Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2345517
Ik sta voor een raadsel:
Het voer van Juma loopt terug in gewicht naarmate de dag vordert, hoe kan dit in hemelsnaam?
Ik ben begonnen de totale hoeveelheid voer voor 1 dag 'sochtends te bereiden, gooi het in een grote schaal, dek het af met een deksel of alufolie, en laat het in de koelkast staan.

Dit leek mij wel een handig idee, zodoende hoef ik alleen maar de juiste hoeveelheid voor een maaltijd eruit te scheppen en evt. nog iets anders toevoegen, zoals medicijnen oid.

Nu blijkt dat na verloop van enkele uren de hoeveelheid voer minder is geworden, eerst had ik twijfels of ik misschien fouten had gemaakt tijdens het afwegen, maar ik heb de proef op de som genomen met een hoeveelheid gemalen kippennek, en hiervan is het gewicht met bijna de helft verminderd.

Hier baal ik natuurlijk wel van, misschien kennen jullie dit fenomeen?
Komt dit door verdamping van het vocht? Maar het staat toch in de koelkast? En hoe kan ik dit oplossen?
#2345549
Ik heb het Juma gevraagd, maar zij weet van niets, de katten leven buiten en kunnen niet bij de KK.

Muis nee, tenzij het zo'n slimmerd is, die eraan denkt het deksel er weer op te leggen.

Het is echt raar, maar het is dus normaal dat het gewicht vermindert, als ik je goed begrijp Lida? Wat is acceptabel? een 10%?
En waardoor vermindert het gewicht?
Door Martine-Tom
#2345551
er zit vocht in wat verdampt, nooit over nagedacht maar het lijkt me logisch dat het daarmee dus minder word qua gewicht.
Maar 50% vind ik wel bizar veel, dan moet het totaal uitgedroogd zijn want dat is zo'n beetje al het vocht wat er in vlees zit.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2345553
Ik heb wel vaak dat als je vlees half bevroren portioneert, het altijd minder vlees blijkt te zijn wanneer het ontdooid is.
Vooral bij orgaan zit er nogal wat vocht in wat er uit loopt, dus het gewicht van het deel vlees is dan echt wel minder.
Maar ja, als alles in 1 bak ontdooit, dan zit het vocht dus ook in die bak, en dan zou het dus nog (ongeveer) even zwaar moeten zijn dan toen het bevroren was...
50% lijkt mij ook heel vreemd!
Door Martine-Tom
#2345556
Kim_S schreef: Ik heb wel vaak dat als je vlees half bevroren portioneert, het altijd minder vlees blijkt te zijn wanneer het ontdooid is.
Vooral bij orgaan zit er nogal wat vocht in wat er uit loopt, dus het gewicht van het deel vlees is dan echt wel minder.
Maar ja, als alles in 1 bak ontdooit, dan zit het vocht dus ook in die bak, en dan zou het dus nog (ongeveer) even zwaar moeten zijn dan toen het bevroren was...
50% lijkt mij ook heel vreemd!
Zelfs als je dat lekvocht meetelt kom je toch nooit op 50% lijkt me...
#2345677
Ik schreef foutief kippennekken, maar het zijn kippenruggen plus vleugels.
Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat het ligt aan het feit dat deze ruggen en vleugels van de supermarkt komen en het dus gaat om plofkip. (Reden voor mij om nooit meer dit soort vlees aan te schaffen.)

Niet dus de kip die ik normaal bij de slager haal, en biologisch is. Ik heb het ook nooit eerder meegemaakt met het vlees voor de katten, wat dus altijd bij de slager vandaan komt.

De verdamping heb ik ook in overweging genomen, en ook het vocht wat uit het vlees wegdruipt.
Waarschijnlijk bestaat plofkip voor een groot gedeelte uit water???
Door Eira
#2345704
Een vroegere schoolvriendin van mij woonde naast een bedrijf dat de kippen gereed maakte voor de supermarkt e.d. Haar moeder haalde daar altijd kip. De eigenaar van het bedrijf vertelde dat er water gespoten wordt in de kip om er meer volume (en gewicht) aan te geven en zij kreeg het dan voordat er water ingespoten werd.. daarom is je kipfilet ook altijd twee keer zo klein als het gebakken uit de pan komt.. Bij normale kip betaal je dus ook eigenlijk voor extra water :(
Gebruikersavatar
Door koekje
#2345710
Je hebt een bak en die vul je met een hoeveelheid voor een hele dag.
Halverwege de dag is daar dus al de helft van opgevoerd en in de hond beland. Dan is het logisch dat er de helft minder in de bak zit.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2345712
[quote="koekje"]
Je hebt een bak en die vul je met een hoeveelheid voor een hele dag.
Halverwege de dag is daar dus al de helft van opgevoerd en in de hond beland. Dan is het logisch dat er de helft minder in de bak zit.
[/quote]

:2funny: :2funny: :2funny:
Door Martine-Tom
#2345713
[quote="koekje"]
Je hebt een bak en die vul je met een hoeveelheid voor een hele dag.
Halverwege de dag is daar dus al de helft van opgevoerd en in de hond beland. Dan is het logisch dat er de helft minder in de bak zit.
[/quote] :biggrin2:
#2345743
@Koekje
Je hebt een bak en die vul je met een hoeveelheid voor een hele dag.
Halverwege de dag is daar dus al de helft van opgevoerd en in de hond beland. Dan is het logisch dat er de helft minder in de bak zit.
:biggrin2:
:naughty:

PS voor koekje
Ik lig altijd blauw van de lach hier om je lakonieke opmerkingen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2345845
Als het goed is, is er wetgeving voor het opspuiten van vlees. Hoe en wat precies, weet ik niet. Ik weet dat er in NL NL-reglementen zijn en je hebt een beetje EU-reglementen.
In NL is het toegestaan vlees tot een bepaald percentage op te spuiten (te 'behandelen' met eiwit-dinges oid), het percentage zelf weet ik niet. Ik weet wel dat zgn plofkip of vlees uit de super niet altijd opgespoten hoeft te zijn.
Als ik in Frankrijk een vleesje in de hypermarché haal, dus zonder eko-label, is dat minder of zelfs niet opgespoten. Helemaal als je het met NL gaat vergelijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door