Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kinnie
#2345216
Joeri heeft vanaf zijn tweede jaar (dat het bekend is, het is aangeboren) chronische luchtwegklachten. Hij wordt bij warmer weer snel benauwd, hoest en is "oud" voor zijn nog net geen 6 jaar. Het hoesten, hijgen en ouder worden is de laatste tijd erger geworden. Vorige week weer een aantal onderzoekenhiervoor gehad bij de DA waaronder ook een X thorax. Deze foto's zijn doorgestuurd naar een radioloog en die kon op de foto geen afwijkingen zien aan trachea of hart. Zijn hartje is wel iets vergroot, maar dit is schijnbaar binnen de referentiewaarden en kan nog geen klachten geven...
Hij heeft nu (omdat er niet een duidelijke diagnose naar voren komt) prednoral gekregen 20mg voor 3 dagen (3 dagen zijn voorbij) en vanaf dan 10mg per dag. Ik moet volgende week weer bellen om te kijken hoe het dan gaat en of de dosering weer aangepast kan worden naar beneden. De bedoeling is om een onderhoudsdosering aan te houden, omdat Joeri continue klachten heeft en niet echt aanvalsgewijs.

Nu vroeg ik me af.... Prednoral is natuurlijk een rotmiddel....
Zouo een holistisch DA meerwaarde kunnen hebben? Ik heb echt géén kaas gegeten van deze werkwijze, en heb dan ook geen idee wat ik zou kunne verwachten, maar ik hoor jullie er vaker over.... Wat heeft een holistische benadering voor meerwaarde ten opzichte van de reguliere diergeneeskunde?
Door tt-tjes
#2345386
Het heeft denk ik in zoverre meerwaarde buiten dat als je iets anders kunt vinden dan de reguliere medicatie, dit je hond ten goede komt denk ik.
Ik weet niet of er iets is voor de klacht die Joerie heeft.
Door inni
#2345585
Ik ben met Berre lang bij een klassieke DA geweest waarover ik eigenlijk best tevreden was maar ze zei zelf dat ze voor Berre niks meer kon doen dan hem op prednison zetten. Ik ben naar een holistisch DA gegaan met "t idee "die prednison kan later ook nog". Door z'n weerstand op te krikken en wat om zijn maag te ondersteunen gaat 't relatief goed met hem, hij eet wel nog alleen maar eend maar is voor 't eerst in zijn leven 12 weken zonder enig probleem en wat ons nog 't meest verbaast.........hij heeft altijd honger :D
Door Marije Lei
#2345829
Het is natuurlijk niet te vergelijken maar mijn paard heeft chronische bronchitis. Hier voor is geen onderhouds medicatie. Alleen maar stootkuren prednison op het moment van ernstige benauwdheid. Ik heb haar op homeopatische middelen en sinds dien geen prednison meer nodig gehad. Ze heeft wel periodes waarin ze meer last heeft, bv. het pollenseizoen of wanneer het erg droog en stoffig is buiten, maar verder doet ze het prima op haar druppeltjes en poeder.
Ik denk dat het dus zeker de moeite waard is om het te proberen, niet geschoten altijd mis!
Door Kinnie
#2345885
Marije Doedens schreef: Het is natuurlijk niet te vergelijken maar mijn paard heeft chronische bronchitis. Hier voor is geen onderhouds medicatie. Alleen maar stootkuren prednison op het moment van ernstige benauwdheid. Ik heb haar op homeopatische middelen en sinds dien geen prednison meer nodig gehad. Ze heeft wel periodes waarin ze meer last heeft, bv. het pollenseizoen of wanneer het erg droog en stoffig is buiten, maar verder doet ze het prima op haar druppeltjes en poeder.
Ik denk dat het dus zeker de moeite waard is om het te proberen, niet geschoten altijd mis!
Ik weet niet of het te vergelijken is, Joeri heeft ook chronische ontstekingen in zijn luchtwegen, keel en achterste gehemelte. Dat is 4 jaar geleden vastgesteld in Utrecht, maar waar de nu verergerde klachten vandaan komen is niet bekend. Nu je het zegt.... Ik had zelf de link nog niet gelegd, maar het is natuurlijk alweer weer voor pollen.... Misschien heeft dat een verband...! Het is namelijk sinds een aantal weken, maand of 2ongeveer, dat het erger is geworden....
Ik ga eens op zoek naar een holistische DA, mogelijk dat die inderdaad wat kan betekenen voor Joeri. De prednison werkt wel, hij hoest minder vaak...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2346472
Het lastige is dat je geen echte diagnose hebt. Ik kan dus niet voorspellen hoe goed een behandeling aan kan slaan. Maar als de prednison werkt dan moet het ook op een andere manier kunnen.
Door Marije Lei
#2346478
Ik bestel m´n homeopatische middelen van puur en groene os bij de paarden drogist. Ze hebben ook een onderdeel Dursey Dog, daar kun je alles voor honden krijgen. Ik gebruik voor m´n paard in het pollenseizoen puur pollen en het hele jaar luchtwegcompostium van groene os. Daar naast krijgt ze gedroogde anijs en foenegriek. Als ze heel erg hoest geef ik haar hoestdrank, gewoon van de drogist.
Door Parelridder
#2346599
Hitam schreef: Het lastige is dat je geen echte diagnose hebt. Ik kan dus niet voorspellen hoe goed een behandeling aan kan slaan. Maar als de prednison werkt dan moet het ook op een andere manier kunnen.
Bedoel je dat als algemeenheid, voor alle patienten wiens klachten afnemen m.b.v. prednison (ik denk bijv. aan een hersentumor) of m.b.t. Joeri?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2346834
Ik ben weer eens niet helemaal duidelijk: als het een aangeboren afwijking is verwacht ik niet dat ik er veel aan kan doen. Maar als prednison werkt dan zit er een aspect van zwelling/ontsteking en daar kan ik ook wel wat mee.

Bij bijvoorbeeld een hersentumor denk ik dat ik ook het zwellingsverminderende effect van prednison kan bereiken met Chinese kruiden dan wel homeopathie. Ik kan geen tumoren wegkrijgen.
Door Kinnie
#2347178
Bedankt voor je reactie Tannetje.
Bij Joeri is het inderdaad aangeboren volgens Utrecht... Wat hij heeft is chronisch ontstoken gehemelte (boven, achterin), keel en luchtwegen.
De prednison werkt in zoverre (tot nu toe dan, hij heeft nu 3 dagen 20mg gehad en 2 dagen 10 mg) dat hij minder hoest. Verder merk ik niet echt verschil, maar de temperaturen werken wat dat beteft ook niet echt mee. Zodra het warmer wordt zijn zijn klachten altijd erger, en voor Joeri zijn deze temperaturen in de zon eigenlijk al te warm.
Daarnaast is vorige week gebleken (op een ro foto) dat zijn hartje wat vergroot is, maar dat dit nog binnen de referentiewaarden valt waardoor hij hier nog geen klachten van kan hebben en verder onderzoek op dit moment ook niet noodzakelijk is...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2348689
Ok, bij cavaliertjes komt een eosinfiele tonsilitis voor die door kan slaan naar keel/gehemelte. Is dat het? Daar kan ik wel wat mee. Dat heb ik vaker bij de hand gehad.
Door Kinnie
#2363006
Ik weet het niet Tannetje, die naam heb ik nog nooit horen vallen...

Vandaag weer bij de DA geweest omdat Joeri gisteren echt een slechte dag had.. Hele dag keel schrapen,  hoesten en kokhalzen...
Wederom komt er weer niets bijzonders of anders uit... Ik ben een beetje hopeloos, er moet toch iets zijn???? Hij krijgt nu AB, dat kijk ik even aan, helpt het niet dan ga ik terug naar Utrecht....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door