Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2345489
Sorry als het hier niet goed staat!

Iemand in mijn omgeving vroeg van de week naar barfen. Als homeopaat (met eigen honden) behandelt ze op dit moment een broketende bulldog met jeukklachten. Meteen heel enthousiast allerlei informatie en de link van het forum doorgestuurd en enkele dagen later sprak ik haar weer. De klachten van de hond waren sterk verminderd dankzij de homeopathie(?). Zij zou doorgaan met behandelen en de hond kon dan gewoon op brok blijven. De redenatie hierbij was dat je met homeopathie zo sterk kunt ingrijpen dat een evt. allergie en alle andere klachten verdwijnen en overgaan op vers niet nodig is.

Ik stond even met mijn mond vol tanden en ben een beetje beduusd weggegaan  :-\. Kan homeopathie barfen dan echt 'overbodig' maken? (Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou nooit ofte nimmer terug willen, maar vraag me wel af hoe ik had kunnen reageren...).
Laatst gewijzigd door Xerox op vr 18 mei 2012, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2345519
Kul. Met homeopathie kun je het lichaam aanzetten om zichzelf te genezen. Dat kan al dan niet werken, meestal begin je bv niet zoveel met druppeltjes tegen kanker.
Een lichaam dat verkeerde of ongezonde voeding krijgt heeft het veel moeilijker met genezing dan een goed en gezond gevoed lichaam. Het is dweilen met de kraan open om daar dan homeopathie op los te laten terwijl je de grondoorzaak van heel veel kwalen, verkeerde voeding, laat bestaan. Heb je het over een kwaal of ziekte met een duidelijke oorzaak dan kan homeopathie best wat goeds doen maar het is absoluut geen wondermiddel waarmee alle kwalen weggetoverd worden. De uitvinder van de homeopathie meneer Hahnemann vond iig wel dat goede voeding en verzorging essentieel zijn voor een goede gezondheid.
Door smulpaap
#2345811
In dit geval geen hond maar een klein kind ,  mijn zoon werd indertijd ook behandeld door een homeopaat , maar naast de medicatie moest hij op een dieet wat was samengesteld door de arts . Pas op deze wijze was het zinvol om te behandelen . In het geval van mijn zoon ging het ook om een heftige allergie , heel veel jeuk en luchtwegproblemen . En overgevoelig voor heel veel dingen . We hebben dit pad zo,n 4 jaar bewandeld , en op deze wijze is hij genezen . Dus ik kan me bijna niet voorstellen dat het met een hond alleen maar kan als je alleen medicatie inzet
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2345822
Bout gezegd kun je dan met prednison barfen ook overbodig maken. Vreemde visie van deze homeopaath, bij wie ik er altijd van uitga dat ze vanuit het geheel denken, dus vanuit de basis van het probleem en niet naar enkel het lapmiddel.
Door Lizzy
#2345915
Xerox schreef: Sorry als het hier niet goed staat!

Iemand in mijn omgeving vroeg van de week naar barfen. Als homeopaat (met eigen honden) behandelt ze op dit moment een broketende bulldog met jeukklachten. Meteen heel enthousiast allerlei informatie en de link van het forum doorgestuurd en enkele dagen later sprak ik haar weer. De klachten van de hond waren sterk verminderd dankzij de homeopathie(?). Zij zou doorgaan met behandelen en de hond kon dan gewoon op brok blijven. De redenatie hierbij was dat je met homeopathie zo sterk kunt ingrijpen dat een evt. allergie en alle andere klachten verdwijnen en overgaan op vers niet nodig is.

Ik stond even met mijn mond vol tanden en ben een beetje beduusd weggegaan  :-\. Kan homeopathie barfen dan echt 'overbodig' maken? (Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou nooit ofte nimmer terug willen, maar vraag me wel af hoe ik had kunnen reageren...).
Aha, dus deze homeopaat begrijpt niet dat een basis voor een goede gezondheid, de fundering van het bestaan een goede voeding is? Je mag dus gewoon lekker roken, zuipen, slecht eten en als je ziek wordt ga je gewoon naar een homeopaat. Nee, da's goed dat ik het weet! Mag ik haar adres?
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2346123
Oke, duidelijk. Kan ik met een gerust hart blijven barfen  ;) :D Nee zonder gein, ik zie er zelf alleen maar de voordelen van in. En zou nooit weer een hond willen hebben zonder daarmee te barfen. Maar als er dan van die vragen gesteld worden, denk ik wel eens... Pfff hoe kan ik dit nou uitleggen!

Lizzy, ik stuur je een pb.
Door nienk
#2351739
zelf heb ik het idee dat er een verschil is tussen echt allergisch zijn, en allergische reacties vertonen. Reus is allergisch voor een aantal dingen, maar hij heeft ook dat 'probleem' met zijn lever-energie, wat hem 'te warm' maakt, wat ook jeuk, roodheid, krabben, stress, slechte weerstand e.d veroorzaakt. allemaal dingen die ook van een allergie kunnen komen en heel goed te behandelen zijn met chinese kruiden. met de chinese kruiden komt hij weer steeds meer in balans, met het idee dat als zijn lijf eenmaal weer in balans is en er geen verstoring plaats vind door bijvoorbeeld een allergische reactie oid, hij dan 'genezen' is. maar hij is dus wel OOK allergisch.

de hond die jij beschrijft zou best eens helemaal geen echte allergie (als in, wat wij in de westerse geneeskunde allergieën noemen) kunnen hebben, maar een vergelijkbare 'storing' als wat Reus heeft. dat dat met homeopathie te genezen is, dat geloof ik wel. als dan de klachten helemaal af nemen en het geen verschil maakt wat de hond eet, dan is de hond niet allergisch, dan was ie 'slechts' uit balans.

nu is het wel zo dat allergieën een enorm westers verschijnsel zijn. in heel veel andere culturen/geneeswijzen bestaat er helemaal niet zoiets als allergisch zijn. niet in de taal, niet in de geneeswijzen. ik liep daar tegen aan toen ik van de winter naar egypte ging, en een kennis in het arabisch op wou laten schrijven 'ik ben heel erg allergisch voor paprika, als ik dat eet, of iets eet waar het mee in aanraking is geweest moet ik direct naar het ziekenhuis' en 'ik heb iets gegeten waar ik allergisch voor ben, ik moet zo snel mogelijk naar het ziekenhuis'. hij heeft iets opgeschreven wat de mensen daar zouden begrijpen, maar 'allergisch' weg gelaten. ik geloof dat er uberhaupt geen woord voor was, en als er wel een woord voor was zouden ze er niets mee kunnen behalve denken 'die rare westerlingen ook, nou ja, we geven haar maar geen paprika, het zal wel.'

maar het bestaat denk ik niet dat er bij mensen van andere culturen geen ziektebeelden voor komen die wij een allergie zouden noemen. zo gedacht, kan ik me wel indenken dat er volgens andere geneeswijzen manieren zijn om dat wat wij allergie zouden noemen te 'genezen' of op een manier te benaderen die volledig anders is als wat wij zouden doen. ik heb, westers als ik ben, alleen geen idee hoe.
Door Fido
#2351928
Lizzy schreef: Aha, dus deze homeopaat begrijpt niet dat een basis voor een goede gezondheid, de fundering van het bestaan een goede voeding is? Je mag dus gewoon lekker roken, zuipen, slecht eten en als je ziek wordt ga je gewoon naar een homeopaat. Nee, da's goed dat ik het weet! Mag ik haar adres?
Idd! net zoals heel veel orthomoleculair therapeuten voor elk "dingetje" wel een supplementje weten  ::)

De basis is: Whole food  ;) al het andere is ondersteunend of tijdelijk.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2353564
Ook Hahnemann, grondlegger van de homeopathie gaf aan dat als de voeding niet goed was, homeopathie dweilen met de kraan open was.
Nou was hij heel streng, je mocht niet eens soep eten met kruiden er door, maar voeding is dus wel degenlijk belangrijk, ook als je homoepathie als geneeswijze gebruikt.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2355825
Envie schreef: Ik lees fff mee....mooie uitleg hier !!
Inderdaad!

Wat ik hier vooral teruglees is dat homeopathie gezien moet worden als een aanvulling... Klopt dat?

@ nienk: duidelijk verhaal, wel een beetje ingewikkeld maar helder uitgelegd!
Door Mevroi Kruim
#2355943
Homeopathie is bedoeld om het lichaam aan te zetten en te helpen om zelf weer gezond te worden. Dat is dus een ander doel dan bij allopathische geneeskunde, waarbij ernaar gestreefd wordt om ziekteverwekkers te vernietigen. In die zin is homeopathie dus complementair, aanvullend bij een gezonde manier van leven en dus ook eten. Soms is gezond leven niet voldoende om gezond te blijven en dan heeft het lichaam extra hulp nodig om zelf de ziekteverwekkers of de kwalen de baas te worden.
Gebruikersavatar
Door pike
#2356163
Xerox schreef: Sorry als het hier niet goed staat!

Iemand in mijn omgeving vroeg van de week naar barfen. Als homeopaat (met eigen honden) behandelt ze op dit moment een broketende bulldog met jeukklachten. Meteen heel enthousiast allerlei informatie en de link van het forum doorgestuurd en enkele dagen later sprak ik haar weer. De klachten van de hond waren sterk verminderd dankzij de homeopathie(?). Zij zou doorgaan met behandelen en de hond kon dan gewoon op brok blijven. De redenatie hierbij was dat je met homeopathie zo sterk kunt ingrijpen dat een evt. allergie en alle andere klachten verdwijnen en overgaan op vers niet nodig is.

Ik stond even met mijn mond vol tanden en ben een beetje beduusd weggegaan  :-\. Kan homeopathie barfen dan echt 'overbodig' maken? (Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou nooit ofte nimmer terug willen, maar vraag me wel af hoe ik had kunnen reageren...).
Zonder de voorgaande reacties gelezen te hebben, denk ik eerder het omgekeerde:

barfen kan homeopathie overbodig maken
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2363003
@ Mevroi Kruim: in het geval van allergiehondjes zou homeopathie dus naast het barfen gebruikt kunnen worden om het lichaam te activeren zichzelf te 'helen'?

@ pike: dat is een goede!
Door nienk
#2363016
Xerox schreef: @ Mevroi Kruim: in het geval van allergiehondjes zou homeopathie dus naast het barfen gebruikt kunnen worden om het lichaam te activeren zichzelf te 'helen'?

@ pike: dat is een goede!
niet Mevroi Kruim, maar wel even reageren. Zo heb ik het wel met Reus gedaan. we zijn gaan elimineren, en min of meer gelijktijdig met wat andere middelen hem geholpen alle rotzooi op te ruimen en de juiste dingen weer aan te maken. ik heb zelf het idee dat dat de boel behoorlijk voorspoedigt heeft waardoor hij sneller herstelde van de jeuk ellende (wondjes, kale/rauwe plekken, etc.).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door