Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2336492
Afgelopen maandag zijn de pups geworden en dat was een dubbel verrassingspakket: 3-4 gezien op echo, dus gehoopt op 5 of 6 en er kwamen er 8, de samenstelling zorgde voor nog een verrassing: 7 reuen en 1 teefje! Faya lijkt nu echter stuk slanker dan voor de dekking. Had het plan opgevat om haar ca 1000 gram per dag ( voor dekking ca 500-575 per dag )  aan voer te geven, bij voorkeur zelf samengesteld al is dit bij Faya niet makkelijk omdat ze meestal kieskeurig is, merk nu ook al dat ze lever niet moest, groenteprut met ei en rauwe geitenmelk kon ik aan een van de andere honden geven, werd niet gewaardeerd, zalm is altijd al lastig, lukte omdat ik het zelf ging malen, geit ook gaan malen want at ze ook niet aan een stuk. Ik heb overigens wel het idee dat ze genoeg melk heeft, want de pups komen elke dag aan, sommige veel andere minder maar zijn in ieder geval niet afgevallen. Hier nog tips, ideeen? 
#2336527
ja, maar ze moet het ook wel willen of ik moet overschakelen op de kvv's die ik heb, fokkersworst van Richard versvoeding vind ze geweldig en smuldier ook ( maar ja, zit weer niet zoveel in en hoe moet het dan met 50-60% bot na bevalling ).
#2336782
Kort na de bevalling lijken de teven echt wel wat mager, dus voeren, zodat ze wat bij kan komen, voordat het echt zware zoogwerk begint.
Als ze geen zalm en andere dingen wil eten, dan daar geen tijd aan verspillen, maar geven, wat ze graag eet. Waarschijnlijk komt de grote honger wel en dan lust ze misschien  weer alles.
Geef haar een lekker bouillonnetje te drinken, een paar keer per dag, dan drinkt ze in ieder geval wat extra. Ik bied mijn honden de eerste dagen altijd hun bakje water aan, omdat ze liever zo weinig mogelijk opstaan. De eerste paar dagen maar een beetje extra  verwennen . Een klein beetje pupmelk door het drinkwater doen, wordt ook zeer gewaardeerd.
Ze zal veel meer gaan eten, dan die 1000 gram, die je in gedachten had en dat zal ze ook wel kunnen gebruiken.

Hanny
#2337043
Ja ik gaf ook wel eens wat bouillon aan jamie maar dan liefst met zo weinig mogelijk zout of zonder zout. Maar ook kvv is wel lekker makkelijk en daar eten ze vaak goed van. En mijn Jamie mocht zolang ze zoogde zo veel eten als ze wilde. Na 3 en halve week voerde ik de pups wat bij en gingen ze dus minder drinken. In de 4e week voerde ik ze echt goed en liet ze nog wel wat bij Jamie drinken en met 5 weken liet ik ze niet meer bij Jamie drinken. ze wilde dat zelf ook niet meer met die scherpe naaldjes die ze puppytandjes noemen. Doordat ik een ren aan de werpkist heb die volledig van gaas is waardoor Jamie dus continue zicht op de pups kon hebben en zij op haar vonden ze dit ook helemaal niet erg.

Om je teef straks weer mooi in de vacht te hebben zou je wat schapenvet of zalmolie aan het eten toe kunnen voegen. let op: niet te veel. Je zit niet te wachten diaree van je teef al is Jamie er nooit van aan de diaree gegaan.

Oh en je teef wil misschien ook wel wat opvolgmelk hebben als ze slecht eet. Ik moest een puppy met de fles voeren en maakte dan altijd wat extra melk voor Jamie.

Nou meer tips kan ik niet uit mijn geheugen graven voor je.
Succes!! En geniet ervan!!!
#2337068
faya schreef: Afgelopen maandag zijn de pups geworden en dat was een dubbel verrassingspakket: 3-4 gezien op echo, dus gehoopt op 5 of 6 en er kwamen er 8, de samenstelling zorgde voor nog een verrassing: 7 reuen en 1 teefje! Faya lijkt nu echter stuk slanker dan voor de dekking. Had het plan opgevat om haar ca 1000 gram per dag ( voor dekking ca 500-575 per dag )  aan voer te geven, bij voorkeur zelf samengesteld al is dit bij Faya niet makkelijk omdat ze meestal kieskeurig is, merk nu ook al dat ze lever niet moest, groenteprut met ei en rauwe geitenmelk kon ik aan een van de andere honden geven, werd niet gewaardeerd, zalm is altijd al lastig, lukte omdat ik het zelf ging malen, geit ook gaan malen want at ze ook niet aan een stuk. Ik heb overigens wel het idee dat ze genoeg melk heeft, want de pups komen elke dag aan, sommige veel andere minder maar zijn in ieder geval niet afgevallen. Hier nog tips, ideeen?
Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En dat vertel je zo, tussen neus en lippen door, niks geen topic in de bar met leuke foto's (hint!) !!!??!!!!!! :o :o :o :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Jeetje joh, ze zijn er, van harte gefeliciteerd! Alles goed gegaan met Faya?

Ja, nu wil je wel dat ze lekker eet.... Eet ze wel haar vleesbot? Dat heeft ze nu zeker nodig. En lever heeft ze ook nodig. Wat doet ze als je de lever in hele kleine stukjes snijdt (1 cm) en dat mengt met wat groenten en pens en dat een paar uur door elkaar geroerd op kamertemperatuur laat staan, zodat de smaken zich goed kunnen vermengen? Eet ze het dan ook niet?

Aangezien een beetje koolhydraat nu helemaal geen kwaad kan, zou ik haar ook gekookte havermout (koken in water) geven met rauwe geitenmelk en een flinke schep rauwe honing. Zou ze dat ook niet lusten?

En nou, ik zou haar daarnaast anders gewoon die KVV's geven. Liever dat ze eet dan niet eet.
#2342328
He, leuk die reacties.....ga zo even naar die bar zoeken en kijken of ik .....toch wel een hurk op de computer een foto van ma met haar kroost kan plaatsen!. Eten gaat niet over rozen, maar is wel zeer afhankelijk van wat ze krijgt. Zalm gemalen heb ik erin gekregen, maar ik denk dat daardoor nu ontlasting van puppies dunner is - ma overigens nergens last van - nog geen moment na bevalling dunne ontlasting gehad. Inmiddels binnen in huiskamer plek gecreeerd waar ze nu vaak te eten krijgt, dit gaat beter, zeker met de botten die natuurlijk meer tijd kosten en die had ze vooral de eerste dagen helemaal niet, nu wil ze zelf vaak uit al even weg en onder de warmtelamp vandaan. Ik heb nu een oud stuk zeil ( voormalige vloerbedekking bij neef ) in woonkamer liggen waarop ik haar voerbak heb staan, dan kleddert ze alles eruit als het stukken zijn, ook kleinere stukjes behalve gemalen zooi niet, en daarna gaat ze eens kijken wat ze moet. Vannochtend was een bloederig feest met de strotten / luchtpijpstukken, maar die gingen er wel in, de biokipkarkas moest in 2-en en nadat ik hem zeker 4, 5 keer heb aangeboven is alles opgekomen, kalkoendrumstick slechts de helft uiteindelijk, maar goed, volhouden, eendennekken,kippennekken geen probleem - nu heb ik paar sardientjes liggen: vrees dat dit ook geen makkelijke tour wordt. Geitenmelk met honing kan ik nog zo versieren, maar tot nog toe geen sjoege, met groentes erdoor en eitjes ..... nee hoor, vreet het zelf maar op of met lange, lange tanden..... Heb de geitenmelk dus even ingevroren en zie later wel. Heb heel schema in computer en er gaat toch wel meer dan 1 kg per dag in, maar ik begreep dat het zelfs nog veel meer zou moeten zijn..... Mergpijpjes gekocht voor bouillion, maar dat scoorde ook geen punten. Enfin, na de strotten van vanochtend weer positief en we houden gewoon vol
#2342901
Joh je bent het hartstikke goed aan het proberen. Houd vol!!!! Als snel zijn de pupjes 3,5 week en kunnen ze geschraapt vlees eten en kun je het drinken bij mamma gaan afbouwen. Dan vergen ze ook minder van haar. Ik heb met mijn nest de lijn voor overstappen naar vast en niet meer bij de teef drinken op 5 weken gezet. Houd vol en het lukt je allemaal vast. Ze wil al weer wat eten. Heb je nog kvv geprobeerd?
#2343459
nog geen kvv ingezet - voorlopig krijg ik het meeste dan toch naar binnen. de sardientjes moest ze 2x niet, daarna in de blender met ei en karnemelk en weg waren ze. Ter afwisseling ga ik dan de fokkersworsten van Richard Versvoeding geven, is KVV en heb ook nog smuldier compleet pens en compleet vlees in vriezer, wil dan nog wat gaan afwisselen met ander merk: Lotgering, zodat ik deze merken KVV ook kan gebruiken bij het afspenen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door