Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Simone V
#2344292
goedemiddag!
vraagje over de groentemix. Binnenkort heb ik lekker verse aardbeien uit eigen tuin. Kan dat door de groentemix of worden aardbeien als fruit gezien en kan het dan niet?
ik ben benieuwd naar jullie reactie, want Sita lust ze wel graag, dus het zou een leuke aanvulling in de mix kunnen zijn in de zomer, toch?

grt, simone
Door Lizzy
#2344668
Ik beschouw aardbei als fruit en ik gooi het niet door de groentenmix omdat fruit niet lekker combineert met vlees en ik groentenmix wel combineer met vlees. Je kunt de aardbeien wel prima op lege maag voeren!
Door eelke
#2344683
Lida. S schreef: aardbei is een groente. Fruit groeit aan houtige gewassen, groente niet. Of het goed is voor de hond weet ik niet.
Wauw echt?
Wordt hier echt slim zeg!
Door Simone V
#2344771
Ah, bedankt voor het advies! Ik dacht al dat aardbeien fruit is, maar nu is dat dan zeker!
Dan gaat het niet door de groentemix, maar krijgt ze het lekker tussendoor, als ik zelf een broodje aardbei eet :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2344824
fruit groeit niet per definitie alleen aan houtige gewassen. Aardbeien zijn de vruchten van de aardbeienplant.
Buiten dat hebben aardbeien een relatief hoog suikergehalte (suiker -> gisting).
Door BarfBull
#2345010
Houd er wel rekening mee dat aardbeien veel histamine bevatten. Net als frambozen en een aantal andere fruitsoorten. Bij dieren (en mensen) die daar gevoelig voor zijn, kunnen ze een hevige acute allergische reactie veroorzaken. De kans dat het goed gaat is groot, hoor, maar áls je hond een allergische reactie krijgt, is de kans groot dat de aardbeien daar debet aan zijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2345094
Lida. S schreef: aardbei is een groente. Fruit groeit aan houtige gewassen, groente niet. Of het goed is voor de hond weet ik niet.
Deze laat ik mijn moeder lezen vanavond, als we weer spinazie krijgen.
Dan mag ik misschien de aardbeien opeten bij de aardappels en biefstuk  ;D
Door eelke
#2345116
Hope schreef: Deze laat ik mijn moeder lezen vanavond, als we weer spinazie krijgen.
Dan mag ik misschien de aardbeien opeten bij de aardappels en biefstuk  ;D
Nou, vind het wel interessant hoor, eigenlijk. Misschien denk ik even beperkt, maar kan ineens geen andere fruitsoort bedenken die aan een niet houtige stengel groeit.
Vond het ook altijd lastig om een tomaat ergens te plaatsen, maar dat valt dan ook onder groente, want geen houtige plant. Klinkt voor mij logisch, dat een tomaat onder groente valt.
Maar, dan zit er dus inderdaad verschil tussen fruit en vruchten eigenlijk.

Onder welke familie valt de aardbei eigenlijk?
#2345188
[pedantemodus] Om precies te zijn is de aardbei een schijnvrucht

"Wat we eten is de uitgegroeide, vlezige roodgekleurde bloembodem van de aardbeiplant. Op deze bloembodem staan talrijke stampers die elk hun eigen vruchtbeginsel hebben. Na de bevruchting ontwikkelt elk afzonderlijk vruchtbeginsel zich tot een zaadje. Figuur 5 laat een lengtedoorsnede van een aardbei zien. Bij elk zaadje bevinden zich de overblijfselen van de stamper. Meestal is alleen de uitgedroogde stijl nog te zien. Ook hier bestaat het zaadje uit een zaadhuid en embryo. Wanneer slechts èèn bloem verantwoordelijk is voor het ontstaan van meer dan een vruchtje dan spreken we over veelvoudige vruchten. Bramen en frambozen ontstaan ook uit een enkele bloem. Alleen is de ontwikkeling van elk afzonderlijk vruchtje te vergelijken met de kers. Het zijn veelvoudige steenvruchtjes. "

[/pedantemodus]

Aardbei is dus beslist geen groente.
Door Simone V
#2345325
interessante informatie!!
aardbeien hebben dus hele goede geneeskrachtige eigenschappen...dat maakt ze nog lekkerder  :biggrin2:
Als de hond bij de eerste aardbei die ze heeft gegeten geen allergische reactie geeft, kan ik er dan vanuit gaan dat ze daar niet allergisch voor is of kan dat altijd nog komen (bij teveel aardbeien eten?)
Door Lida. S
#2345541
Groente of fruit. Ik geloof dat dit een strijdpunt blijft. Ik heb diverse sites gevonden en overal is het: is een aardbei groente of fruit?
zie http://www.kusters-aardbeien.nl/ en http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... itgroente/ en nog veel meer sites. Maar mij maakt het niet uit. Aardbeien vind ik te lekker om aan de hond te voeren, of het nu gezond is of niet. Mijn honden krijgen genoeg gezonden dingen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door