Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2344065
Kaat zoogt super goed. Maar gister werd ze kalm en moe ervan. Stond moeizaam om. Was loom en een beetje suf. Toen ik haar tempte was ze 39.8. En we moesten de nacht nog in. Ben gelijk naar de DA gegaan. Kaat kan en mag nu niets gaan mankeren.

Bloedwaardes onderzocht;
Orgaanwaarde goed
electrolytwaarde goed
Calcium goed maar laag binnen de normaalwaarde.
Ontstekingswaarde NIET goed.

Dus verder zoeken, waar zit de ontsteking. 1 melkpak was wel wat harder. Maar was ook de kant die eigelijk op dat moment leeg gedronken moest worden. Was ook niet overdreven hard. Toen toch maar een echo naar de baarmoeder. Niets te vinden gelukkig!

De ontstekingskiem zit dat waarschijnlijk toch in haar melklijst. Ik moet zeggen voor ik thuis was gister, werd het melkpak ook rood  :( ik heb heel de nacht om de 2 uur de pups eraf gehaald, melkpak met een koude lap gemasseerd, en nu word hij soepeler!! :) Ook Kaat haar Temp is gezakt naar normaal; 38,5

Wat moet ik doen?
Pups gaan bijvoeden met een flesje? Zelf vind ik dat eigelijk krom, want die melklijsten moeten dus duidelijk goed leeg gezogen worden.
MAAR calcium is dus wel wat laag, dus toch moeder wel gaan ontlasten??

Nanyanika's dieet is op dit moment:
4kg KVV ( div soorten)
500 karkas
Sinds gisteravond: ei en verpulverde eierschaal. Maar hoeveel mag ik dat geven?? 4 eieren op een dag?
onbeperkt Farmfood no1 te drinken.

Wat kan ik nog toevoegen om haar calcium peil goed te houden? Of moet ik toch de pups maar gaan flessen?? ( alleen de dikke pups)
#2344107
Als ik voor een zogende teef extra kalkrijke maaltijden maak, dan doe ik daar een levertraan capsule bij. Voor de opname is toch ook vit. d nodig.
Dat kan  met lever en misschien ook nog wel met andere produkten. Bij het laatste nest gaf ik een vit. d tabletje bij.
De hoeveelheid blijft voort mij gissen, maar voor een kleine hond leek me een 5mcg tabletje wel genoeg. Natte vinger werk.
Er staat in de bibliotheek vast wel iets over vemeld.

Hanny
#2344177
Spuit calcium wilde de DA nog niet zetten. Dus denk dat het met de calciumwaarde nog niet heel erg gesteld was. Ik heb alleen helaas niet gevraagd wat de waarde dan wel was.

Mooi, ik ga er lever uit halen. En ik heb nog vit.D druppels staan. Eieren gaan de pan in!

Morgen haal ik nog biogarde erbij, vandaag natuurlijk de winkels dicht  >:( Heb helaas ook geen koolbladeren daardoor.
#2344179
Nathascha schreef: Spuit calcium wilde de DA nog niet zetten. Dus denk dat het met de calciumwaarde nog niet heel erg gesteld was. Ik heb alleen helaas niet gevraagd wat de waarde dan wel was.

Mooi, ik ga er lever uit halen. En ik heb nog vit.D druppels staan. Eieren gaan de pan in!

Morgen haal ik nog biogarde erbij, vandaag natuurlijk de winkels dicht  >:( Heb helaas ook geen koolbladeren daardoor.
Nergens een boer bij jullie in de buurt waar je koolbladeren kunt halen?
#2344221
Nathascha schreef: Spuit calcium wilde de DA nog niet zetten. Dus denk dat het met de calciumwaarde nog niet heel erg gesteld was. Ik heb alleen helaas niet gevraagd wat de waarde dan wel was.

Mooi, ik ga er lever uit halen. En ik heb nog vit.D druppels staan. Eieren gaan de pan in!

Morgen haal ik nog biogarde erbij, vandaag natuurlijk de winkels dicht  >:( Heb helaas ook geen koolbladeren daardoor.
De meeste dierenartsen vergeten dat als de Ca-waardes in het bloed nog ok zijn, dit ook kan komen omdat ze al Ca aan haar botten aan het onttrekken is! NIET wachten tot de Ca-waardes laag worden! Heb je Ca-pillen in huis?
#2344251
Er is vast ergens wel een apotheek open, die waarschijnlijk wel ca. tabletten of zo heeft.
Als je het persé wilt, dan kun je er  aankomen. Moet je wel goed opneembaar calcium hebben.
Die koolbladeren lijkt me een knap lastige zaak. Zere oortjes bij kinderen kunnen ook tot rust gebracht worden (als je geluk hebt) met koolbladeren.
Kind op schoot en dan de bladeren tegen het hoofdje houden en best wel een tijdje, geen 5 minuutjes of zo.
Dus koolbladeren (waarschijnlijk biologische vers) op de tiet, een lange tijd vast houden, of er met een bandage omheen binden. Volgens mij gaat dat dus helemaal niet zo makkelijk lukken.
Misschien kun je nog uitzoeken, hoe dat dan zou moeten.  en ook uitzoeken welke kool. Er staat me iets bij van Rode. Er zijn gedachten, die niet altijd met de praktijk over een komen. Ik zou het niet eens overwegen, maar dat ben ik.
Ik zou trouwens de tiet verwarmen, maar dat blijft de eeuwige discussie, koud, of warm.
Succes met de moeder. Hier in de buurt is ook een nest van 15 Ridge backs, die zijn op de leeftijd, dat ze geënt gaan worden. (vertelde mijn dierenarts me).

Hanny
#2344256
Je 'bindt' het koolblad met vetwrap oid vast. Desnoods als je dat niet hebt met een theedoek ofzo. Zo moeilijk kan dat niet zijn, zolang het maar tegen de mastitis-tepel aanzit. Welke soort kool schijnt niet zoveel uit te maken.
Een kwartier tot 20 minuutjes is genoeg, de warmte van het lichaam activeert wat-het-dan-ook-is in de kool wat zo goed werkt. Er wordt aangeraden om het 2 keer per dag te doen.

Ik heb net gisteren Ca-tabletten gehaald bij de apotheek, maar daar heb je niet zoveel aan :-\. Je hebt wel het een en ander aan calcium-rijke voedingsmiddelen in huis, lekker laten eten dus maar. En als je denkt dat je toch een spuit wil laten zetten, neem ik aan dat je dierenarts ook wel komt toch.
#2344613
Lizzy schreef: Ik zou de eieren niet in de pan doen maar rauw geven en met schil!
Ok dank je.
Schil wil ze niet eten, die verpulver ik nu eerst. Ik maak even de gekookte eieren op en daarna gaat ze,ze rauw krijgen.

Rode kool van Daisy is inmiddels ook in huis. Nu hopen dat het werkt. Haar temp blijft nu wel weer laag, gelukkig. En haar melkklieren worden ook rustiger! Hard werken loont!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door