Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2346837
hoi allemaal,

vandaag zijn we met de kvv begonnen en Duke vindt het, zoals te verwachten, heerlijk. Die bak is binnen paar seconden leeg.

Ik heb van Lotgering 6 verschillende soorten voer. Van elke soort 3 stuks om mee te beginnen. Daarom heb ik ook bedacht om 3 dagen achter elkaar hetzelfde te voeren zodat ik goed kan bekijken waar hij op reageert en of hij alles eet.

Duke is een labradoodle die groot gaat worden. Hij is nu 13 weken en ong 10 kg (morgen ff wegen bij de da)
Omdat het dus een grote hond gaat worden, heb ik begrepen dat ik dan 5 tot 6% van zijn gewicht moet aanhouden.
De pakjes van Lotgering zijn 500 gram. De rest van de percentages ga ik aanvullen met barf. Beginnersbarf uiteraard, dus in het begin toch nog alleen even kippennekjes.
Ik heb een heel excelbestand gemaakt om alles te noteren, maar grofweg zal ik zijn menu hieronder zetten.

dag 1/3 kip (25% rund,25%lam,50%kip) 2 dagen een rauw eitje van onze eigen kippen, 1 dag 2 eetlepels yoghurt.

dag 4/6 lam/rijst (30%rund 54%lam 14% groente,2%rijst), 1 dag 1/4 teentje knoflook, 1 dag ei, 1 dag yoghurt. per dag aangevuld met kippennekjes tot % gewicht.

dag 7/9 totaal (45% rund, 30% lam, 25% kip) aanvullling zoals dag 4/6

dag 10/12 vis (40%rund, 30%lam, 30% vis, aanvulling zoals hiervoor

dag 13/15 eend (50% rund, 50% eend) 1 dag kipkarkas, 1 dag kippennekken, 1 dag 1 kleine sardine, 1 x ei, 1 x yoghurt, 1 x knoflook.

dag 16/18 pens (65% rund, 35 % lam waarvan 15% pens) aanvulling zoals 13/15.

Ik weet dat er veel kip bij zit in dit geval, maar Duke moet natuurlijk nog beginnen dus als hij dit weg kan werken ga ik met andere dieren uitbreiden.

Verder zal hij wat gekookte groente van wat wij eten krijgen, afhankelijk van wat we eten. Het bereiden van een groentenhapje moet ik nog even verder uitzoeken.

Op deze manier heeft hij toch 5 verschillende dieren. Haasachtigen moet er nog bijkomen en ik ga ook nog op zoek naar wat andere vogels. Misschien dat ik ook nog kippevleugels geef, maar die heb ik nog niet in het lijstje gezet, maar als ik dat doe, is het ergens ipv kippennek.
En als hij iets ouder is, heb ik mooie zalmkoppen voor hem gevonden, maar we beginnen eerst met een klein visje.

Ik weet dat niet iedereen blij is met Lotgering omdat het wat vetter is. Omdat ik mettertijd op half kvv/half barf wil overgaan, kan ik die verhouding wel bijstellen. Lotgering is nu eenmaal voor ons ook wat beter te betalen.

Ik ben benieuwd of dit voor de eerste 18 dagen een beetje goed is.
Door M@rina
#2347038
Voor mijn gevoel zit er iets vaak ei en yoghurt in het menu. 2 eitjes per week is denk ik wel voldoende, 1x per week yoghurt zou ik in combinatie met groente geven en ik zou 1x per week 1 maaltijd van vis geven vul de rundlamvismix aan met een paar sardientje, en er mag iets meer eend in je menu.

Door de samengestelde kvv's zit er veel kip (wat je ook nog eens aanvult met karkas en nekjes), rund en lam in. Ik zou op de dagen dat er geen kip in de kvv zijn dit ook niet aanvullen met kippenkarkas of nekjes.
Goed idee om in het begin een paar dagen achter elkaar hezelfde te geven, dan kan je goed zien hoe zijn ontlasting op de verschillende kvv's blijft, maar als je dat éénmaal weet kan je per dag afwisselen als je maar  diersoorten in 3 weken geeft.

Hieronder een iets evenwichtiger menu:

1/3 kip (25%rund, 25% lam, 50% kip) aanvullen met kipkarkas of nekjes

4/6  pens (65% rund, 35% lam en pens) 2 dagen aanvullen met een eitje

7 vismaaltijd (40%rund, 30%lam, 30% vis) ongeveer de helft van de maaltijd uit sardientjes laten bestaan.

8/10 eend (50% rund, 50% eend), als je durft aanvullen met een eendennekje

11/13 lam/rijst (30% rund, 54% lam, 14% groente, 2 % rijst) 2 dagen aanvullen met een eitje

14 vismaaltijd (40%rund, 30%lam, 30% vis) ongeveer de helft van de maaltijd uit sardientjes laten bestaan.

15/17 totaal (45% rund, 30%lam, 25% Kip) aanvullen met kipkarkas of nekjes

18/20 eend (50%rund, 50% eend) eventueel aanvullen met een eendenekje

Je kan ergens 1 maaltijd (niet de heledag) per week vervangen door yoghurt/groenteprutje.
Geef bij het eitje ook de schaal ei zonder schaal kan diaree geven, met schaal voeg je calcium toe wat stoppend werkt.
Bedenk dat bot/calcium stoppend werkt dus hoe meer bot (karkas) je toevoegt hoe groter de kans op harde ontlasting, dus voeg niet te veel karkas toe. (Kippen)nekjes bevatten veel minder bot en kan je prima toevoegen zonder dat de ontlasting keihard wordt.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2347108
Dank je wel voor je advies! Ik was idd ook van plan om eendennekjes te kopen. Ik moet even kijken waar ik die kan krijgen hier in de buurt. Het is idd de bedoeling dat zodra ik weet of hij alles eet, alles meer door elkaar gaat. En ik ga op zoek naar losse lamspens.

Ik had geen idee hoeveel yoghurt je mag geven. 2 eetlepels is natuurlijk niet zo veel en gaf ik meer als tussendoortje. Hoeveel is normaal voor een pup? De eitjes eet hij al met schil en al op. Hij vindt die geweldig.  Die geef ik ook apart van de maaltijd als tussendoor. Ze zijn van onze eigen kippen en dus niet zo groot als uit de winkel. Het zijn kleine wyandotte kippen. Even wegen. 30/35 gram per stuk. (beetje afhankelijk van welke kip). Dus als ik de vis geef dan kan ik ook een halve lotgering vis geven (250 gram) en dan aanvullen met sardine. Ik ga ff mijn schema opnieuw aanpassen.

Voor het groenteprutje ga ik even kijken hoe ik dat moet aanpakken.

Meer tips zijn uiteraard welkom.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2347117
Ow, en even over het ontlastingverhaal. Hij poepte met de brok best veel. het waren wel drollen, maar niet heel erg stevig zeg maar. En het was lichtbruin (idd, de kleur van zijn brok) Vandaag nog wel 3 keer gepoept, maar de drollen waren aanzienlijk kleiner en steviger. En heel donkerbruin van kleur. Is dat normaal? Ik heb nooit een drol van een barf/kvv hond gezien. Dat ze steviger zijn wist ik wel.
Door M@rina
#2347162
Ja hoor, donkere bruine drollen zijn normal versvoer drollen  ;D  De kleur kan wel variëren van kip worden de drollen lichter van kleur, okergeel/lichbruin en als je te veel bot geeft worden ze wit.

Groenteprutje is heel makkelijk te maken. In dit linkje staat hoe het moet:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 685.0.html

Yoghurt is een lekkere aanvulling en goed voor de darmen, maar het is geen noodzaak in het menu, wel lekker om door een groenteprutje heen te doen.

Op de visdag kan je de helft lotgering vis en de helft sardientje geven, geen probleem.

V.w. b de eieren. Mijn, kleine, hondjes krijgen 1 ei in de week, ik heb er net één gewogen: 70 gram, dus voor een labradoodle zijn 3 eitje van het formaat wat jij hebt prima. Ik weet alleen niet of dat voor een pup ook niet wat veel is.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2347224
tnx weer voor je advies. Ik had voor vandaag nog geen kippennekjes uit de diepvries gehaald en helaas had ik een kilozak diepgevroren aan elkaar geplakte nekjes, dus ik moet morgen maar even die zak ontdooien en ze gauw verdelen. Ik heb het idee dat hij rond deze tijd om elf uur 's avonds gierende honger heeft. Hij is echt vervelend dan. Blaffen, aandacht vragen, naar zn bak lopen en likken in zn bak. Heb m wel wat gedroogde longstukjes gegeven. Verstopt her en der in z'n mand, zodat hij even bezig is.

Nog een vraagje, geven jullie ook nog wel gewoon als kauwding zo'n runderhuidbot? Of telt dat ook weer ergens mee?

edit, ik heb ze er net maar gelijk uit gehaald.
Laatst gewijzigd door Naomi B op zo 20 mei 2012, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2347255
Hoe vaak voer je je pup en op welke tijden?

Ik geef geen runderhuidbot. Bij mij krijgen ze gedroogde pensstaafjes of gedroogde paardenhuid om op te knagen. Soms ook een gedroogd kalkoennek (verkopen ze bij Zooplus)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2347264
meestal 9 uur in de ochtend, 2 uur in de middag en rond half zeven in de avond.

Ik zal van de week eens bestellen bij zooplus. Die runderlong gaat ook hard, want daar trainen we mee (ik knip het in kleine stukjes)
Door franca
#2347544
De dames krijgen ook geen runderhuidbot, geef wel eens een kong met kvv of een appel
wortels zijn ze hier ook gek op maar ik laat ze nooit alleen met een wortel of appel, ben nog altijd bang dat ze er in stikken :-[
Door M@rina
#2347577
[quote="Naomi M."]
meestal 9 uur in de ochtend, 2 uur in de middag en rond half zeven in de avond.

Ik zal van de week eens bestellen bij zooplus. Die runderlong gaat ook hard, want daar trainen we mee (ik knip het in kleine stukjes)
[/quote]

Dat zij toch prima tijden. Zou het kunnen dat hij al geleerd heeft dat als hij met de bak gaat lopen kl*ten dat jij hem wat lekkes geeft? Haal de bak gewoon weg, negeer het gezeur of ga even met hem spelen oefenen.  Geef voor het slapen gaan nog een gezond snackje. Mijn honden krijgen een snackje omdat ze anders gal spugen 's morgens.

Bij Zooplus hebben ze een heleboel gedroogd snacks,  't kost wel wat.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2348232
De bak weghalen is idd slim. Die blijft gewoon in de kamer staan, maar dat gaan we anders doen. Vandaag heeft hij 3 kippennekken gehad naast de kvv. Probleem vandaag. Vanmiddag bij mijn vriendin vers gehad. Nu had ik doorgegeven dat ze het wel een half uur van te voren uit de koelkast moest halen. Niet te koud. Ik weet niet zeker of ze dat gedaan heeft. Hij heeft het uitgekotst na het eten. En het direct weer opgegeten. :o Nou ja.

Vanavond hetzelfde verhaal, zowel de kvv als de kippennekken uitgekotst (per keer) en daarna weer opgegeten. Hij schrokt het wel erg snel naar binnen. Misschien te snel. Ik denk dat ik morgen de kvv niet in 1 keer geef maar iedere keer wat in z'n bakje doe. En er dus even bij blijf dat hij rustig eet.

Vriendin vond in zijn ontlasting een flinke worm. Wss een spoelworm. Misschien dat hij daarom ook niet lekker was? Vorige week z'n inenting gehad, dus nu ontwormen is tricky, maar morgen gaan mijn man toch even een antiwormmiddel halen bij de DA. Hij is met 2, 4, 6 en 8 weken ontwormt. Dit kan toch niet al in zo'n korte tijd van de kvv komen? Dat lijkt mij echt stug. Ik heb ook geen enkele vlo bij hem aangetroffen. Maar misschien was hij al eerder besmet.

Bah. Ik haat wormen.

Ik had overigens de Lotgering niet bij Lotgering besteld maar bij Djairo. Dat is bij mij in de buurt. Zij heeft ook wel eendennekken, maar niet elke week.

Zooplus is igg goedkoper dan de zaak waar ik het nu had gekocht, zag ik.

Hij slaapt nu wel, maar ook wat onrustig.
Morgen is het een verrassing wat hij eet aan kvv. Er zat geen stickertje op. Nou ja, we  gaan het zien.

Het is weer een heel verhaal geworden.  :o

Maak me een beetje ongerust om hem. Hoop maar dat we die wormen goed wegkrijgen. Maak me nu ook lichtelijk ongerust om mijn dochter. Die kroelt met m en heeft nog wel eens de neiging om haar handen te vergeten te wassen tussendoor. Heb haar op het hart gedrukt om dat vooral wel te doen.
Door M@rina
#2348304
Van kvv krijgen ze geen wormen hoor, lijkt me stug, eerder van viezigheid op straat, de kont van een besmette hond etc.

Het spugen en weer opeten kan inderdaad door schrokken of doordat het te koud is geweest. Maar als ze het daarna gewoon weer op eten, dan was het kennelijk even nodig om het er uit te gooien. Als hij verder tierig/vrolijk is, goed eet en drinkt geen paniek. Als hij sloom wordt, koortsig en zo,, dan is er wat aan de hand.

De nekjes bij Zooplus zijn gedroogd hé, dat is meer voor een lekker tussendoortje of knabbeltje. Als je een keer te weinig kvv ontdooit heb kan je wel zo'n nekje erbij doen maar het is geen vervanging voor het  echte  (lees niet gedroogde) spul. MAar als zoo[lus goedkoper is dan je huidige leverancier dan moet je echt verder gaan kijken hoor. Ik besel een kilo eendennekken voor 2,30 en dat is niet eems heel goedkoop.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2348504
Nee, de nekjes die ik haal, zijn vers hoor. Ik bedoelde het knabbelwerk te bestellen bij zooplus. Die bullepezen en andere toestanden. Beloninkjes enzo. Ik doelde op de gedroogde runderlong die ik eerder bij een dierenzaak gekocht had.

Morgen ga ik naar de poelier op de markt in Rotterdam en dan haal ik karkasjes, nog meer nekjes en wat ze nog meer hebben. En even langs de visboer  :biggrin2: (de goede!)

Vanmorgen rustig eten gegeven met kleine porties. Iedere hap moest hij even netjes zitten. En hij heeft heel rustig gegeten en niet gespuugd. Het bleek de lam rijst versie te zijn want ik ontdekte kleine stukjes groente.

Hij heeft idd een keer poep gegeten  :o geen idee hoe snel dat met die wormen gaat. Het kan ook nog van eerder zijn.

Bedankt voor je geruststelling  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door