Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2341792
Hallo Allemaal,

Nu ik zo bezig ben met Barf en het probleem met Juma (Giardia), komen er weer allemaal nieuwe vragen bij mij naar boven - ik heb al van alles afgezocht, maar heb graag jullie mening en adviezen:

1. Knoflook, ik begrijp dat aan een pup onder de 10 Kilo een kwart van een knoflookteentje gegeven mag worden?
    Hoe wordt dit gegeven? Door de knoflookpers? of in kleine stukjes snijden of in zijn geheel?

2. Gember vers en geraspt,  hiervan geef ik nu een mespuntje per dag. Teveel of te weinig, gezien de problemen     
    Giardia? 

3. Kefir, is het beter voor een hond als het met melk wordt bereid of met water? Ik heb nl. gevonden dat beide kan, 
    maar dat Kefir aangemaakt met water gaat bruisen. Men gebruikt bij de bereiding van deze Kefir citroen en
    suiker, en suiker is natuurlijk helemaal niet goed.

    En kan ik Kefir samen met de probiotica geven, wordt dat teveel van het goede? Juma krijgt nu iedere dag
    probiotica (1 gram)

4. Besmetting Giardia en handen likken. Ik heb gelezen dat besmetting o.a. ook kan plaatsvinden door contact met
    de poep of ook de vacht zelf. Heb je daarna niet goed je handen gewassen, en je brengt je hand naar je mond, dan
    is het risico groot dat je besmet raakt.
    Nu vraag ik mij af, of besmetting ook plaatsvindt door likken van de hond aan je hand, of iedere keer dat je een 
    beloninkje geeft.
    Je kan toch ook niet iedere keer je handen gaan wassen, iedere keer dat de hond je een neusje of likkie geeft??

    Mijn DA zegt dat ik mij niet ongerust hoef te maken. Volgens haar is het niet zo gemakkelijk overdraagbaar.

Ik zou heel blij zijn met al jullie adviezen.
#2341802
Annemarie Rijnveld schreef: Hallo Allemaal,

Nu ik zo bezig ben met Barf en het probleem met Juma (Giardia), komen er weer allemaal nieuwe vragen bij mij naar boven - ik heb al van alles afgezocht, maar heb graag jullie mening en adviezen:

1. Knoflook, ik begrijp dat aan een pup onder de 10 Kilo een kwart van een knoflookteentje gegeven mag worden?
    Hoe wordt dit gegeven? Door de knoflookpers? of in kleine stukjes snijden of in zijn geheel?
Ja, een kwart knoflookteentje is prima. Ik knijp het uit en meng het door het eten.
2. Gember vers en geraspt,  hiervan geef ik nu een mespuntje per dag. Teveel of te weinig, gezien de problemen     
    Giardia? 
Poeh, ik denk dat het eerlijk gezegd niet zo heel krap komt met gember. Een mespunt lijkt me prima.
3. Kefir, is het beter voor een hond als het met melk wordt bereid of met water? Ik heb nl. gevonden dat beide kan, 
    maar dat Kefir aangemaakt met water gaat bruisen. Men gebruikt bij de bereiding van deze Kefir citroen en
    suiker, en suiker is natuurlijk helemaal niet goed.
Ik vind kefir drie keer niks en waterkefir al helemaal 10 keer niks, dus aan mij heb je niks in deze. Ik zou in ieder geval geen suiker geven. Suiker is altijd een bron voor ellende.
    En kan ik Kefir samen met de probiotica geven, wordt dat teveel van het goede? Juma krijgt nu iedere dag
    probiotica (1 gram)
Ik zou zelf dus alleen probiotica geven en geen kefir.
4. Besmetting Giardia en handen likken. Ik heb gelezen dat besmetting o.a. ook kan plaatsvinden door contact met
    de poep of ook de vacht zelf. Heb je daarna niet goed je handen gewassen, en je brengt je hand naar je mond, dan
    is het risico groot dat je besmet raakt.
    Nu vraag ik mij af, of besmetting ook plaatsvindt door likken van de hond aan je hand, of iedere keer dat je een 
    beloninkje geeft.
    Je kan toch ook niet iedere keer je handen gaan wassen, iedere keer dat de hond je een neusje of likkie geeft??
Ik zou daar niet te krampachtig over doen. Als je als mens al besmet raakt (gewoon de normale hygiene regels volgen), hoef je meestal niet eens behandeld te worden, gaat vanzelf over.
    Mijn DA zegt dat ik mij niet ongerust hoef te maken. Volgens haar is het niet zo gemakkelijk overdraagbaar.
Eens met je DA.
#2341839
Ha fijn, Lizzy, heel erg bedankt voor al je antwoorden.
Betr. Kefir zal ik even afwachten wat anderen ervan vinden, ik weet niet waarom jij het 3x niks vindt, misschien omdat er melk inzit of vindt jij de werking ervan gewoon niet zo geweldig?
Probiotica is misschien effectiever?

Ja, je hebt gelijk, ik begin aardig hysterisch te worden, moet ik mee ophouden. Ten slotte heb ik, behalve in de pupleeftijd, nooit mijn honden/katten ontwormd, en nog nooit ergens last van gehad (of misschien heb ik ze wel, maar weet ik het gewoon niet, dat kan ook :biggrin2:)

Mijn vraag over de hoeveelheid gember was omdat gisteravond Juma opeens compleet uit haar bol ging. Er was geen houden meer aan. Ruig rennen, bijten en een duivelse blik in haar oogjes. Zo kende ik haar nog niet.
Maar dan zal de oorzaak wel zijn dat het gewoon een veel te drukke dag voor haar is geweest, bezoek DA, ik veel weg voor het halen van medicijnen enz.
#2341843
Ik heb diverse keren water en melkkefir geprobeerd en ik vind de uitwerking ervan hoogst onplezierig en weinig effectief. Daarom gebruik ik altijd probiotica (zuivelvrij ja) in poeder/capsule-vorm.

Alles kan natuurlijk maar ik denk niet dat haar gedrag van de gember komt.
#2342124
@Eranthe
Hier wel goede ervaringen met melk kefir bij Lucky. Zijn ontlasting werd er steviger van, maar sinds de roosjes de geest hebben gegeven geef ik het niet meer. Ik gebruik nu probiotica van Solgar
Heb jij enig verschil gemerkt in werking bij deze twee? Of is het toch wel zo'n beetje hetzelfde?
#2342462
Annemarie Rijnveld schreef: @Eranthe
Heb jij enig verschil gemerkt in werking bij deze twee? Of is het toch wel zo'n beetje hetzelfde?
Bij Lucky maakt het niet uit of ik hem nu de melk kefir of de poeder geef, maar voor mijn gevoel hadden de andere honden van me hebben een snellere werking op de poeder en het scheelt gewoon heel veel in tijd. Uiteindelijk kies ik dus voor gemak. Het gemak heeft er dan wel weer een flink prijskaartje aan hangen. Dat is dan weer de andere kant. Ik gaf de melk kefir overigens niet alleen bij dunne ontlasting hoor, ook als er eens een dagje gevast werd dan gaf ik het.
#2343375
Dat uit dr bol gaan kan ook gewoon uitproberen enzo zijn hoor. Duke gaat elke avond een half uur uit zn bol. Heel de kamer doorrennen dan naar je toe en opspringen en zelf bijterig zijn. Heel hard blaffen enzovoorts. Doet me aan mn dochter denken toen ze baby was. Die moest ook altijd even heel druk zijn voor het slapen en dan ging ze daarna lekker slapen. Lijkt wel of Duke dat ook heeft. En inderdaad. Een beetje duivelse blik zit er ook in. Meestal gaat hij daarna gewoon lekker slapen. Voor de reste van je vragen, geen idee. Hoop dat ze snel opknapt.
#2343457
Naomie, ik denk toch dat ze het duiveltje in dr lijf had door een té drukke dag. Ze is nu gewoon haar lieve zelf weer.
Echt lekker hondje, luistert behoorlijk goed voor haar leeftijd.
Ook de poep is nu helemaal OK. Zie er geen botrestjes in, (maar ik maal het bot), en van juiste consistentie, in ieder geval denk ik dat ze nu goed haar voer begint te verteren.
Nu even zien of zij ook vanavond goede poep blijft houden, want vandaag heeft zij organen en pens op menu (afgezien van de andere zaken).

Hoesten doet zij nog wel, maar misschien duurt het een aantal dagen voordat Stomorgyl effect gaat krijgen. Zaterdag in ieder geval controle.
#2347262
Annemarie,

hoe is het nu? Beetje opgeknapt al?  Ook met het hoesten?

Tja, Duke heeft elke avond om elf uur zijn gekke half uurtje. Gaattie helemaal door het lint. Vanavond ook weer. Dochter heeft m een paar keer flink z'n plaats gewezen. Ik ook uiteraard. Toen hij uitgeraast was, kwam hij het duidelijk goed maken met ons. Even een knuffeltje geven met zo'n blik van, sorry. En dan is het weer rust. Beetje puppystreken. Kijken hoe ver hij kan gaan.

Hoop dat het met jouw schatje goed is. Vind het zo'n mooi meiske. Echt leuk.
#2347470
Hoi Naomie,

Haha, het is idd net als bij kinderen, hè? Krijgen ze een teveel aan prikkels dan gaan ze helemaal holderdebolder. Krijgen ze te weinig prikkels, dan gaan ze ook holderdebolder maar dan door verveling.
Dus een kwestie van juist evenwicht zoeken.

Ik vind haar zelf ook zo'n mooi schatje. Juma is over het algemeen een lief en rustig meisje en ik verzeker je dat ik dat na 3 mensenkinderen (3 jongens) toch wel een verademing vind.

Hoesten wordt in ieder geval iets minder, bronchieen rommelen veel minder zegt DA. Zaterdag ben ik begonnen met Panacur tegen de Giardia, 1 1/2 cpr/dag, voor 5 dagen. Daarna laat ik de poep weer Snappen.
Poep gaat echt heeeeel goed, ze heeft nu nog maar af en toe een beetje dunne poep na een gewone stevige poep gedeponeerd te hebben.
Gewicht gaat ook goed vooruit, afgelopen Zaterdag woog ze 6,5 Kg. Juma krijgt nu 600 gr. voer per dag plus de nodige beloninkjes.

Dus we zijn heel happy.
#2348239
Fijn om te horen dat het beter met haar gaat.

Duke lijkt wat rustiger te zijn vanavond. Hij heeft meer gegeten. Ik geef nu kvv met wat barf erbij. Alleen helaas vandaag bij zijn ontlasting een worm, vermoedelijk spoelworm, dus morgen naar DA wat halen. Mogelijk was hij daarvan van slag. En hij eet te snel, kotst het uit en eet het daarna weer op. pffff, heel verhaal, heb het al ergens anders gezet (bij kvv).

Het is ook weer ff wennen zo'n pup, Van ons is het ook meer dan 9 jaar geleden dat we een pup hadden. Ben een hoop vergeten lijkt het wel. Maar het is echt leuk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door