Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#2342973
Wat ik me dus afvroeg:
Als een mens door een teek gebeten wordt dan is de kans op infectie tussen de 1% en 3%. De kans is kleiner naarmate de teek eerder verwijderd is.
Is de kans dat een hond een infectie oploopt dan ook 1 tot 3 %? En de kans dat wilde dieren het oplopen ook 1 tot 3%?
Dan moeten er veel dieren toch lyme hebben zou ik zeggen?
En als de kans gelijk is, zijn dieren dan misschien beter bestand tegen de ziekte van lyme? Of komt de ziekte niet zo tot uiting door hun kortere levensduur?
Hoe zit dat nou?
Ik vraag het me echt af. Bijv Kaio heeft in zijn leven meer dan 1000 beten gehad (en nee dat is niet overdreven) en echt niet allemaal in de eerste 24 uur verwijderd. En dieren in het wild zullen toch ook wel zoveel oplopen en daarbij worden ze toch vaak niet verwijderd. Dan zou je toch zeggen dat ze toch wel allemaal lyme moeten oplopen?
Door *Flip*
#2343504
[quote="Kaio"]
Wat ik me dus afvroeg:
Als een mens door een teek gebeten wordt dan is de kans op infectie tussen de 1% en 3%. De kans is kleiner naarmate de teek eerder verwijderd is.
Is de kans dat een hond een infectie oploopt dan ook 1 tot 3 %? En de kans dat wilde dieren het oplopen ook 1 tot 3%?
Dan moeten er veel dieren toch lyme hebben zou ik zeggen?
En als de kans gelijk is, zijn dieren dan misschien beter bestand tegen de ziekte van lyme? Of komt de ziekte niet zo tot uiting door hun kortere levensduur?
Hoe zit dat nou?
Ik vraag het me echt af. Bijv Kaio heeft in zijn leven meer dan 1000 beten gehad (en nee dat is niet overdreven) en echt niet allemaal in de eerste 24 uur verwijderd. En dieren in het wild zullen toch ook wel zoveel oplopen en daarbij worden ze toch vaak niet verwijderd. Dan zou je toch zeggen dat ze toch wel allemaal lyme moeten oplopen?
[/quote]


ik zou niet durven zeggen of dieren er meer of minder gevoelig voor zijn, ze kunnen het wel krijgen. Ik heb er wel eens naar gezocht, maar kan niet vinden over de gevoeligheid.

Voor een teek Lyme over kan brengen moet het besmet zijn met de bacterie Borrelia burgdorferi. Dat zijn lang niet alle teken.
Deze bacterie leeft in het darmstelsel vd teek. Op het moment dat de teek bloed zuigt verplaatst de bacterie naar de speekselklieren vd teek en kan zo mens/dier besmetten. Dit duurt volgens mij min 24h, maar kan ook langer duren.

Als je de teken meestal binnen de 24h weg haalt is de kans op lyme dus al aanzienlijk minder, misschien dat de teken die er langer zaten de bacterie niet hadden.
Door Lizzy
#2343563
Kaio schreef: Wat ik me dus afvroeg:
Als een mens door een teek gebeten wordt dan is de kans op infectie tussen de 1% en 3%. De kans is kleiner naarmate de teek eerder verwijderd is.
Is de kans dat een hond een infectie oploopt dan ook 1 tot 3 %? En de kans dat wilde dieren het oplopen ook 1 tot 3%?
Dan moeten er veel dieren toch lyme hebben zou ik zeggen?
En als de kans gelijk is, zijn dieren dan misschien beter bestand tegen de ziekte van lyme? Of komt de ziekte niet zo tot uiting door hun kortere levensduur?
Hoe zit dat nou?
Ik vraag het me echt af. Bijv Kaio heeft in zijn leven meer dan 1000 beten gehad (en nee dat is niet overdreven) en echt niet allemaal in de eerste 24 uur verwijderd. En dieren in het wild zullen toch ook wel zoveel oplopen en daarbij worden ze toch vaak niet verwijderd. Dan zou je toch zeggen dat ze toch wel allemaal lyme moeten oplopen?
Bij mijn weten zijn honden veel minder gevoelig voor Lyme dan wij mensen. Het komt natuurlijk wel voor bij honden, maar lang niet in die mate. Ik had er een artikel over. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelaten heb. Ik ga zoeken voor je!

Ik geloof je trouwens wel hoor, als je zegt "meer dan duizenden beten".
Moet je kijken :-X :-X :-X :-X

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2343584
Dit had een foto van mij kunnen zijn :( Ik heb op Aruba als trimster (in dienst van de dierenkliniek) gewerkt en daar eens zo een puppie binnengekregen.
Ik wist niet eens dat het kon maar dat arme diertje was zo volledig 'leeggezogen' dat het zware bloedarmoede had opgelopen.
We hebben haar helaas moeten in laten slapen, ze kon niet eens meer op haar pootjes staan :'(
Vreselijke dingen die teken! Dus ja, dat hij meer als 1000 x gebeten is geloof ik helaas direct...
Door Annemarie Rijnveld
#2343761
Ohhh, ik ben gewoon geschokt! Ik bedoel, zoiets heb ik nog nooit gezien en vind het zo erg. Hoe is dit nu mogelijk? Gaat het hier om verwaarloosde honden, of zijn het huishonden die enorm zijn aangevallen door die walgelijke teken?
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2343909
in nederland ben ik dit ook nog nooit tegengekomen, de pup waar ik het over had was een zwervertje welke naar de kliniek was gebracht door een vriendelijke meneer welke alle kosten wilde vergoeden en de pup graag hebben wilde. Heel triest dus...
Maar hij heeft wel een ander puppie uit het aangrenzende asiel dezelfde dag nog uitgezocht :)
Door Annemarie Rijnveld
#2344018
Ja ik denk toch ook wel dat dit echt heel extreme gevallen betreft, zwervertjes en verwaarloosde dieren.
Ik moet er niet aan denken dat je van een boswandeling thuiskomt met je hond en je vindt duizende teken op zijn lijf.
Door Lizzy
#2344043
Annemarie Rijnveld schreef: Ja ik denk toch ook wel dat dit echt heel extreme gevallen betreft, zwervertjes en verwaarloosde dieren.
Ik moet er niet aan denken dat je van een boswandeling thuiskomt met je hond en je vindt duizende teken op zijn lijf.
Dat zijn het ook. Ik wilde er ook alleen maar mee aangeven dat het niet zo moeilijk is, om als hond in een aantal jaar stuk of 1000 beten op te doen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2344081
oo die foto's, die zijn gruwelijk.  :o :-X
Nee gelukkig heeft Kaio de 1000+ in de loop der jaren opgedaan en niet allemaal in een keer. Het is wel eens voorgekomen dat we in een weekend van 2 honden ongeveer 70 teken bij elkaar hadden  :-X Veel nog vrolijk rondwandelend.
En bij een newfoundlander zie je er toch wel makkelijk over het hoofd, dus een groot aantal zal er ook langer dan 24 uur de kans hebben gehad, plus dat Kaio ze ook zelf probeert te verwijderen/kapot bijt. Vandaar dat ik vermoedt dat honden toch minder gevoelig moeten zijn voor lyme dan mensen. Anders zou ie toch al 10x ziek geweest moeten zijn.
Dus Lizzy als je het artikel nog terugvindt, graag!
Door Annemarie Rijnveld
#2344210
Dat zijn het ook. Ik wilde er ook alleen maar mee aangeven dat het niet zo moeilijk is, om als hond in een aantal jaar stuk of 1000 beten op te doen.
Ja, dat had ik begrepen, Lizzy. Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het zo afschuwelijk vond voor die hondjes en weten of in gewone situaties zoiets ook mogelijk zou kunnen zijn.

Kennelijk wel, als Kaio schrijft dat het hen eens overkomen is: 2 honden ongeveer 70 teken bij elkaar. Vreselijk, vreselijk en vreselijk. Het zijn zulke smerige krengen.
Maar Kaio, gebruik jij chemische troep tegen teken of gebruik je een natuurlijk middel, die je wanneer nodig opspuit (TT-olie oid)?
Door Jump
#2344222
Ik heb het mij ook vaak afgevraagd,in een hete zomer haal ik er hier ook iedere dag
meerdere teken vanaf,zeker aangezien wij bijna iedere dag in het bos wandelen.
En ondanks dagelijkse controle vind ik toch af en toe zo'n volgezogen ""erwt"in huis,
die heeft er dus lang ingezeten en vanzelf los gelaten.
Nu heb ik wel het idee dat het aantal wat minder is geworden sinds het Barfen(kan natuurlijk toeval zijn).
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2344290
Ik ben heel terughoudend in het chemische troep gebruiken, ook tegen teken. Ik vind het nogal wat, die zooi. Maar soms kan het niet anders.
Maar alleen Kaio is de tekenmagneet. De andere lopen er heel erg veel minder op. Natuurlijk TT spray deed niet zo veel bij Kaio.
Een andere hond Maci heeft allergien en daar gebruik ik zowiezo liever helemaal niks bij.
Met die 70 bij elkaar hadden ze dus ook geen chemische bescherming.
Op het moment heeft Kaio toch de scalibor band omdat het op het moment heel erg was met de teken(hij vind het ook niet fijn veroorzaakt toch jeuk en ongemak)  en omdat die beesten dus overliepen van hem naar mij en ik dus ook met een tekenbeet zat.
Maar goed ,aangezien honden dus zo vaak door teken gebeten worden, veel vaker dan de mens, en er volgens mij helemaal niet zoveel honden met lyme zijn zou ik zeggen dat ze er niet zo gevoelig voor zijn als mensen.
Door Annemarie Rijnveld
#2344323
Hai Kaio, op Internet een artikel van een IT dierenarts:
''Negli animali la malattia è subdola e difficilmente diagnosticabile. Da uno studio condotto recentemente pare che solo il 5% dei cani infettati presentino la malattia in quanto l’evoluzione clinica dell’infezione da borrelia dipende da numerosi fattori quali l’età del cane, il suo stato di salute generale, il suo sistema immunitario, la concomitante presenza di altre patologie, la quantità di borreliae veicolate dalla zecca o la concomitante inoculazione di altre malattie da parte della zecca stessa.''

''Sintomi: I primi sintomi di una borreliosi acuta sono di tipo muscolo scheletrico quindi dolori muscolari e zoppia, associati o preceduti da uno stato di malessere generale con febbre. Se l’infezione permane vengono poi intaccati altri organi come fegato e reni.
Il morso della zecca infetta può essere avvenuto anche mesi prima e ciò rende ancora più difficile la diagnosi.''

Vertaling:
Bij dieren is de ziekte van Lyme heel geniepig en moeilijk te diagnosticeren. Volgens een recent onderzoek is het waarschijnlijk dat maar 5% van de geinfecteerde honden de ziekte manifesteren, aangezien de klinische evolutie van de infectie veroorzaakt door Borrelia afhangt van vele factoren, zoals: leeftijd van de hond, zijn algehele gezondheidstoestand, immuniteitssysteem, aanwezigheid van andere ziektes, de hoeveelheid aan borreliae overgedragen door de teek, en de tegelijkertijd met de tekenbeet doorgegeven andere ziektes.

Symptomen: De 1e symptomen van acute borreliosi zijn van het soort spieren-skelet, dus spierpijn en kreupelheid, gepaard gaande of ook voorafgaande van een algeheel ziek voelen met koorts.
Met het voortschrijden van de ziekte worden ook andere organen aangetast zoals de lever en de nieren.
De tekenbeet kan ook maanden eerder hebben plaatsgevonden en dat maakt een juiste diagnose nog moeilijker.

Het artikel gaat verder met het verdere verloop van de ziekte, zoals kreupelheid veroorzaakt door een ontsteking aan alle gewrichten, nu eens aan dit gewricht dan weer aan een ander gewricht. Vaak gaat dit gepaard aan een steeds terugkerende koorts.

Beschadigingen aan andere organen zoals lever- en nierinsufficientie, hart- en vaatstoornissen, neurologische stoornissen.

De bekende ''eritema migrante'' zoals men dat bij de mens aantreft, komt bij de hond niet voor
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2344577
Ongeveer 70% van de honden heeft antilichamen tegen Lyme en is er dus mee in aanraking geweest. Toch worden honden maar zelden ziek en volgens mij weten we nog niet zo goed waarom sommige honden wel ziek worden en de meeste niet.
Door Envie
#2344699
OOOOH, die foto, ik krijg acuut jeuk  :o
Ben wel blij te lezen dat lyme minder voorkomt bij honden dan bij mensen. Mijn hond heeft ook al wat teken gehad  :-\
Wat zouden de eerste symptomen van lyme bij honden kunnen zijn ?? Ben nieuwsgierig .....(en oplettend  ;) )
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door