dat mijn honden zoveel mogelijk verschillende diersoorten krijg en geef ik ze ook nog 1x per week rauwe vis en eieren.

Als je meer wilt weten over kvv in combinatie met barf lees dan dit:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html
Door ronithvm
#2348299
Heel erg bedankt voor je informatie!
En dat Renske geen KVV is wist ik zelf inderdaad! Maar het is volgens mij al wel wat beter als brokken. (ik geef Royal Canin of Prins).

Ik heb net een KVV/BARF site gevonden die ook bij mij kan leveren...
Ik kan een KVV pakket aanschaffen waar dit in zit:

Haaksbarf Hond Variatiedoos B 8x500g geit paard konijn eend

2x geit 2x paard 2x konijn 2x eend

Is dit genoeg afwisseling? En hoelang zal ik hier ongeveer mee doen? Ik heb namelijk geen flauw idee hoeveel een hond van 7 kg ongeveer nodig heeft, en aangezien hij erg schrokt en geen grenzen aan geeft zelf.....
Door M@rina
#2348332
je hondje zal ongeveer 140 tot 210 gram per dag eten afah eklijk van hoe actief hij is.

Maar de pondsverpakking is in verhouding een stuk duurder dan de kilo rollen die je heel makkelijk na een uurtje ontdooien door midden kunt snijden. Hebben ze ook iets van Tammenga of darf? die zijn per kilo een heel stuk goedkoper dan haaksbarf zo druk je de kiloprijs ook nog eens. Haaksbarf is wel heel goed van kwaliteit.

Verder zou ik kijken of je nog aan iets van vis kunt komen sprotjes bijv.
edit typefout hersteld
Laatst gewijzigd door M@rina op di 22 mei 2012, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ronithvm
#2348615
Dankjewel! Nee, ik zie op deze website:
- Alaska dogfood
- AllAnimal
- Bandit
- Bibi
- Carnibest
- Haaksbarf dan

Wellicht zijn er nog andere websites die in Dronten of Lelystad leveren, maar ik heb geen hele grote vriezer dus kan niet voor 100 euro aan KVV kwijt haha, is Haaksbarf de enige goede uit die lijst?
Door M@rina
#2348683
All anymal en Bibi is ook goed en iets goedkoper dan haaksbarf. Bandit bevat natuurlijke toevoegingen, maar ken ik zelf niet

Carnibest is compleet d.m.v. een premix is minder van kwaliteit leuk ter afwisseling, maar persoonlijk heb ik liever een kvv met natuurlijkcalciumbron en voldoende diersoorten zodat een premix niet nodig is.
Door ronithvm
#2348972
Dankjewel, ik heb besloten voor Bibi te gaan, ziet er wat mij betreft prima uit en is een stukje goedkoper als Haaksbarf, en aangezien ik een arme student ben  ;D

Dingen zoals kippennekken en haringen kan je als beginnend KVV'er/BARF'er geven toch? Eventueel plat slaan (de kippennek)
Door M@rina
#2349012
Ja hoor, als je hond een paar dagen kvv heeft gekregen kan je prima een kippennekje of een visje erbij geven.
Door ronithvm
#2349380
Ok, dankjewel! :)

Ik heb een beetje een schema gemaakt over hoe ik het eten in wil delen, is dat goed? Of te weinig afwisseling?

Maandag: Bibi kipmix + een rauw eitje
Dinsdag: Bibi natuurmix met extra pens
Woensdag: Bibi schapenmix
Donderdag: Bibi Vital
Vrijdag: Bibi kipmix + een haring/sprot oid
Zaterdag: All Animal eend
Zondag: All Animal konijn

Is dit genoeg afwisseling? Ik wil er dan maar All Animal bij geven omdat ze op de website waar ik via bestel niet zoveel soorten van Bibi hebben...
Of is het beter om dan maar All Animal te geven?  :ohaha sorry ik ben echt nog een beginner....
Door M@rina
#2349626
Voor een beginner ziet het er heel goed uit. voldoende afwisseling qua diersoorten.

Ook dat je twee kvv-merken geeft is heel goed. OW, ja ik heb ook goede ervaringen met de All anymal kwartel. Dan heb je nog een diersoort erbij. Rund, schaap en kip, via bibi, eend, konijn en kwartel via All Anymal. Eitje  en visje erbij helemaal goed!!!
Wat zal je hond smullen!
Door ronithvm
#2349923
Dankjewel voor je informatie! Voor de afwisseling ga ik er ook nog Alaska Zalm bij geven denk ik! Ik ga voor 2 maanden bestellen dan, dus moet dan even zien hoe ik het in ga plannen met de zalm en haring, ze mogen maar 1 keer per week vis toch? Vooral met zijn gewicht...
Door ronithvm
#2358941
Balen! Website waar ik wilde bestellen levert opeens niet meer bij mij in de buurt... Heb nu dus een ander adres waar ze Alaska en Carnis oid verkopen... Nu wil ik zo'n doos met 10 verschillende KVV worsten van Alaska bestellen:

Inhoud per doos: 2 x 800 gr Rund, 2 x 800 gr Zalm, 1 x 800 gr Konijn, 1 x 800 gr Eend, 1 x 800 gr Fazant, 1 x 800 gr Kip, 1 x 800 gr Lam en 1 x 800 gr Hi-Energy.

Is dat een beetje genoeg afwisseling? Ik heb uitgerekend dat hij hier waarschijnlijk 6-8 weken mee zal gaan doen. :)
Door M@rina
#2359013
Ik vind Alaska verhoudingsgewijs erg duur én het is zeer fijn gemalen, maar qua variantie is dit wel een leuk pakket, ik begrijp alleen die Hi-energie niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door