Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2333695
Na heel wat uurtjes hier rondgelezen te hebben zijn wij er ook aan toe om Barf uit te proberen. Ik ben Paula en samen met mijn man hebben we 2 Franse Bulldoggen. De oudste is 2, de jongste is een half jaar. Ook hebben we 2 katten, maar die moeten nog niets van vers vlees hebben.
De oudste hond heeft de 1e 3 maanden van zijn leven brokken gegeten, de jongste nog nooit. Ze eten Haaksbarf, af en toe een ei en een scheutje yoghurt. Ze zijn allebei nogal wat bezitterig met speeltjes of een bullepeesje, dus ik zal ze apart voeren.
Ik wil graag nog wat KVV blijven voeren op momenten dat ik minder tijd heb en voor mijn eigen gemoedsrust om zeker te weten dat ze niets tekort komen.

Dit is het menu wat ik gemaakt heb.

Alexander 2 jaar 13 kilo, slank in de taille, 350 gr. per dag

Zondagmorgen: 125 gr. Haaksbarf Zalm, yoghurt, ei
Zondagavond: 90 gr. kippennek, 100 gr. pens geit, 35 gr. groente
Maandagmorgen: 90 gr. eendennek, 90 gram paardenvlees
Maandagavond: 170 gr. Haaksbarf Zalm
Dinsdagmorgen: 90 gr. kippennek, 30 gr.orgaan lam, 35 gr. groente
Dinsdagavond: 90 gr. kippennek, 90 gr. hertenvlees
Woensdagmorgen: 170 gr. Haaksbarf konijn
Woensdagavond: 180 gr. Haaksbarf konijn
Donderdagmorgen: 90 gr. eendennek, 30 gr. orgaan kalkoen, 35 gr. groente
Donderdagavond: 90 gr. eendennek, 90 gr. paardenvlees
Vrijdagmorgen: 90 gr. kippennek, 30 gr. orgaan lam, 35 gr. groente
Vrijdagavond:  200 gr. Haaksbarf rund
Zaterdagmorgen: 170 gr. Haaksbarf rund
Zaterdagavond: 90 gr. eendennek, 90 gr. hazenvlees.

Victor 6 maanden, 10 kilo, neiging tot dik worden, 500 gr. per dag

Zondagmorgen: 200 gr. Haaksbarf Zalm, yoghurt, ei
Zondagavond: 130 gr. Kippennek, 120 gr. pens geit, 50 gr. groente
Maandagmorgen: 130 gr. eendennek, 120 gr. paardenvlees
Maandagavond: 250 gr. Haaksbarf Zalm
Dinsdagmorgen: 130 gr. kippennek, 40 gr. orgaan lam, 50 gr. groente
Dinsdagavond: 130 gr. kippennek, 120 gr. hertenvlees
Woensdagmorgen: 250 gr. Haaksbarf Konijn
Woensdagavond: 250 gr. Haaksbarf Konijn
Donderdagmorgen: 130 gr. eendennekken, 40 gr. orgaan kalkoen, 50 gr. groente
Donderdagavond: 130 gr. eendennekken, 120 gr. paardenvlees
Vrijdagmorgen: 130 gr. kippennek, 40 gr. orgaan lam, 50 gr. groente
Vrijdagavond: 280 gr. Haaksbarf rund
Zaterdagmorgen: Haaksbarf rund
Zaterdagavond: 130 gr. eendennek, 120 gr. hazenvlees.

Ik wilde ook kwartelkarkas en konijnkarkas meebestellen, als de nekken er goed in gaan wil ik dat in week 2 of 3 gaan geven voor de afwisseling.
Groente ga ik even koken of stomen. In haaksbarf zitten wortels en broccoli, dus wilde ik andere groente gebruiken. (biet, andijvie, witlof, bloemkool, komkommer, spruiten, kool, ed)

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, spannend om te bestellen om te zien wat het allemaal is en erg benieuwd wat de honden er van vinden!
Alvast bedankt,
groetjes Paula.
Door Lizzy
#2333805
Ik heb de percentages van het menu van Alexander nagerekend en kom op: 50% vleesbot, 14% orgaanvlees, 26% spiervlees, 10% groenten. De KVV's zijn dus niet meegeteld. Dit is prima.

Je afwisseling in diersoorten is natuurlijk subliem!! Zit er in de orgaanvleesmaaltijden lever, hart en nier ofzo?

Volgens mij heb jij perfect door hoe het moet. En hoef jij eigenlijk helemaal geen KVV meer te geven, kun jij prima buiten! Het ziet er goed uit hoor, je menu, echt!

Qua groenten zou ik me vooral concentreren op de bladgroentes. Als in Haaksbarf al broccoli zit, zou ik zelf geen bloemkool meer geven en sowieso niet teveel kool. Dat is niet gezond, teveel kool. Ik zou eerder waterkers, andijvie, paksoi, postelijn, e.d. geven. En bijv. courgette. Dat is ook beter dan komkommer.
#2333835
Dank je wel, het is fijn om even de bevestiging te hebben, dat het goed is.
De organen zijn idd hart, lever en nier. En dan zal ik bij de groentes goed opletten dat ik meer bladgroente neem.
Leuk! Ik ga bestellen en dan kunnen we beginnen!
Groetjes Paula.
#2340570
We zijn begonnen!! En ze vinden het heerlijk! Die koppies en vagende ogen in afwachting van hun bak met vleesjes is schitterend om te zien!
Ik heb inmiddels wel een paar vraagjes.

De kippennekken en de pens worden zonder te kauwen naar binnen gewerkt. Is dat erg of moet ik de pens in kleinere stukjes snijden en de nekken even met de hame bewerken?

Omdat eendennek wel goed ging heb ik ook al kwartelkarkas gegeven. Op de zak die ik gekocht had stond kwartelkarkas, maar de kwartel heeft ook een velletje. Ik neem aan dat dit dan een hele kwartel is en dat spievlees bijgeven dan niet nodig is?

Het groenteprutje vinden ze niet lekker, ook niet met yoghurt, ei, honing. Zelfs een beetje vis doorgedaan, maar niks...
Hoe leer ik ze dat eten? (...ik heb er nu een boterham doorgedaan... :-[, toen ging het wel..)

Alvast bedankt,
Paula
Door Lizzy
#2343998
[quote="paulavanloenen"]
We zijn begonnen!! En ze vinden het heerlijk! Die koppies en vagende ogen in afwachting van hun bak met vleesjes is schitterend om te zien!
Ik heb inmiddels wel een paar vraagjes.

De kippennekken en de pens worden zonder te kauwen naar binnen gewerkt. Is dat erg of moet ik de pens in kleinere stukjes snijden en de nekken even met de hame bewerken?

Omdat eendennek wel goed ging heb ik ook al kwartelkarkas gegeven. Op de zak die ik gekocht had stond kwartelkarkas, maar de kwartel heeft ook een velletje. Ik neem aan dat dit dan een hele kwartel is en dat spievlees bijgeven dan niet nodig is?

Het groenteprutje vinden ze niet lekker, ook niet met yoghurt, ei, honing. Zelfs een beetje vis doorgedaan, maar niks...
Hoe leer ik ze dat eten? (...ik heb er nu een boterham doorgedaan... :-[, toen ging het wel..)

Alvast bedankt,
Paula
[/quote]

Allereerst moet groentenmix fijn genoeg gemalen zijn. En het beste begin je ook met groentes die ze van nature lekker vinden. Dus pompoen, courgette, sperzieboontjes, andijvie, witlof, bietjes, wortel. Dus nog niet direct de meest uitgesproken smaken. En verder is het handig om de groenten + vlees of orgaanvlees met elkaar te vermengen en dit een paar uur op kamper temperatuur te laten komen. De smaken vermengen zich dan goed. De meeste honden doen er dan niet meer moeilijk mee.
#2344684
Ja idd, dat was de tactiek.  ;)
Ik had een groentemix van bieten, andijvie en courgette gemaakt. Aan het begin van de week had ik daar een restje witlof en komkommer doorgemalen en nu had ik slamix (rucola en veldsla) over, wat ik er bij door gedaan heb. Het orgaanvlees kon mijn machine ook aan, dus dat had ik er ook doorgemalen. Zo werd het groenteprutje wat dikker en vast wat lekkerder, want de heren waren flink aan het smakken in hun bak!

Leuk, we komen er wel! De honden genieten van de vleesjes en ik geniet daar weer van!  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door