Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2323818
Hoi
kan ik onderstaand eliminatiedieet geven?
Zara heeft momenteel 500g per dag nodig
maandag:  250g kiezebrink konijnmix (karkas+long+hart) + 250g konijnenvlees
dinsdag:    idem
woensdag: idem
donderdag:konijnenkop 250g + 250g konijnenvlees
vrijdag:    idem
zaterdag:  een volledig konijn (moet juist nog eens zien of alles daar nog inzit en of spijsverteringsorganen eruit zijn ivm graan)
zondag:    niks want het konijn van zaterdag is 1à1.2kg
dan zou ik zo uitkomen op volgende percentages: 41% vleesbot, 50% spiervlees, 9%orgaan (het volledige konijn wordt niet meegeteld want trek ik af als compleet van de totale weekhoeveelheid)
hierbij zou ik dan wat nier bijgeve aangezien orgaan wat te laag is
maar spiervlees is mss wat aan de hoge kan :s
Door Lizzy
#2323848
Je moet wat. Ik denk dat dit zo voor 6 a 9 weken echt prima is. Voor zo'n korte tijd hoef je je geen zorgen te maken om tekorten.
Door fydgi
#2323861
ja ik kan nog altijd het vleesbot wat verhogen en spiervlees laten zakken als dit nodig zou zijn
ik hoop dat haar jeuksymptomen duidelijk gaan zijn want dan krabt ze eens, dan likt ze daar ...
heb ik wel nog het probleem dat mijn vriezers nog vol zitten ...
eerst de bloedtest maar eens afnamen, vanavond weet ik meer
Door fydgi
#2343171
aargh ik haat het om geduldig te moeten wachten tot het dieet iets opbrengt
zara zit nu sinds 3mei op konijn, heeft op 7 mei kattenbrokken gepikt en 2 keer een volledig konijn gehad met darm en maag in, omdat ze het had gepikt en ik dus niet de kans had om deze  er uit te halen, is dit erg?
Verder kan het ook wel dat ze eens aan een runderdrol gelokken heeft tijdens een wandeling en heeft ze ook eens een fazantenkarkas gepikt, maar aangezien ze haar jeuk al had toen ze nog op brok stond, en ik niet denk dat er fazant in brok zit, is dat volgens mij niet zo erg??
waarom gaat het niet sneller .... het irritante is dat ik niet weet of het nu effectief voeding is, of mss iets anders
2 dierenartsen raden me niet aan om een allergietest te doen omdat ze de uitslag onbetrouwbaar vinden ... .
dus nog minimum 6 a 7 weken geduld en als konijn niets opbrengt een andere diersoort proberen? of toch maar een allergietest?
:(
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2343195
Een eliminatiedieet werkt alleen als je puur en alleen 1 diersoort geeft en verder niks.

Elke keer dat ze iets anders dan konijn eet, kun je dus weer opnieuw beginnen. Vandaar ook dat het zo lang duurt voor je gevoel, je bent eigenlijk nog niet eens begonnen...  :-\

Probeer echt te voorkomen dat ze iets anders eet dan konijn. 1 brokje, 1 hapje fazant, 1 hapje wat dan ook kan je eliminatiedieet helemaal in de war sturen, en officieel moet je dus elke keer dat ze iets anders eet weer opnieuw beginnen.

Succes, het is echt niet makkelijk! (spreek uit ervaring helaas)
Door fydgi
#2343253
ja ik weet het, het is gewoon voor haar vele leuker om los te kunnen lopen in het veld als we gaan wandelen, maar ja dan pakt ze wel eens iets :s
het ergste vond ik de kattenbrokken, die heb ik nu wat hoger gezet
die fazant goh, ik denk echt dat die niet veel kwaad kan berokkenen maar zal het toch proberen voorkomen in de toekomst!
ik kan eten ook echt niet meer afnemen, eens ze het vastneemt. het is een hele lieve hond en ze zal mij niks doen, maar als ze eten vastheeft, lost ze niet meer...
moest ik nu gewoon zeker kunnen zijn dat het niet iets anders is dan haar voeding, dan wist ik dat dit de enige manier is. Maar voeding is wss wel best om mee te beginnen aangezien er zooo veel honden zijn die daar last mee hebben.
ze krijgt momenteel volledig konijn, konijnemix van kiezebrink, konijnennier, konijnenkoppen en alaska konijn, hier zit wel boerenkool erwt en wortel in maar aangezien ze maanden geen groente heeft gehad, en de klachten nog altijd hetzelfde waren, denk ik niet dat het hieraan kan liggen.
En volgende keer ze een volledig konijn heeft zorg ik er echt voor dat die maag en darmen eruit zijn (voor ze met het konijn kan gaan lopen).
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2343352
Fazant is een gevogelte, dus ik zou daar heel erg mee oppassen  :-\ Verder zou ik ook groentes proberen te vermijden in deze periode...

En verder, het sleutelwoord is GEDULD (ik word er zelf ook gek van hoor, echt waar!)
Door fydgi
#2343370
ja die fazant dat was eenongelukje want vrijwillig zou ik haar niets geven behalve konijn
het is alaska geworden (met die drie groentes in dus) omdat ik konijnenvlees had besteld maar dit was er dan uiteindelijk niet meer en alles was al betaald en ik had er al 3 keer gestaan voor het konijnenvlees dus heeft hij mij alaska konijn gegeven (alles beter dan geen konijn) en een doos gratis omdat ik al zo lang aan het wachten was ....
Door Eranthe
#2343387
Weet je echt zeker met de Kiezebrink mix dat er 100% konijn in zit? Ik vraag dit omdat ik andere mixen ooit (hazen mix en gemalen hert) gevogelte vellen tegen ben gekomen en in de gemalen hert meerdere keren nagels van haas (?). Niet om je ongerust te maken, maar het is knap frustrerend als je denkt uit te sluiten en je andere dierlijke bijproducten tegen komt.
Door fydgi
#2347371
oej jah dat weet ik niet van die kiezebrink mixen, normaal gezien is het enkel konijn jah ... mss bij het wisselen van diersoorten bij het maken van de mixen dat ze soms niet voldoende kuisen of zo?
alleszinds denk ik (hout vastnemen) dat het betert met zara :). ze was gisteren niet meer als een bezetene aan het krabben en bijten, wel nog een beetje maar helemaal niet meer zoals vorige week :)
ofwel was dit puur toeval maar ik denk toch dat het betert. nog enkele dagen goed in het oog houden dan ben ik zeker.
HOelang zou ik wachten met een nieuwe diersoort te introduceren? ze staat dus op konijn van 3 mei en heeft in haar 1e week eens die fazant en dat katteneten gepikt.
en zou ik haar haas mogen geven als 2e diersoort of is dit teveel zoals konijn? i.v.m. het ontwikkelen van een nieuwe allergie?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2347419
Als je het goed wilt aanpakken, voer je minimaal 6 weken konijn voor je een nieuwe diersoort introduceert. En ik zou wachten tot de jeuk helemaal weg is. Haas is wel een goede tweede optie denk ik!
Door fydgi
#2347423
ok dan begin ik te rekenen vanaf 8mei want 7mei heeft ze de kattenbrokken gepikt :p
dan geef ik konijn tot 19 juni, behalve als ze dan nog jeukt dan langer. amai das nog lang :p
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2347445
Heel goed! Ja erg he. Pffff. Maar het is het allemaal waard, echt echt!! Ga je de datum nu rood omcirkelen in je agenda? Hehe  :biggrin2:
Door eelke
#2347475
Kiezebrink konijn heb ik ook nog 6 kg van liggen in de vriezer, sinds december ofzo...
Durf hem niet te voeren...

Het is inderdaad echt veel geduld hebben als je elimineert. En heel, heeel goed opletten! Geduld is wel een schone zaak, uiteindelijk, als je op het punt bent dat je er horendol en onzeker van bent, komt er ineens verbetering, en dan loont het zeker wel :)

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door