Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Baasje Elmo
#2341902
Beste lezers,

laat ik mijzelf eerst voorstellen voordat ik met mijn vraag kom, ik ben Yasha en heb 2 staffordshire terriers 1van 28 kilo (reutje) en 1 van 39 kilo (teef).
Het reutje moet nu aan een eliminatie dieet en daar zijn we vorige vrijdag aan begonnen, we geven hem konijnen mix gemalen 1kilo per dag. We zijn er nu achter gekomen dat dit al te weinig is, aangezien we dit kunnen zien aan zijn gedrag en vermoeidheid.

Nu hebben we navraag gedaan en gaan we overstappen op konijn zelf samenstellen, zodat elmo grotere stukken vlees en bot moet verteren.

Nu is mijn vraag wat is konijnenhuid voor bijgevoegde waarde? En hoe komt het dat hij zoveel vlees nodig heeft, is dit omdat hij een beginnende vlees eter is en dat hij er nog aan moet wennen?

groet Yasha
Door eelke
#2341912
Volgens mij ben jij de kennis van Coby? :)

Vacht heeft als toegevoegde waarde dat het de darmen opschoont. In het menu niet echt toepasbaar, maar prima om af en toe wat te geven als extra (hier krijgen ze bv regelmatig de vacht die aan de konijnenoren zit).
Verder kan het goed kloppen dat je hond afvalt. Dit kan komen door de overschakeling naar vers, maar ook doordat konijn een magere diersoort is. Verder ben ik zelf van mening dat een allergie hebben ook veel energie kost, dat kan ook nog meespelen.

Als je zelf samenstelt, heb je dit beter in de hand.
Door Baasje Elmo
#2342010
Hèhè yen dat klopt ben een kennis van Coby,

Bedankt voor het reageren, en helemaal bedankt voor de informatie. En in ik denk dat het klopt dat de allergie veel energie eist, dat is erg te zien aan zijn doen en laten. Maar ik zal het huid af en toe erbij toevoegen voor zijn darmen.

Heb dan nog een vraagje; wat zou u als hoeveelheid geven of adviseren, of moet ik nu eerst aankijken hoe hij reageert op het samengesteld konijn?

Grt yasha
Door eelke
#2342018
Zeg maar heel graag 'je' :)

Ik zou inderdaad even wat meer geven. Beginnen met 1200 gram? En zijn gewicht goed in de gaten houden.
Houdt er ook rekening mee dat hij kan gaan ontgiften, en de klachten dus even kunnen verergeren.
Door coby.p
#2342040
ahh, daar is die ;) mooi zo, dit is handiger dan dat het alleen via mij gaat.
de 1e reaktie heb je al van eelke, dank meis.
elke is ondertussen zeer ervaren, die kan je goed adviseren,
met welke procenten ben jij begonnen, eelke?
dit, omdat er dus geen groente gegeven wordt.

yas, had jij het topic gelezen wat ik geopend had?
iets verder naar beneden.
daar staan ook een paar antwoorden, op vragen.
en je mag me uiteraard altijd belen he?
nu wachten op lupa, en dan kijken of elmo hele stukken konijn ook zo lekker vindt.
hoe gaat het nu ondertussen met hem?
Door Baasje Elmo
#2342073
Hoi hoi Coby,

Heb je topic gelezen, helemaal leuk en erg interessant wat ik heb gelezen.

Met Elmo gaat het goed, moet nog wel wennen aan het vlees dat is te merken aan zijn doen en laten. Vanmiddag gaan we hem even wegen om te kijken wat zijn gewicht nu is?

En helemaal top dat u zo goed voor ons klaarstaat, er bedankt daarvoor.

Grt yasha
Door coby.p
#2342084
ik vindt je aardiger als je gewoon jij zegt ;)
elmo was nu te licht?
laat je het hier even weten na het wegen??
Door nienk
#2342366
aaah daar ben je inderdaad, welkom hier!

had ik het topic van Coby.p al gereageerd, als je nog vragen hebt, roep maar.

wat bedoel je met dat je aan zijn gedrag en vermoeidheid ziet dat het te weinig is?

het kan even duren voordat zijn lijf gewend is aan energie halen uit eiwitten/vet ipv koolhydraten (ik neem aan dat de hond eerst brok kreeg?). kan me indenken dat dat ook met enige sloomheid gepaard kan gaan. Daarnaast zou het ook kunnen dat je hond zijn rust pakt omdat ie zich beter voelt en zijn lijf hard aan het werk is alle ellende er uit te werken. Reus werd ook een stuk rustiger toen we met het elimineren begonnen, ik maakte me daar eerst ook een beetje zorgen over, maar nu weet ik dat hij gewoon tevreden was en tot rust kwam. Zodra hij weer meer last heeft van kriebels, als ie bijvoorbeeld iets van straat heeft gesnaait, dan schiet ie ook gelijk weer in veel drukker gedrag. duurde even voordat ik wist wat tevreden of sloom, enthousiast of opgefokt, blij of onrustig was, maar nu weet ik het en zijn eten speelt daar een hele  grote rol in.

voor de volledigheid is het ook wel handig als je even vertelt wat de klachten van de hond waren en wat jullie en de dierenarts al geprobeerd hebben om het beter te laten gaan. (dan kunnen wij je ook beter vertellen of er andere dingen zijn waar je rekening mee moet houden de komende weken/maanden)
Door Baasje Elmo
#2342395
Hoi hoi Nienk,

Dank je,

De klachten van Elmo zijn jeuk op zijn borstkas en op zijn nek, daarnaast had hij ook nog rode uitslag op zijn nek.
De DA heeft een schraapsel gedaan bij Elmo en daar was niks uitgekomen, dus hadden ze Elmo op de prednoral gezet. Van de prednoral werd Elmo rustiger en de rode plekken verdwenen, daarnaast werd zijn jeuk ook stukken minder. Bij het 2de onderzoek heeft de DA gezegd dat Elmo aan een eliminatie dieet moest worden gezet, en daardoor ben ik ook in contact gekomen met Coby.

De symptomen van Elmo nu zijn nog steeds jeuk, rode plekken bijna weg maar hij is nu erg futloos en zoekt steeds naar eten.

Hoop dat dit voldoende is.

Yasha
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2342471
Baasje Elmo schreef: maar hij is nu erg futloos en zoekt steeds naar eten.

Zit hij nog steeds aan de prednoral? Volgens mij kunnen bovenstaande namelijk ook bijwerkingen daarvan zijn.

Wat de percentages betreft, ik begon mijn eliminatiedieet konijn met:

50% vleesbot
35% spiervlees
15% orgaan

Maar inmiddels geef ik 5% meer bot en 5% minder spiervlees. Dit omdat die van mij dan minder snel last heeft van zijn anaalklieren.
Door Baasje Elmo
#2342481
Hoi xerox,

Bedankt voor het reageren, hij is van de prednoral afgehaald en zit nu op de eliminatie dieet konijn.

Wij geven hem nu konijn mix, dus het is helemaal vermalen tot gehakt. Had van Coby gehoord dat zelf samenstellen stukken beter is aangezien Elmo het te snel verteerd, dus heb alweer een nieuwe bestelling bij lupa uitgezet voor karkassen en vlees en organen.
Dus we gaan het nu lekker zelf samenstellen.

Groet Yasha
Door nienk
#2342493
hoi!

aha, nou je bent er in ieder geval snel bij met je eliminatie dieet. veel andere honden onder gaan veel langer gedoe, met prednoral, antibiotica kuren, speciale brokken en wat niet nog meer voordat de baasjes uit vinden hoe het ook kan. (daar was ik er ook een van)

Het zou denk ik ook nog kunnen dat Elmo (leuke naam, zeker voor een staff!) niet door heeft hoe veel ie al gegeten  heeft, omdat gemalen prak zo hap slik weg is. als ik Reus gemalen eten gewoon in zijn bak geef, dan kijkt ie me als het 2 seconden later op is ook zo aan van Baasje? Reus honger? Waar is de rest? Ook daarom is het hartstikke  goed dat je zelf samen gaat stellen. Als je toch nog af en toe gemalen geeft kan je het in een Kong stoppen bijvoorbeeld, is ie er net iets langer mee bezig en dat geeft een voldaner gevoel.


de klachten waren dus jeuk. dan raad ik je het volgende ook nog aan:

- hou de komende tijd een dagboekje bij. schrijf daar per dag op wat de hond eet (zijn gewone eten, en evt. tussendoortjes of wat ie per ongeluk binnen heeft gekregen), of hij iets van medicatie/vlooiendruppels/etc heeft gekregen, waar je zijn wezen wandelen, of hij gezwommen heeft, of je je huis hebt schoon gemaakt, of zijn bed/mand/kussen is gewassen, als je bij mensen op bezoek zijn geweest, er bomen in bloem staan etc. alle andere dingen dan normale dagelijkse activiteiten. schrijf daarnaast bij hoe het met de jeuk/roodheid van de hond is. Jeuk kan namelijk door heel veel dingen komen. als je het zo bij houdt (en dat is echt een stuk minder gedoe dan dat het klinkt) kan je achter halen of er misschien ook andere factoren in het spel zijn dan alleen zijn voer. zo bleek bijvoorbeeld bij Reus dat hij jeuk aan de pootjes kreeg van een nieuw schoonmaakmiddel wat ik voor de vloer had gekocht. en het sop wat ze in de straatveegautootjes hier in de stad gebruiken. allergieën komen helaas zelden alleen.

- hou in en om huis zo veel mogelijk alles de komende maanden constant. ik bedoel dan dingen als je wasmiddel enzo, schoonmaakmiddel, plantjes in de tuin, verzorgingsproducten van zowel mens als dier, etc. als je toch iets verandert, schrijf het dan nauwkeurig op. ook die dingen kunnen namelijk jeuk veroorzaken. de clou van een eliminatie dieet is het 1 voor 1 toevoegen/uitproberen van diersoorten, om er zo achter te komen wat de boosdoener is. eigenlijk dien je andere mogelijke jeuk veroorzakers als het waren te beschouwen als een nieuwe diersoort. 1 ding tegelijk toevoegen, paar weken aan kijken, conclusies trekken.

succes!
Door coby.p
#2342553
nienk, je bent een reuzehulp.
al dat soort dingen heb ik idd gelezen, maar niet aan gedacht het te benoemen,
ik heb zelf geen ervaring met huidklachten, maar lees veel.
heb vanmiddag, speciaal voor elmo, ook het topic van hope gelezen,.
ook heel leerzaam, zou ik yasha zeker aanraden om de moeite te nemen
het te lezen, het topic van eelke dus, en van hope. (is maar 26 pagina,s) ::)

ze zijn er idd snel bij, maar ik weet niet hoe lang de klachten er al zijn?
voordeel is, ze hebben een goed DA, die openstaat voor vers. (mijn vorige DA)
alleen de rijst heb ik dus meteen afgeraden, absoluut geen graan, koohydraat.
yasha, hoe was het bij de DA, zijn gewicht dus?
is hij erg te mager? en heb je de hoeveelheid voer al verhoogd?
misschien ook, zoals nienk al noemde, het, of een deel in de kong te geven.
dan doet hij er iets langer mee, en is misschien meer voldaan?

en dan nog een vraagje,
kan het veel kwaad, als hij, tot lupa geweest is, wat karkas erbij krijgt voor knaagwerk?
ik bedoel, weet natuurlijk dat het de balans verstoord,  maar ondat elmo zo hongerig is,
en dus even die dagen, week? moet overbruggen.
Door nienk
#2342570
hoe is de ontlasting?

er staat ook nog een topic van mij in de medische hoek, al een tijdje niet meer ge update omdat het eigenlijk heel geod gaat met Reus.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door