Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Adriane
#2344817
Hallo allemaal!

Een hele tijd geleden heb ik hier een aantal berichten geplaatst met vragen over het weekmenu voor onze Friese Stabij Tibbe.

Inmiddels hebben wij een 2e hond erbij, een border collie van 2 jaar, en met haar gaan we ook over op versvoer. (Is nu brokkenhond dus gaan rustig beginnen).

Nu is het zo dat we met haar op zondag altijd gaan schapendrijven. Dit vergt aardig wat van haar en ik wil haar dan op die dag wat extra geven. Normaal krijgt zij nu op de zondag ochtend geen eten en krijgt ze dus maar 1 keer. Het plan is om haar nu tussen de middag iets extra te geven omdat er in vers minder energie zit dan in brokken (naar mijn idee).

Maar wat?

Een stuk spiervlees extra? Een visje?

Wat is het slimste?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Adriane

PS: Kan ik bij haar meteen beginnen met 50% vleesbot of is het verstandig dit op te bouwen en te beginnen met meer spiervlees? Ik ga zo ie zo rustig opbouwen met orgaan (eerste week 10 gr, 2e week 20 gr, 3e week 30 gr tot ze aan 60 gram zit) want ze gaat snel aan de race...
Door Mevroi Kruim
#2345194
Er zijn hier op BP mensen die professioneel schapen drijven en volgens mij krijgen die honden helemaal niks bijzonders of extra's, gewoon voldoende van een goed barf-menu. En dat zou ik ook doen.
Een keer per dag eten is geen enkel probleem voor een volwassen hond, voor veel honden is het zelfs aan te bevelen omdat ze beter verteren.
Een hond werkt niet lekker met een volle maag, honden zijn er juist op gebouwd om goed te kunnen werken met een lege maag. Ze zijn prima in staan om voldoende energie vrij te maken om door te kunnen gaan, itt mensen. En er zijn aardig veel mensen die ook liever en beter werken op een lege maag en 1 of 2x daags eten.

Vers bevat evenveel energie als droge meuk, alleen zit er meer vocht bij, dat is alles. In br*k komt de energie van koolhydraten, in vers van vet. Vet verteren is natuurlijk voor een hond, koolhydraten verteren niet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2345289
Eens met Mevroi Kruim. Hier wordt ook 1 keer per dag gevoerd en grote inspanningen (speuren, wandelen, fietsen enz) worden met gemak gedaan. Wat je kan doen als je je zorgen maakt over het overslaan van de zondag ochtendwandeling, is een deel daarvan zaterdagavond al te geven. Dan kan het goed verteren voordat de hond aan het werk gaan. En dan zondagavond de normale portie plus de rest van de zondagochtend maaltijd.
Door Adriane
#2345604
Super bedankt voor jullie reacties!

Ik heb besloten om de portie van zondag ochtend te verdelen over zaterdag avond en zondag avond.

Nu lees ik vaker dat het beter is 1x te voeren... Als dat zo is ga ik over op 1 keer. Onze jongste hond is nu ook een jaar geweest dus in principe zou dat kunnen... Alhoewel het voor hem dan wel 1 keer vrij veel word... ( weegt 25 kilo) dus twijfel een beetje...

Wat kan ik het beste doen?
Door Mevroi Kruim
#2345637
Geleidelijk 1 maaltijd kleiner maken en 1 groter, tot je er uiteindelijk maar 1 over hebt. Zo kan de maag rustig wennen aan de grotere hoeveelheid in 1x. Voor veel honden werkt dit super, maar er zijn honden die het toch beter doen op 2x voeren. Gewoon uitproberen. Er zijn nog veel grotere honden die minder dan 1x per dag eten dus het kan prima.
Door pallas
#2345771
Ik geef voor een zware trainingsdag vaak juist minder de avond ervoor. Dan hebben ze lekker de maag goed leeg als ze aan het werk gaan.
Op wedstrijd wou die van mij slecht drinken en als het zomers dan erg warm was had ik altijd van fijngemalen vlees bij me. Een klein beetje door het water en dan werd het lekker weggeslobberd.

Na afloop of als we weer thuis waren kregen ze dan een lekkere grote maaltijd en de volgende dag rustig aan. ( de mijne zijn wel gewend om een flinke maaltijd te eten en ze kunnen ook rustig een dag vasten, dan heb ik langszaam opgebouwd)
Door signmodel
#2345825
hihi pallas, in mijn sport geven wij de honden een uur van te voren veel te drinken op die manier.
hier eten ze elke dag gewoon, en mochten ze echt veel inspanning leveren en ik merk dat ze meer nodig hebben dan krijgen ze dat wel, merk je gauw genoeg.
de maag is ontzettend rekbaar vandaar ook dat 1x per dag voeren, een hond krijgt pas een vol gevoel wanneer de maag rekt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door