Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2327614
Mijn probleem is dat mijn kater Cuzco zijn vleesbot bijna geheel inslikt.
Een kippennek kraak je een keer of 10 en laat je zo naar binnen glijden.  Na drie keer proberen met tussenin een paar keer er terug uit te gooien, lukt dat wel. 
Het grote probleem is dus dat het er dan ook, na een tiental minuten tot een half uur, weer helemaal uit komt als ik die nek niet voorgemept heb, omdat we nog maar pas barfen.  Het verteert nog niet, is niet genoeg gekraakt en de maag gooit het er weer uit (hij eet het dan niet meer op).  Ik laat de nek heel, geef hem geen losse stukjes, net omdat hij ze anders zeker gewoon doorslikt.  Ik ben ze gaan meppen omdat Kleintje last heeft met kauwen en dan maar weinig vleesbot eet (ze geeft het snel op) en omdat het er bij Cuzco dus zo terug uit komt.
Nu weet ik wel dat als we een tijdje barfen, dat bot beter gaat verteren en het misschien niet meer eruit gaat komen, zelfs al slikt hij hem ongemept helemaal in.  Maar leuk is toch anders?

Zowel bij spier als bij vleesbot zie je hem na de maaltijd gaan liggen en zo grote boeren laten. Zo van die waarvan je niet helemaal zeker bent of er niets terug naar boven gaat komen...  :-\  Dat lijkt me ook niet zo gezond.

Maar goed, om hem aan het kauwen te krijgen.  Wat denken jullie dat het beste werkt? Hem zo groot mogelijke nekken geven? Eens eendennek proberen vb?  Maar ik zou niet graag hebben dat hij die ook zo naar binnen probeert te werken  :-X 
Ik wil hem graag aan het kauwen krijgen, ook op kippennekjes, want ik wil toch wel kippennekjes blijven geven, als het enigszinds kan. Dat is zo'n mooi vleesbotje voor katten.  Als het niet lukt, dan zorg ik wel dat de anderen nek krijgen en hij karkas (kan hij moeilijk zomaar naar binnen laten glijden), maar goed, ik wil wel eerst proberen.

Ik heb vandaag zijn nek vastgehouden en hem er stukken af laten knagen.  Ik moest serieus tegentrekken, want hij trekt hem tijdens het kauwen dus zo naar binnen.  Het laatste stukje werd dus ook steeds maar een paar keer op gekauwd en gewoon doorgeslikt.    Ik heb niet de indruk dat hij het snapt, maar misschien komt dat nog?  Ik weet wel dat ik daar geduld in moet hebben, maar misschien gaat hij daar net nog sneller van willen eten?
Hij was het er alleszinds niet mee eens, ik heb een gaatje in mijn hand van een nagel die wilde zeggen:  zeg! Laat nu eens los!!  >:(  Ik heb niet toegegeven.  8)

Enfin, wat zijn de beste methoden om een kat te leren te kauwen?
Op zijn spier zou trouwens ook leuk zijn.  Ik geef hem altijd 1 groot stuk, maar aangezien hij maar 45gr spier per dag moet hebben, is dat nog niet zo heel erg groot...
Sinds we over zijn op barf, gaat dat stuk spier nog veel sneller binnen dan toen hij voorheen vlees kreeg.  En dat vlees was vaak veel zachter.  Misschien dat hij net minder wil kauwen omdat het meer moeite kost?
Hij is wel zowiezo altijd een kat geweest die dus geen stukjes afkauwt.  Zowel Kleintje al Luis knagen een klein stuk af het grotere stuk en eten zo stukje per stukje. Cuzco die trekt het hele stuk naar binnen al kauwend.  Hij maakt altijd geluiden alsof hij er in stikt, en gooit het er tussendoor vaak half of heel terug uit, maar trekt zonder aarzelen weer verder naar binnen. 

Hij krijgt trouwens nooit nog iets wat de anderen zouden overlaten.  Dit omdat hij niet snel zou eten met het idee nog wat anders weg te kunnen snaaien.  Maar ik weet niet of die boodschap aankomt...    :-\  Hij schrokt nog altijd alsof zijn leven er vanaf hangt...  ::)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 30 apr 2012, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2327791
Ik zou die nekken voorlopig blijven meppen. En bij honden doen we het zo dat we iets geven dat zo groot is dat de hond het nooit zo weg kan slikken maar wel moet kauwen. Vasthouden wordt ook veel gedaan. Ik heb zelf wel eens een flinke lap pens aan een boom gebonden. Het duurt idd nog wel eens een tijd voordat er een wkartje valt.

Ik vind konijnenkarkas prima kattenbot, vooral die mooi bevleesde ribben. En dat zijn flinke stukken, dat krijgt 'ie nooit in 1x weg. Dus dat zou ik proberen. En ik zou dan voorlopig even de ene dag een flinke lap spier geven en de andere dag bevleesde konijnenribben. Met af en toe wat orgaan. Mijn katten geijden prima bij eenmaal daags eten dus ik zou denken dan Cuzco daar ook niet dood van om zal vallen als je dat een tijd doet.
Door Limpy
#2327793
Eendennekken zijn best groot dus ik zou het knap vinden als hij daar de reigertechniek bij zou kunnen toepassen...

Hoe eten je katten? In die zin: zitten ze vlak bij mekaar te eten?
Zou ik ze verder uit mekaar zetten zodat ze meer rust hebben met eten en evt minder slurpen.

10x kauwen vind ik toch netjes, limpy zuigt een kippennek al na 3x kauwen naar binnen (die krijgt ´m dus wel in stukjes geknipt nadat hij bijna een keer gestikt was en zo verteerd hij het ook beter)

Verder geen bruikbare tips voor je, succes ermee.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2327800
Sien eet ook graag met de reigertechniek. De beste remedie daartegen is hier toch grote dingen geven. Iets wat echt te hard is, zal een kat toch niet snel eten. Het kan wel iets zwaarder op de maag liggen, maar dat is dan maar zo.
Vleugels van een kip zal al niet in 1x in te slikken, net als karkasjes van vogels en hele kwartels.

Ik zorg er voor tijdens etenstijd dat er rust in huis is. Ze eten ook niet bij elkaar, ieder een eigen vreetkleedje in een andere hoek van de kamer (ot soms op tafel).

Soms zijn er extreem bevleesde vleesbotten, dus een heel deeltje van een prooi dat alleen gevild of gepluimd is. Ik geef zo'n stuk dan als vleesbot en spiervlees samen. Dit maakt het nog lastiger de maaltijd in 1 in de slikken.

Het kan zijn dat het schranzen toch minder zal worden. Nu is het allemaal nog spannend en feest, want ze zijn het nog niet gewend altijd iedere dag zulke lekkere dingen te eten. Bij Sien merkte ik ook dat het nieuwtje er wel af ging en dat geeft toch ook wat meer rust in het hoofd.
Door fem fatale
#2327993
Ik geef ook bewust hele prooi, omdat dingen die heel naar binnen kunnen, bij Plien ook heel naar binnen gaan.

Hier waren ze best snel achter, maar ze waren nog kittentjes en we zijn in een week van brok, via kvv naar kuikentjes en muizen gegaan. Kuikentjes en muizen kun je niet zo doorslikken, zeker niet als kittentje. In het begin aten ze er ook niet van, maar likten ze er alleen aan, maar toen ze eenmaal doorhadden dat het eetbaar was, hadden ze het kauwen ook snel door.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2328392
Ok, bedankt allemaal.

Ik hou alle tips in het achterhoofd.
Hem maar 1 keer per dag eten geven, gaat het hem echter niet worden. 
Kleintje heeft namelijk echt nood aan minstens 2 maaltijden per dag omdat ze anders gaat gal spuwen.  Bovendien zou ze haar volledige dagmaaltijd zeker niet in 1 keer opeten en ze is al niet te dik.  En Cuzco geen eten geven terwijl de anderen eten krijgen, dat gaat me niet lukken.  Dan gaat hij wild worden want ze merken het heel snel als ik met hun eten bezig ben, (hij is echt vrij gefixeerd op eten en eet als hij de kans krijgt tot hij barst) en heb ik bang dat hij dan zeker gaat denken dat hij moet vechten voor zijn eten.

Cuzco krijgt al de andere kant van de kamer te eten, de twee anderen zitten dichter bij elkaar. Maar die vinden dat niet zo erg. 
Ik heb ook zitten denken om hem misschien apart te zetten.  Dat hielp vroeger wel tegen het schrokken.  Maar het is niet zo eenvoudig om even een andere plek te vinden waar ik hem ook in het oog kan houden.  Ik kan natuurlijk niet op 2 plaatsen tegelijk zijn en als hij zo schrokt wil ik hem in het oog kunnen houden dat hij nergens in stikt...
Ik ga het nu nog even aankijken en opvolgen en kijken of het betert met de tijd of ik wat moet aanpassen.

Bedankt allemaal! :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2336170
Het gaat al veel beter met Cuzco.  Hij doet er duidelijk langer over.
Sinds die ene keer dat ik zijn nek vastgehouden heb, heb ik eigenlijk niets meer gedaan.  Ik ben wel ook met gemepte eendennekken begonnen.  Ik biedt natuurlijk altijd in zo groot mogelijke stukken aan, zowel nek als karkas en het gaat nu heel goed.  Hij kauwt mooi en kauwt er zelfs stukken af.  Nekken mep ik nog, maar ik ben het stilletjesaan aan het afbouwen. 
Hij doet over het vleesbot dan ook bijna net zo lang als de rest, dus dat is echt wel mooi.
Ook grote stukken vlees wordt nu mooier op gekauwd. 

Het bevalt hem zelf blijkbaar ook wel beter zo. 

Nu is Kleintje begonnen met te testen of ze grote stukken niet in zijn geheel kan inslikken, vooral als ze bot bevatten.  Maar dat komt wel goed, ik ken haar.  Ze leert het vanzelf wel af.  Ze is gewoon wat lui en wenst niet zoveel en zo hard te kauwen.  Ze zal er wel aan wennen. ;)
Door Envie
#2343248
ik lees ook fff mee, heb hier ook een die graag snel de boel opvreet....laatst een stukje lekker taai rundvlees slikte ze zo door  >:( en kwam er ook glijk weer uit. Toch maar fff kauwen (3x en hop weg) Ze eet 2x zo snel als de noor, want die is pas halverwege als dot al klaar is  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door