Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door BartBakker
#2339533
Hallo,

Ik ben Bart en ben nieuw op dit forum.
Wij hebben een old english bulldog genaamd macho.
Omdat hij veel diaree had moesten wij van de dierenarts op Royal canin sensitive hypoalergeen voer,
Hij zou misschien runder allergie hebben ofzo,
Mijn vraag is wat raden julie aan dit voer blijven geven of overstap naar vers en zo ja wat is dan het best om te geven en mee te beginnen want we willen niet weer dat hij een week lang diaree en oor ontsteking heeft want dat was ook zo zielig.

Ik hoop dat julie ons kunnen helpen.

Groetjes Bart en macho
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2339549
Hoi Bart,

Welkom op BARFplaats!

Ik heb je bericht even gesplits zodat de topics niet door elkaar gaan lopen :)

Aangezien je hier op een versvoerforum terecht bent gekomen zullen maar weinig mensen je hier adviseren bij de da- brokken te blijven. :)

Ik zou de hond overzetten op een verse voeding. Indien je een rundallergie vermoedt neem je de kvv- soorten die uit een ander diersoort bestaan, zoals b.v. Lam, kip, eend, geit, paard enz. Als er maar even geen rund in zit. De meeste honden krijgen overigens klachten van de grote hoeveelheid granen die in de brokken zitten, dus of je hond daadwerkelijk allerigsch is voor rund is nog maar de vraag. De tijd zal dat moeten leren.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2339638
onze oudste hond kreeg als pup van 2 tot 4 maanden Jeukenpoepmaar brokjes. Hij was altijd ziek, maag darm infecties hoge koorts en diaree en als hij geen diaree had had die van die paperrige mega grote hoeveelheid drollen. Totdat ik logisch begon na te denken en vers ben gaan geven. Meteen in een klap overgestapt en na een dag al betere poep en nog maar zelden ooit diaree gehad.
Dus ja mijn advies ga vers geven  :)
Door nienk
#2339656
Welkom hier!

Jou hond zou niet de eerste zijn die van alle diaree drama af is zodra hij op volledige rauwe en graan vrije voeding  gaat! hoezo denkt je DA dat het een rund allergie is?

persoonlijk zou ik eerst beginnen met een graan vrije kvv.  ik zou een merk kiezen dat verschillende smaken per variant heeft. Tinlo Barfmenu, bijvoorbeeld. (merk uitzoeken gaat makkelijk op www.voerwijzer.com) een paar weken lekker verschillende smaken afwisselen, maar geen rund. zijn de klachten voor bij? (dat kan even duren) een paar dagen rund proberen. van hetzelfde merk als de andere smaken. diaree? nou, dan weet je dat je inderdaad geen rund meer moet voeren. geen diaree? dan was het iets anders (meest vermoedelijk het graan) in de brok wat de problemen veroorzaakte en ga je gewoon verder met kvv voeren.

(als er andere gegronde redenen zijn om een rund allergie te vermoeden, dan zou ik wel 1 of 2 diersoorten achter de hand houden en niet voeren. konijn en eend, bijvoorbeeld. allergieën komen zelden alleen. als je hond allergisch is voor rund, dan is de kans groot dat hij ook voor andere diersoorten allergisch is. je zult dan een eliminatie dieet moeten starten om te kijken voor welke diersoorten hij allergisch is. hiervoor heb je 1 of 2 diersoorten nodig die je hond nog nooit gegeten heeft, zodat de kans dat hij er allergisch op reageert het kleinst is.)

bovenstaande staat tussen haakjes omdat ik het gewoon voor de zekerheid gezegd wil hebben, maar de kans dat het nodig is, is denk ik maar klein. graan is qua voer de grootste jeuk/diaree/ellende veroorzaker bij honden. de kans dat de klachten verdwijnen zodra hij geen graan meer krijgt is groot, veel groter dan de kans dat het een rund-allergie is.

let ook op wat je aan beloningen geeft. hondenkoekjes bevatten sowieso graan, maar heel veel andere dingen die er best 'vlezig' uit zien, blijken toch bij het bestuderen van de verpakking grotendeels graan te zijn. (graan is goedkoop, vlees is duur. hoe minder vlees er in een snackje zit, des te gunstiger voor de fabrikant)

succes!
Door BartBakker
#2340306
Bedankt voor de reacties

We hebben besloten om nu volledig over te gaan op vers vlees. Maar mij is aangeraden om dan eerst een tijdje pens hart compleet te gaan geven ivm het ontgiften van de darmen, lijkt dit julie verstandig?

Gr. Bart en macho
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2340312
Mmmmm, als je niet wilt dat hij aan de dunne gaat dan vind ik dit niet een strak plan nee. Daarbij is het rund en ik weet niet of je zelf ook denkt dat hij daar allergisch voor is? 

Ik zou een "gewone" kvv nemen, dus eentje die compleet is om wat erin zit en niet een bijna enkelvoudig product wat opgeleukt is met een premix.  Eventueel kun je het de 1ste dagen overgieten met heet water om de hoeveelheid bacteriën te verminderen, omdat je hond nu waarschijnlijk niet zo'n optimale darmflora heeft. Door het verse voer wordt deze vanzelf beter.
Door BartBakker
#2340316
Oké en welke KVV zou je aan raden om die darmflora weer goed te krijgen.

K dagt dat vuile pens juist hielp om de darm flora weer op peil te krijgen.

Gr. Bart en macho
Door Eranthe
#2340330
Vuile pens is ook goed voor de darmflora, maar zoals Angelique al zei; pens in combinatie met hart kan laxerend werken en het is niet compleet. Daarnaast weet je nog niet zeker of je hond nu allergisch is voor rund (of granen)? Daarom zou ik voorzichtig zijn en uit voorzorg een complete voeding geven die geen rund en geen granen bevat (pens kan ook granen bevatten). Als je je hond eenmaal omgezet hebt naar vers en alles verloopt naar wens, pas dan zou ik kijken of ik een andere diersoort of zelfs eens pens kan gaan voeren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2340555
[quote="BartBakker"]
Oké en welke KVV zou je aan raden om die darmflora weer goed te krijgen.

K dagt dat vuile pens juist hielp om de darm flora weer op peil te krijgen.

Gr. Bart en macho
[/quote]

Dat helpt zeker, maar aangezien echt vuile pens officieel niet in kvv verwerkt mag worden zul je...als je het echt met vuile pens wil doen deze vers moeten zien te scoren.

Ik zou iets van Tinlo, of Haaks barf, Carnibest, Darf, zoiets nemen. En dan voor de zekerheid even de andere variëten dan rund. Zodra je hond op de rails is kun je dan eens kijken hoe hij reageert op verse rundproducten, want allergische voor b.v. rund in brok wil niet zeggen dat hij dan ook allergisch is voor de verse variant. (dit omdat verhitten nogal wat doet met de eiwitmoleculen)
Door nienk
#2340580
En voor de darmflora zou je er eventueel pro-biotica bij kunnen geven. dat is een poeder (of capsules) waar de bacteriën in zitten die de darmwerking van de hond ondersteunen. Reus (behoorlijk allergisch voor verschillende dingen) doet het een stuk beter nu ik er een gewoonte van heb gemaakt om hem een paar keer per week pro-biotica te geven. Voorheen gaf ik af en toe een kuurtje. Ik gebruik de Probiotics, van Phytonics. verkrijgbaar via internet.
Door BartBakker
#2341333
Zo bedankt voor alle reacties en hulp.

Ik ben vanmorgen gestart met carnibest.
Nou heb ik nog een klein vraagje, klopt het dat hij nu heel erg aan de diaree gaat als gevolg van ontgifting want hij had vanmorgen zijn eerst maaltijd KVV en smiddags al diaree.
Alvast bedankt voor al julie hulp.


Gr. Bart en macho
Door nienk
#2342708
dat kan. ik zou dat nog niet gelijk ontgiften noemen, meer dat zijn lijf moet wennen aan het verteren van ander eten. aangezien hij zo vaak diaree had, kan je denk ik stellen dat hij een gevoelig maag-darm stelsel heeft en is het niet heel raar dat hij moeite heeft met de over gang. zolang hij tierig blijft, goed drinkt ,geen andere ziekte verschijnselen gaat vertonen  en de diaree niet om welke reden dan ook zorgwekkend is, zou ik het nog even aan kijken.

Okugest (homeopatisch) kan goed helpen tegen diarree. maar ik weet niet zeker of dat in dit geval ook raadzaam is om te geven, wellicht kan iemand anders je dat beter vertellen.
Door M@rina
#2342735
Om de overgang van brok naar vers wat soepeler te laten verlopen kan je er een escheutje gekookt water over heen gieten, iets minder rauw, de volgende dagen doe je steeds een beetje minder gekookt water er over.

Macho zijn spijsvertering is niet gewend aan rauw voer, dat heeft bij sommige honden wat tijd nodig.

Verder met Nienk eens, als hij goed eet, drinkt vrolijk en blij is, dan is het iet zorgwekkend.
Door BartBakker
#2345033
Het gaat echt fantastisch, hij heeft maar 1 dag diaree gehad en nu is zijn ondlasting eindelijk hard en goed, hij poept nu ook maar 2 keer per dag.
Ik merk zelfs nu al dat hij een stukje activer begint te worden.


Bedankt
Gr. Bart en macho
Door nienk
#2345369
[quote="BartBakker"]
Het gaat echt fantastisch, hij heeft maar 1 dag diaree gehad en nu is zijn ondlasting eindelijk hard en goed, hij poept nu ook maar 2 keer per dag.
Ik merk zelfs nu al dat hij een stukje activer begint te worden.


Bedankt
Gr. Bart en macho
[/quote]

hartstikke goed, lekker door gaan zo!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door