Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2345559
Hallo,

Ik ben Brigitte en ben nieuw hier op Barfplaats..tenminste ik lees van tijd tot tijd wel mee..maar besloot nu dan toch maar aan te melden  ;).

Wij zijn labradorfokkers..net...en krijgen deze zomer ons 1e nestje. Erg spannend allemaal..en nog eens extra omdat we vers voeren en niet iedereen hier
bekend mee is bij een drachtige teef en de pupperts. De kennis omtrent dit onderwerp is in onze omgeveing dus beperkt.
Al onze labjes krijgen kvv en 1x per week barfen we hier. Onze jongste is een pup van 4 mnd en na veel wikken en wegen hebben we toch
besloten haar te laten opgroeien op vers. Daar zijn nl nogal wat voors en tegens die me aan het twijfelen maakte.
Maar nu begrijp ik dat het mn belangrijk is dat je vers met een natuurlijke calciumbron voert aan je pup.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe en of jullie het versvoeren hebben aangepast..of aangevuld tijdens de dracht en tijdens het zogen van jullie teefje?
Natuurlijk ga je langzaam wat meer voeren..maar ga je ook bijvoeren..speciale extra producten? Zo ja..waarom..

Ben benieuwd naar de ervaringen en adviezen, alvast bedankt,

Brigitte
#2345814
Hoi Brigitte,

Welkom op BARFplaats!

Goed bezig :)

Officieel zou je, als je kvv voert niets meer hoeven doen dan de hoeveelheid verhogen.

Wanneer je barf voert dan minderen we in de laatste 2 weken het botpercentage en geven we er koolhydraat bij in de vorm van havermout, zoete aardappel, pompoen ect.
Veel teven (niet allemaal dus) eten in de laatste 2 weken, als de pups echt ruimte in gaan nemen, liever wat kleinere/zachte vleesbotten zoals karkasje, dan b.v. ribben.

Direct na de bevalling geven we weer meer vleesbotten.

In principe hoef jij dus niet veel extra's te doen. Maar als ik kvv zou voeren dan zou ik b.v. wel wat extra spiervlees geven, extra eitje, visje. eigenlijk van alles met een hoge voedingswaarde en dan tijdens het zogen de porties over de dag verdelen.

Hier nog wat extra leesvoer : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html
#2346795
Angelique, dank je wel voor je antwoord, ook de link heb ik even gekopieerd zodat ik het kon uitprinten (is wat makkelijker), is precies wat ik zocht.

Nog wel even een vraagje; Zoals ik aangaf barf ik 1x per week en verder geven wij 1x per week zalm of vis kvv, de rest is rund of kip of lam. Als extra krijgen ze af en toe wat yoghurt met een appeltje, een rauw eitje o.i.d.
Als ik haar in die laatste weken en tijdens het zogen extra's geef..bv idd een visje, een extra eitje of spiervlees lopen dan de verhoudingen niet door elkaar, of
is dat niet erg omdat het extra is? Is het voor mij, omdat ik kvv geef, ook belangrijk dat ik haar straks levertraanolie ga geven?

Ps; heb net ook even het stukje barf en kvv in 1 bak gelezen en dat heeft ook weer veel nuttige info gegeven...
Laatst gewijzigd door Labbers op zo 20 mei 2012, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#2350407
welkom hier,

tijdens het zogen voer ik altijd ook pens bij, dat is top voor de melkproductie ;-)
Verder niet bang zijn de hoeveelheden flink te verhogen, vooral tijdens het zogen
tijdens de dracht hier start ik pas met de hoeveelheid opvoeren in de laatste 2 weken & dan vooral door meerdere keren per dag te voeren,
na de bevalling gaan mijn teven hier echt 3 tot 4 x meer krijgen dan normaal...
#2366424
Allemaal bedankt voor jullie adviezen..ze is nu 5 weken en je begint al te zien dat ze drachtig is. Tot nu toe heb ik niet meer gevoerd..al wil ze wel heel graag :-)..een labje houd normaal al van eten maar nu denkt ze helemaal alleen nog maar aan eten!!

Ik zal jullie op de hoogte houden..

gr Brigitte
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door