Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2342582
Een tijdje geleden wilde ik nog over naar BARF met mijn katten gezien ik hun dat plezier ook wilde geven.
Dopie kreeg in augustus 2005 de stempel "chorinisch nierpatient" en kreeg pilletjes (fortakor) en KD brokken van Hills + zachtvoer van KD Hills
Ze deed het hier super op, en Pepper is ook maar over gegaan op de dieetbrokken gezien ze samen uit dezelfde bakjes eten (en alleen eten als ze honger hebben en de rest gewoon laten staan voor later)

Barf gaat het niet worden, gezien ze alles groter dan het "hap slik weg" gewoon laten staan  :-\

Nu hebben zowel Pepper als Dopie sinds van de week besloten niet meer te eten... Althans ze laten de brokken staan
Het zachtvoer eten ze nog wel (hoewel ik het vermoeden heb dat Dopie meer eet dan Pepper)

Ik zou ze dus heel graag op KVV zetten gezien ze zachtvoer wel eten lijkt wel, maar heb weinig kennis van KVV bij katten.... Iemand een idee ?

Tevens vraag ik me af hoe ik erachter kom wie wat eet, maar wil ze ook weer niet apart zetten (dat zorgt voor veel stress bij beide)

Ze zijn nu bijna 13, en hebben beide enorm veel stress hebben van de DA vandaar dat ik daar niet zo snel op de stoep zit omdat ze dan zo een paar dagen van slag zijn  :-\
Verder tonen ze totaal niet ziek (zijn speelts, enthousiast, kroelen net zoveel als voorheen enz enz) alleen eten ze dus niet meer fanatiek
Toch wil ik ze heel graag aan het eten hebben !!!

Iemand hier ervaring mee en/of heeft er tips ?

Edit, volgens manlief heeft Pepper last van zijn tanden... Eet wat lastiger en Dopie kauwt nog gewoon op haar zachte vleesbrokjes...
Hoe kan ik daar nou zelf iets aan doen ? Pepper is vroeger onder narcose geweest ivm tandsteenverwijdering, maar hij is 13... Ik weet niet of ik dat durf?
Laatst gewijzigd door Monique77 op wo 16 mei 2012, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2342593
Ik wil je toch adviseren om met de tanden naar de DA te gaan. Aangezien je deze alleen met de kat er omheen daar naartoe kan brengen, zit er weinig anders op. 13 is nog niet stokoud en voorafgaande aan een narcose kan je geriatrisch profiel laten onderzoeken (specifiek bloedonderzoek).

De meeste katten vinden rauw voer ineens gewoon helemaal niet te knagen.
Er zitten namelijk geen geur- en smaakstoffen in en die zijn ze wel gewend van blik en brok. Daarom mengen mensen vaak wat blik door de kvv.
Ik vind het helemaal niet erg dat ze de brokken niet meer eten, blik zit meer vocht in, wat ook nog eens beter is voor een nierpatient. Maar toch is rauw echt beter, maar dat hoef ik jou niet meer te vertellen.

Voor de verdere medische zaken wil ik je aanraden even de medische hoek door te spitten en het eea te lezen.

Als ze echt perse uit hetzelfde bakje willen eten en ook alleen tegelijkertijd, is dat lastig te meten.
Je kan er naast gaan zitten als ze eten en als er 1 klaar is even wegen. Vooraf en na het eten ook even wegen.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2342603
Dank je wel voor je advies..!
Ik denk dat ik het de komende dagen (zijn we toch vrij) zacht voer geven en er bij blijven zitten om te kijken wie wat eet.
Mocht Peppertje toch eten, dan is het misschien zorgen om niets, maar mocht hij niets meer eten dan gaan we direct naar de DA vrijdag om zijn gebit te laten bekijken.
Ik heb KVV nog niet geprobeerd, maar het zachtvoer gaat er bij Dopie goed in en bij Pepper is het nu even de vraag (dus dat gaan we even 2 dagen in de gaten houden)
We geven hem nu iedergeval iets zachtvoer in een aparte kamer om te kijken of hij het wel eet zelf

Pffff niets aan als je je zorgen maakt om je beestjes !!
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2342612
Toch zou je ook wel zeggen dat katten lusteloos worden als ze niet eten toch ?
Bedoel, hij is nog net zo actief en kroelerig als voorheen.... Dat vind ik zo vreemd

Edit, we gaan morgen toch maar even naar de DA... Hij eet gewoon echt niet meer  :-\
Laatst gewijzigd door Monique77 op di 15 mei 2012, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2342666
koekje schreef: In principe 24 uur.
De ene kat is er gevoeliger voor dan de andere. Dikke katten zijn er sneller gevoeliger voor.
Dat had mijn man ook al gelezen, maar Pepper is niet dik (keer op keer complimenten over hoe keurig op gewicht hij is, dus dat zit wel goed)
Hij heeft net iets gegeten en morgen bellen we de DA voor een afspraak want zowel mijn man als ik hebben een onderbuikgevoel, ondanks dat hij totaal niet ziek oogt !
Dus willen we bloedonderzoek en onderzoek van zijn gebit, en dan horen we vast en zeker wat er is

Dopie blijft voorlopig op natvoer ipv de brokjes iedergeval
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2342683
Limpy schreef: Als jullie beiden dat onderbuikgevoel hebben, vooral aan toegeven en naar da gaan!
Doe ik ook (en meestal klopt dat wel)
Hier ook, en daarom ben ik ook wel bang... Wat dat betreft laat mijn gevoel bij mijn beesten me nooit in de steek!
Moet alleen niet gelijk aan het ergste denken, want er kan van alles aan de hand zijn
Maar soms is het fijn om je gevoel even kwijt te kunnen bij mensen die het snappen en die meedenken  :-*
Door Limpy
#2342704
Hebben jullie van beiden een schatting wat ze de afgelopen 24 uur binnen hebben gekregen?
Hebben ze allebei wel iets gegeten? Elk grammetje wat er in gaat is dan natuurlijk fijn en gaat leververvetting tegen.

Mijn jongste pekke (2,8jr) eet soms ook wel eens 15 uur weinig tot nix maar daar maak ik me dan ook minder zorgen over dan limpy van 18 of blixa van 11...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2342730
Ik vind het overigens meer een medisch dan kvv-topic geworden, dus ik verschuif hem even.
Daar is er meer kans op respons en nog andere ideeën. De kattenhoek wordt al minder bezocht, maar katten-kvv helemaal amper.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2343542
Manlief is net terug van de DA en het is niet goed  :-\

Na onderzoek van urine dmv blaaspuntie bleek dat Pepper teveel afvalstoffen in zijn urine heeft,  en ook teveel zuiker (het stripje gaf zwart aan)
1e diagnose: suikerziekte.
Tijdens het onderzoek raakte Pepper in shock en was er bijna niet meer geweest  :'(
De DA wilde morgen nog een algehele bloedtest doen om te kijken of er niet meer aan de hand is (lever/nieren/suiker)
Gezien hij er door de stress nu aan onderdoor zou gaan, heeft de DA hem aan het infuus gelegd en wilde de DA hem houden zodat hij het morgen nogmaals kon proberen.
De DA is er vannacht tot 12 uur en morgen ook weer, maar ik vind het zo erg dat hij niet thuis is.... Natuurlijk is het voor hem  beter, maar ik vind he verschrikkelijk dat hij daar in een hokje ligt

Mocht het alleen suiker zijn zou hij 2x daags een spuit insuline moeten krijgen en eventueel zondevoeding als hij niet blijft eten...
Wel al een hoop vragen, moeten wij hem die stress 2 x per dag aandoen (hij schiet er echt van in de stress), knapt hij er van op, kunnen we hem dit nog aandoen allemaal.... Ik vind het zo moeilijk !!
Wil 100% gaan voor mijn beesten, maar het moet wel dierwaardig blijven  :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door